רכבת משא שמובילה חומרים מסוכנים בכניסה לנמל ליד נחל לכיש. צילום פבל

פחות או יותר: הממצאים בדו"ח השנתי של איגוד הסביבה

פחות זיהום אוויר, אבל גם פחות מיחזור ויותר תקריות עם חומרים מסוכנים, יותר תלונות מהציבור על מטרדים, יותר זבובים ויותר בעיות בנחל לכיש. וגם: האתגרים הסביבתיים שמציבה תכנית המתאר החדשה של אשדוד. עיקרי הממצאים בדו”ח השנתי של איגוד ערים לאיכות הסביבה

פורסם בתאריך: 8.4.19 12:18

     

"כאן דרום" מביא לכם את עיקרי הממצאים בדו"ח של איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד—חבל יבנה לשנת 2018 שיצא לאור בימים אלה.

בשנת 2018 חל גידול חד בכמות אירועי החומרים המסוכנים (חומ”ס): 37 לעומת 20 ב-2017. מדובר בהמשך של מגמה, כאשר בשנת 2016 נרשמו רק 14.

ב-21 ביולי במפעל אדמה אגן התרחש פיצוץ ושריפת הרבציד בכמה מוקדים של דליקות — הן כובו בידי עובדי המפעל.

ב-3 באוגוסט בסווט סטאר: בעת פריקה של חומר מסוג סודיום היפוכלוריט הוא הוזרם בטעות למכל חומצת מלח, נוצרה תגובה כימית שהביאה לשחרור כלור. הלקוחות פונו מהמקום, כמו גם באי החנויות הסמוכות.

ב-7 בספטמבר אירעה שריפת גופרית באונייה שעגנה ברציף 5 בנמל אשדוד, ושני עובדים נפגעו קל משאיפת עשן ופונו לבית החולים אסותא. ב-12 בנובמבר דלפה חומצה חנקתית ממכולה בנמל.

כמעט 3/4 מאירועי החומ”ס התרחשו בנמל ובעורף הנמל, 19% באזור התעשייה הצפוני, 5% בשכונות מגורים בעיר ו-3% בגן יבנה.

פסולת מסוכנת: חמישה מפעלים פינו בשנה החולפת לנאות חובב 20,971 טונות (מעט יותר מב-2017), המהווים יותר מרבע מכלל הפסולת הרעילה שטופלה באתר. מפעל הקורנס אחראי להכי הרבה פסולת מסוכנת באיגוד: 9,612 טונות; אחריו בית הזיקוק עם 5,575 טונות; ואדמה אגן: 5,568. כמויות קטנות בהרבה פונו מטבע מדיקל ואלתא.

הפצת מחלות: באשדוד נמצא בשנה החולפת חולה אחד בקדחת מערב הנילוס ובגן יבנה שניים, בארץ כולה נרשמו 81 חולים.

שיעורי המיחזור באשדוד ירדו משנים קודמות, הם נמוכים מאוד יחסית ועמדו על 9.5%. בגן יבנה: 27.3%.

נחל לכיש: ברבע מהדגימות היו חריגות ברמת הקוליפורמים של מעל 1,000, ב-13% החריגות היו מעל 10,000.

עדר עזים וכבשים רועה על גדות נחל לכיש. צילום דור גפני

נמצא שגשמי היורה הם עקב אכילס שמהווים סיכון מיוחד, בין השאר עקב צניחת רמות החמצן המומס במים המביאה למצוקה מיידית לחיי הדגים במים. בעירייה התגברו על הבעיה באמצעות הזרמת אלפי קוב של מי שתייה היישר למי הנחל.

במדידות שבוצעו ב-6 בנובמבר לאחר גשם שני בעונה נרשמו ערכים אסטרונומיים של חיידקי קולי. השיא היה בנקז בזק (ליד גשר העץ הסמוך לפארק אתגרים): 3.6 מיליון! הדו”ח לא מסביר מה היו מקורות הזיהום.

בשלהי השנה החלה הזרמת קולחים ממאגרי תימורים לנחל האלה וממנו לנחל לכיש. ההזרמה הזו בוצעה בין 22.12 ועד ל-9.1, הוזרמו 160 אלף קוב. מאז הוזרמו כמויות גדולות של קולחים בהזדמנויות נוספות.

תלונות: השנה חל גידול במספר פניות הציבור מ-320 ל-370. 70% מהפניות הגיעו מאשדוד, 10% מיישובי חבל יבנה (ניר גלים, בני דרום ואחרים). קרוב למחצית מהפניות היו על זיהום אוויר ומטרדי ריח. שליש מהתלונות באשדוד עסקו במפגעי רעש.

על פי הדוח, זיהום האוויר בשטחי האיגוד פחת. בפליטת גופרית דו-חמצנית נמדד אירוע אחד מעל התקן. ריכוזיה פחתו בעקבות המעבר לגז טבעי ומזוט דל גופרית. בשנת 2017 נסגרו שתי תחנות ניטור אוויר: באורט ימי וביהל”ם. ב-2018 נפתחה תחנת ניטור חדשה בבית הספר היובל במרכז העיר שנועדה למדוד בעיקר את השפעות הזיהום מכלי רכב. השנה, 2019, תיפתח תחנה חדשה בבית הדר.

הקמתה באשדוד של תחנת מעבר ממיינת לפסולת אורגנית לייצור קומפוסט ולפסולת להטמנה עדיין מתעכבת ולמעשה לא התקדמה.

אתר הפסולת הסגור רתמים: השנה התקבלה בוועדה המחוזית החלטה על שיקום האתר (שבו כזכור נמצא זיהום קרקע), אך טרם גובשה תכנית מפורטת עם עלויות. האתר הסמוך, א.א אשדוד, טרם טופל.

השנה טופלו עוד קרקעות מזוהמות (ראו מפה). בחלקו הצפוני של בסיס הדלק לשעבר נמצאו בשלב הראשון של הסקר שנערך סימני זיהום קרקע בדלקים באזור ששימש למילוי חביות ועמדות תדלוק. הסקר נמשך גם בימים אלו וטרם הגיע לסיומו.

אתרים עם חשד לזיהום קרקע, ואתרים בהם נערכו סקרים וטופלה הקרקע. צילום באדיבות איגוד ערים לאיכות הסביבה

בנוסף, נמסר לנו מהאיגוד, פרויקט שיקום מתחם יונקס בעורף הנמל סמוך לגדת הנחל נמצא בעיצומו. סקר קרקע בוצע לאחר פירוק התשתיות. חפירת קרקע בשטח האתר תבוצע בליווי דוגם קרקע מוסמך ופינוי קרקע מזוהמת בדלקים. בסיום החפירה יבוצע דיגום מוודא.

הפחים המוטמנים באשדוד, כ-1,500 במספר, הביאו לעלייה תלולה במטרדי זבובים, בעיקר בקיץ. מתגבשת תכנית למניעת נוכחות זבובים ב-2019.

30% מהשפכים בתעשייה ובעסקים חרגו מהתקנים באופן המוגדר “אסור”. פחות ממחצית, 46%, מהדיגומים שבוצעו בעסקים באשדוד היו תקינים. בתחום התפלת המים, השיעור של השפכים האסורים הגיע ל-60%, נתון דומה נמצא גם בסקטור של אולמות אירועים ובתי מלון.

שינוע הברום — חומר מסוכן במיוחד — עבר במהלך הקיץ למסוף הצפוני של הרכבת, קרוב לנמל הדרום. באשר לקרבת חומרים מסוכנים לרובע המגורים החדש שמתוכנן, רובע פארק לכיש, “נעשתה עבודה בהובלת המשרד להגנת הסביבה להרחקת החומרים היותר בעייתיים מפארק לכיש והרובע המתוכנן. עבודה זו עדיין לא הושלמה עד הסוף. לפי הוראות התכנית, אישור המשרד להגנת הסביבה על הרחקת החומרים המסוכנים מטווח הסיכון הוא תנאי להיתרי הבנייה”.

לגבי מטרדי הרעש הצפויים בשכונה, “בשורה הקדמית מול פארק לכיש יהיו מבני תעסוקה שיהוו חציצה כלשהי. כמו כן הוחלט לבצע קיר אקוסטי לאורך מסילת הרכבת כדי לתת מענה לרעש של חריקת גלגלים”.

בתחום התכנון ממליצים באיגוד על הבטחת קיומה של “חגורה ירוקה” במעטפת של העיר, וזאת במסגרת תכנית המתאר החדשה של אשדוד. אולם מהדו”ח לא ברור אם באיגוד רואים עין בעין עם העירייה לגבי הכוונה לבנות אלפי יחידות דיור ברובע י”ד והרחבת רובע ט”ז שמשמעותה בידודה של הדיונה הגדולה וצמצום פארק החולות — אותו שטח שבו מעוניינת רשות הטבע והגנים להכריז על שמורת טבע מוגנת, תכנית שהעירייה מתנגדת לה. פנינו למנכ"לית האיגוד ד"ר ענת רוזן בעניין, וזו תשובתה: "תכנית המתאר הכוללנית לאשדוד עדיין לא אושרה, ולא נקבע עדיין סופית הקו שבין הבינוי שמתוכנן בדופן המזרחית של רובע ט"ז ובין השטח המיועד לשימור הדיונה. עמדת האיגוד והמשרד להגנת הסביבה היא שעיבוי השטח הבנוי בדופן צריך להיעשות באופן מצומצם מאוד, ואת הדיונה ופארק החולות צריך לשמר בהיקף גדול ומשמעותי, כזה שיוכל לשאת את עצמו כמסדרון אקולוגי משמעותי לבעלי החיים, הצומח וצורות הנוף המיוחדות שנמצאות בו. הכוונה היא להכריז על השטח כשמורת טבע מוכרזת, שתקבל את כל ההגנות של שמורת טבע ולהשאיר את הנוף הפתוח הייחודי של חולות אשדוד עבורנו ועבור הדורות הבאים".

ד"ר ענת רוזן. צילום פבל

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר