כתם השמן שהתגלה במי הים מול חוף חברת החשמל באשדוד ינואר 2017. צילום: המשרד להגנת הסביבה
ארכיון: כתם שמן שהתגלה במי הים מול חוף חברת החשמל באשדוד בינואר 2017 (מקרה אחר מזה המובא בכתבה). צילום: המשרד להגנת הסביבה

לראשונה בארץ: הרשעה פלילית וקנס לנמל אשדוד בשל אי דיווח על דליפת שמן לים

"נוצר הרושם", ציין השופט, "שנעשה ניסיון על ידי חלק מהמעורבים להסתיר את דליפת השמן מהגורמים האמונים על שמירת הסביבה". גם מ"מ רב החובל של הנמל הועמד לדין והודה בעובדות אך לא הורשע

פורסם בתאריך: 6.1.20 14:10

     

ספינת גוררת של חברת נמל אשדוד זיהמה את הים ובחברה לא דיווחו לגורמים המוסמכים כמתחייב, אלא רק כשבועיים לאחר מכן. כך קבע השופט משה הולצמן מבית משפט השלום בקריית גת שגזר עליה לאחרונה קנס של עשרת אלפים שקלים שישולם לקרן למניעת זיהום מי ים.

האירוע התרחש בשעת לילה מאוחרת, 2 ביולי 2017. כ-150 ליטר שמן דלפו לים מהספינה הגוררת "שמשון" כ-12 ק"מ מהנמל, כאשר הספינה הייתה בדרכה לנמל חיפה ומדחפיה הסתבכו בחבלים של חוות דיג.

"לא ניתן להקל ראש בחומרתו של האירוע הנדון", ציין השופט, "מה גם שנוצר הרושם שנעשה ניסיון על ידי חלק מהמעורבים להסתיר את דליפת השמן מהגורמים האמונים על שמירת הסביבה".


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




המשרד להגנת הסביבה הגיש כתב אישום נגד החברה, שהורשעה, כאמור, וגם נגד מ"מ רב החובל של נמל אשדוד, מוריס מור, שבעניינו הושג הסדר טיעון. בית המשפט אימץ את ההסדר, מור הודה אך לא הורשע והוטל עליו לשלם פיצוי של 5,000 שקל לקרן למניעת זיהום מי ים.

ארכיון: גוררת בנמל אשדוד (לא זו שעליה מדובר בכתבה) צילום: פבל טולצ'ינסקי

בעקבות התקרית בנמל, כך לפי בית המשפט, נקטו בהליך משמעתי כלפי מור. "עם זאת", צוין בגזר הדין, "לא הוצגו בפניי מסמכים לגבי ההליך או תוצאותיו, ולגבי הצעדים שננקטו על ידי הנאשמת – ככל שננקטו – בהיבט המערכתי על מנת להטמיע את הוראות הדין לצורך מניעת הישנותה של העבירה, ולא ברור, אפוא, עד כמה הופנמו לקחים מהאירוע הנדון".

 

השופט ציין בגזר הדין ש"נקבע שכל הגורמים המעורבים, ובכללם מור, ידעו היטב שעליהם לדווח על האירוע, אלא שלא נמסר דיווח. מור, שניהל את "חדר המצב" וריכז את הטיפול בתאונה, הודיע לרב חובל הספינה בעת קרות התאונה, אופיר בר, שהוא ידווח על התאונה לגורמים הרלבנטיים, אך כאמור הדבר לא נעשה בפרק זמן סביר ובאופן המתיישב עם הרציונל העומד ביסוד חובת הדיווח לפי התקנות. הדיווח נמסר על ידי רב החובל איציק שגב למפקח קודוביצקי ביחידה הארצית להגנת הסביבה הימית, כשבועיים לאחר האירוע, לפי בקשתו של רב החובל דן גור, שעלה על הגוררת והוביל אותה לנמל חיפה לאחר התאונה, ולטענתו דליפת השמן הוסתרה ממנו".

זו היא הפעם הראשונה שהמדינה נקטה בהליך פלילי בשל עבירה של אי דיווח על דליפת שמן לים ובית המשפט התחשב בכך כשגזר את העונש על הנמל.

 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר