הביוב עולה על גדותיו בניר גלים. צילום: תושבים
הביוב עולה על גדותיו בניר גלים. צילום: תושבים

סתימה בניר גלים: הביוב זורם לנחל לכיש (וידאו)

בעקבות הגשמים הרבים נוצרה זרימה חזקה בנחל לכיש, אולם לא רק מים היו שם. מדגימות ראשוניות שנלקחו עולה שכמויות גדולות של שפכים שהגיעו ממעלה הנחל זיהמו אותו: מאות אלפי חיידקי קולי צואתי בכל 100 מיליליטר מים

פורסם בתאריך: 13.12.18 00:11

     

גשמי הברכה שירדו בסוף השבוע גרמו גם להצפות, ביניהן של מערכות ביוב וניקוז מיושנות ושאינן מתוחזקות כראוי, דבר שגרם לגלישת שפכים לנחל לכיש.

אחד המפגעים היה במושב ניר גלים ליד אשדוד, הנמצא בתחום השיפוט של מועצה אזורית חבל יבנה. שם פרץ ביוב החוצה מעל פני השטח, יחד עם שלל הפרשות ומוצרי היגיינה.

בניר גלים יש מערכת ביוב שמושתתת על בריכות חמצון, שיטה פרימיטיבית שכבר אינה נהוגה. תקלות הביוב ביישוב גורמות לסירחון ולמפגע בריאותי. אולם יש שהביוב שעולה על גדותיו מוצא את דרכו לנחל הסמוך — נחל לכיש — ודרכו אל הים.

כך קרה גם במערכת הגשמים האחרונה. תושבים במושב התלוננו על כך. “אנו סובלים בשגרה ממטרדי ריח קשים ביותר העולים מבריכת החמצון”, כתבה תושבת שפנתה לרשויות, “אך לאחרונה הסתבר שהמפגע הסביבתי חמור לאין ערוך: במערכת הגשם האחרונה הביוב זרם ללא כל הפרעה היישר לנחל לכיש הסמוך. תושבים דיווחו על זרימת ביוב הכוללת הפרשות ומוצרי היגיינה.

“כשכנה של הנחל וכחובבת סביבה, הלב נחמץ למראה התמונות”, הוסיפה, “מה הטעם בעמל הרב שהושקע בשיקום נחל לכיש, אם ביוב זורם לנחל ללא הפרעה? מדוע במדינת מתוקנת מאפשרים למחדל כזה לקרות? עד מתי נחיה בניר גלים כבמדינת עולם שלישי? אני קוראת לכל הרשויות להתעורר ולטפל בבעיה החמורה הזו”.

לדברי מנהל מחלקת תשתיות ופיקוח באיגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד — חבל יבנה, גד עופר, שפכים גלשו “מקו גרביטציה ראשי בניר גלים לתעלת ניקוז ומשם לנחל לכיש כתוצאה מסתימה בקו. ככל הידוע לנו, תקלות מעין אלה, המלוות בזרימת ביוב לנחל הינן נדירות. באירוע הנדון התמשכה זרימת הביוב לנחל באופן חריג עקב הצפות השטח ואי יכולת הגעת  ביובית לאזור הסתימה”.

אולם מתברר שבמערכת הגשמים האחרונה, שהייתה משמעותית מאוד (כ-200 מילימטר גשם ויותר באשדוד וסביבתה), הגיע ביוב לנחל לכיש ממוקדים נוספים שאנשי המקצוע עדיין לא הצליחו לשים עליהם את האצבע.

ארכיון: נחל לכיש שוצף מתחת גשר עד הלום. צילום: דור גפני

כידוע, הנחל מתחיל במורדות הרי חברון ונשפך לים באשדוד. לאורך הנחל ובקרבתו יש ערים, יישובים, מאגרי טיפול בשפכים, מפעלים ושדות חקלאיים. כל מה שמגיע לנחל בדרך, באמצעות יובליו וגם דרך תעלות או באופן ישיר, משפיע כמובן על מצבו במורד האפיק. אם אין תיאום מוצלח בין כל הרשויות והגופים שיש להם נגיעה בדבר, גם אם הרשויות במורד הנחל, ובראשן עיריית אשדוד, יעשו את המקסימום, אירועי הזיהום בנחל לא ייפסקו, ומצבו האקולוגי לא יתייצב לחלוטין.

במהלך השיטפון בנחל ניתן היה לחוש בריח חמצמץ, למשל מתחת לגשר עד הלום, כפי שקורה פעמים רבות בעת זרימות חזקות לאחר הגשמים.

"על מנת לקבל אומדן למצב הנחל לאורכו בעקבות אירוע ההזרמה”, מוסיף גד עופר מאיגוד ערים לאיכות הסביבה, “דגמו נציגי האיגוד, בנוסף לשפכי ניר גלים, גם את הנחל מהמעלה: עד הלום ועד לגשר אורט במורד הנחל, בשלוש נקודות שונות. היום (12.12.2018) התקבלו תוצאות ראשוניות של ריכוזי חיידקי הקולי הצואתיים, ומהתוצאות עולה באופן ברור, כי במעלה הנחל נמדדו ערכי קולי צואתי גבוהים, עוד לפני ההזרמה של מושב ניר גלים, ולאחר נקודת ההזרמה ערכי הקולי יורדים משמעותית, ועל כן ניתן להסיק שהזרמת הביוב מניר גלים לנחל הייתה זניחה.

“יחד עם זאת, למועצה אזורית חבל יבנה יש תכנית אב לביוב מאושרת על ידי רשות הביוב הארצית, התכנית שאושרה הינה מבוזרת, בה לכל יישוב פתרון עצמאי. כיום בריכות החמצון אינן פתרון הנדסי המקובל, ולכן פועלות הרשויות לחיבור היישוב למט”ש (מכון טיהור שפכים) אשדוד. באיגוד לא התקבלו עד כה תלונות על ריח חמוץ מהנחל בעת גשמים ואיננו מכירים תופעת ריח חמוץ מהנחל”.

שאריות שנותרו אחרי הגשם. צילום: תושבים

 

ראש המועצה האזורית חבל יבנה משה ליבר מסר בתגובה: “אנחנו במשא ומתן מתקדם לחבר את ניר גלים ובני דרום למט”ש אשדוד באמצעות תאגיד יובלים, ואז הדבר ייתר את הצורך בבריכות החמצון הישנות. אנחנו מקווים שהנושא ייפתר בזמן הקרוב”.

נחל האלה, ליד מושב שתולים, יום שבת, 8.12. צילום: דור גפני

מעיריית אשדוד נמסר בתגובה: “בדיקות המעבדה שנלקחו על ידי האיגוד בעד הלום מעידות על הגעת זיהום ממעלה הנחל. מצב הנחל טוב, רמת החמצן המומס בהתאם למצופה ואין מצוקת דגים. אנו פועלים מול המשרד להגנת הסביבה ומול הרשויות במעלה, בדרישה לטפל בזיהומים משטחן באופן שוטף.

לגבי האירוע בניר גלים: עם קבלת פנייה במוקד העירוני על גלישת ביוב גולמי של מושב ניר גלים, יצאו לשטח נציגי עיריית אשדוד. האבחון במקום זיהה כי בעקבות סתימה בקו הביוב הראשי גלשו שפכים משוחת הביוב הקרובה לבריכות החמצון של המושב לנחל לכיש. בשיחה טלפונית עם האחראי על איכות הסביבה במועצה אזורית חבל יבנה ואחראי מים ושפכים במושב התברר שגלישת הביוב ידועה להם מ—9.12.2018 בצהריים, אך בגלל הגשמים שגרמו להצפת האזור הם לא טיפלו בה. הטיפול במקום כלל פתיחת הסתימה על ידי ביובית והפסקת גלישת הביוב ולקיחת דגימות מהנחל ומהביוב. מחלקת האכיפה תמשיך לעקוב אחר הטיפול של מושב ניר גלים בנושא”.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר