פלאפל בלשכת הרמטכ"ל: דוגו וכוכבי. צילום: דובר צה"ל

צפו: גם הרמטכ"ל משתתף במבצע פלאפל הניצחון של ניצול השואה דוגו

בינואר 1945 שוחרר מחנה אושוויץ ודוד דוגו לייטנר, אז נער בן 14 וחצי, היה בין אלה שהתמזל מזלם להישאר בחיים. כשהגיע לישראל וראה לראשונה פלאפל מייד נזכר בקציצות שהייתה מכינה אמו שנספתה. הוא נשבע שביום השיחרור בכל שנה יאכל פלאפל, ובשנים האחרונות המנהג הפך למבצע ששוטף את הארץ. היום התארח אצל רא"ל כוכבי

פורסם בתאריך: 16.1.20 20:12

     

דוד לייטנר המוכר גם בשם דוגו, ניצול שואה ממושב ניר גלים הסמוך לאשדוד, התארח היום אצל הרמטכ"ל, רב רב-אלוף אביב כוכבי, וזה הצטרף למנהג שטבע דוגו לאכול פלאפל בכל שנה, ב-18 בינואר, היום שבו שוחרר מחנה אושוויץ ב-1945 (השנה זה בשבת ולכן הוקדם להיום).

לייטנר, יליד הונגריה (1930), נוהג לספר שכדורי הפלאפל מזכירים לו את לחמניות ה"בילקלך" שהייתה מכינה אמו, שנספתה בשואה. כשהגיע לארץ וראה לראשונה פלאפל נזכר בגעגועים במאכל של אמו וכמובן בה ובבית ילדותו שנחרב. מאז אכילת מנת פלאפל ועוד אחת ועוד, הפכו לסמל של ניצחון – במובן הבסיסי ביותר, ניצחון על הרעב והסבל, וגם במובן הרחב יותר.

לפני ארבע שנים, יזם בית העדות במושב שלו, ניר גלים, שבו דוגו פעיל, את "מבצע דוגו"- בכל שנה דוגו אוכל מנת פלאפל עם דמות ציבורית מהארץ ומהעולם. זוהי השנה החמישית בה "מבצע דוגו" מתקיים. במפגש היום השתתפו לצד לייטנר גם בני משפחה ונציגים מבית העדות.

"אני מאוד שמח שאתה פה", אמר הרמטכ"ל ללייטנר, "אנשים כמוך הם פשוט סמל לנחישות, תקומה ודוגמה למופת. הנה גם אנחנו סוגרים מעגל – רוב המשפחה של סבא שלי נרצחה באושוויץ בירקנאו. הם התגוררו בעיר קראקוב ופונו למחנה במהלך המלחמה, אחד מהם הצליח להגיע לרשימת שינדלר וכך שרד.

"חלק גדול מאוד של המשפחה מצא את מותו שם", הוסיף כוכבי, "מספר אחים הצליחו להגיע לארץ וגם אתה הצלחת למרות הכל. הניצחון הכי גדול זה לא הפלאפל, אלא המשפחה, הילדים, הנכדים והנינים שלך. אשריך. מהזמן הקצר שאני מכיר אותך נדמה לי שגם האנרגיות והרוח שלך זה ניצחון גדול".

שנים רבות נוהג דוגו להגיע לאכול בפלאפל של שי כרמי באשדוד. יענקל'ה קליין תיעד את "מבצע דוגו" ב-2016 כשאיתו בני משפחה וחברים ממושב ניר גלים. דוגו מתברר שם הוא גם בעל חוש הומור מיוחד:

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר