הדוח השנתי של איגוד ערים לאיכות הסביבה: ממצאים בולטים

על רקע ההחלטה לבנות באשדוד מאגר גפ"מ ובניית רובע פארק לכיש צמוד לעורף הנמל: כבר בשנה החולפת חל גידול משמעותי במספר אירועי החומרים המסוכנים. ומה קורה עם קרקעות מזוהמות, אתרי אשפה, נחל לכיש?

פורסם בתאריך: 24.3.18 19:39

     

כמות אירועי החומרים המסוכנים באשדוד עלתה ב-30% במהלך 2017 בהשוואה לשנה שלפניה. כך עולה מהדוח השנתי החדש של איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד-חבל יבנה.

אחד מאירועי החומ"ס הבולטים התרחש ב-9 בינואר 2017: כתוצאה מסדק בצינור של חברת החשמל, דלף לים מול תחנת "אשכול" (צפונית לנמל אשדוד) דלק קל. לפי הדוח בזכות הפעולות הרבות הצליחו לאסוף כ-210 מטר מעוקב של שמן. למרות היקפו המשמעותי האירוע הוגדר בדוח ברמת חומרה בינונית בלבד.

השריפה בבית הזיקוק באשדוד בקיץ האחרון

אירועים בדרגת סיכון גבוהה: ב-14 באוגוסט התרחשה התלקחות גדולה במתקן סולר בבתי הזיקוק של חברת פז. ב-12.9 פגעה משאית בצובר גז (גפ"מ) ברחוב חטיבת הנגב ברובע ג', ויצרה בו חור. החשמל הופסק והדיירים פונו מהבניינים. ב-7.10 דלף גז בישול בבתי ההזיקוק ואירע פיצוץ.

מתחם מאגר הגפ"מ המתוכנן באשדוד, באדיבות איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד-חבל יבנה. למרות ההתנגדויות המדינה תומכת בבנייתו.

70% מאירועי החומ"ס התרחשו בנמל ובעורף הנמל.

נחל לכיש

הדוח מציין את זיהום הנחל שהתגלה ב-11 באוקטובר והוביל לתמותה המונית של דגים. אך אינו מסביר מה היה הגורם לכך ולכן גם לא שם את האצבע על האחראים לכשל.

תכנון

באיגוד ממליצים על המשך התפיסה של "החגורה הירוקה" שסביב אשדוד, זו שלפיה יש לשמור על השטחים הפתוחים ועל הטבע בטבעת שעוטפת את העיר.

אולם גישה זו מתנגשת בצורה חזיתית עם הסכם הגג שלפיו יוקמו במעטפת של העיר עשרות אלפי יחידות דיור חדשות – לאורך נחל לכיש, אזור עד הלום, חניון השיקמים והדיונה הגדולה ורצועת החוף.

פסולת

בשנת 2017 נסוג הזכיין שזכה במכרז להקמת תחנת מעבר ממיינת לפסולת מהצעתו, והפרויקט נעצר.

לקראת סוף שנת 2017 שבו לבחון הקמת מסוף רכבת להטענת קרונות בפסולת מעורבת/ שאריות מיון להטמנה. מדובר בבחינה ראשונית של האפשרות להסיע בביטחה, תוך חיסכון אנרגיה, משאבים ומזהמי אוויר, את הפסולת מאשדוד לאתר הטמנה אפעה במישור רותם.

אתר סילוק פסולת "רתמים"

האתר לסילוק פסולת מעורבת בתחום מו"א חבל יבנה, שנסגר בשנת 2003, טרם שוקם. השנה ביצע הקבלן הזכיין את כיבוי הבעירות באתר. בכך הושלם כיבויו של אס"פ רתמים.

תחנת המעבר לפסולת. צילום: דור גפני

בשנת 2013 גרמו גורמים עברייניים לנזקים רבים נוספים באתר. בשל חפירות פיראטיות לחיפוש מתכות נפגעה קשות שכבת הכיסוי.

בשנת 2014 הוקצו לפרויקט כיבוי שני האתרים "רתמים" ו- "א.א. אשדוד" 63 מיליון שקלים בהחלטת ממשלה דחופה. במהלך שנת 2015 נבחרה חברת "איזוטופ" ליועץ המקצועי, הכינה תכנית וביצעה פילוט כיבוי מהיר. התכנית והביצוע המהירים עמדו "במבחן התוצאה", ולאור הצלחת הפילוט הוחלט להתקדם לשלב הכנת מכרז הכיבוי. האיגוד השתתף בצוות ההיגוי והבקרה בראשות רמ"י, וסייע בגיבוש מתווה המכרז ובסיורי שטח. לגבי פעולות שיקום אתר "רתמים" כולו – ידרשו סכומי כסף נוספים.

אס"פ יבשה "א.א. אשדוד"

באתר לסילוק פסולת יבשה בתחום שיפוט אשדוד, שנסגר לפני מספר שנים, המשיכו בעירות פסולת פנימיות, והוא חויב בפעולות כיבוי בעירות ושיקום.

הדוח קובע ש"הזמן שחלף מאישור התכנית וטרם ביצועה פוגם באמינותה וברלוונטיות שלה. האיגוד דחף וקדם את משרדי הממשלה להכנתו של המכרז".

לקראת סוף שנת 2017 גובש מחדש צוות הליווי המקצועי לטיפול באתר א.א. אשדוד, בראשות רמ"י. נערכה פגישת התנעה ותיאום ציפיות, לקראת יציאה למכרז חדש לסקר בעירות באתר.

ריכוזי חומ"ס ליד מגורים

המגמה היא לבודד את הפעילות בחומרים מסוכנים מאזורי המגורים ומ"רצפטורים ציבוריים", ולהרחיקם לאזורי התעשייה שמיועדים לכך ומרוחקים מעל 1500 מ' מאזורי המגורים.

תכנית רובע פארק לכיש וקריית הספורט מיקדה את תשומת הלב באזור דרום עורף הנמל ונמל אשדוד ובסיכונים שנובעים ממסופי המטענים ומעבר מטענים מסוכנים בשטח שמשיק לנחל לכיש.

ארכיון: חשש לאירוע חומ"ס ברכבת משא

הדוח מציין שבמהלך השנה החולפת נשלחו מכתבי התראה ויידוע לכל העסקים המחזיקים חומ"ס בעורף הנמל. מסוף המטענים אוברסיז קומרס שבעורף נמל אשדוד, הגיש סקר הערכת סיכונים ותכנית ניהול סיכונים שכוללת הרחקת מעגלי הסיכון אל מחוץ לתחום פארק נחל לכיש.

נמל אשדוד הגיש דו"ח הערכת סיכונים ותכנית ניהול סיכונים למשרד להגנת הסביבה, אשר כוללת הרחקת מעגלי הסיכון מחומרים מסוכנים המאוחסנים בנמל אל מחוץ לתחום פארק נחל לכיש.

נמל אשדוד ממעוף הציפור. צילום: נשיונל פוטוגרפיק

שינוע מכולות הברום לנמל מתוכנן לעבור דרך מסוף הרכבת החדש, שמתופעל על ידי חב' פרידנזון. שינוי זה ירחיק את הסיכונים ממעבר קרונות הברום דרך מסילת הרכבת הדרומית שלאורך נחל לכיש – לביצוע בחודשים הראשונים של 2018.

פניות הציבור

בראש התלונות: מפגעי זיהום אוויר ורעש

קרקעות מזוהמות

שורה של אתרים שבהם יש זיהום היסטורי של קרקע – מדלק, פליטות של תעשייה כימית ושפכים:

קרינה בלתי מייננת

בשנת 2017 נערכו 14 דוחות מדידת קרינה בקרבת אתרים סלולריים, ובקרבת שנאים ומוקדי שדות מגנטיים בתדר רשת החשמל. סך הכול בתחומי האיגוד נמצאות 204 אנטנות סלולריות.

במרבית הבדיקות שנערכו סביב אנטנות סלולריות, רמות הקרינה הסביבתית היו נמוכות – כאחוזים בודדים מהתקן הסביבתי.

במדידות של שדות מגנטיים בתדר רשת החשמל, נמצאו חריגות במספר מקרים. בהתאם, הוצאנו הנחיות לצמצום החשיפה של הציבור לשדות המגנטיים באותם מקומות.
הדוח לא מציין את המיקומים של החריגות שנמצאו מלבד האזכור של "שיתוף פעולה טוב עם חברת החשמל הוביל לפעולות של טיפול בקו מתח גבוה ברח' מיכקשווילי באשדוד".

הכתבה המלאה תפורסם בעיתון "כאן דרום" בערב החג.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר