שוקי סגיס ועו"ד לוליק אסל בבית המשפט, רגע לאחר הזיכוי. צילום: אליהו הרשקוביץ
שוקי סגיס ועו"ד לוליק אסל בבית המשפט, רגע לאחר הזיכוי. צילום: אליהו הרשקוביץ

שוקי סגיס: "היה מקום להעמיד לדין אנשים אחרים"

מנכ”ל נמל אשדוד לשעבר, שזיכויו בפרשת השחיתות הפך לסופי, פותח את הפה וחושב על כתיבת ספר. מנגד, הפרקליטות כן הגישה ערעור — חלקי — על זיכוים של הנאשמים האחרים בתיק: אלון ודוד חסן. עורך דינו של אלון חסן: “נפנה לבג”ץ, ייתכן גם למשטרה”

פורסם בתאריך: 20.5.18 10:57

     

ביום ראשון ערערה פרקליטות המדינה על זיכוים של אלון חסן ובן דודו דוד חסן לבית המשפט העליון. על הזיכוי של מי שהיה מנכ”ל חברת נמל אשדוד, שוקי סגיס, המדינה החליטה שלא להגיש ערעור.

סגיס. צילום: אילן אסייג

סגיס. צילום: אילן אסייג

“אני אחרי תקופה מאוד מאוד קשה של ארבע שנים, שבה נעשה לי עוול מאוד גדול”, אמר סגיס ל”כאן דרום” ביום שלישי. “צריך להתאושש ולכלכל את צעדיי בחוכמה להמשך הדרך, אבל קודם צריך לפתוח בחיים חדשים ולנסות לאסוף את השברים ולהמשיך הלאה, כי זה החיים ואין ברירה”.

אתה שוקל לתבוע את המדינה ולבקש פיצויים?

“עוברים כל מיני דברים בראש, אבל עדיין לא הגעתי להחלטה סופית”.

ביציאה מבית המשפט המחוזי בבאר שבע לאחר הזיכוי, 29 במרץ: דוד חסן אלון חסן שוקי סגיס. צילום: אליהו הרשקוביץ

ביציאה מבית המשפט המחוזי בבאר שבע לאחר הזיכוי, 29 במרץ: דוד חסן אלון חסן שוקי סגיס. צילום: אליהו הרשקוביץ

היה רגע קשה במיוחד במהלך השנים האחרונות, כזה שבו הרגשת שאתה לא יכול יותר?

“לא, לא הרגשתי קטע שאני לא יכול יותר, הרגשתי שעם כל הקושי — וזה קושי שאני לא מאחל לשונאים — צדקת הדרך איתי, והייתי מוכן להילחם עד הסוף והחלטתי שאני אכן נלחם עד הסוף. למרות הקשיים, גם הנפשיים וגם הכלכליים, הייתי חייב את זה לעצמי ולמשפחה שלי — להילחם עד הסוף ולהוציא את האמת לאור. ואכן, היא יצאה. היו רגעים שמנסים לפתות אותך לנסות לצאת מהסיפור בצורה כזאת או אחרת”.

ניסו?

“היו ניסיונות לדיבורים להגיע להסדר, אבל לא הייתי מוכן לשמוע שום דבר חוץ מסגירת התיק”.

היום אתה הולך עם ראש זקוף, אחרי שקיבלת חותמת של “חף מפשע”?

“ברור שאני הולך עם ראש זקוף, הגיע הזמן שאלך עם ראש זקוף. הלכתי עם ראש זקוף כל הזמן. הבעיה היא איך מסתכלים מסביבך על הדברים. אני, את האמת שלי ידעתי. הראש שלי לא היה באדמה, הראש שלי היה זקוף, אבל אין ספק שתחושה כל כך רעה שמלווה אותך ואת המשפחה שלך זה עסק לא פשוט”.

היו רגעי שבירה.

“מי שנמצא במצב הזה, אין בוקר ואין לילה, אין דקה שאתה לא הולך עם זה בראש, וזה מאוד מכביד, מאוד. אבל זו לא שבירה. לא נשברתי ולא התמוטטתי. זה פשוט מכניס אותך למצב בלתי אפשרי של חיים נורמליים, אתה עסוק בזה נפשית כל הזמן. זה סלע כבד מאוד, זה היה איום ונורא. נפגעתי בהרבה מאוד דברים, ואני עוד לא רוצה לדבר על הכול. זה פגע בי מאוד, בי ובמשפחה שלי, ששילמה מחיר כבד. ואני מעריץ אותם על האיתנות שלהם ועל זה ששמרו עליי חזק והאמינו בי. בתקופה הזאת נוספו לי הרבה שערות לבנות, ולא רק מהגיל”.

תזכורת: כך הגיב סגיס מייד לאחר שהשופט עדן סיים להקריא את הכרעת הדין שזיכתה אותו ואת הנאשמים האחרים בפרשת נמל אשדוד, 29.3.18:

סלע כבד

סגיס בן ה-58, נשוי, אב לשלושה וסב לשלושה. הוא מגיע ממשפחה של אנשי צבא (אחיו עמי השתחרר בדרגת אלוף), ומאחוריו קריירה יפה עד להסתבכות בפרשת נמל אשדוד, שקדמה לה מערכת יחסית בעייתית בינו ובין יו”ר הדירקטוריון לשעבר גדעון סיטרמן.

שוקי, יש לקחים שהמערכת צריכה להפיק?

“המערכת צריכה להפיק הרבה מאוד לקחים, הרבה מאוד. לא הייתה עבודה רצינית, לא בדקו אותה עד הסוף. אתן לך דוגמה אחת: כשהתברר לי שגם כשהייתי עצור ועשו חקירה סמויה, אף אחד לא קרא פרוטוקול של דירקטוריון. פיתחו תאוריה שאין לה בסיס, ולא היה לה בסיס מההתחלה, היא נבנתה על שמועות ועל אינטרסים זרים. אף אחד לא יודע להסביר מה היה הטעם במעצר שלי. על מה? בהתחלה עצרו אותי על שוחד, אבל הם ידעו מראש, ויש לי הוכחות לזה שהם ידעו שלא היה דבר כזה. גם לא האשימו אותי על שוחד”.

נמל אשדוד צילום אבי רוקח

נמל אשדוד. צילום אבי רוקח

נפגעת גם כלכלית?

“בוודאי. הרבה זמן לא עבדתי, הקריירה, הוצאות משפטיות, הכול ביחד”.

מה אתה עושה היום?

“אני עובד בחברת סטראטאפ כשכיר ושותף ושואף להגיע איתה קדימה, חברה שעוסקת בתחום התוכנה”.

פחות כאב ראש מנמל אשדוד?

“זה בטוח”.

סגיס בנמל אשדוד. צילום: אילן אסייג

סגיס בנמל אשדוד. צילום: אילן אסייג

יש רגעים שאתה מתגעגע לנמל?

“אני לא מתגעגע לחזור לעבוד בנמל, אבל אהבתי את העבודה בנמל, ואני חושב שבתקופה שלי עשינו הרבה דברים יפים. הבאתי אותו לשיאים כלכליים, לדברים שלא חלמו עליהם. גם מערכת יחסי העבודה בנמל בתקופתי הייתה יחסית ברמה טובה, כי סוג הניהול שלי היה אחר. זה מסוג הדברים שלא תמיד הבינו נכון בממשלה, מה שנקרא”.

התיק הזה שבו היית נאשם מספר שתיים, התיק המכונה “פרשת השחיתות בנמל אשדוד”, מישהו ארגן אותו, “תפר” אותו?

“לדעתי כן”.

יש לך שמות?

“אני לא יכול לדבר על השערות, ואני לא מעוניין לפרט ולציין שם כזה או אחר. יכול להיות שחלק מהדברים יוצפו בעתיד, חלקם כבר גלויים. אם נבין איך המשטרה והפרקליטות פעלו בתיק הזה, והשופט הרי כתב את הדברים, אז אפשר להבין הרבה דברים”.

הישג משפטי יוצא דופן. עו"ד לוליק אסל

עו"ד לוליק אסל, סנגורו של סגיס

על הזיכוי שלך הפרקליטות לא הגישה ערעור, אבל על הזיכוי של אלון חסן כן.

“אני מאחל לאלון חסן שיצא זכאי גם בערעור, כך שהערעור לא יתקבל. ככל שאני מנתח את הכרעת הדין של השופט עדן אני לא רואה שום הצדקה לערעור הזה”.

בוא נחדד: אתה טוען שהיה מקום לנהל את התיק, אבל להעמיד אנשים אחרים לדין?

“לדעתי כן. היה מקום להעמיד אנשים אחרים לדין. ואני מדבר על אנשים מהנמל וגם מהסקטור הפרטי”.

יכול להיות שפעם תחשוף קצת יותר ותכתוב ספר על הפרשה?

“יכול להיות. אני לא סופר, אני לא מהכותבים. יכול להיות שחלק מהדברים עוד ייכתבו. אני רק יום וחצי אחרי, אני רק מתחיל לעכל שאני אחרי הדבר הנוראי הזה”.

על ההנהלה הנוכחית של נמל אשדוד יש לך דעה?

“לא נכנס לזה”.

הולכים לעליון

לאחר שזוכה מכל אשמה בבית משפט בבאר שב,ע הפרקליטות מבקשת להרשיע את אלון חסן בעבירות של מרמה והפרת אמונים של עובד ציבור.

פרקליטות המדינה הגישה ביום ראשון ערעור חלקי על זיכויו של אלון חסן, לשעבר יו”ר ועד עובדי הציוד המכני בנמל אשדוד. בערעור היא מבקשת להרשיעו רק במרמה והפרת אמונים, כאשר כתב האישום המקורי ייחס לחסן לקיחת שוחד, בקשת שוחד, מרמה והפרת אמונים של עובד ציבור ובתאגיד, סחיטה באיומים, קשירת קשר לביצוע פשע, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים של עובד ציבור, הלבנת הון ועבירות מס.

אלון חסן ודוד חסן לאחר הזיכוי בבית המשפט המחוזי בבאר שבע. צילום: אליהו הרשקוביץ

אלון חסן ודוד חסן לאחר הזיכוי בבית המשפט המחוזי בבאר שבע. צילום: אליהו הרשקוביץ

את דוד חסן מבקשת המדינה להרשיע בשותפות לעבירה של מרמה והפרת אמונים של עובד ציבור ועבירה של מרמה והפרת אמונים בתאגיד.

המדינה הדגישה כי עיקרו של הערעור הוא בטענה שלפיה המעשים שבית המשפט המחוזי קבע כי בוצעו בידי אלון ודוד חסן מקיימים עבירות של מרמה והפרת אמונים של עובד ציבור וכן מרמה והפרת אמונים בתאגיד. הפרקליטות טוענת כי אלון חסן שימש במועד ביצוע העבירות יו”ר ועד עובדי ציוד מכני בנמל אשדוד, תפקיד שהקנה לו מעמד מיוחד וכוח והשפעה עצומים בנמל ובקרב עובדי הנמל. דוד חסן שימש במועד ביצוע העבירות מנהל בכיר בחברת דנה לוגיסטיקה, חברה שפעלה בתחומי הנמל.

עוד טוענת הפרקליטות כי על אף הקשר ההדוק בין אלון ודוד חסן, העמיד עצמו יו”ר ועד העובדים פעם אחר פעם במצב של ניגוד עניינים בין חובותיו כלפי הנמל ועובדיו ובין האינטרס האישי שהיה לו בשגשוגה של חברת דנה בנמל. בכך סייע אלון חסן לבן דודו ולחברת דנה בהשגת התקשרויות רווחיות ביותר מול לקוחות הנמל באופן שאפשר לה לצבור הון עתק בתוך פרק זמן קצר יחסית.

המדינה מערערת בעיקר על השאלות הנורמטיביות העולות מהכרעת דינו של בית המשפט המחוזי, משום שידוע כי בית המשפט לא מתערב בדרך כלל בקביעות עובדתיות ומהימנות של עדים שנשמעו בדיון. לדברי הפרקליטות, זאת הסיבה שלא ערערו על זיכויו של מנכ”ל הנמל שוקי סגיס ומערערים רק על חלק מהאישומים בעניין חסן.

כתב האישום נגד חסן, יו”ר ועד עובדי נמל אשדוד לשעבר, הוגש לפני כשנתיים. הוא כלל ארבעה אישומים שונים ותיאר טובות הנאה פסולות בשווי מיליוני שקלים שניתנו לחסן ולמקורביו מפעילות תפעולית שהתנהלה בתחומי נמל אשדוד ב-2010–2013. בכתב האישום יוחסו לחסן עבירות חמורות של שוחד, סחיטה באיומים, קשירת קשר לביצוע פשע, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ומרמה והפרת אמונים של עובד ציבור.

חסן זוכה בהכרעת דין נחרצת של השופט יואל עדן, שהצביע על מחדלי חקירה רבים ומתח ביקורת נוקבת על המשטרה והפרקליטות. השופט זיכה גם את מנכ”ל הנמל שוקי סגיס ואת דוד חסן, בן דודו של אלון חסן, מכל האישומים שיוחסו להם. השופט קבע כי פעילותו של חסן בנמל אשדוד לא הייתה תוך כדי ניגוד עניינים או מרמה. הוא הדגיש גם כי הפרשנות המשפטית של התביעה הרחיקה לכת.

תגובות

מהפרקליטות נמסר בתגובה: "כתב האישום הוגש לאחר בחינה מעמיקה ויסודית של חומר הראיות ולאחר שהפרקליטות סברה כי יש בחומר הראיות בתיק כדי לבסס סיכוי סביר להרשעה. בית המשפט המחוזי בבאר שבע סבר אחרת, ולאחר בחינה יסודית של הכרעת הדין, החליטה פרקליטות המדינה, על דעת פרקליט המדינה, לערער על הכרעת הדין.

משרדי פרקליטות מחוז דרום. צילום: משרד המשפטים

משרדי פרקליטות מחוז דרום. צילום: משרד המשפטים

על אף שהמדינה חולקת על חלק מהכרעותיו של בית המשפט המחוזי בענייני עובדה ומהימנות, הרי שבשל העובדה שערכאת הערעור אינה מתערבת בממצאי עובדה ומהימנות שנקבעו על ידי ערכאה קודמת, בחרה המדינה למקד את ערעורה בשאלות הנורמטיביות העולות מהכרעת דינו של בית המשפט המחוזי.

בהתאם לכך, החליטה המדינה שלא לערער על זיכויו של יהושע סגיס, ולערער על זיכוים של אלון ודוד חסן בלבד, ואף זאת רק בחלק מהאישומים ורק על חלק מהעבירות בכל אישום. לפיכך, עיקרו של הערעור מתמקד בטענה לפיה המעשים שבית המשפט המחוזי קבע בעצמו כי בוצעו על ידי אלון ודוד חסן מקימים עבירות של מרמה והפרת אמונים של עובד ציבור וכן מרמה והפרת אמונים בתאגיד.

מימין: עוה"ד צחי יונגר ועמיחי חביביאן מפרקליטות מחוז דרום לאחר הודעת הזיכוי. עכשיו התיק עבר לידי פרקליטות המדינה. צילום: דור גפני

מימין: עוה"ד צחי יונגר ועמיחי חביביאן מפרקליטות מחוז דרום לאחר הודעת הזיכוי. עכשיו התיק עבר לידי פרקליטות המדינה. צילום: דור גפני

המדינה טוענת במסגרת הערעור שאלון חסן, בהתחשב במעמדו, עוצמתו וכוחו החריגים בנמל, היה מצוי במצב של ניגוד עניינים בין חובותיו כלפי הנמל ועובדיו לבין האינטרס האישי שהיה לו בשגשוגה של חברת דנה בנמל, חברה שהיה לו בה אינטרס מובהק, וכך גם בנוגע לפעילותה של חברת קליר בנמל. הטענה שמעולם לא הוגש ערעור מסוג זה היא אינה נכונה ומדובר בערעור שהוגש רובו ככולו על בסיס ממצאיו של בית המשפט המחוזי".

עו”ד אשר אוחיון, המייצג את אלון חסן מסר בתגובה לערעור: “אנחנו סבורים שמדובר בערעור לא לגיטימי. על פי הכללים המשפטיים שנקבע בבית המשפט העליון, ערכאת ערעור לא מתערבת בממצאים של מהימנות ובממצאים עובדתיים שנקבעו על ידי בית משפט ששמע את העדים. עד היום במשך 70 שנה מדינת ישראל לא הגישה אף פעם ערעור על נאשם שזוכה זיכוי פוזיטיבי מתוך אמונה שבית משפט ששמע אותו האמין לכל דבריו, כמו במקרה של אלון חסן.

עו"ד אשר אוחיון. צילום: דוד לוי

עו"ד אשר אוחיון. צילום: דוד לוי

מדובר בזיכוי חסר תקדים ובערעור חסר תקדים מצד המדינה. לכן ברור שבפנינו ערעור לא לגיטימי שנובע משיקולים זרים ופסולים. צריך לזכור שבית המשפט המחוזי מתח ביקורת קשה ביותר על התנהלות הפרקליטות בתיק, גם פרקליטות המחוז וגם פרקליטות המדינה. כפי שידוע לכולנו, היו לחצים קשים על פרקליט המדינה להגיש ערעור. ברור לכול שיש פה ניסיון נואש של הפרקליטים לנסות ולהציל את יוקרתם שנפגעה בבית המשפט המחוזי.

במקרה המיוחד הזה הייתה הפרקליטות מחויבת להעביר את ההחלטה אם להגיש ערעור כל כך תקדימי, ערעור שהיא לא הגישה מעולם בנסיבות הללו, ליועץ המשפטי לממשלה, ואסור היה לה לקבל את ההחלטה הזו בעצמה מכיוון שיש לה נגיעה אישית. לצערי הרב, הפרקליטות לא עשתה את זה ופעלה תוך ניגוד עניינים מובהק. נוצר מצב אבסורדי שבשעה שהפרקליטות מאשימה את אלון חסן שכאילו הוא פעל בניגוד עניינים דחוק ורחוק ביותר, היא בעצמה פועלת בריש גלי בניגוד עניינים חמור ביותר.

על פי הקריטריונים המשפטיים, עולה חשש כבד שהפרקליטים שקיבלו את ההחלטה התקדימית והתמוהה להגיש ערעור נגד אלון חסן עברו בעצמם עבירה של מרמה והפרת אמונים. אנחנו נבחן את הדברים לעומק לאחר שנקבל את נימוקי הערעור, ואם נמצא שאכן כך הם פני הדברים, לא נהסס לפנות גם בתלונה למשטרה.

אנחנו יכולים לומר בוודאות שנפנה לבג”ץ על מנת לבטל את ההחלטה הפסולה והנגועה באינטרסים אישיים של הפרקליטות, ואנחנו נשקול צעדים נוספים כתגובה לשימוש לרעה שעשתה הפרקליטות בסמכותה השלטונית. הציבור צריך להיות מודאג מאוד מאופן התנהלות כזה של הפרקליטות, ולא ייתכן שכל הגופים הציבוריים במדינת ישראל יהיו נתונים לביקורת בג”ץ, והפרקליטות תהיה חסינה מפני ביקורת כזו”.

עו”ד ניל סיימון, המייצג את דוד חסן, מסר: "אין תגובה".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר