מחאה בחוף לידו. צילום: רוני סאיג
מחאה בחוף לידו: חבר הכנסת אילן גילאון וד"ר אלי לחמני בהפגנה נגד הקמת המלון קרוב לים. מאחור מנופים באתר הבניה. צילום: רוני סאיג

עשרות הפגינו נגד הקמת המלון בלידו: "קרוב מידי לים"

המוחים קראו להזיז את המגרש המיועד למלון הילטון מזרחה. לטענתם, במצב הנוכחי המבנה יהיה במרחק של כ-70 מטר בלבד מקו המים ויש להביא את העניין לדיון בוולחו"ף. ביום רביעי צפויה מועצת העיר לדון בנושא

פורסם בתאריך: 1.11.19 18:55

     

עשרות הפגינו בצהריים נגד הקמתו של מלון הילטון בחוף לידו עשרות מטרים מקו המים. בין המפגינים: ח"כ אילן גילאון, חברי המועצה ד"ר אלי לחמני ולינה קרצמן, חבר המועצה לשעבר עו"ד נעים שומר, אלכס פאנוב מתנועת אשדודים, הצלם דוד אסייג ושני טובול – רכזת קהילת אזור הדרום ב'אנשי הים התיכון'. גם מזכ"ל מפלגת העבודה ערן חרמוני הגיע להביע תמיכה. בראש המפגינים עמד רוני סאיג, פעיל ציבור תושב העיר.

אתר הבנייה של בית המלון ורצועת החוף הצפונית של אשדוד. צילום: דוד אסייג

העבודות במסגרת הקמתו של המלון כבר החלו. המגרש אושר לבניית מלון כבר ב-1999 אלא שחוץ מגידור השטח ועבודות קידוח, מאז 2005 לא נעשה כמעט דבר והמלון לא נבנה. המגרש נותר ריק.

המפגינים בחוף לידו. צילום: דור גפני

רק בעת האחרונה התעוררה הסוגיה מחדש לאחר שהמגרש נרכש בידי חברת אופק השקעות עבור הקמת שני בתי מלון מרשת הילטון עם כ-200 חדרים. המתנגדים טוענים שההיתר החדש ניתן עם הקלות וללא דיון בוועדה לשמירה על הסביבה החופית – ולחו"ף.

בצמוד לאתר הבניה פועלת מסעדת קלמה וצפונה משם יש לאורך הטיילת ישנם כמה מבנים נוספים שהוקמו לפני שנים רבות ומשמשים מסעדות, בתי קפה וחנויות.

באוגוסט 2004 עבר בכנסת חוק החופים, שלפיו אסורה הבניה בטווח של 100 מטר משפת הים. המפגינים טענו שבמדידות חדשות ולפי סטנדרטים המקובלים היום המבנה יהיה במרחק של כ-70 מטר מקו המים וקראו שלא לאפשר את בניית המלון במתכונתו הנוכחית במרחק של כ-70 מטר מקו במים וכשהוא מתנשא לארבע קומות.

"בנובמבר שנת 2015 התחייב ראש העיר דר יחיאל לסרי כי 'קו החוף של אשדוד ישאר נקי בטווח של 100 מטר משפת הים והוסיף כי מלונות נמוכי קומה יבנו במרחק של עד 300 מטרים משפת הים', דר לסרי אנחנו קוראים לך לעמוד בהתחייבויות שלך, כלפינו הציבור", אמר רוני סאיג.

שני בתי המלון מרשת הילטון המתוכננים לקום בחוף לידו. ההדמיות באדיבות קבוצת "אופק השקעות"

"אנחנו ב׳מטה המאבק נגד הבניה על קו החוף׳ לא מתנגדים לפיתוח תיירות בעיר, ההפך הוא הנכון", הוסיף. "דר יובל ארבל אחד מגורמי המקצוע המובילים בנושא הסביבה החופית מעמותת צלול מדגיש כ 'רצועת החוף החולית בחוף לידו ומי עמי – מושפעת עד מאוד מסחף חולי, בהשפעות משברי הגלים והזרמים. לכך יש להוסיף את התנודתיות במפלס הים, גובה הגלים, תחזיות של עלית מפלס הים, ועוד. מהניסיון ממקומות דומים בארץ ובעולם בניה של מבנים וקירות וכל בניה קשיחה בטון וכד', בקו מפץ הגלים תגרום להגברת הארוזיה – גריעה של החול מהחוף וצמצום רוחבו. לכן בניה בתחום ה-100 מקו המים עלולה לפגוע באופן קשה בחופים אלו, ולפגוע בציבור הנהנה מחוף רחצה חולי ליד הבית. כמו כן, עלינו לזכור כי בנית מלון אחד תהווה תקדים. אפשר לפתח עירוניות ותיירות לצד החוף במרחק בטוח, מבלי לפגוע בחוף עצמו״.

 

אלכס פנוב מתנועת אשדודים: "המאבק למניעת הבניה בחופים ראוי וחשוב ואנחנו מאמינים שחופי הים וכמוהם שטחי הטבע המקיפים את אשדוד, צריכים להישאר נקיים מבניינים ופתוחים לכל התושבים. חשוב לציין כי במקרה הנ"ל מדובר בשטח שנמכר לפני שנחקק החוק ל'שמירה הסביבה החופית' שנחקק ב-2004, לכן מוטלת בספק רב האפשרות להחיל עליו את החוק. למרות זאת, עלינו לפעול בכדי למנוע ככל האפשר בניה אל מול החופים ולשמור על כך שכל רצועת החוף תשאר פתוחה עם מעבר חופשי לטובת תושבי העיר כולם. בקרוב התנועה תכנס מפגש תושבים סביב החופים והדיונה וכולם מוזמנים".

***

בעיריית אשדוד טוענים שבניית המלון נעשית כחוק ובהתאם לתב"ע ישנה. בעירייה אומרים שלא יאשרו תכניות חדשות עבור בניה בקרבת קו החוף.

אתר בניית המלון. צילום: דוד אסייג

בחברה לתיירות מסרו השבוע לקראת ההפגנה הצפויה: "החברה לתיירות אשדוד מברכת את רשת הילטון העולמית ואת קבוצת 'אופק השקעות' על התקדמות העבודות להקמת בית המלון החדש בחוף לידו, אליו עתיד להצטרף בית מלון נוסף אשר בנייתו תחל בשנתיים הקרובות. על פי התכנון, שני בתי המלון יכילו במשותף כ-300 חדרים, אשר יהוו תוספת משמעותית ולמעשה יכפילו את כמות החדרים המוצעת כיום בעיר, המתגאה בתפוסת חדרים שנתית ממוצעת בבתי המלון-  מהגבוהות בארץ.

צילום: דוד אסייג

"אנחנו דוחים את הטענות של המפגינים הבודדים, אשר מבוססות על מידע שגוי משולל כל יסוד (דוגמת הטענה כי המלון ישתלט על קטע מחוף הים הציבורי). השמירה על איכות הסביבה היא אינטרס ציבורי ראשון במעלה  המשותף לכולנו, אולם חשוב לדעת גם לבחור את המאבקים הנכונים בקפידה  – כדי שלא להידמות לקריאות 'זאב זאב' חלילה בזמן בו אכן עלולה להתקיים פגיעה באיכות הסביבה.

"אנו מצהירים בזאת כי בכוונת החברה והנהלת העיר להמשיך ולקדם במרץ את התכניות להקמת בתי מלון נוספים בעיר – התורמים לפיתוחה ושגשוגה הכלכלי ומעלים את קרנה על מפת התיירות בארץ, וכל זאת תוך המשך השמירה על האינטרסים הציבוריים, איכות הסביבה וחוף הים".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר