ד"ר דודו דגן. צילום: אורי קריספין
ד"ר דודו דגן. צילום: אורי קריספין

דגן במתקפה על הקופות: "חוסר אחריות שעלול לפגוע במטופלים"

ארבעה חודשים לאחר שנכנס לתפקידו כמנכ”ל בית החולים אסותא אשדוד, ד”ר דודו דגן, תת-אלוף במילואים, לשעבר קצין רפואה ראשי בצה”ל ורופא סיירת מטכ”ל, כבר מחפש דירה בעיר. הוא אינו מסתיר את אכזבתו מקופות החולים שעדיין לא חתמו על הסכמים עם בית החולים, מקווה שמשרד האוצר יפתח את הכיס, סבור שהם על הדרך הנכונה וגם נותן גיבוי למנתח הקיסרי בתאונה המצערת. ריאיון ראשון

פורסם בתאריך: 20.7.18 12:25

     

“זה מקום פנטסטי. הייתי אמור ללכת לבית חולים אחר במרכז הארץ, לא אגיד לך איזה, אני רופא ילדים וטיפול נמרץ ילדים בהכשרתי, וכששוקי (פרופ’ שוקי שמר, יו”ר אסותא, ד”ג) התקשר אליי, אמרתי לו ישר: ‘אני בא’”.
כך מתחיל ואומר ד”ר דודו דגן, המנכ”ל של בית החולים באשדוד, שרק באוגוסט אשתקד פשט את מדי צה”ל אחרי שירות ארוך ומורכב.

אני מבין שאתה לא מצטער?

“לחלוטין לא. אם כי אני טרוד במשך היום, הולך לישון טרוד וקם טרוד על האירוע הזה שנקרא בית חולים חדש. בית חולים חדש אומר שצריך להסדיר את היחסים שלו עם כל משרדי הממשלה, עם קופות החולים, ולנהל את הצוות שהתחיל מאפס”.

מה יותר קשה: לנהל משהו חדש שהתחיל מהתחלה או משהו ותיק שכבר עובד ורץ?

“בוודאי שיותר קל לנהל מקום ותיק שכבר מתנהל”.

מצד שני, בית חולים חדש אתה יכול לעצב בדמותך.

“נכון, אבל מה זה לעצב? יש מסגרות לאירוע הזה. מה שאפשר לעשות זה לתת שירות טוב יותר, ואנחנו עושים את זה, אם כי יש עוד מקום להשתפר. הסוגיה של ‘המטופל במרכז’ היא לב לבו של המוסד הזה”.

מימין: יו"ר אסותא פרופ' שוקי שמר, מנכ"ל ביה"ח ד"ר דודו דגן והמנהל פרופ' חיים ביטרמן. צילום: אורי קריספין

השלישיה המובילה. מימין: יו"ר אסותא פרופ' שוקי שמר, מנכ"ל ביה"ח ד"ר דודו דגן והמנהל פרופ' חיים ביטרמן, במסיבת עיתונאים בחודש שעבר לציון שנה לפתיחת ביה"ח. צילום: אורי קריספין

אירוע מכונן

הוא נולד לפני 53 שנה בקריית ביאליק ולמד רפואה במסגרת העתודה בבאר שבע. את הסטאז’ עשה בתל השומר. שירת בגדוד צבר של גבעתי ולימים היה קצין הרפואה של החטיבה, בהמשך שירת בסיירת מטכ”ל, אחר כך התמחה ברפואת ילדים בשניידר, היה קצין רפואה של אוגדת עזה באינתיפאדה השנייה, סגן מפקד הרפואה בפיקוד צפון, מפקד רפואה של פיקוד מרכז, סגן קצין רפואה ראשי ואז קצין רפואה ראשי של צה”ל – קרפ”ר.

מאחורי ד”ר דגן טיפול בפצועים תחת אש וביצוע ניתוחים בתנאי שדה. הוא פשט את המדים באוגוסט אשתקד ולקח על עצמו צינון של קצת יותר מחצי שנה.

איך אתה מתאקלם באזרחות?

“בצבא מה שפשוט הוא שהפירמידה נגמרת בגורם אחד. במערכת האזרחית זה קצת יותר מורכב. יש איגודים מקצועיים, יש סקטורים של רופאים ואחיות… שמע, הגיעו לפה אנשים מאוד מוכשרים וחרוצים”.

מה האירוע המעצב מבחינתך בשירות בצה”ל?

“האירוע הכי משמעותי שלי התרחש ב-14 באוקטובר 94’, אירוע נחשון וקסמן. אני רופא היחידה, ויוצאים למבצע שנועד לשחרר אותו מחוטפיו. הייתי בכוח שפרץ פנימה ואת הקצין בפעולה ניר פורז הכרתי היטב. עבדתי איתו במשך חצי שנה על מבצע שיצא לפועל בסופו של דבר.

היה הקרפ"ר, דגן על מדים בימיו כאל"מ. צילום: זאב שטרן

היה הקרפ"ר, דגן על מדים בימיו כאל"מ. צילום: זאב שטרן

היה מחבל במסדרון ועוד שני מחבלים בחדר עם וקסמן. אם אתה שואל אותי, בטכנולוגיות של אז אף כוח בעולם לא היה יכול להציל אותו. המחבל פתח באש ופגע בניר בבית השחי. טיפלתי בו ולא הבנתי איפה פצע כניסת הכדור. רק בהמשך הבנתי שהוא נכנס בבית השחי ממש ליד קצה אפוד המגן. משם הכדור הגיע לעורק הריאה וקרע אותו. ניסיתי להחיות אותו, אבל בסופו של דבר הוא מת לי בידיים. היו לי הרבה אירועים קשים בשירות שלי, אבל האירוע עם ניר באמת היה משמעותי במיוחד עבורי”.

כרופא בצבא טיפלת גם בחיילי אויב או מחבלים?

“כן, בוודאי. הייתי קצין רפואה ראשי של צה”ל בזמן אירוע אלאור עזריה, החייל החובש שירה במחבל הפצוע. לאחר מכן עשינו הסברה נרחבת בקרב חובשים שאני מצפה מהם לטפל גם באויב. לחיל הרפואה יש שבועה שכתב חיים חפר, והיא מצווה עלינו לטפל בכל אדם באשר הוא אדם, גם אויב וגם אוהב. אחת המשתתפות בקורס חובשים שאליו הגעתי קפצה ושאלה, ‘ואם מישהו בא לדקור אותי?’, אז עניתי, ‘תירי בו כדי לנטרל אותו, אם יש מישהו אחר שיטפל בו, אז יטפל, ואם לא, אז כן, את תטפלי במחבל הפצוע’.

היה מקרה שקלטנו פוסט של איש מילואים, חובש, מרצה באוניברסיטה, שכתב ללא קשר לעזריה שאם היה צריך לטפל במחבל פצוע, קשה ככל שיהיה, הוא לא יעשה זאת. הנחיתי את רופא פיקוד העורף לקרוא לו במיידי ולהודיע לו על פסילת מקצוע —הוא לא ישרת יותר כחובש בצה”ל. בצה”ל מטפלים בכולם”.

_________________________________________________________________________________________________________________________________________

רוצים להתעדכן ראשונים? להורדת היישומון (אפליקציה) של כאן דרום אשדוד:

להורדה באנדרואיד

להורדה באייפון


“לא נוכל להישאר פה עם 300 מיטות”

דגן נשוי ליאנה, בעברה אחות מיילדת ואב לרועי ועודד. הם מתגוררים בראש העין. הוא אוהב לרוץ (עם הכלבה המשפחתית או לבד) וגם חובב היסטוריה.

“לא נוכל להישאר פה עם 300 מיטות, ואנחנו עובדים על הרחבתו של בית החולים”, הוא קובע. “באשדוד לבדה יש רבע מיליון תושבים, ובבית החולים שתי מחלקות פנימיות. בברזילי, בעיר עם 160 אלף תושבים, יש חמש מחלקות פנימיות ומחלקה גריאטרית. אנחנו צריכים לפחות עוד שתי מחלקות פנימיות”.

מנכ"ל ביה"ח אסותא אשדוד, ד"ר דודו דגן. צילום: עודד קרני

מנכ"ל ביה"ח אסותא אשדוד, ד"ר דודו דגן. צילום: עודד קרני

מה בעניין החניון שייתן מענה למצוקת החניה וכמובן ישמש מרחב מוגן בחירום?

“אלוף פיקוד העורף אישר שיש צורך בהקמת חניון תת-קרקעי שישמש מיון לשעת חירום”.

עדיין יש תלונות על זמני המתנה ארוכים במיון?

“מאוד השתפרנו, אבל אנחנו עדיין לא נמצאים איפה שרצינו להיות. יש פה אוכלוסייה שלא טופלה המון שנים כשלא היה בעיר בית חולים, בעיות הוזנחו ורואים את זה במיון עם תחלואה כרונית קשה: סכרת לא מאוזנת עם סיבוכים או לדוגמה אדם שמגיע עם אבחנה של ירידה חדה במשקל, כאבי בטן, אחרי שנה לוקחים לו בקופת חולים בדיקת דם ומגלים אנמיה קשה שפירושה סרטן מפושט במעי, שאפשר היה לאבחן שמונה חודשים מוקדם יותר. רופאים שהגיעו לכאן רואים תחלואה שלא ראו במקומות אחרים”.

לאחרונה היה בבית החולים מקרה של רופא שביצע ניתוח קיסרי ובמהלכו פגע בטעות בעובר וגרם לחתך גדול במצחה של התינוקת.

“בחצי אחוז מהלידות בניתוחים קיסרים בעולם יש מגע עם העובר. יש לנו ראש אגף בבית החולים שבנו נולד בקיסרי, היום הוא כבר גדול, ונגרם לו חתך בגב”.

הרופא ממשיך לעבוד כרגיל ולנתח?

“כן, בוודאי”.

מבחינתך, הוא פעל נכון?

“הוא פעל נכון. החתך הזה הוא דבר שקורה. הסיבוך הזה מופיע באחת ל-200 לידות קיסריות. ודאי שאנחנו מבצעים תחקור ובודקים”.

דגן מספר שבימים אלה “הולך ונבנה מכון לטיפול רדיותרפי בחולי סרטן, דבר שלא היה קיים במרחב שבין בית החולים סורוקה בדרום ותל השומר במרכז. הוא ייפתח ב-2019. יש לנו מכשיר פד-סי—טי התשיעי בארץ, ההמתנה

ליו נמדדת בשבוע-שבועיים לכל היותר בדרך כלל. ההמתנה לניתוחים אצלנו היא הכי קצרה. יש לנו מכון צנתורים, יש לנו איי—וי—אף ואנחנו שואפים שהוא ייתן מענה גם בתחום פריון האישה אבל גם בתחום פריון הגבר. כמובן שגם מנחת המסוקים כבר נמצא בהקמה”.

משבר היחסים עם הקופות

“מה שחסר לי”, מוסיף דגן, “זה מה שנוגע שיתוף הפעולה בינינו לבין קופות החולים. עם מכבי זה עובד טוב, עם הקופות האחרות זה יחסית חלש”.

איך זה באמת ששנה ויותר מאז הפתיחה הראשונית של בית החולים ועדיין אין לכם הסכמים עם הקופות מלבד מכבי — הכללית, מאוחדת ולאומית?

“נכון, ולמה עדיין אין? כי אנחנו צריכים לקבל תמיכה ממשלתית לפי חוק בית החולים אסותא אשדוד, ולפיו בית החולים שלנו צריך לקבל תמיכה מהממשלה כמו כל בית חולים אחר. כל בתי החולים הציבוריים בארץ מקבלים תמיכות. מכיוון שאנחנו בית חולים קטן, סוגיית התמיכה היא עוד יותר קריטית. עד היום אנחנו לא מקבלים שום תמיכה שכזו. זה בדיונים עם משרד האוצר”.

איך זה?

“האוצר אומר: ‘אני אתמוך בכם’, אבל יש לנו סייגים, למשל חתימת הסכמים עם הקופות. אבל מבחינתנו עד שאין לנו הסכם עם האוצר אנחנו לא רוצים להכניס את בית החולים לגירעון יותר גדול, ובד ובבד עם המשא ומתן מול האוצר, אנחנו בהתדיינות מול הקופות”.

התמיכה הממשלתית בבתי החולים בארץ

התמיכה הממשלתית בבתי החולים בארץ

האוצר אומר: ‘קודם תעשה הסכם עם הקופות ואחר כך נדבר עם תמיכה’, ואתם אומרים ‘קודם תמיכה’?

“אתה צודק, אבל הם לא אומרים את זה ככה. הקופות, מלבד מכבי שעובדת אתנו יפה מאוד, צריכות להבין שבעוד שתור לניתוח בבתי החולים האחרים בסביבה יכול לקחת בין שנה לשנתיים, תור למכון שמיעה ולגסטרו יכול לקחת שנה, אז אצלנו זה יכול להיות תוך חודש”.

אז למה הן לא חותמות? זה עניין של אגו?

“לא, זה עניין כלכלי, הן רוצות להשיג את ההסכם הכי טוב, אנחנו מתקדמים, גם עם האוצר”.

זה יקרה לדעתך?

“כן, בוודאי”.

מתי?

“יותר קל לנו להיות בשיח עם האוצר מאשר עם הקופות. הן שולחות לנו פחות מטופלים מאשר חלקם באוכלוסייה, כי הן רוצות למנף את מעמדן במשא ומתן מולנו. אני הייתי מצפה שלפחות בחולים היותר קשים והיותר כרוניים ההסתכלות לא תהיה רק על הגרוש, כי אנחנו יכולים לעזור להם. התחושה שלי שהקופות מנהלות יותר כלכלת בריאות מאשר בריאות”.

היית אומר שהקופות נוהגות בחוסר אחריות?

“כן, אני חושב שכן. חוץ ממכבי שהיא מיינדד אלינו, אז כן. זה חוסר אחריות שעלול לפגוע בבריאות המטופלים ובשלומם”.

“גם עם התרומות נהיה גירעוניים”

אם משרד האוצר לא יתמוך בבית החולים, הוא עלול להיות גירעוני?

“כן. אנחנו רוצים להיות מאוזנים. הסטנדרטים שלנו מאוד גבוהים, אצלנו אין חולים במסדרונות ויש לזה מחיר, זה עולה כסף. אנחנו נגיע עם האוצר להסדר”.

בית החולים באשדוד. צילום: אורי קריספין

בית החולים באשדוד. צילום: אורי קריספין

כמה אתם מבקשים מהאוצר?

“מעדיף לא לנקוב במספרים כרגע”.

עשרות מילונים, מאות מיליונים?

“לא מאות”.

מתי תגיעו להסדרים עם הקופות?

“אני חושב שהן תהיינה חייבות להגיע להסדר כי המבוטחים שלהן ילחצו עליהן לעשות את זה. אנחנו רוצים להחיל את מודל הטיפול האינטגרטיבי שיוצר רצף עם הטיפול בקהילה על גל החולים שלנו, כרגע הוא עובד רק עם מכבי”.

לולא התרומות שהצלחתם לגייס, הייתם גירעוניים?

“גם עם התרומות נהיה גירעוניים”.

כמה תרומות גייסתם?

“התורמים הגדולים הם משפחת סמסון שתרמה גם להקמת האגף החדש בברזילי”.

לפי נתוני אסותא, סך התרומות שגויסו עד כה לטובת בית החולים באשדוד מגיע לכרבע מיליארד שקלים (כ-250 מיליון), והדבר נעשה בהובלתו האישית של פרופ’ שוקי שמר. בימים אלה מוקמת אגודת ידידים בבית החולים למיסוד הפעילות הפילנתרופית.

אז מה יותר טוב: אשדוד או ראש העין?

“שמע, יכול להיות שנעבור לגור באשדוד או בסביבה הקרובה. התחלנו לדבר על זה בבית ואנחנו כבר מחפשים”.

ד"ר דודו דגן. צילום: עודד קרני

ד"ר דודו דגן. צילום: עודד קרני

יש לך מספיק כסף כדי לקנות כאן דירה?

“נשכיר שם ונקנה פה”. ועובדת, תושבת העיר, העירה: “זה לא מצחיק, זה עצוב”.

במה אתה עוסק יותר: בניהול כספי, ברפואה, במה?

“בעיקר בתפעול השוטף בשלב ההקמה. יש פה עוד הרבה מה לעשות. בעיניי, האתגר הכי גדול שלי הוא מול הקופות, שישתמשו בשירותים הפנטסטיים שיש לנו להציע”.

איך היית מגדיר את בית החולים?

“בית חולים מצוין! אתן לך דוגמה, אנחנו המקום היחיד בארץ שיש בו מחלקה לרפואה דחופה שכל אנשיו הם אנשי רפואה דחופה, אנחנו המקום היחיד שיש במלר”ד — המיון — שלו רופא מומחה 24/7. יש פה רופאים שהם מוקדי ידע פנטסטיים, ראשי מחלקות מעולים, אנשים אחד-אחד”.

אז אם הכול טוב, מה עוד יש לעשות?

“הסכמים עם הקופות ולהרחיב את בית החולים בדחיפות וגם שהממשלה תעזור לנו קצת. אלה שלושת הדברים העיקריים”.

מבחינת תפיסת עבודה, בית החולים כבר גיבש לעצמו כיוון?

“בטח שיש, ואם נגיע למטרה של רפואה אינטגרטיבית שמחוברת לקהילה, באמת נעשה משהו שעוד לא היה כמותו בארץ”.

 

תגובות

מקופת חולים לאומית נמסר בתגובה: "אנו דוחים את טענות מנכ"ל אסותא אשדוד מכול וכול! לאומית שירותי בריאות מאפשרת למבוטחיה באשדוד לקבל שירותים באסותא אשדוד.

קבלת השירותים נבחנת גם בראי הצורך הרפואי בקבלת השירות וגם בראי האפשרות להעניק את הטיפול והשירות קרוב לבית במרפאות הקופה ובמכונים בעיר. בחינה זו של צורך רפואי ואתר מתאים לקבלת השירות, נעשית באופן דומה בכל הארץ (ולא רק באשדוד). לעניין ההסכם בין הצדדים: לאומית תשמח להגיע להסכם עם בית החולים אסותא אשדוד כפי שיש לה עם שאר בתי החולים של אסותא ברחבי הארץ. הסכם זה כאמור חייב להתייחס לחלופות הקיימות לצריכת השירותים באזור ולרמת המחירים באותן חלופות.

יש לציין כי למרות ההשקעה הכספית הגדולה שנעשתה על ידי המדינה בהקמת בית החולים, המדינה לא מתקצבת את קופות החולים על השירותים הרפואיים הניתנים בבית חולים זה, והקופות נאלצות להעביר תקציבים לבית החולים באשדוד ממקורות אחרים שגם הם חסרים".

משירותי בריאות כללית נמסר: ״ראשית, חשוב לציין כי אין כל קשר בין עניין חתימת ההסכם לעניין קבלת השירותים של בית החולים. כיום לקוחות כללית באשדוד והסביבה מהווים כשליש מהמטופלים באסותא אשדוד, והם מופנים על ידי הצוותים הרפואיים שלנו באופן מלא לקבלת כל טווח השירותים״.

מקופת חולים מאוחדת נמסר: "צר לנו שאסותא אשדוד – חברת בת של אסותא, שוב מנהלת קמפיין תקשורתי מכפיש נגד קופות אחרות. אם ההכפשות נובעות מכך שאסותא אשדוד נקלעה למשבר כספי חמור שמאיים על המשך תפקודה והקמפיין המחודש נועד ללחוץ להעביר את בית החולים מאסותא למכבי, הרי שמאוחדת דורשת התערבות מיידית של משרד הבריאות כדי לפעול שם כבית חולים נתמך. עם זאת, נציין כי מבוטחי מאוחדת מקבלים הפניות לאסותא אשדוד ומטופלים תדיר בביה"ח".

 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר