מאגרי הקולחין תימורים באר טוביה. צילום מרחפן: עיריית אשדוד
מאגרי הקולחין תימורים באר טוביה. צילום מרחפן: עיריית אשדוד

באר טוביה: יתכן ש"לא יהיה מנוס מהמשך ההזרמה לנחל"

תגובה ראשונה של המועצה מאז פרץ משבר הזרמת השפכים שהביאו לזיהום בנחל לכיש ולאיסור הרחצה בארבעה חופים באשדוד. מחרתיים מתוכננת הפגנה של עיריית אשדוד, גולשים ותושבים מול בניין מועצת באר טוביה

פורסם בתאריך: 13.1.19 18:18

     

קרוב לחודש מאז פרץ המשבר שבמרכזו הזרמת השפכים לנחלים ולים, רק היום מגיב לראשונה ראש המועצה האזורית באר טוביה, קובי אביבי. כידוע, מאגרי תימורים נמצאים באחריות המועצה ושם גם קיבלו לפני יותר משלושה שבועות את ההחלטה לרוקן את המאגרים לתוך נחל להאלה, ודרכו לנחל לכיש ולחופי אשדוד. זאת, מבלי שהתקבל בשעתו אישור מהגורמים המוסמכים, קרי רשות המים והמשרד להגנת הסביבה.

בסוף השבוע האחרון נאסרה הרחצה בארבעת החופים הצפוניים באשדוד הקרובים למוצא הנחל לים. זאת בעקבות רמות חריגות של זיהום במי הים שהתגלו בבדיקות של משרד הבריאות. עוד קודם לכן נאסרה הרחצה בחוף מי עמי.

ביום רביעי האחרון בעקבות לחץ של עיריית אשדוד, במועצת באר טוביה סגרו את השיבר ועצרו את ההזרמה, לאחר 19 יממות. כלל לא בטוח שזה סוף פסוק מבחינת ההזרמה, כפי שניתן ללמוד מהתגובה שהועברה מטעם המועצה באמצעות אביבי עצמו.

שלטים של רחצה אסורה, זיהום

אחד מהשלטים שהציבה עיריית אשדוד בחופים ביום שישי. צילום: שמואל דוד

"בשל זיהום מי הקולחין על ידי מפעלים באזור התעשייה (נושא הנמצא בטיפול משפטי על ידי המשרד להגנת הסביבה), משרד הבריאות אסר על החקלאים לעשות שימוש במי קולחין לצורך השקיה. כך הגענו לחורף עם מאגרים מלאים בקולחין האסורים בשימוש חקלאי", נמסר אחר הצהריים ממועצת באר טוביה.

ראש המועצה האזורית באר טוביה החדש, קובי אביבי. צילום: רעות אביבי

ראש המועצה האזורית באר טוביה החדש, קובי אביבי. צילום: רעות אביבי

"מט"ש תימורים", נכתב בתגובה, "ממשיך כל יום להזרים למאגרים מי קולחין ברמה של 8,400 קוב. המאגרים התמלאו ודפנותיהם החלו להיסדק ועמדו בפני סכנת התמוטטות, דבר שלו קרה חלילה היה גורם לאסון כבד לנפש ורכוש לרבות אסון אקולוגי גדול. על מנת למנוע קריסת המאגרים ובהתאם לחוות דעת של מהנדס המים, נאלצה המועצה להורות על הקטנת מפלס המים בהזרמה מבוקרת החוצה. לבאר טוביה לא עמדה כל ברירה אלא למנוע אסון גדול חלילה, שעלול היה להיגרם מקריסת המאגרים. כל עוד מט"ש (מכון טיהור שפכים, ד"ג) תימורים המטהר את הביוב של קריית מלאכי וחלק מישובי באר טוביה ומופעל באחריות תאגיד המים מי תמר – לא יספק מי קולחין באיכות המותרת להשקיה על ידי משרד הבריאות – לא יהיה מנוס מהמשך הזרמת העודפים לנחל האלה".

 

בתוך כך, באשדוד החליטו להחריף את המאבק ומתכננים להפגין מחרתיים (שלישי, 15 בחודש) מחוץ לבניין המועצה האזורית. במקביל פנה היום בא כוחה של העיריייה לרשות המים ולמשרד להגנת הסביבה בדרישה שלא לאשר שלוש בקשות שונות של הזרמת מי קולחין לנחלים.

הזרמת קולחין ממאגרי תימורים לנחל האלה. צילום מרחפן: עיריית אשדוד

מרשות המים נמסר בתגובה: "עד לאחרונה האחריות התפעולית על מט"ש תימורים הייתה של מועצה אזורית באר טוביה. איכות הקולחים מהמט"ש היתה תמיד גרועה ביותר מבחינת רמת המליחות שלהם וזאת עקב אי אכיפתם את התקנות על המפעלים השונים שיש באזורי התעשיה של המועצה. בקיץ האחרון התדרדרה איכות הקולחים גם מהבחינה הביולוגית וזאת עקב תפקוד לקוי ביותר של המט"ש.

"לאור מצב דברים זה צמצם משרד הבריאות את היתרי ההשקיה ממים אלו וכתוצאה מכך החורף החל כאשר המאגרים כמעט מלאים, מה שהביא לגלישת עודפי קולחים מהמאגרים. הקולחים הגולשים מהמאגרים (קולחים ולא שפכים) הם באיכות סבירה וזאת בזכות זמן השהיה הארוך במאגרים. חשוב לציין כי לאחרונה קיבל תאגיד תמר את האחריות הן על ההרחבה והשדרוג של מט"ש תימורים והן על התפעול של המט"ש, כך שצפוי שהמצב ישתפר.

"התאגיד משקיע בימים אלו מאמץ וכסף רב בביצוע של פתרון זמני לשיפור איכות הקולחים המטופלים במט"ש וניתן להעריך שאת התוצאות של מאמץ זה אפשר יהיה לראות כבר בימים הקרובים. בשלב זה ההזרמה מתבצעת ללא אישור והנושא נתון לפיקוח המשרד להגנת הסביבה".

בתגובה לפניית עיריית אשדוד לקראת הדיון המתוכנן מחר בנושא היתרי ההזרמה נמסר מהמשרד להגנת הסביבה: "מדובר בוועדה מייעצת של רשות המים, ובנושא שהוא לחלוטין בסמכותם".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר