פעילות לימודית במסגרת 'עם הטבע'. צילום: עם הטבע
פעילות לימודית במסגרת 'עם הטבע'. צילום: עם הטבע

"מייצרים חשיבה אחרת לגמריי": תכנית הלימוד של 'עם הטבע' הוכרה ע"י משרד החינוך

תכנית הלימוד של 'עם הטבע' הוכרה במשרד החינוך ותיכלל במאגר גפ"ן. אורלי קנת מנהלת 'עם הטבע': "כל אחד מביא את הטוב שבו ויחד יוצרים עולם טוב יותר"

פורסם בתאריך: 17.7.22 12:54

     

תכנית הלימודים של עם הטבע הוכרה על ידי משרד החינוך ותיכלל במאגר גפ"ן. תכנית זו, העוסקת בנושא שינוי האקלים תעניק לתלמידים ידע על אשפה והתכלות חומרים, הכחדת בעלי חיים, זיהום אוויר, מקורות אנרגיה ותהליכי יצור. כל נושא לימוד יועבר בהתאם לשכבת הגיל הלומדת.

'עם הטבע' החלו לפעול בגן יבנה לפני מספר שנים כפרויקט חברתי במרחב עירוני ירוק. המטרה שלהם הייתה לחבר בין האדם לאדמה, למקור שלו, לעורר מודעות עם משבר האקלים, ולהוות דוגמא לקהילות נוספות ברחבי הארץ. במסגרת תכנית הלימודים שהם מציעים, הם מעוניינים להתמודד כאמור עם משבר האקלים, ולחבר את הילדים לנושא. המטרה שלהם היא "שהילדים של היום יחיו בעולם נפלא מחר", לדברי אורלי קנת, מנהלת "עם הטבע".

פעילות לימודית במסגרת 'עם הטבע'. צילום: עם הטבע

פעילות לימודית במסגרת 'עם הטבע'. צילום: עם הטבע

הפעילות הלימודית תיערך במסגרת חוויתית. "הכיתות יגיעו אלינו כמו שהם מגיעים לטיול במוזיאון או פארק לימודי אחר. אצלינו הם יהיו ביום לימודים מלא, מ-8:00 עד 13:00 בצהריים" סיפרה אורלי ל'כאן דרום'. "יום הלימודים אצלנו הוא כולל משבצות המתאימות מבחינה פדגוגית לכל גיל, וכוללות חקר, עבודה, יער מאכל- שהוא דוגמא מעולה לפתרון משבר האקלים, ליקוט מזון אורגני שגדל בטבע, הכנה של ארוחה שכולה מלוקטת ממה שנמצא בשטח. זה יום פעילות מלא שנותן לילדים כלים והבנה של איך לחיות בעולם טוב".

בבסיס תכניות הלימוד עומדים העקרונות הפדגוגיים המנחים הבאים: למידה משמעותית, עיסוק בבעיות ושאלות רלוונטיות לחיי היומיום, למידת חקר- התלמידים יצטרכו לעבד ולנתח נתונים שמוצגים בפניהם במגוון דרכים שונות ויצירתיות. העבודה תיעשה בקבוצות עבודה קטנות כדי להבטיח למידה שקטה ורגוע תוך פיתוח דיאלוג בו יש מקום לריבוי קולות. העיקרון מנחה- חוויה באמצעות כלל החושים תוך מגע עם האדמה, עבודה פיזית ביער המאכל, התבוננות בצמחים, ליקוט, טעימה של צמחי תבלין והרחה של צמחי מרפא.

פעילות לימודית במסגרת 'עם הטבע'. צילום: עם הטבע

פעילות לימודית במסגרת 'עם הטבע'. צילום: עם הטבע

מטרתה של תכנית גפ"ן, היא לתת להנהלת בית הספר את החופש לבחור באיזה תחום לימודי- שאושר על ידי משרד החינוך- להתמקד, וכמה זמן להשקיע בכל תחום עבור תלמידי בית הספר. המטרה היא לדייק את המענה החינוכי לכל תלמיד ולתלמידה כך שהלימוד יהיה אפקטיבי יותר. תכנית גפ"ן מחלקת תקציב גדול לכל בית ספר, שיבחר לנתב אותו לפי תחומי הלימוד הנדרשים בכל בית ספר, על מנת להיטיב עם כל תלמיד. באמצעות תחומי לימוד שיעשירו את עולמו של התלמיד, ובמקביל יושם דגש על הפן הרגשי של התלמידים.

לתכנית הלימוד של עם הטבע ישנה ייחודיות, ולא רק בתחום הלימוד שהם מעבירים, אלא בדרך החוויתית, ובדגש על עקרונות שונים. "אנחנו בעד 100 אחוז שיתוף פעולה ואפס תחרות", סיפרה אורלי מ'עם הטבע'. "העולם שהילדים חשופים אליו הוא עולם שאחד מנצח וכולם מפסידים. כל התחרויות שהם נחשפים אליהן- תמיד יש אחד שמנצח וכל השאר לא באמת נספרים. גם מקום שני או שלישי נחשבים כאילו הפסידו, זה העולם שהם רואים, ואנחנו נגד החשיבה הזו. אנחנו מייצרים חשיבה אחרת לגמריי", שיתפה.

פעילות לימודית במסגרת 'עם הטבע'. צילום: עם הטבע

פעילות לימודית במסגרת 'עם הטבע'. צילום: עם הטבע

ב'עם הטבע' העיקרון המנחה הוא שהתחרות לא מעניינת בכלל, אלא שיתוף פעולה במקום. "כמו במצבים חברתיים היום- אין תחרות אחד עם השני. אלא שיתוף פעולה. אחד יעשה את הצחוקים, אחד מביא את הרכב, אחד דואג לראות מי עצוב ומי קשה לו וכו,יש חלוקה בתוך החברה שלנו ובתוך המשפחה, גם בטבע וגם בחברה האנושית יש לכל אחד יכולת שונה, ומשפחה טובה, וחוג חברים טוב מבוסס על שיתוף פעולה. מה שאנחנו אומרים בתכנית זה שאנחנו רוצים לחיות בעולם שיתופי הפעולה ולא מעניין אותנו מי 'הכי יודע' ומי 'הכי מצטיין', אלא איך 'הכי מצטיין' עוזר 'ללא מצטיין' ועל זה שהילדה ש'הכי טובה בדבר אחד' לא אומר שהיא 'מצטיינת' בהכל. אנחנו יוצרים מרחב הבנוי על כל אחד שמביא את הטוב שבו ויחד יוצרים עולם טוב יותר", סיפרה אורלי.

הפעילות היומית ב'עם הטבע' דומה מאוד לפעילות במסגרת תנועת נוער, וזו הסיבה שהתלמידים כל כך מתחברים, מספרת אורלי. "תנועת נוער היא מסגרת יותר חברית ופתוחה. לא חייבים להגיע לשם, ותלמידים בכל זאת מגיעים כי כיף להם שם, כי הם מרגישים שמדברים אליהם בגובה העיניים ונעים להם. אנחנו מדברים עם התלמידים בצורה כזו שגורמת להם להרגיש שאנחנו לא מנחיתים הוראות מלמעלה, אלא בגובה העיניים. אנחנו שותפים ביחד איך לחשוב ואיך לעשות עולם מגניב. וזה עובר טוב לילדים. התלמידים באים ויוצאים בסוף היום עם חוויות שמספרות על היום הכי טוב שהיה להם אי פעם בבה"ס".


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר