כנס עובדים עמותת אנוש. צילום: עמותת אנוש
כנס עובדים עמותת אנוש. צילום: עמותת אנוש

האם אתם בסדר? גן יבנה ואשדוד מצטרפות למודל R U OK שהושק לראשונה בישראל

אז מה חדש? אולי תנסו לשאול במקום, האם אתה בסדר? אשדוד וגן יבנה מצטרפות למודל R U OK שהושק לראשונה בישראל, שמטרתו לזהות התמודדות נפשית כדי לטפל בה בזמן. עמותת 'אנוש' שהביאה את המודל לישראל, מסבירה איך עושים זאת

פורסם בתאריך: 14.9.22 17:18

     

ישראלים, זה ידוע, זה עם שאוהב לשאול. לעיתים אפילו יותר מדי. אבל אולי זה לא מספיק. 'מה נשמע?' 'מתי חתונה?' 'מתי עוד ילד?' או 'מה חדש?' אלו שאלות טריוויאליות ששואלים אצלנו תמיד. מודל R U OK ילמד אתכם לשאול שאלות קצת אחרת. וגם להקשיב לתשובות באופן שונה. באמת להקשיב.

עיריית אשדוד והמועצה האזורית גן יבנה, יחד עם רשויות נוספות ברחבי הארץ, לקחו חלק בקמפיין העלאת מודעות למודל R U OK, שהושק לראשונה בישראל בשבוע שעבר. באשדוד בחרו להאיר את בניין העירייה בצהוב – צבעי הלוגו של המודל, על מנת לעורר מודעות לנושא. מדובר במודל שמטרתו לשאול שאלות, על מנת לזהות האם יש איזושהי התמודדות נפשית אצל האדם שמולנו. אם עולים עליה בזמן, אפשר גם לטפל בזמן.

קמפיין השקת R U OK בנמל תל אביב. צילום: עמותת אנוש

קמפיין השקת R U OK בנמל תל אביב. צילום: עמותת אנוש

בשנת 1995 הקים גאווין לארקין את תכנית R U OK באוסטרליה, בעקבות מותו של אביו, כתוצאה מהתאבדות. ייתכן ושאלה אחת יותר הייתה תופסת את מה שמתחולל בתוכו בזמן. שלוש שנים לאחר שהקים לארקין את התכנית, הוא מת בטרם עת, אך גם לאחר מותו התכנית מיושמת באוסטרליה. בכל שנה מאז, ביום חמישי השני של חודש ספטמבר, מתקיים יום R U OK שמטרתו להעלות את הנושא למודעות.

בניין העירייה הואר בצהוב כתמיכה בקמפיין. צילום: רומה אורן

בניין העירייה הואר בצהוב כתמיכה בקמפיין. צילום: רומה אורן

עמותת אנוש – העמותה הישראלית לבריאות הנפש הותיקה והגדולה בישראל- הביאה את המודל לראשונה לישראל. זו בעצם תהיה הפעם הראשונה שהמודל הזה יעבוד מחוץ לאוסטרליה. מנכ"לית עמותת אנוש – הילה הדס, אף זכתה להדליק משואה ביום העצמאות 2019 על פועלה לקידום רווחתם של מתמודדי הנפש בישראל, בתחומי תעסוקה, חקיקה ודימוי ציבורי, ועל פועלה להגברת יכולתם של יחידים וקבוצות לקדם שינויים חברתיים בישראל.

קמפיין R U OK בנמל תל אביב. צילום: עמותת אנוש

קמפיין R U OK בנמל תל אביב. צילום: עמותת אנוש

קרן הרדן, עובדת סוציאלית קלינית, המנהלת את אשכול אשקלון אשדוד וגן יבנה בעמותת אנוש, הייתה אחראית לקמפיין העלאת המודעות לכניסת תכנית R U OK באזורים אלו. גם פה, הקמפיין הושק לראשונה, כמו באוסטרליה, ביום חמישי השני של חודש ספטמבר – והתקיים ב- 8.9, יום חמישי שעבר, בנמל תל אביב. "הקמפיין עלה ברשתות חברתיות, בתכניות אירוח ועוד, על מנת שלאנשים תהיה המודעות לנושא" סיפרה הרדן ל'כאן דרום'. "עמותת אנוש היא הראשונה להביא את המודל הזה לישראל, שמיושם באוסטרליה כבר שנים. המטרה היא להעלות את המודעות לבריאות הנפש, כי זה הסיפור של כולנו".

אז איך עושים את זה? הרי כאמור, כולנו שואלים לשלומם של אנשים במהלך היום. גם ב'סמול טוק' בהפסקות עבודה אנחנו שואלים ומתעדכנים, אבל השאלות הללו, שמנסות רק לשמוע מה חדש, בכלליות, אינן מספיקות. על פי מודל R U OK מה שחשוב אף יותר הוא גם ההקשבה, ושימת לב אם התשובה מדליקה אצלכם נורה אדומה. "בתוך כל אחד מתחולל משהו", אומרת הרדן. "אצל אנשים מסוימים זה מורגש יותר ואצל אחרים מורגש פחות. לכן, צריך לשאול. להקשיב. לייעץ. לטפל. 'היי אחי, מה קורה' זה לא מספיק".

קמפיין R U OK בנמל תל אביב. צילום: עמותת אנוש

קמפיין R U OK בנמל תל אביב. צילום: עמותת אנוש

כאמור, ישראל תהיה המדינה הראשונה בעולם שתיישם את המודל מחוץ לגבולות אוסטרליה בהובלת עמותת 'אנוש', שמצידה מתכוונת להעמיק את הכלים של המודל בהרצאות במקומות עבודה ובכנסים, ומעניקה לתושבים כבר עכשיו סט כלים וטיפים, ייחודי ופשוט לכל אדם, המאפשר חיבור בין אנשים, לסיוע בהתמודדות נפשית באמצעות 4 שלבים פשוטים:

1. לשאול אם הכל בסדר 2. להקשיב. 3. להציע דרכים לפעולה. 4. לשמור על קשר. "תמשיכו את השיחה על בירה בחוף, בבית קפה, או בטלפון", אומרת הרדן, "כי לפעמים שאלה אחת יותר, הקשבה לעומק ושמירה על קשר, על מנת ליצור אמון, יכולה להציל".

בגן יבנה, שלקחו חלק פעיל בקמפיין להעלאת המודעות, באמצעות פרסומים ברשתות החברתיות, מציעים לתושבים להיכנס לאתר https://ruok.org.il/, שם תקבלו כלים שיאפשרו לכם לנהל שיחת R U OK עם קרוביכם ואולי לשנות את חייהם.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר