בית החולים אסותא אשדוד. צילום: אילן אסייג
בית החולים אסותא אשדוד. צילום: אילן אסייג

מי יסבול יותר מאבנים בשתן, גברים או נשים? אסותא אשדוד במחקר חדש

רופאי אסותא אשדוד ערכו מחקר חדש על החולים באבנים בשתן, ומצאו: נשים יסבלו יותר; לצעירים כואב יותר ממבוגרים; ולמי זה יעבור לבד?

פורסם בתאריך: 23.10.22 17:14

     

בית החולים אסותא באשדוד ערך מחקר על הסובלים מאבנים בדרכי השתן, מחלה שממנה סובלים אחד מתוך עשרה אנשים. בשנים האחרונות, עלתה השכיחות של המחלה, ויחד איתה עולה מספר הפונים לטיפול בחדר מיון עקב כך, מכל שכבות הגיל והמין. מי שסבל פעם אחת מאבן, נמצא בסיכון לחלות בשנית בכ-50% בעשר השנים שלאחר האירוע הראשון.

המחקר שנערך באסותא, בהובלתם של ד״ר אורית רז, מנהלת המחלקה האורולוגית, וד"ר דור גולומב, רופא בכיר במחלקה, בדק כ-800 מטופלים בין השנים 2018-2020, וחקר האם קיימת השפעה של גיל ומין המטופלים על הדרך שבה המטופלים סובלים מהכאב שנגרם מהאבן, והאם התוצאות הסופיות של האבן מושפעות מגיל או מין המטופלים.

המחקר מצא כי צעירים (קבוצת גיל 31-50) סבלו מעוצמת כאב גבוהה יותר באופן משמעותי מאשר קבוצת המבוגרים (מעל גיל 70), אף על פי שלמבוגרים שנבדקו היו אבנים גדולות יותר, וברוב המקרים, גם מחלות רקע. במקביל מצא המחקר כי למרות שלצעירים כואב יותר, הם מצליחים לפלוט את האבן לבד, ללא צורך בניתוח, בהשוואה למבוגרים, שלהם האבנים גדולות יותר, ואמנם פחות כואב, אך כן נדרשת לרוב התערבות ניתוחית.

דר' דור גולומב, ממובילי המחקר

דר' דור גולומב, ממובילי המחקר

 

בנוסף מצא המחקר כי נשים (אלו שפנו למיון בעקבות האבנים), לעומת גברים, סובלות מיותר חולי במהלך המחלה, הבא לידי ביטוי בבחילות, הקאות, חום ומדדי דלקת מוגברים.

מחקר נוסף שנערך בנושא, ובוצע בשיתוף חמישה בתי חולים אחרים ברחבי הארץ, מצא שקיימת השפעה של האקלים על האבנים בדרכי השתן, ובעוד שמבוגרים מושפעים יותר מהאקלים ופונים יותר למיון עקב כאבים מאבנים בדרכי השתן בחודשי הקיץ והסתיו, אוכלוסיית הילדים (מתחת לגיל 18), אינה מושפעת כלל מטמפרטורה או מעונות השנה, ואצלם, הסיבה לכאבים כתוצאה מאבנים שונה לחלוטין, ואינה קשורה באקלים.

בית החולים אסותא אשדוד. צילום: פבל

בית החולים אסותא אשדוד. צילום: פבל

"מחלת אבנים הינה מחלה כרונית, וכך צריכים להתייחס אליה", אמר ד"ר דור גולומב. "חשוב שמטופלים עם אבנים בדרכי השתן יישארו במעקב אורולוגי מסודר, בכדי למנוע סיבוכים מהמחלה. במחקר זה מצאנו, שלמרות שהאוכלוסייה הצעירה כאובה יותר, היא מצליחה לפלוט את האבן לבד, בלי צורך בניתוח, וזאת בהשוואה לאוכלוסייה המבוגרת יותר, שפחות כאובה, אך מגיעה עם אבנים גדולות יותר, שלעיתים דורשות התערבות ניתוחית".


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




 

 

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר