תוכן מקודם, מכון האופטיקה והאופטומטריה "קשר עין"
תוכן מקודם, מכון האופטיקה והאופטומטריה "קשר עין"

קוצר ראייה: הסברים על המחלה ודרכי טיפול בה

קוצר ראייה הוא נושא שעולה לכותרות בשנים האחרונות, בעיקר בזכות הפתרונות היצירתיים המתפתחים בתחום. בכתבה הבאה תוכלו למצוא מספר המלצות בתחום ומידע שאתם פשוט חייבים לדעת בנושא

פורסם בתאריך: 11.6.18 12:40

     

קוצר ראייה הידוע גם בשם מיופיה, הוא מצב בו עצמים קרובים נראים בבירור, בעוד שעצמים רחוקים נראים מטושטשים. קוצר ראייה נגרם על ידי התארכות הדרגתית של גלגל העין ופוגע ביותר ממיליארד אנשים ברחבי העולם.
בשל מספרם הגבוה של אנשים הסובלים ממצב זה והנכות הנובעת ממנו, נתפס קוצר ראייה כבעיה בריאותית אקוטית. כמיליארד וחצי אנשים סבלו מהבעיה ב- 2010. לקראת 2050, עלול מספר זה לעמוד על כחמישה מיליארד בני אדם ולכן הופך קוצר ראייה לגורם השכיח ביותר של ליקוי ראייה מרחוק.
קוצר ראייה עלול לעכב את הלמידה של הילד ולפגוע ביכולות שלו כבר מגיל צעיר. ככל שדרגת קוצר הראייה עולה, עלולות להופיע בעיות נוספות ושינויים לעיתים דרמטיים הקשורים לבריאות העין. כאשר הגוף גדל גם העיניים גדלות בהתאם, מצב המגביר את דרגת קוצר הראייה. צמיחת העין מותחת והופכת את החלקים הפנימיים של העין לדקים יותר – כולל הרשתית, דבר שעלול להוביל למחלות המאיימות על הראייה.
בהשוואה לאנשים עם ראייה מושלמת, קיימת סכנה כי מטופלים הסובלים אף מקוצר ראיה נמוך יחסית עלולים לפתח במהלך חייהם מחלות הקשורות לקוצר הראייה. אצל מטופלים אשר סובלים מקוצר ראייה בדרגות שבין D5 ל- D6 קיים סיכון של פי 40 כי יסבלו מנזק מקולרי המאיים על הראייה. ככל שדרגת קוצר הראייה היא גבוהה יותר, כך קיימת סכנה לעלייה בשכיחות ובחומרה של מחלות אלו. אנו נמצאים כעת בתקופה בה חל גידול מהיר במספר מקרי קוצר ראייה וכמות האנשים הסובלים מקוצר ראייה מגיעה לממדים של מגפה. מצב זה מעורר דאגה רבה בקרב כל מי שאחראי על בריאות העין בציבור. בקצב זה, תסבול כמחצית מאוכלוסיית העולם מקוצר ראייה עד שנת 2050. לא רק שמספר האנשים הסובלים מקוצר ראייה גדל אלא גם דרגת קוצר הראייה שלהם גדלה.
החדשות הטובות הן, כי בעוד קוצר ראייה מושפע מגורמים גנטיים וסביבתיים המשחקים תפקיד בהתפרצות ובהתקדמות המחלה, מוכיחים מחקרים מקיפים כי גם אופטומטריסט מנוסה עם הכשרה מתאימה יכול להאט את התקדמות המחלה על ידי שימוש בטכניקות מיוחדות בתחום עדשות המגע.

מכון האופטיקה והאופטומטריה "קשר עין" (מאגר תמונות Ingimage)

מכון האופטיקה והאופטומטריה "קשר עין" (מאגר תמונות Ingimage)

ההאטה בקצב הגידול במקרים של קוצר ראייה אצל ילדים, הפכה לחשובה ביותר באסטרטגיה הגלובלית למניעת מחלות קשות. אם נצליח למנוע את קוצר הראייה מלכתחילה, או לפחות לגרום להאטה בהתקדמותה, נוכל להגביל את חומרת קוצר הראייה במהלך הילדות וההתבגרות עד לשלב בו המחלה מאיטה באופן טבעי במהלך הבגרות הצעירה, וכך לא נגיע לרמות גבוהות של קוצר ראייה.
קוצר ראייה מתפתח לעתים קרובות בין הגילאים 8 ו- 16. תיאורטית, ככל שהטיפול יתחיל מוקדם יותר כך תגבר יעילותו ותאט את התקדמות קוצר הראייה ובעיקר אצל ילדים שאצלם המחלה מתקדמת מהר יותר. חשיבותן של בדיקות עיניים סדירות לילדים חיונית לגילוי וטיפול בקוצר ראייה בשלב המוקדם ביותר.
קיימים שני סוגים של עדשות מגע המסייעות להפחתה רדיקלית של קצב התקדמות קוצר הראייה. שניהם משפיעים על ירידה של כ -60% בקצב התקדמות קוצר הראייה, אם כי מחקרים שבוצעו לאחרונה הראו שיעורי הצלחה גבוהים אף יותר. רק הערכה קלינית של הילד תוכל לקבוע איזה משתי השיטות עדיפה. לפעמים שתי האפשרויות עשויות להיות רלוונטיות.
השיטה הראשונה נקראת אורתוקרטולוגיה ובמהלכה מרכיבים עדשות מגע רק בלילה. בנוסף להאטת קצב התפתחות קוצר הראייה, שיטה זו גם מבטלת את הצורך לתיקון ראייה במהלך היום. הילד יוכל לתפקד היטב במהלך היום ללא צורך בעזרים נוספים עד הערב. השיטה השנייה כוללת הרכבת עדשות מגע מולטיפוקליות רכות מיוחדות במהלך היום המאפשרות ראייה תקינה.
כאמור, לאחר בדיקת עיניים מקיפה ייקבע המומחה אסטרטגיה לבקרת קוצר הראייה באמצעות הליך התאמה שיאפשר לקבוע אלה עדשות מגע מתאימות ביותר. הילד ייבדק במרווחי זמן קבועים במהלך הטיפול על מנת לעקוב אחר הצלחתו ולהחליף את העדשות כאשר יתעורר הצורך בכך. תקופת הטיפול תחל מזמן הופעת קוצר הראייה בפעם הראשונה ועד לגיל 20 בערך.

נכתב על ידי מר פיליפ פיין בשיתוף קשר עין

מר פיליפ פיין שימש כפרופסור במכללת הדסה. כיום מרצה ומנהל את מרפאות עדשות מגע בביה"ס לאופטומטריה ומדעי הראיה באוניברסיטת בר אילן

לקביעת בדיקת התאמה ע"י פיליפ פיין ניתן להתקשר ל"קשר עין"- מכון לאופטיקה ואופטומטריה 

טלפון 08-6985600

קישור לאתר

לוגו - קשר עין

לוגו – קשר עין


תוכן שיווקי


 

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר