תחנת הכוח אשכול. צילום: דור גפני
תחנת הכוח אשכול. צילום: דור גפני

שרון מרק במכתב לרוה"מ לפיד: "קבע תכנית חירום לאומית להפחתת זיהום אויר באשדוד"

על רקע משבר זיהום האויר באשדוד, חברת המועצה שרון מרק שיגרה מכתב לראש הממשלה יאיר לפיד בבקשה להקמת תכנית לאומית לפתרון המשבר

פורסם בתאריך: 9.10.22 09:25

     

ביום חמישי בשבוע שעבר שיגרה שרון מרק, חברת מועצת העיר אשדוד ויו"ר תנועת "הלביאות" מכתב לראש ממשלת ישראל יאיר לפיד, בבקשה להקים תכנית לאומית לפתרון משבר זיהום האויר באשדוד.

 

מכתבה של מרק נשלח על רקע זיהום האוויר שנוצר מתחנות הכוח בעיר, שגרמו לכך שהעיר אשדוד הוגדרה למזוהמת, אפילו מעל רמת הזיהום במפרץ חיפה. "על פי דו״ח המפל״ס של המשרד להגנ״ס אשר התפרסם באוגוסט האחרון, אשדוד – עיר פטרוכימית ותעשייתית – מזוהמת אף יותר ממפרץ חיפה בכל המדדים", כתבה במכתב. "לדוגמא, בחומרים חשודים או מוכרים כמסרטנים חלה באזור עלייה של %45 בשנת 2021 ושל %107 בשנתיים האחרונות. אלו נתונים מדאיגים מאוד המחייבים פעולה ממשלתית מידית. כל זאת, בטרם תתברר השפעת סגירת התעשייה בחיפה על הפעילות באשדוד, כמו גם הרחבתו המתוכננת של אזור התעשייה המקומי".

שרון מרק. צילום: אבי רוקח

שרון מרק. צילום: אבי רוקח

עוד נכתב כי "בסקירת המידע הממשלתי הגלוי לציבור בנושא איכות הסביבה ובריאות הציבור בעיר אשדוד, ניכר כי העיר לא זוכה להתייחסות רגולטורית התואמת את מידת הסכנות הסביבתיות בעיר, לא במערך הניטור, לא בפיקוח ובאכיפה וגם לא בדוחות הרשמיים. תמונת איכות האוויר באשדוד חלקית מאד, ולא מתיישבת עם העובדה שבאזור התעשייה הצפוני של העיר יש מוקדי זיהום אוויר נרחבים. לאורך השנים נמדדו במרחב חריגות רבות מערכי יעד בריאותיים של מזהמים שונים, כמו גם חריגות אקוטיות מערכי סביבה, ואלה לא מטופלות כראוי".

תחנת הכוח אשכול. צילום: פבל

תחנת הכוח אשכול. צילום: פבל

"בתוך כך, מערך הניטור והדיגום לא נותן תמונת עולם רלוונטית, ואין שקיפות מלאה בנוגע לנתוני ניטור במפעלים ובנמלים ולמידע סביבתי נוסף. זאת ועוד, גם התמונה התחלואתית בעיר, שמצביעה על תחלואה עודפת במחלות נשימה וסרטן, חלקית וחסרה. כך, למעשה, תושבי אשדוד לא באמת יודעים מה הם נושמים, ולא יכולים לסמוך על הרשויות שיבטיחו את בריאותם".

עשן מעל אזור התעשייה באשדוד. צילום ארכיון: בועז רענן

במכתבה דרשה מרק מראש הממשלה לצעדים מידיים במטרה לפתור את המשבר, ביניהם: "קביעת תוכנית חירום לאומית להפחתת זיהום אויר באשדוד; הכרזה על אזורי התעשייה של אשדוד כאזור נפגע זיהום אויר כמחויב על פי חוק אויר נקי; הקמת שדולה להבראת איכות האוויר באשדוד וסביבתה".

"תושבות ותושבי אשדוד מצפים לפיקוח ואכיפה מחמירים כנגד כל גורמי הזיהום במרחב, על מנת להבטיח את בריאותם ורווחתם. תכנית לאומית בהובלת משרד ראש הממשלה תעשה צדק סביבתי עבור כל הנפגעים והנחשפים לסיכון בריאותי זה", סיכמה.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




 

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר