ראש עיריית אשדוד לסרי ביום שלישי. צילום: פבל
ראש עיריית אשדוד לסרי ביום שלישי. צילום: פבל

פחות אבל כואב: תכנית המתאר החדשה מאפשרת בניית אלפי יחידות בדיונה

התכנית, תקבע את דמותה של אשדוד ב-20 השנים הבאות, עברה בוועדה לבניין ערים ברוב קולות. האופוזיציה התנגדה, האשדודים והמקומיות הסתייגו מהפגיעה בדיונה הגדולה ומהקמת מגדלים לאורך הטיילת הצפונית אך הצביעו בעד

פורסם בתאריך: 17.5.19 12:59

     

לאחר דיון ארוך במליאת הוועדה המקומית אושרה ביום שלישי בערב תכנית המתאר החדשה של אשדוד שמשרטטת את תכנונה והתפתחותה בשנים הבאות.

“תכנית המתאר הכוללנית של העיר” מדברת על גידול דראסטי של כמות התושבים — תוספת של 100 אלף נפש כבר בעשור הקרוב. התכנית מתבססת בין השאר על הסכם הגג שצפוי להוסיף לעיר 36 אלף יחידות דיור.

מתוך תכנית המתאר הכוללנית החדשה לעיר אשדוד

פרטי התכנית נחשפו ב"כאן דרום". בין מטרותיה: חיזוק השלד העירוני באמצעות “יצירת רובע מרכז חדש” על בסיס רובע הסיטי והתחדשות רבעי מגורים ותיקים, חיזוק רצועת הרחוב סביב שד’ מנחם בגין; “חיזוק הזיקה בין העיר, החוף והים”; “חיזוק ‘הטבעת הירוקה’ סביב העיר"; עידוד השימוש בתחבורה ציבורית והוספת כניסות לעיר.

מתוך תכנית המתאר

כמה שעות לפני הישיבה במליאה דיבר יחיאל לסרי בכנס של המשרד להגנת הסביבה באשדוד לציון עשור לקיומם של סקרי טבע עירוני והתייחס לתכנית, בעיקר לסוגיה השנויה במחלוקת: הבנייה על הדיונה הגדולה וסביבה.

“צמצמנו את השטח הבנוי המתוכנן בדיונה ב-3/4 והקטנו את כמות יחידות הדיור מ-13 אלף לפי הסכם הגג — ולפני כן אפילו 16 אלף — ל-8,000”, הצהיר לסרי. “בנוסף”, אמר, “ביטלנו את הקמת הגשר וחלופת המנהרה. לא נסלול כביש כניסה חדש לעיר שיעבור בדיונה — הכביש יעבור בגבול הרובע המיוחד. אני חושב שזה פתרון שמאזן בין משאב הטבע לבין הצרכים העירוניים”. לאחר אישור תכנית המתאר אמר: “זוהי בשורה גדולה וחשובה לדורות הבאים”.

פשרה כואבת. גיא סמט מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה בכנס בנושא טבע עירוני באשדוד, השבוע. צילום: פבל

סוגיית הבנייה המתוכננת באזור “הדיונה הגדולה” שנויה מאוד במחלוקת. ארגוני הסביבה מתנגדים לבנייה ולפיתוח באותו שטח וטוענים שהם עלולים להביא לחיסולה של הדיונה — התלויה באספקה שוטפת של חול המגיע באמצעות הרוח.

הירוקים, כמו הפורום הציבורי לאיכות הסביבה באשדוד והחברה להגנת הטבע, מתנגדים גם לפשרה שעליה דיבר לסרי וגורסים שאין לבנות בדיונה.

מתנגדים לכל פגיעה בדיונה. יהושע קנטי ובועז רענן מהפורום הציבורי לאיכות הסביבה באשדוד בכנס. צילום: פבל

אולם במשרד להגנת הסביבה נוטים לקבלה. מנכ”ל המשרד גיא סמט אמר ל”כאן דרום” לאחר דבריו של לסרי: “להגיד שאנחנו שמחים על בנייה בדיונה — לא, אנחנו לא שמחים. יש פה פשרה, פשרה כואבת אמנם, אבל פשרה, ואני לא חושב שצריך לבעוט בפשרות כאלה. אי אפשר לעשות משא ומתן וכל הזמן לפתוח אותו מחדש”.

גם הממונה על תיק איכות הסביב בעירייה סגנית רה"ע שרון מרק הצביעה בעד תכנית המתאר על אף הפגיעה הצפויה בדיונה.

שרון מרק. צילום: פבל

הצביעה בעד. הממונה על איכות הסביבה סגנית רה"ע שרון מרק. צילום: פבל

"התמיכה שלי בתכנית המתאר", מסבירה מרק, "נובעת מלמידה אינטנסיבית בשלושת החודשים האחרונים של פרטי התכנית, התייעצויות שלי עם מינהל הנדסה ומומחי תכנון, עם גופים ירוקים ארציים והמשרד להגנת הסביבה.

 

"במקביל ביקשתי לוודא מול מינהל ההנדסה בעירייה שמוצו כל אפשרויות הבניה בכל רבעי העיר הקיימים לפני שעולה האפשרות לבנות במרחבים העשויים לפגוע בדיונה ובטבע סביבה.

הדיונה באשדוד. צילום אבי רוקח

הדיונה הגדולה באשדוד: האם היא תישאר גדולה? האם היא תישאר? צילום אבי רוקח

"כך", מוסיפה מרק, "בהמשך לדיונים הצלחנו לצמצם בכ-50% את מספר יחידות הדיור בדיונה והסרת תשתיות תחבורתיות במרחב הדיונה תוך איזון מקסימלי בין צרכי העיר והתפתחותה ולבין השמירה על הטבע למען איכות חיים והדורות הבאים".

נציגי סיעות אשדודים והמקומיות במועצה הביעו הסתייגות מהפגיעה, גם אם הפחותה יותר מקודם, בדיונה הגדולה וכן מהכוונה לבנות מגדלי דירות גבוהים לאורך ציר החוף שבין בובר ליצחק הנשיא, שיביאו ליצירת “חומה” בין התושבים והים.

יניב קקון צילום עדי זלק וינר

הסתייג והצביע בעד. המשנה לרה"ע יניב קקון צילום עדי זלק וינר

בדיון על תכנית המתאר הם בירכו על “חיזוק הצירים ממזרח למערב עם בינוי אינטנסיבי” ואמרו שמדובר ב”צעד מתבקש ונכון, כמו גם חיזוק ציר הרצל”.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר