הזרימה בנחל לכיש הבוקר: אלה לא מים נקיים. צילום: תושב ניר גלים
מים מזוהמים זורמים בנחל לכיש, ינואר 19'. צילום: תושב ניר גלים

זיהום ברישיון: המדינה אישרה להזרים מי קולחין לנחל ולים

רשות המים: "כדי למזער את הנזקים לנחל לכיש ולסביבתו יוזרמו לנחל קולחים ממט"ש קריית גת באותם מועדים של קולחי תימורים, אשר ימהלו את קולחי מט"ש תימורים ויקטינו את הפגיעה הסביבתית הצפויה מקולחים אלו"

פורסם בתאריך: 27.1.19 19:16

     

בעוד עיריית אשדוד והמועצה האזורית חבל יבנה שהצטרפה אליה, מנהלות מאבק נגד הזרמות השפכים לנחל לכיש ולים, נודע שרשות המים קיבלה את הבקשות של לפחות שני גופים במעלה הנחל – להזרים אליו מי קולחין. זאת בניגוד להזרמה שבוצעה לאורך 19 ימים ממאגרי תימורים שבאחריות מועצה אזורית באר טוביה – שבוצעה ללא היתר. הפעם, המדינה היא שמאשרת להזרים.

כזכור לפני כשבועיים זומנה ישיבה ברשות המים בנוגע לשלוש בקשות להזרים מי קולחין – מי ביוב מטוהרים בדרגה כזאת או אחרת – לאגן הניקוז של נחל לכיש: תאגיד תמר, תאגיד מי גת ומועצה אזורית באר טוביה. בעיריית אשדוד טענו שהופתעו לגלות על כך וכי עצם זה שלא הוזמנו ולא יודעו היא שערוריה. בא כוחה של העירייה פנה בכתב ודרש שלא לאשר את הבקשות. בסוף השבוע גם המועצה האזורית חבל יבנה, הסמוכה לאשדוד, שיגרו פניה דומה.

אולם מתברר שהגופים המפקחים, הרגולטורים, החליטו לאשר, אמנם בתנאים, להזרים מי קולחין לנחל ומשם לים.

זרימת הקולחין בנחל האלה, ליד תימורים. צילום: עידן בר לב, פקח נחלים ברשות הטבע והגנים

זרימת קולחין בנחל האלה, ליד תימורים. צילום: עידן בר לב, פקח נחלים ברשות הטבע והגנים

בתגובה לפנייתנו נמסר מרשות המים (כדאי להתמקד בחלק האחרון): "הבעיה העיקרית הינה מט"ש תימורים, אשר בקולחיו השתמשו באזור במשך שנים רבות. בתקופה האחרונה, עקב אי אכיפה מספקת של המועצה האזורית באר טוביה על מפעלי התעשייה שבתחומה, השפכים הגיעו למט"ש ברמת מליחות חריגה וחלה התדרדרות באיכותם התברואית של הקולחים המיוצרים במט"ש כתוצאה מכשל מכני.

פועל יוצא – משרד הבריאות לא אישר את השימוש בקולחים הללו להשקיה, המאגרים התמלאו לגמרי כבר באמצע דצמבר ובוצעו הגלשות ללא אישורים. בשל המצב, תאגיד תמ"ר לקח על עצמו  את האחריות להגדלה ושדרוג נמט"ש וכן חתפעלו.

באר טוביה עדיין אחראית לשאיבת הקולחים ממוצא המט"ש את המאגרים. התאגיד מקדם פעולות מידיות לשיפור פעולת המט"ש ובמקביל פרסם מכרז לשיקום המט"ש, ונערך לפרסום מכרז להגדלה ושדרוג המט"ש.

במקביל, בחודשים האחרונים, עקב פעולות שהמועצה האזורית באר טוביה נקטה, ירדה מליחות השפכים באופן משמעותי. נדרש להמשיך בפעילות זו כדי להקטין יותר את מליחות הקולחים.

כדי למזער את הנזקים לנחל לכיש ולסביבתו יוזרמו לנחל (מעבר לגשמים הצפויים בתקופה זו) קולחים ממט"ש קריית גת (שהינם באיכות הטובה מהאיכות הנדרשת להזרמה לנחל) באותם מועדים של קולחי תימורים, אשר ימהלו את קולחי מט"ש תימורים ויקטינו את הפגיעה הסביבתית הצפויה מקולחים אלו".

 

 

 

בעקבות ההחלטה של הוועדה ושל רשות המים הודיעו בעיריית אשדוד הערב  על כך שבכוונתם להגיש ערר לבית המשפט. "היום התבשרנו לצערנו", נמסר מהעירייה, "כי ב-24 בינואר התקבלה החלטה ברשות המים להתיר למועצה אזורית בטאר טוביה ולתאגיד מי גת להזרים מי קולחין לנחל".

בעיריית אשדוד הוסיפו שהם משלבים ידיים עם הגולשים ואנשי קהילת הים במאבק.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר