ד"ר שלום רייך. צילום: ד"ר רפי נגארי

להקדים מחלה לתרופה: רופא מאשדוד מציע להדביק אנשים בקורונה באופן יזום

ד"ר שלום רייך ממערך הרפואה הדחופה בבית החולים אסותא אשדוד מציע להדביק "מתנדבים, צעירים ובריאים אשר מאיישים תפקידים חיוניים למשק ובהם רופאים" - כדי שיהפכו עמידים לקורונה ויוכלו לסייע לחולים קשים בהמשך התפשטות המגיפה

פורסם בתאריך: 15.3.20 20:32

     

בעוד מגיפת הקורונה ממשיכה להתפשט וכנראה עוד רחוקה משיאה – רופא מאשדוד מעלה הצעה מהפכנית ולא שגרתית להתמודדות עם המשבר. ד"ר שלום רייך, רופא במערך הרפואה הדחופה (מלר"ד) בבית החולים אסותא באשדוד, הגה יוזמה חדשה שאותה העביר למשרד הבריאות.

"בעוד אנו צופים בדיווחים ובנתונים הסטטיסטיים הזורמים אלינו ממדינות העולם השונות המתמודדות עם משבר ה-COVID-19 בשלביו השונים", מציין רייך, "אנו עדים לצעדי הקיצון אותם נאלצות ממשלות העולם לנקוט ומבינים את הנזק העצום הנגרם לכלכלות, להצפות של מערכות הבריאות ולמחיר בנפש אותו גובה המשבר. כל זאת תוך הבנה כי המשבר מאיים על תפקודו השוטף של גורמי הממשל, יכולתו הממשית למשול ולהמשיך ולספק את השירותים הנדרשים לאזרחי המדינה.

תידרוך להתגוננות מפני נגיף קורונה בבית החולים אסותא אשדוד. צילום: דוברות ביה"ח

"ההבנה היא שכעת משהגיע המשבר לישראל, דרושה היערכות לקראת שיאו הצפוי בעוד שבועות עד חודשים. אני מציע אסטרטגיית התמודדות אשר מטרתה לשמר תפקוד בסיסי של גורמי ממשל ורפואה בעת שיא המשבר.

"ההצעה כוללת 'הדבקה יזומה' של כוח מתנדבים, צעירים ובריאים אשר אינם מעשנים והינם בגילאים 40-20 אשר מאיישים תפקידים המוגדרים כחיוניים למשק. מדובר
באנשי רפואה, מעבדה, שוטרים, אנשי ממשל, תשתיות, חברת חשמל וכדומה.

20-25% מאוכלוסייה חיונית זו תידבק 'הדבקה יזומה' בשלב מוקדם ככל הניתן, אחר כך יבודדו במתקן בידוד ייעודי תחת השגחה רפואית צמודה – וישוחררו חזרה לתפקידיהם השונים לאחר חלוף התסמינים ובדיקות שליליות לנשיאת הנגיף –כל זאת כשבועיים לאחר ההדבקה – בעת שחרורם יהיו בעלי התפקידים החיוניים עמידים לCOVID-19".

זה דומה למודל הבריט?

"יש דימיון, אבל לא בדיוק. הם הולכים לכיוון של יצירת חסינות עדר. אני הולך על כיוון של שמירה על השרידות התפקודית של המערכות החיוניות. אין כאן יכולת ליצור חסינות עדר כמות מצומצמת של אנשים. הגישה הבריטית גם כרוכה בסיכון מסויים מכיוון שאין בקרה מספקת וקשה לשלוט בחשיפות המשך למודבקים ללא מעקב רפואי צמוד".


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




לדברי ד"ר רייך הפעולה המדוברת תשיג כמה תוצאות: 1. "עמוד שדרה" מתפקד של בעלי תפקידים חיוניים אשר יהיו זמינים ותפקודיים בשיא המשבר, וזאת ללא חשש או צורך בבידוד. קבוצה זו תוכל לנוע בחופשיות בקרב האוכלוסיה החולה ללא חשש הדבקה או צורך במיגון מיוחד. 2. הפחתה בעומס על מערכת הבריאות ע"י הקדמת החולי של חלק מסויים שלהאוכלוסייה, בעת זמינות משאבים בשלב המוקדם. 3. אוכלוסייה זו תהווה צעד משמעותי בקירוב האוכלוסייה הכללית אל עבר "חסינות עדר" אשר מתחילה להתהוות בעמידות של סביב 60% מהאוכלוסיה הכללית.

היה והצעתך תתקבל – תתנדב להידבק?

"כמובן, אני הראשון בתור. אני גם רוצה להוסיף שבתשאול קצר של קבוצת מדגם נמצא שצפויה היענות גדולה יותר מעבר למספרים שנקבתי בהם".

רייך גם בוחן את ההתנגשות האפשרית של הצעתו עם אתיקה רפואית. "נזכיר", הוא מדגיש, "כי מדובר באוכלוסיה של מתנדבים בלבד! אוכלוסיה זו הינה בקבוצת סיכון
מינימלית ביותר עם אחוזי תמותה השואפים לאפס, ולא צפויים יותר ממספר בודד של סיבוכים עפ"י הנתונים אשר נאספו בעולם בקרב קבוצות דומות. יש לזכור כי רוב רובם
של חברי קבוצה זו עתידים להידבק במחלה בעתיד גם כך – אך כעת עניין זה נעשה באופן מבוקר ועם זמינות מענה רפואי מקסימלי טרם שיא המשבר. יש לאזן את הסיכון הנ"ל אל מול החיים הרבים אשר צפויים להינצל בזכות כוח חיוני מתפקד בשיא המשבר".

 

האם הפעולה לא תאיץ את התפשטות המחלה?

"לא. חולים אלו יהיו תחת השגחה צמודה ובבידוד מוחלט עד מדידת רמות וירוס שליליות שאינן מהוות סכנת הדבקה".

 האם זה לא יביא להגדלת העומסים?

"ההפך הוא הנכון. רוב רובה של אוכלוסיה זו צפויים לחוות תסמינים קלים בלבד, אותם בודדים אשר יזדקקו למענה רפואי אינטנסיבי יותר – יזכו למערכת בריאות אשר
עדיין אינה כורעת תחת העומס ומסוגלת לתת מענה מקסימלי".

"בידוד של כ-1000 רופאים נכון לכתיבת מילים אלו", מוסיף רייך, "בנוסף לאלפי אנשי בריאות נוספים – מחדד את הצורך המיידי במתן מענה לסוגיית זמינות צוות חיוני בעת חירום. יש לזכור שגם אנשי צוות רפואי צפויים לחלות ברובם ולמות בחלקם בעת שיא המשבר. בידוד אינו מקנה חסינות ואין מה שימנע את הצורך של כוח אדם חיוני לשוב פעם אחר פעם לבידוד בעת כל חשיפה עתידית. התכנית תאפשר קיום אורח נשימה של מערכת הבריאות והממשל בשיא המשבר".

לדבריו, הרעיון נולד עקב המצב הרפואי של אביו, מרדכי, החולה בלוקמיה ומדוכא חיסונית. "ניתן להציל אלפי חולים במדינות בהן פרצה המחלה עכשיו", הוא טוען ומוסכם: "אם הרעיון ייושם – יוכל לשמש כשיטת התמודדות עבור מדינות נוספות בעולם אשר נמצאות רק בתחילת ההתפרצות המקומית".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר