שבץ מוחי. צילום: freepik.com
שבץ מוחי. צילום: freepik.com

יותר ויותר צעירים לוקים בשבץ מוחי, מה חשוב לדעת? מיוחד ליום השבץ הבינלאומי

יותר יותר צעירים לוקים כיום בשבץ מוחי, ומה שחשוב לדעת שהוא שזמן ההגעה לבית החולים בזמן קבלת שבץ הוא קריטי ויכול לשנות את מסלול החיים של המטופל. היום, כאשר מציינים בכל העולם את יום המודעות לשבץ, חשוב לשנן מה הם הסימנים וכיצד לפעול. טור מיוחד של אחות שבץ בבית החולים הציבורי אסותא אשדוד

פורסם בתאריך: 29.10.21 15:41

     

כשהגיעה אלינו בחורה בת 34 לפני כמה זמן לבית החולים עם אירוע שבץ, לא הייתי מופתעת מאוד. השבץ, שמקורו הפרעה באספקת דם לרקמת המוח, אכן מיוחסת לא אחת לגיל המבוגר שכן ככל שהגיל עולה כך גובר גם הסיכוי לשבץ. אך דווקא בשנים האחרונות אנחנו רואים יותר ויותר צעירים שמגיעים לבית החולים עם שבץ. אותה בחורה הגיעה עם חולשה בפלג גוף שמאל ועקימות של השפה, סימנים מוכרים המצביעים על אירוע שבץ. חשוב להקפיד ולהגיע לבית החולים מהר ככל הניתן כן כל דקה היא חשובה – ככל שעובר הזמן כך הסיכון לנזק בלתי הפיך גדול יותר והטיפול עשוי להיות פולשני יותר.

מצבה של אותה צעירה שכן הספיקה לקבל טיפול בחלון הזמנים השתפר מיד, ומהר מאוד היא החלה ללכת והחולשה כמעט עברה. לאחר השבץ היא נזקקה לשיקום, בזמן שבבית חיכו לה ילדיה הקטנים והמשפחה הדואגת, ובכל זאת, במקרה שלה היא עברה את זה יחסית בקלות, יש מקרים קשים מאוד של שיקום שנמשכים זמן רב, מקרים שבהם אנשים גם מאבדים את יכולת הדיבור לחלוטין.

לאירוע השבץ אי אפשר להתכונן מראש, הוא מגיע בהפתעה, ולכן באמת חשוב להכיר את הסימנים שמצביעים על כך שמדובר בשבץ – הפנים שצד אחד מהם עקום, החולשה בגפיים בצד אחד של הגוף וגם קושי בדיבור ודיבור מבולבל. ברגע שבו מזהים את השבץ חשוב מאוד להתקשר מיד למד"א ולהגיע בהקדם לבית החולים, שכן ככל שחולף הזמן ככה רקמת המוח הולכת ונפגעת, ותאים מתים אי אפשר לרפא. ולכן גם אם יש רק חשש, חשוב מאוד להגיע לבית החולים ולהיבדק.

בית החולים אסותא אשדוד. צילום: אילן אסייג

בית החולים אסותא אשדוד. צילום: אילן אסייג

ברגע שמטופל מגיע אלינו לבית החולים, המזכירה מפעילה 'קוד שבץ', המטופל עובר לחדר במחלקה לרפואה דחופה ומהר מאוד מקבל את הטיפול הדרוש. לאחר הטיפול במיון המטופל מועבר למחלקת נוירולוגיה. כחלק בלתי נפרד של המחלקה מתפקדת יחידה לשבץ מוחי וליווי של אחות שמקשרת בין כל שאר הצוות היא למטופלים ביחידה ובמחלקה כאחד. ביחידה נמצא הציוד המתאים ביותר, צוות רפואי מלא, צוות סעודי וצוות פארא-רפואי, לרבות קלינאי תקשורת, עובדים סוציאליים, פיזיותרפיסטים ומעטפת מקצועית שלמה.

עבור המשפחה לא מדובר באירוע קל לעיכול, ולא אחת התגובה הראשונה היא הכחשה, איך זה ייתכן שאותו אבא, שרק לפני שנייה היה בסדר גמור, עבר אירוע כל כך חמור. לאט לאט הם מתחילים להפנים מה קרה, להבין מה זה אומר שיקום ובעיקר שזה לא עניין של כמה ימים. אנחנו נותנים להם את התמיכה שלה הם זקוקים, מלווים אותם, מסבירים להם מה עומד לקרות ואיך הם יכולים לתמוך בבן המשפחה שעבר את השבץ.

אך בשנה האחרונה פחות ופחות אנשים עם שבץ פקדו את המחלקה, לא משום שאנשים לא חוו שבץ אלא שהם פשוט חששו מאוד להגיע לבית החולים בתקופה של מגפה. כשהסתיים הגל הראשון של הקורונה הגיע גל של מטופלים עם אירועי שבץ ישנים שמלאו את המחלקה, אנשים שפשוט לא הגיעו בזמן. להם כבר לא היה אפשר לתת טיפול, רק לטפל בנזקים שנוצרו ולנסות למנוע את הגעת השבץ החוזר.

אין ספק כי הדרך הטובה ביותר להתמודד עם השבץ היא מניעה – לכו להיבדק, הפסיקו לעשן, עקבו אחר הסוכרת או לחץ הדם, אפשר לצמצם את הסיכון לשבץ. ואחרי זה – פקחו עיניים, שימו לב לסימנים, אם אתם פוגשים אדם מבולבל, תבדקו מה קורה איתו, יכול להיות שאתם יכולים להציל את חייו.

הכותבת היא אחות במחלקה נוירולוגית בבית החולים אסותא אשדוד


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר