נסיעה בחולות, צילום: שני מלכה
נסיעה בחולות, צילום: שני מלכה

לא מוותרים על הטבע: מבצע אכיפה בשמורת חולות ניצנים

הצטרפנו בחמישי האחרון למבצע אכיפה של רשות הטבע והגנים בשמורת חולות ניצנים, והבנו: הדיונה הגדולה באשדוד עדיין בסכנה

פורסם בתאריך: 29.9.18 20:44

     

רגע לפני סוף השבוע ובתוך חול המועד סוכות, התקיים ביום חמישי האחרון מבצע אכיפה לנהיגה אסורה בשמורת הטבע חולות ואנחנו הצטרפנו כדי להבין מה קורה בשטח.

למי שלא מכיר, שמורת טבע חולות ניצנים משתרעת על פני כ-20,000 דונם במישור החוף הדרומי, בין אשדוד ואשקלון. בתחום השמורה עובר נחל אבטח ונחל אכזב הנשפך לים בחוף ניצנים.

סימון השמורה בקו הירוק, ושביל ההליכה בקו השחור המסומן, צילום: שני מלכה

סימון השמורה בקו הירוק, ושביל ההליכה בקו השחור המסומן, צילום: שני מלכה

המבצע עצמו, המבצע אכיפה של נהיגה אסורה בחוף הים ובדיונות החול בשמורת הטבע ניצנים, מתקיים בממוצע אחת לחודש ומטרתו לאכוף טרקטורונים, ג'יפים, אופנועים, רייזרים וכל הבא ליד הנוסעים בשמורה בניגוד לחוק שמורות טבע וגנים לאומיים. המבצע נעשה בשיתוף רשות הטבע והגנים ומשטרת ישראל, כאשר מדובר בחוק משנת 1979 בו קיים איסור הכנסת רכב המופיע בסעיף מספר 5 בתקנות שמורות הטבע: "לא יכניס אדם לתחום השמורה רכב, כמשמעותו בפקודת התעבורה, ולא יחנה אדם רכב, אלא בדרכים ובמגרשי החניה שסומנו לשם כך על ידי הרשות".

ברק שחם, מנהל מרחב שפלה וחוף, נמצא בשטח בעת האכיפה, ומציג לנו את התמונה המלאה.

ברק שחם, מנהל מרחב שפלה וחוף, צילום: שני מלכה

ברק שחם, מנהל מרחב שפלה וחוף, צילום: שני מלכה

מה קורה במבצע?

"קודם כל צריך לתפוס מישהו. מה שקורה רב הפעמים, הוא שמי שנוסע בשטח בורח מאתנו ומהמשטרה- אלו  אנשים שיודעים שהם נוסעים בניגוד לחוק, ויותר גרוע, מסכנים אנשים בנסיעה על החוף".

שחם מפרט "לאורך חופי ישראל נותרו עדיין כמה שטחים פתוחים ושמורות טבע ערכיות. מלבד צמחיית בר עשירה, בשטחים הללו חיים צבאים, חתולי ביצות, שועלים, צבי ים, עופות מים, עופות דורסים, מכרסמים ועוד. תנועת רכבים על החוף ועל הדיונות רומסת מחילות של בעלי חיים, מהדקת וחורצת את פני השטח ופוגעת בצומח".

"מעבר לכך", שחם מסביר "היא מסכנת את חייהם של השוהים על החוף ומהווה מטרד לנופשים ולמטיילים. "חופי הים, שמורות הטבע והגנים הלאומיים הם החצר האחורית של כולנו, אך יש נהגים שעבורם השטח הוא פארק לפעילות אקסטרים ולרכיבה פרועה – אלו צריכים להבין שהפקחים והשוטרים נמצאים שם בכדי לאכוף את החוק".

עוד ממשיך כי "חל איסור לנהוג במרחק של 100 מטר מקו המים, ובמקביל אנחנו מקיימים פעילות הסברתית ענפה על מנת לצמצם את הפגיעה בטבע ובחיי האדם".

חוף ניצנים, צילום: שני מלכה

חוף ניצנים, צילום: שני מלכה

יש התקדמות באכיפה?

"היום, אחרי שנה של אכיפה, לפני שהם נכנסים לשמורה, הם מנסים לטשטש את לוחית הזיהוי כי שלא יהיה ניתן לזהות אותם, או שמכסים את הלוחית עם בד או כל דרך אחרת. אם תופסים אותם מדובר בקנס".

רגע לפני הקנס, איך אתם תופסים אותם?

שחם מספר, "אנחנו מסבירים להם מאיפה לצאת ושלא יחזרו אף פעם עם הרכב. פיזרנו שלטים מסביב לשמורה שמבהירים כי 'הכניסה ברכב אסורה!'. כבר השחיתו לנו שלט אחד לפני כמה ימים, ומשחיתים גם שערים. אנחנו מצלמים ויצא לנו לחקור בסביבות 500 אנשים בשנה האחרונה, וזה בלי לפתוח את לחצי הפיתוח שתמיד מנסים לנגוס בשטחים הטבעיים".

יוצאים למבצע אכיפה בשמורה, צילום: שני מלכה

יוצאים למבצע אכיפה בשמורה, צילום: שני מלכה

תסביר.

"בונים מסביב לשמורה שכונות חדשות באשקלון ושכונות חדשות באשדוד וזה גורם ללחץ על השמורה, לעוד כלי רכב, לרעש, זיהום, תאורה, פסולת ועוד".

יש רצון מצד אשדוד או אשקלון להרחיב את הבנייה גם בשמורה?

"מצד אשקלון כרגע לא, אשדוד רוצים לבנות על החלק שכרגע אינו שמורה ואנו רוצים לקדם כשמורה- זו אזור הדיונה הגדולה. אבל הבנייה רק בתהליכי תכנון והרשות מציגה את עמדתה".

נחזור למבצע, מה הקנס הכספי לנסיעה בשמורה?

"הקנס הוא 365 שקלים" מסביר סיון מרדוק, פקח חולות יבנה, שנמצא בשטח.

סיון מרדוק, פקח חולות יבנה, העביר הדרכה לצוות האכיפה שהגיע, שכלל שוטרים, מתנדבים עם סוסים משלהם ובשלט רחוק יש גם טייס המתנדב ברשות הטבע והגנים מזה 15 שנה. בהדרכה עצמה, מרדוק הסביר לצוות כי גם ברגע שקולטים אדם העובר על החוק, שיודיעו בקשר, אבל הבהיר לא לבצע מרדף בדיונות, ולזכור שיש זיהוי מלמעלה והמטרה הסופית שהיא שמירה על המרחב עצמו.

שילוט כללי השמורה, צילום: שני מלכה

שילוט כללי השמורה, צילום: שני מלכה

שילוט בעלי החיים בשמורה, צילום: שני מלכה

שילוט בעלי החיים בשמורה, צילום: שני מלכה

יש לכם יכולת זיהוי מלמעלה?

"יש מסוק משטרתי שמכווין אותנו כשהוא מזהה רכב שנוסע בשמורה ונותן לנו סימני זיהוי, המסוק יכול להגיע ממש מעליו, אז אנחנו מצליחים לזהות אותם" מסביר מרדוק.

אשדוד מכיוון החולות, צילום: שני מלכה

אשדוד מכיוון החולות, צילום: שני מלכה

נחל אכזב בשמורת חולות, צילום: שני מלכה

נחל אכזב בשמורת חולות, צילום: שני מלכה

השחתת שלט של הרשות נחשבת עבירה פלילית?

מרדוק מבהיר, "אמנם המדינה היא זו שנותנת את הקנס, וזו עבירה שבין אדם למדינה, אבל פגיעה בשלט נחשבת עבירת רכוש, ונסיעה ברכב היא עבירה מסוג אחר, אבל כל העבירות הן ללא רישום פלילי במשטרה ופתיחת תיק. משלמים את הקנס, כמו עבירת תנועה, וזו הודאה בעבירה. אם הנוסע או המשחית רוצים, הם יכולים לעלות להישפט", ומציג לי טופס תשלום קנס לחוק הדין הפלילי.

טופס הודעת תשלום קנס לפי סעיף 228 לחוק הדין הפלילי

טופס הודעת תשלום קנס לפי סעיף 228 לחוק הדין הפלילי

מה המטרה של האנשים שנוסעים בשמורה?

"חוויה בעיקר. לנסוע בחולות, להשתולל, להתפרק, להתפרע, אלה סוג האנשים שאנחנו תופסים בדרך כלל". שחם מספר ומוסיף "החול זה יופי של גן משחקים, אז יש גם קצת נורמטבים שמנסים להגיד 'לא ידענו, טיילנו, לא זיהינו, לא חשבנו, לא ידענו שזו שמורה".

ואתם מקלים עליהם?
"לפעמים" מסכם.

יש מקום חלופי שהם יכולים להתפרע?

"יש או בחולות של ראשון לציון, או באיזור הדיונה הגדולה, שהיא עוד לא שמורה, אבל אנחנו מנסים לקדם את ההגדרה שלה כשמורה".

נסיעה בחולות, צילום: שני מלכה

נסיעה בחולות, צילום: שני מלכה

מה אפשר לעשות כדי למנוע כניסה של אנשים לשמורה?

"חוץ משלטים שהצבנו בהם יש איסור להיכנס עם רכב לשמורה, בדיוק אנחנו מתכננים הקמת מעקה לאורך כל השמורה, ואם אנשים רוצים ללכת יש את השביל השחור, שמסומן במפה וגם לו יש שילוט, שמיועד להליכה רגלית בלבד".

תוצאות המבצע

נרשמו 14 דו"חות בשמורה,
דו"ח אחד נוסף בחוף הים,
והתקיימו שתי הורדות של רייזרים מהשמורה על נסיעה ללא מספרים על ידי המשטרה.

שלט בכניסה לשמורה -הכניסה ברכב אסורה, צילום: ברק שחם

שלט בכניסה לשמורה -הכניסה ברכב אסורה, צילום: ברק שחם

שלט בכניסה לשמורה -הכניסה ברכב אסורה, צילום: ברק שחם

שלט בכניסה לשמורה -הכניסה ברכב אסורה, צילום: ברק שחם

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר