מצב ביש בנחל לכיש. צילום: דור גפני
מצב ביש בנחל לכיש. צילום: דור גפני

נחל לכיש בצל הזיהום: "עקב ריכוזי האמוניה – ירידה משמעותית בדגים"

באיגוד ערים מספקים סיכום ביניים עגום של הזרמת השפכים מאזור באר טוביה לנחל ולים, שנעצרה אתמול, ומביעים חשש שריכוזי המזהמים הביאו לפגיעה אקולוגית משמעותית

פורסם בתאריך: 20.2.19 20:16

     

לאחר חודשיים של הזרמות חוזרות ונשנות של שפכים ומי קולחין לנחל לכיש ודרכו אל הים, מביעים באיגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד-חבל יבנה חשש, שהזיהום הכבד יביא לפגיעה קשה באוכלוסיית הדגים החיים בנחל.

לדברי מנהל מחלקת תשתיות ופיתוח באיגוד, גד עופר, "אמנם לא נצפתה תמותת דגים, בתקופת החורף ועקב השיטפונות – יש תמיד פחות דגים בנחל. במהלך החורף, דווקא בעת ובסמוך לאחר שיטפונות, קיימת תופעה של כניסת דגיגי קיפון בורי לנחל, לצורך הגנה מטריפה. החשש השנה, שעקב הריכוזים הגבוהים של האמוניה, בעיקר, יפגעו דגיגים אלה, ובעונת הקיץ הקרובה נראה ירידה משמעותית בדגים בנחל. כמובן, שהשפעת ריכוזי המזהמים הגבוהה בקולחים משפיעה אף יותר על חסרי החוליות הקטנים, ועל כל מארג ושרשרת המזון בנחל".

דגים מתים במוצא הנחל לפני יותר משנה. צילום: עיריית אשדוד

"הזרמת הקולחים ממאגרי תימורים הסתיימה אתמול, 19.2", מוסיף עופר. "ההזרמה הנוכחית הייתה בהיתר של רשות המים. איכות הקולחים שהוזרמו הייתה גרועה אפילו מאיכות קולחים שניוניים ( – המשמשים להשקיה חקלאית מוגבלת). בעת ההזרמה נסגר חוף מי עמי באשדוד (הסמוך לשפך הלכיש) באופן מוחלט על ידי משרד הבריאות, והחופים הסמוכים אליו נדרשו לדיגום כל שבוע, במקום פעם בחודש כנדרש בחודשי החורף.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




 

 

באשר לשאלתנו, האם למעשה בכל שנה בעונת החורף יש הזרמות שיטתיות של ביוב או מי קולחין לנחלים באזורנו, השיב עופר: "רשות המים מאשרת כל שנה הזרמות קולחים/ מים מקידוחי בארות/ שטיפות של קווי מקורות ועוד לנחלים – רק כשאין מוצא אחר. טבלת ההיתרים (צווי הרשאה) המעודכנת נמצאת באתר המשרד להגנה"ס, בלשונית: נחלים. בטבלה מפורטות: איכויות המים והכמויות המאושרות להזרמה לנחל.

"במקרה של נחל לכיש – אישרה רשות המים במקביל גם הזרמת קולחים באיכות שלישונית (איכות להשקיה בלתי מוגבלת) ממט"ש גת (קריית גת) ישירות לנחל לכיש, וכך למעשה למהול את קולחי תימורים כאשר נפגשים שני הנחלים: לכיש והאלה באזור מחלף עד- הלום".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר