במוקד הביקורת: מכון טיהור השפכים, המט"ש, של אשדוד. צילום: דור גפני

ביקורת נוקבת של משרד הבריאות על ניהול מערכת הביוב באשדוד

בעקבות עיכובים מתמשכים ואי עמידה בלוחות הזמנים של שדרוג המט"ש בעיר, במשרד הבריאות לא מעניקים לו רישיון ובולמים את תכניות הבינוי החדשות בעיר. פרסום ראשון

פורסם בתאריך: 21.5.20 13:07

     

כשלים חמורים בטיפול בשפכים באשדוד, היעדר רישיון להפעלת מכון הטיהור, איכות קולחים ירודה ועצירת כל תכניות הפיתוח והבניה של שכונות חדשות בעיר כפועל יוצא.

כך עולה ממכתב חריף ששלחה מנהלת מחלקת בריאות הסביבה במשרד הבריאות, אסתי אזולאי, למנכ"ל תאגיד המים והביוב יובלים באשדוד, שלמה אטיאס, עם העתקים לראש העירייה ד"ר יחיאל לסרי ולבעלי תפקידים נוספים.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




בעיריית אשדוד מנהלים מאבק משפטי מול רשות המים ומועצה אזורית באר טוביה בעקבות הזרמת שפכים וקולחים לנחל לכיש וזיהום הים, אולם מתברר שגם באשדוד המצב רחוק מלהיות מושלם.

מאגר במכון טיהור השפכים של אשדוד, אזור התעשייה הצפוני. צילום: דור גפני

על פי משרד הבריאות ניהול מערכת הביוב באשדוד למעשה כושל ושמכון טיהור השפכים של אשדוד 'לא מספק את הסחורה'.

מי הקולחים שמופקים במט"ש הם באיכות ירודה יחסית, דבר שלא מאפשר שימוש מיטבי ומלא להשקייה חקלאית ועלוליות להיות לו השלכות גם במישור של פגיעה בסביבה.

בשנת 2013 אישרו במשרד הבריאות תכניות להגדלת קיבולת המט"ש מ-33 אלף קוב ל-46 אלף קוב ולשדרוג איכות הקולחים שמופקים במקום מרמה שניונית לרמה איכותית יותר – שלישונית. בשנת 2015 החלה הקמתם של חלק מהמתקנים והם היו אמורים לפעול בתוך כשנתיים אך עד עתה, חמש שנים מאז, טרם הושלמו.

בסיורים שנערכו באפריל ובמאי "התברר כי התאגיד אינו עומד בלוחות הזמנים שהתחייב עליהם". עוד נמצא, ש"מאז שנת 2011 ועד היום המט"ש מפיק קולחים באיכות שניונית ובכך מפר את תקנות הקולחים 2010".

"המט"ש", מציינים במשרד הבריאות, "נמצא מעל לקיבולת שלו: נפח השפכים שמגיעים אליו הוא יותר מ-35 אלף קוב בעוד שהוא מסוגל לקלוט רק 33 אלף בממוצע".

תחנת השאיבה הראשית של אשדוד. צילום: דור גפניבעקבות הליקויים החמורים "נשלחה דחייה לבקשה לרישיון העסק". יותר מזה. בעקבות המצב מוקפאות כל תכניות הבינוי והפיתוח של אשדוד: "משרדנו לא יוכל לאשר הרחבות ותכניות נוספות לאשדוד טרם הסדרת פיתרון הביוב".

 

מיובלים אשדוד נמסר בתגובה: "שדרוג מט"ש אשדוד הינו פרויקט גדול ומורכב אשר מוביל להרחבת היקף הטיפול בשפכים באופן ניכר ויצירת קולחין ברמה שלישונית תוך שימוש באנרגיה ירוקה. הפרויקט יאפשר את המשך פיתוח העיר. הפרויקט מבוצע בליווי מומחים ובזהירות מרבית על מנת למנוע פגיעה בתפעול השוטף בעת ביצוע העבודות.

חנוכת תחנת שאיבה ליד חוף גיל (ארכיון). מימין: שלמה אטיאס, ד"ר לסרי, עו"ד גבי כנפו ועו"ד יאיר לחן. צילום: פבל

"מי הקולחין שמועבדים במט"ש הינם כבר היום ברמה גבוהה ומשמשים לחקלאות. במסגרת השדרוג בוצעו כבר פעולות רבות בהן התקנת המתקן שיאפשר טיפול שלישוני בשפכים. בכדי להפעיל את המתקן יש צורך בהגדלת מתח החשמל במתחם המט"ש. התאגיד מטפל גם בכך – מול חברת חשמל.

"מיותר לציין כי מדובר בהליך הדורש עבודה מעמיקה מקצועית ורצינית, ואנו סמוכים ובטוחים כי גם את ההליך הזה יבצע התאגיד בצורה המקצועית והטובה ביותר.

הסברים מקצועיים אודות ההליך, בהם חוות דעת של מהנדס מומחה בכיר בתחום תהליכים ביולוגיhם במט"ש, נמסרו למשרד הבריאות מכאן שאין בכוונתנו לנהל את הדיון באמצעי התקשורת".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר