צילום: תומר אפלבאום

ההתמודדות של ההנהגה עם משבר הקורונה: אנחנו שאלנו וחברי הפרלמנט השיבו

שאלה אחת בשבוע, והפעם: מגפת קורונה ממשיכה להתפשט במהירות והסוף לוט בערפל. האם לדעתך הנהגת המדינה מתמודדת היטב עם המשבר?

פורסם בתאריך: 27.3.20 16:17

     

 

יורם שובל

יורם שובל

הַמַּגֵּפָה בִּפְעוּלָּה
הַמּוּזָה חוֹלָה
אֵין חֲרִיזָה, בִּמְחִילָה
לְהַלָּן הַמְּגִילָּה:
1. מִיגּוּן לַצְּוָותִים הָרְפוּאִיִּים – חָסֵר
2. הַצִּיּוּד בְּמַחְסְנֵי הַחֵרוּם – פַּג תּוֹקֵף
3. רָשׁוּת חֵרוּם לְאוּמִּית (רח"ל) – לֹא מְתַפְקֶדֶת
4. פִּיקּוּד הָעוֹרֶף – לֹא מוּפְעָל
5. נוֹהַל כָּתוּב לְטִיפּוּל בְּמַגֵּפָה – נִנְטַשׁ
6. הַפְעָלַת סֶגֶר – בִּצְעָדִים מְהוּסָסִים
7. דְּמֵי אַבְטָלָה – לֹא חָלִים עַל מֵאָה אֶלֶף מֵהַמּוּבְטָלִים
8. סִיּוּעַ לָעַצְמָאִים – לֹא יִמְנַע קְרִיסָה
9. הֲפָרַת הִתְקַהֲלוּת (חֲרֵדִים, צָהָ"ל) – לֹא נֶאֱכֶפֶת
10. מְבַקֵּר הַמְּדִינָה – מִתְמַהְמֵהַ וּמְרַכֵּךְ דּוֹחוֹת
11. הַנְחָיוֹת הִתְנַהֲלוּת לַצִּבּוּר – לֹא נְהִירות
12. לְמִידָה מֵרָחוֹק – קָרְסָה
13. מִטּוֹת אִשְׁפּוּז – מַחְסוֹר אֲפִילּוּ בְּשִׁגְרָה
14. הַתַּקְצִיב – גִּירְעוֹנִי מֵרֹאשׁ
15. שַׂר הַבְּרִיאוּת – מְנוּתָּק
16. שַׂר הָאוֹצָר – נֶעֱלַם
17. שַׂר הַבִּיטָּחוֹן – מְנוּטְרָל (רִיב סַמְכוּיּוֹת)
18. שַׂר הַכַּלְכָּלָה – 'חוֹשֵׁד' בָּעֲסָקִים הַקְּטַנִּים
19. רֹאשׁ הַמֶּמְשָׁלָה – טָרוּד בְּכִתְבֵי אִשּׁוּם
עִם כָּזוֹ עֲלִילָה
אֵין תְּהִילָּה.

שמוליק דואק

אני כבר חוזה את וועדת החקירה שצפויה לבדוק את ההתנהלות המבישה הזאת! מה שאנחנו עדים לו זאת אנדרלמוסיה מוחלטת. הממשלה ובעיקר משרד הבריאות, נתפסו במערומיהם.

יש לנו ראש ממשלה שיודע רק להפחיד אותנו מפני נשק גרעיני של איראן ולפני זה מפני נשק כימי של סוריה, אבל כנראה שלא עושה כלום כדי להיערך ליום שזה עלול להתרחש.

בתור מדינה מוקפת אויבים אנחנו חייבים להיות הכי ערוכים, אולי יותר מכל שאר מדינות העולם! אבל בשעת האמת מתברר שחסרות לנו מיטות אשפוז במחלקות טיפול נמרץ, חסרים מכשירי הנשמה, ציוד רפואי, מסכות, משקפי מיגון ובכלל ציוד מיגון לצוותים רפואיים, ערכות בדיקה ואפילו מדחומים.

אם כל זה לא מספיק, אנחנו שומעים שמנהלי בתי חולים ומנהלי מחלקות, משמיעים טענות קשות על כך שמי שמנהל את המשבר הזה לא מבין דבר ברפואה. לא מנכ"ל משרד הבריאות ובטח שלא השר ליצמן שאומר לנו ש"עד פסח יגיע המשיח ויוציא אותנו מזה"!

אנחנו עדים לניגוד חמור בין דעת המומחים לבין דעת ההנהגה. אלה עוסקים בהיבט הבריאותי והאוצר יחד עם רה"מ עסוקים בהשפעות הכלכליות.

חמור בעיני שעד לרגע זה, שום רשות מקומית לא מתחייבת לעצור את תשלומי המסים של משקי הבית ושל בעלי העסקים שכרגע סגורים! בעיקר ברשויות שנהנות מעודף תקציבי. במשרד האוצר רק מדברים על פיצוי לעסקים, אבל עם הגבלות ותנאים בלתי סבירים, ועדיין לא קיים עצמאי אחד שעד לרגע זה קיבל משהו.

המדינה מחזיקה במיליארדים מכספי מסים שאנחנו שילמנו. לפעמים הם מגיעים לעד 50% מההכנסה שלנו. זאת בדיוק השעה להחזיר חלק מהמסים האלה לאנשים שנאלצו להישאר ללא הכנסה.
הבטיחו לימודים מקוונים לתלמידים מהבית, וכבר ביום הראשון זה נכשל! גם לימודים כאלה הם משהו שחייב להיות מוכן לשעת חירום במדינה כמו שלנו.

ראש הממשלה מגיע מדי ערב לאולפני החדשות כדי להנות מזמן מסך יקר, שאותו הוא מנצל כדי לחזור על אותה מנטרה – שטפו ידיים ושמרו מרחק של 2 מטר. לא סתם התחושה בציבור שנתניהו מנצל גם משבר חמור כזה לצרכי פוליטיקה זולה והישרדות אישית שלו. אני מקווה בשבילו שלא יצטרך להתמודד עם תיק נוסף אחרי 4,000.

סיגל דוד בוקסדורף


"הרי תמיד אמרו לנו שחבר נמדד בשעת צרה. את אותו הדבר ניתן לומר על מנהיגינו. כיצד והאם הם מטפלים במשבר הקורונה כיאות? ראשית, אנחנו לאחר 14 ימים מתחילתה, ואיננו יודעים את סופה. לבוא ולבקר את פועלה של הנהגת המדינה עד כה יהא טיפה יומרני, אך בכל זאת אנסה להתבונן אחורה מה קרה עד כה:

1. בדיקות – אנחנו עדיין נמצאים אחורה בזמן. מספר הנבדקים נמוך וכמויות הבדיקות, הציוד המתאים והמעבדות לא גדלות בהתאמה הרצויה.
2. שיעורים מקוונים – הזלזול הבוטה ממשרד האוצר כלפי ציבור עובדות ההוראה הגיע לשיאים שלא ידעה המדינה, וכמו כן לבלבול מערכות עד כדי כך שעד לרגע כתיבת שורות אלה יש עדיין שיח מקביל בין משרד החינוך לבין ציבור המורות ובין נערי האוצר לציבור זה מול הסתדרות המורות. מצד אחד, משרד החינוך שולח הוראות למימוש ומרוץ אחר יישום הוראה מקוונת, ומנגד מכריז אדון באב״ד מהאוצר ששיעורים אלה מיותרים והוא לא ישלם לציבור ההוראה על כך. גם לסוגיה זו נדרש ראש הממשלה, ליתר דיוק נאלץ לומר שידון בסוגייה זו – אך משום מה קולו לא נשמע מאז. והכאוס חוגג.
3. הוראות הממשלה והצהרת ראש הממשלה והבריאות אינן מתכתבות בו זמנית עם האכיפה הנדרשת מפיהם. ואנו מוצאים עצמנו ספונים בבתים כדי לצמצם הדבקה, בעוד שבמדינת תל אביב הכול נראה אחרת באין מרתיע.
4. תפקוד הרשות המחוקקת – אנחנו עדים לפארסה ברמה עולמית, בה כנסת ישראל אינה מתפקדת ונדרש צו בית משפט עליון להפעילה. דבר כזה אין לו אח ורע בשום מדינות אחרות בעולם, אף שאצלן אפקט הקורונה הוא קשה יותר מבמדינתנו הקטנה.

למעשה, אנחנו עדים ועדות לכאוס בכמה מישורים שיפה שעה אחת קודם, סליחה עשורים קודם, כפי שציין זאת בדוח מבקר המדינה, להיערכות אמיתית ועמוקה. ממליצה לכולן/ם להאזין להרצאת טד של סטיב ג׳ובס משנת 2015, בה הוא צפה הכול, אולם מנהיגינו בחרו להחריש.

מאחלת שנצליח לראות את סוף עידן הקורונה ונצא ממנו עם הרבה נבדקים ולא נדבקים בריאים/ות ומחוזקים בתובנות חדשות לחיים שאחרי ואִמרו אמן.

חיים שושן

אני מבקש גילוי נאות לציבור הקוראים, אף פעם לא נמניתי עם חסידיו של ראש הממשלה, ולכן אני לא מתלהב מתפקודו וטיפולו במשבר האחרון. אני חושב שכל ראש ממשלה אחר, מימין ומשמאל, היה גם הוא מטפל במשבר לא פחות טוב. אני יותר מתרשם ממנכ"ל משרד הבריאות ושאר אנשי המקצוע.

דווקא השבוע מתפרסם דוח מבקר המדינה שמינה נתניהו, והוא קבע שמשרד הבריאות לא ערוך לטיפול במגפה. ככה זה כשאין שר בריאות איש מקצוע במשרה מלאה, ובמקומו סגן שר שלא מבין עניין. התיק מוחזק בידי נתניהו ולא היה לו זמן לעסוק בזה. רק עכשיו מתגלה המחדל במלוא עוצמתו. הוא היה צריך לעשות זאת במקום להשתלט על כל אמצעי התקשורת כדי להפגין את כישוריו המצויינים ברטוריקה ולטפל בנחישות ומאחורי הקלעים.

מתי סולומון

הנהגת המדינה ובראשה ראש הממשלה פועלת היטב. הבעיה היא שאנו עם קשה, ולכולנו נראה כאילו שזה לא נוגע לנו, מה שנקרא – לנו זה לא יקרה. חבל באמת שחלקנו לא נשמעים להוראות ההנהגה, וזה פוגע בכולנו. באותה מידה שנשמעים לפיקוד העורף בזמן לחימה וירי טילים מהדרום, כך יש לנהוג במקרה הזה עם הנגיף הבלתי רצוי הזה שבא אלינו ללא שום הזמנה מוקדמת. יש להישמע להוראות ההנהגה ולפעול על פיהן. הוראות הרופאים והוראות ההנהגה מצילות חיים. אנא הישמרו מאוד על נפשותיכם, וכך נעבור זאת בריאים ושלמים. אמן ואמן.

עופר אמסלם

עופר אמסלם

הקורונה מכה בכל חלקה בריאה בארץ ובעולם. השבוע שעבר היה אסון לכלל המדינות המודבקות, ובראשן איטליה ומדינות מערב אירופה. הדבר בישראל מתנהל באופן מתגלגל, ובאופן כזה יש יתרונות כמו גם חסרונות. להערכתי, בראש משרד הבריאות צריך לעמוד רופא עם ניסיון ניהולי. פרספקטיבה של אדם כזה היא נכונה ומדויקת יותר למצבים כאלו.

להערכתי, שגינו בכל עניין הבדיקות, והיום יותר מתמיד עיכובי הבדיקות נראים כאבן נגף שלא צלחנו והבאנו על עצמנו הדבקה קהילתית. זכורים לי הימים הראשונים בהם פרופ׳ סדצקי אמרה תחת כל עץ רענן שרוב הנשאים מיובאים מאירופה. אז בתקופה הזו היו צריכים לתפוס את השור בקרניו ולא להתעסק בפוליטיקה של מעבדות.

סוף דבר, אני מאוד סומך על ניסיונו של ביבי והצוות מסביבו. אסור להשבית כליל את המשק, אלא לעבוד במצב חירום, ומשם כל פעם להסיר מגבלות. הטיפול באוכלוסייה צריך לקבל תפנית, הן בהקפים והן בהחלטות מהירות ונכונות. כמובן, יש להמשיך להתפלל לישועת השם כהרף עין… בוא תבוא.

אלעד גוזל

המשנה במסכת אבות מורה לנו: 'הווי מתפלל בשלומה של מלכות'.

כך אנו נוהגים להתפלל מדי שבת עם הוצאת ספר התורה: 'אָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם, צוּר יִשְׂרָאֵל וְגוֹאֲלוֹ, בָּרֵךְ אֶת מְדִינַת יִשְׂרָאֵל, רֵאשִׁית צְמִיחַת גְּאֻלָּתֵנוּ'.

משך מאות שנים בכל קהילות ישראל התפללו בשלום המלכות, ובתוך כך ביקשו: 'שְׁלַח אוֹרְךָ וַאֲמִתְּךָ לְרָאשֶׁיהָ, שָׂרֶיהָ וְיוֹעֲצֶיהָ, וְתַקְּנֵם בְּעֵצָה טוֹבָה מִלְּפָנֶיךָ'.

בזמנים קשים שכאלו, שמזדמנת מגפה על מדינת ישראל ועל כל העולם כולו, ברור לגמרי שאתגר עצום קיים לפני האנושות כולה, כי בודדים או פרטים לא יכולים לפתור בעיה שכזו.
בזמן שכזה ניתן לראות את מסירות הנפש המדהימה של כל ראשי המדינה, השרים, היועצים המקצועיים, גורמי הרפואה, הביטחון והעורף, שעושים לילות כימים עם מיטב המומחים וקדמת הידע הרפואי והטכנולוגי של אומת הסטארט אפ והמוח היהודי החדשני – והכול למען עם ישראל.

מרגש לשמוע את ראש ממשלת ישראל נושא שם שמיים על פיו ואומר לכולנו שכל המאמץ האנושי המדהים הזה תלוי 'בעזרת השם'.

אין לי כל ספק שמדינת ישראל, בהנהגת ראשיה, שריה ויועציה, הזוכים לעזרת השם, ופועלים למען עם ישראל – עושה את המיטב האפשרי מכל האנושות.

הרשל'ה

כן, הממשלה ובראשה בנימין נתניהו ניהלו את תחילת המגפה בישראל הרבה יותר מוקדם ממדינות אחרות. אנחנו רואים את ארצות הברית, טראמפ זלזל בהתחלה ועכשיו משלמים ביוקר. גם האירופאים משלמים ביוקר בגלל שהתעוררו מאוחר.

אני מקווה שהכלכלה החזקה שלנו תשרוד בזכותם של בנימין נתניהו, משה כחלון ואלי כהן, שינהגו כמו שנהגו עד עכשיו בחוכמה ויעזרו גם למשק ובעיקר לעסקים הקטנים שעליהם מוטלת כל הכלכלה של המדינה ולא יוציאו כספים על קבוצות שמגיעות אלינו מצרפת ומאמריקה בגלל היותם יהודים. ואני דורש שמי שלא תושב ישראלי שישלם על הטיפול (ידוע שנשאים רבים מגיעים לארץ כי יודעים שפה טיפול טוב ובחינם).

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר