ד"ר אייל דורון. צילום: אורי קריספין

הדרך אל האושר: גרסת הדיגיטל

ד"ר אייל דורון סיפק לקהל באשדוד תובנות בערב מחכים ומצחיק על האושר ואתגריו בעידן הנוכחי

פורסם בתאריך: 2.11.17 20:58

     

אמש התקיים שיח קפה בנושא "המגמות האחרונות בעידן הדיגיטלי של היום, והשפעתן על מרבית תחומי חיינו" תוך בחינת המונח: אושר.

המפגש נערך ב"קפה ג'ו" בסטאר סנטר מטעם רשת העיר (רשת שוקן בע"מ) ובנק לאומי. הכניסה הייתה ללא עלות והתאפשרה לנרשמים מבעוד מועד, שכן מספר המקומות הוגבל מלכתחילה. בין באי האירוע, ניתן היה להבחין בנוכחותם של עיתונאים, צלמים, מורים, בנקאים, ואף אנשים מן השורה. מספר הנוכחים באירוע עמד על כ-70 איש.

לאחר הגשת הכיבוד נשאה דברים מנהלת אזור הדרום וירושלים בבנק לאומי חנה אדרי: "אני שמחה לפתוח את הערב הזה בשיתוף רשת שוקן ונמצא איתנו כאן ד"ר אייל דורון. הנושא של המפגש שלנו היום זה המהפכה הדיגיטלית, אנחנו בבנק לאומי, כמובילים של הבנקאות הדיגיטלית, בעצם מבקשים לתת לכם טעימה על המהפכה הזאת. אייל מומחה בתחום, ויש לו הרצאה מרתקת".

צילום: אורי קריספין

מייד לאחריה המיקרופון הועבר לד"ר אייל דורון, יוצר, חוקר תבונה יצירתית, מומחה לפיתוח חשיבה המצאתית ולפיתרון בעיות, כחלק מתהליך המוכנות למאה ה-21. מתמחה בעבודה עם מנהלים בגבולות הארץ ומחוצה לה ואף מחבר הספר: "החיים בלונה פארק".

"אפשר לדבר על מה שרוצים", פתח ואמר, "אנחנו נדבר על אושר במאה ה-21, בעולם הדיגיטלי". לדבריו, שלושת הדברים המנבאים אושר ואריכות-חיים הינם: ילדות חמה, טיב חיי הנישואין, וחברים טובים וקרובים.

כדי לחזק את דבריו התבסס על המחקר המדעי הכי חשוב שנעשה בעולם בתחום. מדובר במחקר שבמהלכו עקבו במשך 75 שנים, אחרי אנשים באמצע שנות ה-20 לחייהם, חלקם בוגרי אוניברסיטת הרווארד וחלקם נערים משכונות מצוקה בבוסטון, בעצם חקרו את מהלך חייהם שנה אחר שנה, כך לאורך 75 שנים, כאשר החוקרים התחלפו עם הזמן. דורון, שוחח עם מנהלו הרביעי של המחקר, וולדינגר, ושאל אותו, מה גילית אחרי 75 שנות מחקר? תשובתו של מנהל המחקר הייתה: "בנוגע לחברים טובים וקרובים, יותר חשוב מכמה כולסטרול יש לך בדם, זה כמה חברים טובים יש לך". "זאת-אומרת, מה שניבא בסוף מי יחזיק יותר זמן מעמד, היה איכות הקשרים החברתיים של האדם הרבה יותר ממצבו הרפואי", מבהיר דורון.

צילום: אורי קריספין

"בנוגע לחיי הנישואין, נישואין שעוזרים לאריכות-חיים נקראים: "קשר זהב". קשר זהב זה קשר שאתה יכול לריב בתוכו ואתה סומך על זה שמחר זה לא יתפרק ואפשר יהיה להמשיך הלאה ביחד. קשר דינאמי.

"בנוגע לילדות חמה, שימו לב, שמדינות סקנדינביה משקיעות הון תועפות בילדות המוקדמת, מתוך תפיסה כלכלית-חברתית שמה שאתה לא משקיע בילד כשהוא קטן, אתה תשלם הרבה יותר כסף שהוא מבוגר", מסביר דורון.

באותנטיות, הומור, קלילות וכריזמה מרתקת, מרבה דורון במהלך הרצאתו, לשתף את הקהל וליצור עימו אינטראקציה.

 

בהמשך הציג מחקר נוסף שנקרא: "Connected" (בתרגום לעברית, "מחוברים"), במהלכו עקבו אחרי 12,067 אנשים בארצות-הברית לאורך זמן, מטרתו של המחקר, הייתה לבדוק יחסים של השפעה בין אנשים. "הגיעו למסקנה שבנושאים כדוגמת, השמנה, כאבי גב, פאסימיות, אופטימיות ועישון-ההשפעה של החברים שלנו עלינו, היא השפעה דרמטית מאוד. נגיד, אם בן-אדם מתחיל / מפסיק לעשן במעגל הקרוב שלי, הסיכויי שלי להתחיל או בהתאם להפסיק עולה מייד ב-60-70% אחוזים.

2 המחקרים הללו מתחברים לעידן הדיגיטלי בכך, שהם מוכיחים שאנחנו בעצם מושפעים מאוד על-ידי קשרים חברתיים שלא רק עוזרים לנו להיות מאושרים, תכף נדבר על מה זה אושר, אלא אף עוזרים ומבטיחים לנו לחיות יותר זמן ובכך להאריך חיים", הוא מסביר.

לא פעם נתקלים אנו בטענות כי, הטכנולוגיה מסוכנת, רעה, מהווה גורם מנכר, הופכת את הדור הצעיר לשטחי ורדוד, דבר המוביל לכך, שאנשים חדלו מלפתח קשרים בין-אישיים.

לטענתו, הטעות היא בידינו בכל מה שנוגע ליחסינו לטכנולוגיה: "אנחנו מסתכלים על הטכנולוגיה ובמקום למנף ולתעל אותה אנחנו בעיקר מבוהלים או חוששים".

יתרה מזאת, הוא מדגיש כי, מאות מחקרים מראים שהטכנולוגיה (טלוויזיה, טלפון נייד, משחקי מחשב) מפתחת אצל ילדים ובני-נוער יכולות מוטוריות, קואורדינציה, יצירתיות, דמיון, יכולת להסתגל למצבים ולפתור בעיות בצורה מדהימה, להיות אמפתיים, אלטרואיסטיים, עירניים ומודעים לסביבה ולסובבים אותם ופחות אלימים לזולת מהדור הקודם. "יכול להיות שבן גוריון צדק, הדור הצעיר עולה על קודמיו, לא נופל מקודמיו, אנחנו הרבה פעמים חיים לפי סטריאוטיפים: החדש-מבהיל, הטכנולוגיה-שטחית, הספר של פעם-עמוק ופעם היינו חיים עם המפתח מתחת לשטיח וכולנו דיברנו עם כולם וכולנו היינו חמים ושמחים. אבל זה גם לא נכון. פשוט, אל לנו לקחת את הדברים בצורה של שחור או לבן כי אנחנו מאבדים את הפוטנציאל של התקופה שאנחנו חיים בה וזה הדיגיטל", אומר דורון.

צילום: אורי קריספין

אושר, לדבריו, הינו צבירת משמעות פנימית לכל אורך חיינו. בעוד את אותה משמעות ניתן להשיג דרך יצירתיות וגמישות מחשבתית בעולם המשתנה, (למשל, דרך אחרת להגיע לעבודה, דרך חדשה לעזור לנכד לא להילחץ ממבחן, לקום בבוקר בדרך אחרת, לטייל בדרך אחרת, מעין הפתעות קטנות יום-יומיות).

"בן-אדם צריך שגרה אבל אסור לו שהשגרה תהיה כל-כך דומיננטית שהיא תחסל כל תשוקה, הפתעה עצמית, גילוי ותחושה של יצירתיות. והשגרה היא האוייב הגדול של האושר", סיכם.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר