בתי מושב ניר גלים וברקע מפעל אגן כימיקלים (אדמה אגן). צילום: לימור אדרי
בתי מושב ניר גלים וברקע מפעל אגן כימיקלים (אדמה אגן). צילום: לימור אדרי

הויכוח סביב המתחם החדש של אשדוד: אלפי דירות צמוד לתעשייה מזהמת ולניר גלים

תושבי מושב ניר גלים שסובלים על בסיס יום יומי מהקרבה לתעשייה הכימית של אשדוד הסמוכה, עלולים למצוא עצמם נפגעים שוב מהקרבה לעיר: במסגרת תכנית חדשה בשם “גדות הנחל” יוקמו אלפי יחידות דיור חדשות, שיגיעו עד סף המושב. ואיך כל זה מתיישב עם הזיהום מהמפעלים?

פורסם בתאריך: 20.6.20 23:07

     

מתחם חדש של כ-8,000 יחידות דיור מתוכנן להיבנות בין שדרות בני ברית למושב ניר גלים. זאת, על אף הקרבה למפעלי תעשייה מזהמים שמכילים ריכוזים גדולים של חומרים מסוכנים.

עיריית אשדוד ורשות מקרקעי ישראל דוחפות את התכנית שזכתה לשם הפסטורלי “גדות הנחל אשדוד”. היא משלבת בתוכה את תכנית קריית חלוצים להתחדשות אזור התעשייה הקלה.

במסגרת התכנית שהוגשה לוועדה למתחמים מועדפים לדיור (ותמ”ל) יוסבו שטחי תעשייה ומאות דונמים של קרקע חקלאית לשטחי מגורים. חלק גדול מהאדמות נמצא בתחום השיפוט של המועצה האזורית חבל יבנה שבטחה נמצאים שני הישובים הקרובים: ניר גלים ובני דרום.

לפי התכנית אשדוד תתרחב מאוד לכיוון צפון מזרח וכמעט תיגע בבתי ניר גלים. תושבים במושב חוששים מכך ופנו לראש המועצה כדי שיפעל נגדה.

“על פניו”, כתבה תושבת למועצה, “ייתכן ולא נשקלו כלל ההיבטים בנושא מפגעי רעש, איכות אוויר, ועומס על תשתיות. ייתכן ונושאי הגישה לשכונה לא נשקל לחלוטין, בפרט בהיבט שלנו החיים בצמידות. ייתכן ולא באו לידי ביטוי גורמים נוספים שיכולים לסייע במזעור נזקים”.

“הדרך היחידה להגיע להישגים מול תכניות בסדר גודל כזה”, הוסיפה, “הינה רק פעילות משפטית המלווה בסיוע גורמי מקצוע מהשורה הראשונה”.

תכנית "גדות הנחל" מתוך מסמכי התכנית: מימים למעלה ניר גלים, במרכז ערוץ נחל לכיש

תכנית "גדות הנחל" מתוך מסמכי התכנית: מימים למעלה ניר גלים, במרכז ערוץ נחל לכיש

ביקשנו ממנכ”לית איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד-חבל יבנה, ד”ר ענת רוזן, לשמוע מה עמדת האיגוד בנושא. נזכיר שבדו”ח השנתי האחרון של האיגוד נכתב שיש לשמור על מרחק ביטחון של 1.5 ק”מ בין שטחי מגורים למוקדי חומרים מסוכנים.

רוזן: “תכנית המתאר החדשה של אשדוד מדברת על תהליכי התחדשות עירונית באזורי התעשייה שמדרום לנחל לכיש. אזור התעשייה הקלה (קריית חלוצים), ואזור התעשייה הכבדה ממערב לשדרות בני ברית (קריית איתנים). הכוונה היא ליצור אזור משולב של שימושים מעורבים שכוללים תעשייה קלה ומלאכה בלתי מזהמת, לצד שימושי מסחר, משרדים, הייטק, מרכזי בילוי, אולמות אירועים ואפילו מגורים.

“התכנית כוללת חלוקה של השטח למתחמים, וקובעת מנגנון שיאפשר קבלת זכויות בנייה נוספות לשימושים המעורבים הנוספים, רק באותם מתחמים שיפונו מהתעשיות המזהמות והמסוכנות שעדיין קיימות בחלק מהמגרשים כיום. אין כוונה שהתהליך הזה ייעשה בכפייה, אלא באופן הדרגתי תוך שינוי טבעי של אופי האזור.

“מובן על כן, שמימוש התכנית הוא עניין להרבה שנים, אפילו עשרות. בסופו של התהליך ניצול משאבי הקרקע יהיה יעיל יותר מאשר היום ונקבל רובע תוסס ופעיל בכל שעות היממה. התכנית הות”לית של גדות הנחל מתוכננת בשטחים שכיום הם חקלאיים, עד לגדת נחל לכיש, וברצועה לאורך שד’ בני ברית, כאשר תוואי שד’ בני ברית יוסט כדי לאפשר רצועת בינוי מתאימה.

“התכנית כוללת שטחים ציבוריים, ורצועה ירוקה רחבה לאורך נחל לכיש, אשר תשלים את החגורה הירוקה של אשדוד בהמשך לפארק לכיש. התכנית מלווה בתסקיר השפעה על הסביבה, וכל הפרמטרים של איכות אוויר ורעש מהכבישים ומאזורי התעשייה הסמוכים, נבדקים. התכנית עדיין בשלבי הכנה. יש לצפות שלא יאושר בינוי במתחמים שאינם עומדים בקריטריונים הסביבתיים. וגם כאן אפשר שהדרך ליישום התכנית תהיה מדורגת בשלבים שייקבעו בהתאם לסילוק המפגעים הקיימים בסביבה”.

בתשובה לשאלתנו אמרה ד”ר רוזן שאין הכוונה לפנות מפעלים כמו אדמה אגן שנמצאים באזור התעשייה הצפוני, מרחק של מאות מטרים בלבד מקצה המתחם החדש המתוכנן לקום.

 

מעיריית אשדוד נמסר בתגובה: "תמ”ל 1085 ‘גדות הנחל אשדוד’ היא תכנית קריית חלוצים. מדובר בתוכנית אחת הנמצאת בחלקה בתחום עיריית אשדוד ובחלקה בתחום מועצת חבל יבנה, והיא בתחום הבקשה לשינוי גבולות, לצורך העברת השטח לשיפוט העירייה.

"כחלק מהסכם הגג לתוספת של למעלה מ-30,000 יח”ד ומתן פתרונות דיור לזוגות צעירים, התכנית הנ”ל כוללת תעסוקה מסחר ומגורים, בהם כ–7,500 יח”ד וכ-500,000 מ”ר לשטחי תעסוקה, תוך הקפדה על הפרדת אזורי המגורים ממפעל אגן. בכל התכניות של הסכם הגג וגם בתכנית זו ישנן השקעות מסיביות בטיפול בתשתיות והתאמתן לתכניות הפיתוח והבינוי של העיר לעוד שנים ארוכות, וכמובן לביסוסה כעיר מחוז, מרכז תעסוקה איזורי וחיזוק הכלכלה העירונית.

"בתוכנית יש שלביות המגדירה אזורי מימוש בכפוף לפינוי מטרדים וכמו כן, היא כוללת גם הסדרה של פארק גדול ברצועת פארק לכיש. יזם התכנית הינה רמ”י ולעיריית אשדוד יש עדיין מספר הערות על התכנית”.

מהמועצה האזורית חבל יבנה נמסר בתגובה: “בהמשך השבוע יתקיימו דיונים בנושא. הודעה מסודרת תצא לקראת סוף השבוע”. בינתיים לא קיבלנו הודעה כזאת.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר