צילום של אחד המטוסים כפי שנפוץ ברשתות חברתיות

בגלל ההצפות: מפקד בסיס חצור מסיים את תפקידו

בחיל האוויר הודו שההחלטה להסתיר את התקרית הייתה מוטעית. אומדן הנזק: כ-30 מיליון שקל. ככל הידוע שלושה מהמטוסים עדיין לא חזרו לטיסה

פורסם בתאריך: 4.2.20 20:19

     

מפקד בסיס חיל האוויר חצור, קצין בדרגת אלוף-משנה, יסיים את תפקידו בעקבות התחקיר על ההצפה הכבדה שהסבה נזק לשמונה מטוסי קרב מדגם F-16 בחודש שעבר.

כך הודיע הערב (שלישי) צה"ל. לפי ממצאי תחקיר הביניים של ההצפה, בבסיס בעקבות המשקעים הרבים ועלייתם של הנחלים ברקאי והאלה על גדותיהם, הערכת הנזק הראשונית עומדת על כ-30 מיליון שקלים.

כתב "הארץ" יניב קובוביץ' דיווח הערב כי בצה"ל הודו שההחלטה להסתיר את האירוע לאורך זמן מהציבור היתה שגויה. עוד עלה בתחקיר כי חיילים שהיו בבסיס נלכדו בזמן ההצפות במתחמים התת-קרקעיים המשמשים לאחסון המטוסים, וכוח שהיה בבסיס נדרש להציל את חייהם.

האירוע התרחש ביום חמישי, 9.1.20,  לפנות בוקר. בשלב מסוים לאחר מבול כבד פרץ זרם מים לבסיס ושטף כל מה שנקרה בדרכו. כמויות הגשמים באזור היו עצומות במהלך הלילה ואותו בוקר והביאו לשיטפונות בנחל לכיש ויובליו. בתים במושבים גבעתי ואמונים הוצפו. גם באזור התעשייה של גן יבנה הסמוך לחצור נוצרו הצפות.

מושב גבעתי 9.1.20. צילום: תיעוד מבצעי כבאות והצלה

בעיית הניקוז באזור המדובר הייתה ידועה וכבר גרמה בעבר בעיות. גם לרשויות באזור הסוגיה הייתה מוכרת. אולם היא לא טופלה כנדרש.

בעקבות התחקיר ננקטו צעדים אישיים כלפי כמה מפקדים, אולם לא הוטלה אחריות לאירוע החריג על בכירים בפיקוד חיל האוויר ובמטה הכללי.

מפקד בסיס חצור היה אמור לסיים את תפקידו בעוד זמן קצר ולעבור לתפקיד של נספח צה"ל בחו"ל. סיום התפקיד לפני הזמן למעשה לא משפיע על מסלול הקידום שלו, והוא ימונה לנספח.

במוסף מפקד טייסת התחזוקה קיבל נזיפה, מפקדת טייסת תעופה ננזפה גם היא ומפקד הטייסת שבה נפגעו המטוסים ננזף פיקודית.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




ראש מטה חיל האוויר תת אלוף ניר ברקן אמר כי "הבסיס נערך באופן חסר לסופה שהיתה צפויה והיה אפשר לדעת שצפוי מזג אוויר סוער. לא נעשו כל הפעולות וההנחיות הנדרשים באירועים מסוג זה. תפעול נכון ומקצועי מבעוד מועד היה מונע או מפחית באופן משמעותי את הנזק. עם תחילת האירוע אנשי חיל האוויר פעלו להצלת חיים".

לדבריו "מפקד חיל האוויר קיבל את מסקנות הביניים בהם עלה בנוסף שנפגעו מספר מטוסים ואמל"חים וציוד שהיה בטייסת. היה ברור שאמורה להיות הצפה לאור התחזית שהתקבלה, מה שהצריך לפעול מבעוד מועד ולהוציא את המטוסים מהדירים התת-קרקעיים". "טעינו בעיתוי פרסום האירוע לציבור", הוסיף.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר