שניים עוזבים, השלישי לוקח. מימין: יו"ר אסותא פרופ' שוקי שמר שסיים את תפקידו בביה"ח, המנכ"ל המתפטר ד"ר דודו דגן והמנהל פרופ' חיים ביטרמן. צילום: אורי קריספין
שניים עוזבים, השלישי לוקח. מימין: יו"ר אסותא פרופ' שוקי שמר שסיים את תפקידו בביה"ח, המנכ"ל המתפטר ד"ר דודו דגן והמנהל פרופ' חיים ביטרמן. צילום: אורי קריספין

מה קורה בבית החולים שלנו: הטלטלות, העזיבות והמחלות

ביה"ח באשדוד, שנתון בגירעון כלכלי, נקלע למשבר ניהולי רציני. לאחר שהאיש שכמעט הכי מזוהה איתו, יו”ר הדירקטוריון פרופ’ שוקי שמר, זז הצדה, הגיע גם תורו של המנכ”ל ד”ר דודו דגן, שהחליט לסיים את תפקידו “מסיבות אישיות”. האם התושבים צריכים לדאוג?

פורסם בתאריך: 28.1.19 12:31

     

בית החולים באשדוד עובר טלטלה משמעותית. כמעט כל שדרת הניהול הכי בכירה שלו הולכת הביתה, וזה קורה בבת אחת.

ביום רביעי הודיעו בבית החולים על כך שהמנכ”ל ד”ר דודו דגן החליט לסיים את תפקידו לאחר 10 חודשים בלבד מאז שנכנס אליו. לפי ההודעה, מה שעומד מאחורי הצעד הן “סיבות אישיות”. אולם ככל הנראה הדבר קשור גם להתפטרות של יו”ר הדירקטוריון פרופ’ שוקי שמר כמה ימים קודם.

שמר מסיים את תפקידו כיו”ר בית החולים, אך ימשיך לכהן כדירקטור וימשיך לעמוד בראש מועצת המנהלים של אסותא מרכזים רפואיים. במקומו נכנס מנכ”ל מכבי שירותי בריאות — קופת החולים שהיא הבעלים של רשת אסותא.

בית החולים באשדוד היה “הבייבי” של שמר. הוא זה שדחף להקמתו, התראיין בתקשורת ללא הרף כמעט, והיה מאוד מזוהה עם הפרויקט.

ברקע נמצא המשבר הכלכלי שבו נתון בית החולים, עם גירעון של כ-150 מיליון שקלים, שנה וחצי בלבד מאז החל לפעול. נעשים ניסיונות לפתור את הסוגיה מול משרדי האוצר והבריאות, שיידרשו להזרים כסף כדי לסייע לבית החולים לצאת מהבוץ. בעבר כבר אמרו באסותא אשדוד שהמדינה לא העבירה להם כספי תמיכה, בניגוד להתנהלות מול בתי החולים הציבוריים האחרים בארץ.

בנוסף, גם פרופ’ שמר וגם ראש העירייה ד”ר יחיאל לסרי, חברו הטוב שהיה פקודו בצבא, נועדו בחודשים האחרונים עם נציגי המדינה כדי לקבל אישור להרחיב את בית החולים ולהכפיל את מספר המיטות שבו, שעומד כיום על 300 בלבד.

מלבד הבעיות התזרימיות יש לבית החולים בעיה במערכת היחסים שלו עם שלוש קופות החולים, מלבד מכבי כמובן: הכללית, מאוחדת ולאומית. הצדדים לא הצליחו להגיע לסיכומים והבנות שיאפשרו שיתוף פעולה מיטבי בהפניה וטיפול במבוטחי הקופות. כיום רק חברי מכבי נהנים ממגוון השירותים שמציע בית החולים בצורה מלאה וללא “פערי תיווך”.

כפי שזה נראה כרגע, במכבי החליטו לחזק מאוד את הקשר שלהם לבית החולים, להתערב באופן הרבה יותר אגרסיבי בנעשה ובעצם לנהל אותו בצורה ישירה.

בחודש יולי קיימנו ריאיון נרחב עם ד”ר דגן. “זה מקום פנטסטי”, אמר אז, “הייתי אמור ללכת לבית חולים אחר במרכז הארץ, לא אגיד לך איזה, אני רופא ילדים וטיפול נמרץ ילדים בהכשרתי, וכששוקי (פרופ’ שוקי שמר, ד”ג) התקשר אליי, אמרתי לו ישר: ‘אני בא’”.
רק בחודש אוגוסט 2017 פשט את מדי צה”ל אחרי שירות ארוך ומורכב. בתפקידו האחרון היה קצין רפואה ראשי, בדרגת תא”ל. בעבר גם היה הרופא הראשי של יחידת סיירת מטכ”ל.

“אני טרוד במשך היום, הולך לישון טרוד וקם טרוד על האירוע הזה שנקרא בית חולים חדש”, אמר דגן באותו ריאיון. “בית חולים חדש אומר שצריך להסדיר את היחסים שלו עם כל משרדי הממשלה, עם קופות החולים, ולנהל את הצוות שהתחיל מאפס”.

“לא נוכל להישאר פה עם 300 מיטות, ואנחנו עובדים על הרחבתו של בית החולים”, הוסיף דגן בריאיון עמו. “באשדוד לבדה יש רבע מיליון תושבים, ובבית החולים שתי מחלקות פנימיות. בברזילי, בעיר עם 160 אלף תושבים, יש חמש מחלקות פנימיות ומחלקה גריאטרית. אנחנו צריכים לפחות עוד שתי מחלקות פנימיות”.

על היחסים עם קופות החולים אמר אז: “מה שחסר לי זה מה שנוגע לשיתוף הפעולה בינינו לבין קופות החולים. עם מכבי זה עובד טוב, עם הקופות האחרות זה יחסית חלש. לפי חוק בית החולים אסותא אשדוד, בית החולים שלנו צריך לקבל תמיכה מהממשלה כמו כל בית חולים אחר. כל בתי החולים הציבוריים בארץ מקבלים תמיכות. מכיוון שאנחנו בית חולים קטן, סוגיית התמיכה היא עוד יותר קריטית. עד היום אנחנו לא מקבלים שום תמיכה שכזו. זה בדיונים עם משרד האוצר, שאומר: ‘אני אתמוך בכם’, אבל יש לנו סייגים, למשל חתימת הסכמים עם הקופות. אבל מבחינתנו, עד שאין לנו הסכם עם האוצר אנחנו לא רוצים להכניס את בית החולים לגירעון יותר גדול, ובד ובבד עם המשא ומתן מול האוצר, אנחנו בהתדיינות מול הקופות”.

על השאלה אם משרד האוצר לא יתמוך בבית החולים, האם הוא עלול להיות גירעוני, ענה ד”ר דגן: “אנחנו רוצים להיות מאוזנים. הסטנדרטים שלנו מאוד גבוהים, אצלנו אין חולים במסדרונות ויש לזה מחיר, זה עולה כסף. אנחנו נגיע עם האוצר להסדר. גם עם התרומות שגייסנו (כ-250 מיליון שקל נכון למועד קיום הריאיון, ד”ג) נהיה גירעוניים”.

 

שתי הדמויות, לסרי ושמר, הן כנראה הדמויות הכי מזוהות עם בית החולים באשדוד, ובהקשר זה השאלה היא כיצד ישפיעו הזעזועים האחרונים על מערכת היחסים בין העירייה והעיר לבין בית החולים. ד”ר לסרי, שחזר ביום חמישי מחופשה בחו”ל, העדיף שלא להתייחס לנושא. פרופ’ שמר וד”ר דגן לא ענו לטלפונים ביום רביעי.

מלבד השניים הללו עוד בכיר בבית החולים שמסיים את תפקידו הוא שלמה עמיר (לשעבר: עמר) — סמנכ”ל אדמיניסטרציה ותפעול. עמיר הוא בן לאחת המשפחות הראשונות באשדוד. “הודעתי שאני מבקש לסיים את תפקידי וזהו”, מסר עמיר ל”כאן דרום” ביום רביעי.

יש עכשיו טלטלה בבית החולים ושורה של בכירים שעוזבים.

“לא קשור, מזמן כבר רציתי לעזוב. האתגר שלי היה להקים את בית החולים ולהביא אותו למצב של עבודה, בית החולים עובד, הכול בסדר, ועכשיו כבר פחות מאתגר אותי”.

עמיר היה בעבר איש צבא ולאחר פרישתו בדרגת אל”מ מילא שורה של תפקידים בקופת חולים מכבי. הוא היה מנכ”ל מכבי יזמות ומנהל מחוזות מרכז והדרום. “החלטתי לתת לעצמי מתנה ולצאת לחופש”, הוסיף עמיר.

“בית החולים עובד טוב ואני ממשיך, צריך לנהל אותו”, אמר ביום רביעי היחידי מההנהלה הבכירה של בית החולים שנשאר בתפקידו, פרופ’ חיים ביטרמן, מנהל בית החולים שאמון קודם כול על הצד הרפואי.

“אנחנו עוברים יותר לאחריות של מכבי”, הוסיף ביטרמן, שלא היה מעוניין להיכנס לסוגיות פרסונליות. “זה טוב, כי ממילא מכבי היא החברה הסבתא שלנו — מכבי בראש, מתחתיה רשת אסותא שהיא חברת בת של מכבי ואסותא אשדוד, שהיא חברה בת של אסותא”.

תסביר.

“המדינה תעזור לנו מסיבית ובית החולים יתייצב. המדינה לא מעבירה כספים, אלא דרך ארגון גדול והיא תעביר אותם דרך מכבי, שלוקחת הרבה יותר אחריות בניהול העל של בית החולים, כמו שלכללית יש 14 בתי חולים בארץ. היא תהיה צינור לתמיכה של המדינה ולתמיכה של מכבי וגם למינוף בית החולים. אנחנו בתכניות בינוי, התפתחות והרחבה”.

בית החולים יבריא?

“בית החולים כבר מתחיל להבריא, כבר ירד לו החום – מ-40 ל-39. הוא צריך הבראה כלכלית, לא הבראה רפואית”.

מה הסכום שהמדינה תעביר לבית החולים? 150 מיליון?

“יותר, זה במאות ויתפרס על פני כמה שנים”.

מבית החולים אסותא אשדוד נמסר: “מנכ”ל בית החולים הודיע היום (רביעי) על סיום תפקידו מסיבות אישיות. הדירקטוריון והנהלת בית החולים מודים לד״ר דגן על פעילותו במהלך עשרת החודשים האחרונים. אנו מאחלים לו הצלחה בהמשך הדרך. פרופ׳ חיים ביטרמן ימשיך בתפקידו כמנהל בית החולים אסותא אשדוד. המשימה כעת היא להעלות את בית החולים למסלול של התחזקות משמעותית בשירות, ברפואה ובחוסן הכלכלי”. 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר