מפת ארבע החלופות להקמת המתקן להפקת אנרגיה משריפת פסולת באשדוד.קרדיט: גיאופרוספקט

חשש: מתקן לשריפת פסולת שיוקם באשדוד בתמיכת העירייה יזהם ויצור מטרדי ריח

בעיריית אשדוד מעוניינים שמתקן להפקת אנרגיה משריפה אשפה יוקם באזור התעשייה הצפוני בהתאם לתכנית שמוביל המשרד להגנת הסביבה. למה זה טוב? לא ממש ברור. ההחלטה הסופית לגבי המיקום המדויק תתקבל בהמשך

פורסם בתאריך: 15.5.20 14:58

עדכון אחרון: 30.5.20 14:48

     

המדינה מקדמת את הקמתם של מתקני שריפת פסולת והפקת אנרגיה ואחד מהם מתוכנן להיבנות באזור התעשייה הצפוני של אשדוד. אף על פי שאתר שכזה עלול להוות מפגע סביבתי ותברואתי בעיריית אשדוד מעוניינים בו, אך לא ברור מדוע. אולי כדי לחסוך בעלויות הובלת האשפה לאתרי הטמנה?


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




ביום שני השבוע דנה הוועדה לתשתיות לאומיות (ות”ל) בהקמתם של שלושה מתקנים להפקת אנרגיה משריפת פסולת – באשדוד, בצומת מורשה ובחירייה והחליטה לקדמם בהליך מהיר. את התכנית מוביל המשרד להגנת הסביבה. את עיריית אשדוד ייצגו סגן ראש העירייה, שמעון כצנלסון והמהנדס, דורון חזן.

מהנדס העיר דורון חזן. התמונה באדיבות המצולם

מהנדס העיר דורון חזן. התמונה באדיבות המצולם

כל אחד מאותם אתרים יוכל כנראה לטפל מדי יום באלף עד 1,500 טונות פסולת – כמות ששווה לכמחצית מהפסולת המיוצרת מדי יום בגוש דן (!).

אשדוד משופעת במפעלים של שריפת דלקים ואחרים הגורמים לזיהום אוויר ומפגעי ריח בעיר אבל גם בישובים מסביב, תלוי במשטר הרוח. הקמת משרפת אשפה כזאת עלולה להגביר את המטרדים בסביבה.

בעבר שורה של בעירות טורדניות באזור התעשייה הצפוני של אשדוד וגם צפונה ממנו הקשו מאוד על חיי התושבים בעיר, אך גם הפריעו לתושבים ביבנה, בישובי גדרות וחבל יבנה, כמו ניר גלים ובני דרום.

די אם נזכיר את השריפות המתמשכות באתר הפסולת הנטוש רתמים ובאתר הפסולת הנטוש שסמוך לו וגם את הדליקה הקשה בבריכות החימצון הישנות. כך שהתושבים למודי סבל וחוששים מאתר חדש וקבוע שמגלם בתוכו הרבה אי ודאות.

“הבעירות התחדשו ואנחנו מרגישים את זה היטב בזמן האחרון”, אמר תושב האזור ל”כאן דרום אשדוד”. “אני חושש”, הוסיף, “שהקמת מתקן לשריפת פסולת באשדוד יהפוך את חיינו כאן לבלתי אפשריים”.

הכבאים בשריפות בבריכות החימצון הישנות של אשדוד. צילום: בועז רענן

בניגוד לעמדה של עיריית אשדוד, בעיריית רמת השרון הביעו התנגדות להקמת המתקן באזור צומת מורשה. ראש העירייה, אבי גרובר, השתתף בדיון שנערך בוותמ”ל ביום שלישי. “כל התהליך היה פשוט חרפה”, צוטט ב”הארץ”, “לא הייתה התייעצות אמיתית איתנו. מדובר ביצירת מפגע הנמצא במרחק של כחצי קילומטר מבתי התושבים”.

כיום כשלושת רבעי מהפסולת בישראל מוטמנים בקרקע. לפי התכנית של המשרד להגנת הסביבה עד סוף העשור רק רבע מהפסולת יוטמן באדמה, חצי ממנה ימוחזר וכמעט רבע מהפסולת יישרף וישמש להפקת אנרגיה.

“במתקן כמו שמתוכנן לקום באזור אשדוד תהיה פליטה של גזים מסוכנים ומתכות, עלול גם להיווצר זיהום קרקע ומי תהום”, אמר אחד המתנגדים למהלך. “מחקרים רבים שנערכו בעולם”, הוסיף, “מראים שנמצא קשר בין משרפות של פסולת לבין שיעורים גבוהים של תחלואה מסוכנת בערים שבהן הן ממוקמות. המשרד להגנת הסביבה מציג את המתקן כ’ירוק’, אך גם באירופה מבינים ששריפת פסולת פוגעת בצמצום פליטות של פחמן ומזהמים אחרים, ובנוסף זהו אמצעי יקר במיוחד להפקת חשמל”.

תגובות

מעיריית אשדוד נמסר בתגובה: “המשרד להגנת הסביבה מקדם תוכנית למספר מפעלי השבת אנרגיה בכל הארץ, כחלק מהטיפול הכולל בפסולת. בין הפרויקטים שהמשרד להגנת הסביבה מקדם נמצא גם האתר באזור התעשייה הצפוני באשדוד. עיריית אשדוד מעוניינת בהקמת מפעל להשבת אנרגיה באזור התעשייה הצפוני, כאשר אחד התנאים להקמת מפעל להשבת האנרגיה יהיה תזכיר השפעה על הסביבה. אנו נמצאים בשלב תכנון ראשוני, כאשר ההשלכות הסביבתיות המפורטות ייבחנו לפני קבלת ההחלטה.

“בכל הקשור לאיכות חיי התושבים, העירייה בודקת בקפדנות יתרה וזאת בשיתוף פעולה עם המשרד להגנת הסביבה ואיגוד ערים לאיכות הסביבה. יחד עם מנכ”לית איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד. ד”ר ענת רוזן, אנו נקבל החלטה מושכלת בכל הקשור להקמת המפעל באשדוד”.

ד"ר ענת רוזן. צילום פבל

מנכ”לית איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד-חבל יבנה, ד”ר ענת רוזן: “המדינה מתכננת עד סוף 2030 הקמת 10 מתקני השבת פסולת כהשלמה לכל הטיפול בפסולת ובמקום מטמנות. השבוע נדונו בוות”ל האתרים במחוז מרכז ברמת התכנון: צומת מורשה, חיריה ואשדוד – יכול להיות שיבחר רק אתר אחד. התכנית הוצגה לאיגוד ולעירייה. כל ההשלכות הסביבתיות תיבחנה בשלב תסקיר ההשפעה על הסביבה”.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: “הדיון שנערך בוועדה לתשתיות לאומית היה בדבר הכנת תכנית. זהו השלב הראשון בהליך התכנוני. במסגרת התכנון יוכן תסקיר השפעה על הסביבה מקיף שיבדוק את ההשפעות הפוטנציאליות של המתקן על הסביבה ודרכים למניעת ההשפעות, אל מול מצב הרקע הקיים באזור זה. מתקנים מסוג זה נפוצים ביותר בעולם ורק לדוגמה, ברחבי העיר פריז בצרפת, פעילים מעל ל-10 מתקנים להשבת אנרגיה. המתקן צפוי לשפר בצורה משמעותית את המצב הסביבתי בהיבטים רבים”. 

סגן ראש העירייה, שמעון כצנלסון, מסר בעקבות הפרסום: "אכן, המדינה מעוניינת בהקמת מפעל שכזה. בעוד שלהקמת מפעל כזה יש יתרונות גדולים, הן כלכליים, והן מבחינת יצירת מקומות תעסוקה. בריאות ואיכות החיים של התושבים קודמת וחשובה יותר. ולכן, התנאי של עיריית אשדוד לבחינת הקמתו של המפעל באזור התעשייה הצפוני בעיר הוא קודם כל קבלת תסקיר איכות סביבה חיובי.

תסקיר זה הינו עבודת מחקר מדעית, מעמיקה ומפורטת, על כל המשמעויות של הקמת מפעל אנרגיה שכזה. הוא נערך על ידי טובי המומחים בתחום איכות הסביבה והמדע ואנחנו לא נתפשר על פחות מזה.

כל עוד לא יהיה בידנו תסקיר מלא ומפורט, אשר מבטיח שאין שום סכנה לבריאות תושבי העיר אשדוד – לא תתקבל החלטה על הקמת האתר".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר