התמודדות מורכבת: אסף דוד

איך נראים חייהם של החולים באי ספיקת כליות?

במכון הדיאליזה באשדוד מטפלים בכ-130 חולים שסובלים מאי ספיקה של הכליות

פורסם בתאריך: 28.11.19 16:32

     

מחלת אי ספיקת כליות היא אחת מחמש המחלות הקשות ביותר בארץ. בישראל חיים כ-7,000 חולי כאשר שיעורי התחלואה עולים ב-5 עד 7 אחוזים בשנה.

הגורמים למחלה יכולים להיות שונים כשהנפוצים שבהם: סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות גנטיות, אבנים וזיהומים בכליות.

האמצעי העיקרי לטיפול במחלה הוא דיאליזה, תהליך המחליף את פועלת הכליות אותו מבצע המטופל שלוש פעמים בשבוע, אך לעיתים מעורר תופעות לוואי קשות כמו בחילות, סחרחרות וחולשה. המחלה אינה ברת טיפול רפואי אלא באמצעות השתלת כליה בריאה במטופל, תהליך שגם הוא לעיתים לא בהכרח עובד.

לרוב, את טיפולי הדיאליזה מבצעים החולים במכונים מיועדים לכך, ועל אף שהמודעות בארץ למחלה עדין לא גבוהה במיוחד, קופות החולים ממנות את מרבית הטיפול למעט תרופות מסוימות.

פנינה ביטון, אחות במקצועה ומנהלת מכון דיאליזה של חברת פרנזיוס ברובע ט' בעיר, מנסה לעשות כל שביכולתה למען המטופלים: "אנחנו מנהלים מעקב רפואי אחר מטופלים שתרם התחילו טיפול דיאליזה ומעניקים טיפול לחולים שהגיעו כבר למצב של כשל כלייתי. עם הגיל יש תמיד ירידה בתפקוד הכלייתי וצריך להיות במעקב. אם זה מאוד משמעותי והירידה מגיע למצב של כשל אז מתחילים טיפול דיאליזה, לעומת זאת אדם עם כשל כלייתי לא סופני יכול להישאר במעקב שנים רבות ולחיות עם המצב", היא מסבירה.

אסף דוד בן 47 ומטופל בדיאליזה כבר כשנתיים. עבורו המכון הוא כמעט בית שני. "לא מדובר במטפלים, עבורי הם המשפחה שלי", מעיד אסף. הוא מוסיף לספר על המאבק שלו במחלה: "אני סוכרתי מאז שאני זוכר את עצמי ולפני כ-25 שנה הובחנתי עם לחץ דם גבוה, וה היה ההתחלה. ברגע שהבעיה מתחילה זה רק מתקדם, ובסופו של דבר כל חולה אי ספיקת כליות צריך טיפול דיאליזה.

 

 

"בימים של דיאליזה אני משתדל לא להיות בתנועה יותר מידי, כי אחרי טיפול נוצר מצב של ירידת לחץ דם. ברוב המקרים אתה בסדר גמור אבל יכול להיות מצב שאחרי טיפול תרגיש רע. חולה כליות במשך הזמן למעשה מפסיק להוציא שתן ולכן המים שהוא אוגר נשמרים בגוף. לכן יש הגבלה בכמות צריכת הנוזלים. ביומיים מותר לך לעלות ליטר וחצי עד שניים, כי הכליות במצב שהן כבר לא משחקות תפקיד".

מעבר לטיפולי דיאליזה, המכון מאפשר מפגשים עם דיאטנית, הקובעת למטופלים תפריט להמלצתה על פי תוצאות בדיקות דם שנעשות אחת לחודש וייעוץ של נפרולוג, מומחה לבעיות כליה.

אחות לטיפולי דיאליזה: פנינה ביטון

כמו כן, במכון נמצא בכל עת רופא בית שמטפל בבעיות רפואיות עכשוויות במידה ואלו צצות. בסך הכל, מכון הדיאליזה מטפל בכ-130 מטופלים באופן שותף. פנינה עוברת במכון משנת 2005, אך בתחום הדיאליזה היא עובדת עוד מ-1990: "אני רואה בזה שליחות. אני מאוד אוהבת את העבודה שלי כי כל המטרה שלי זה להטיב עם אנשים. כל יום שאני מגיע ועוזרת לאנשים זה בשבילי בונוס. היכולת לתת היא מה שמחייה לנו את התפקיד".

עם זאת היא אינה מכחישה שישנו קושי בתחום. "יש מחסור קשה באחיות, במיוחד באזור הדרום וירושלים. מרבית האחיות לא רוצות לעבוד בקהילה ומעדיפות לעבוד בבתי חולים. גם השכר, בכל מקום, הוא לא כזה מפתה כך שלא הרבה אנשים הולכים ללמוד את המקצוע. למרות שזה מקצוע מאוד מעניין שמעניק סיפוק, כלכלית זה לא מתגמל".

בשבוע הקרוב יעבור אסף תהליך השתלת כליה שאמור לשפר משמעותית את מצבו, ואולי לעולם לא יצטרך לעבור טיפול דיאליזה בשנית. נאחל לו בריאות ורפואה שלמה במהרה.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר