האשפה בחוף החשמל. צילום: שני טובול

עכשיו זה רשמי: החוף הכי מלוכלך בארץ הוא חוף החשמל בצפון אשדוד

דווקא העיר אשדוד שחופיה הם בין הנקיים ביותר בארץ, סובלת מהמצב הקשה שבו שרוי חוף החשמל בצפון העיר הנמצא באחריות חברת נמלי ישראל. לכלוך רב והזנחה רבה ועכשיו קובע המשרד להגנת הסביבה כי זה החוף הכי מלוכלך בארץ. מחברת נמלי ישראל שהחוף תחת אחריותה נמסר כי היא מבצע פעולות ניקיון בעת הצורך וכן היא "קוראת לציבור להימנע מלהגיע אל החוף"

פורסם בתאריך: 23.6.21 11:47

     

בשיאה של עונת הרחצה, מפרסם המשרד להגנת הסביבה את דירוג החופים הפתוחים (שאינם מוכרזים) הנקיים יותר והנקיים פחות לאורך מדינת ישראל במסגרת מדד "חוף נקי".

העיר אשדוד וחופיה הפתוחים זוכים לניקוד הגבוה ביותר כאשר בשלושת הבדיקות האחרונות שנעשו, כל חופיה זכו לדירוג "נקי מאוד". מה שמעיד על תשומת הלב שמעניקים ברשות המקומית לניקיון החופים מאשפה.

אלא שדווקא לצד העיר אשדוד ישנו את החוף הצפוני – חוף חברת החשמל – היחיד בכל המדד שקיבל את הדירוג המפוקפק "מלוכלך מאוד" בשתיים מתוך שלוש הבדיקות האחרונות שנעשו כאשר בבדיקה אחת הוא הוגדר רק "מלוכלך".

האשפה בחוף החשמל. צילום: שני טובול

החוף הזה הוא חוף הנחשב שטח פרטי של חברת נמלי ישראל (חנ"י) והכניסה אליו ללא אישור היא אסורה. זהו חוף שהוא אסור לרחצה ומסוכן שכבר אירעו בו אסונות. הוא מושך אליו דייגים חובבים, משפחות עם ילדים ובלילות הוא הופך לא פעם לאתר מסיבות מאולתרות כמו ימי הולדת ומסיבות רווקות.

הגישה אל החוף החצי מחתרתי בעייתית וכרוכה במעבר בדרכי עפר שלא פעם שוקעים בהן בשל החול הרך. בעקבות בניית נמל הדרום נחסמו חלק מהדרכים הישנות אך נמצאו שבילים חלופיים שמתאימים בעיקר לרכבי שטח למיניהם.

האשפה בחוף החשמל. צילום: שני טובול

שלט המזהיר מפני השלכת אשפה בחוף החשמל. צילום: שני טובול

לא פעם עלה מצב החוף הזה על סדר היום, החלו פעולות שונות לניקיון, אך מצבו ממשיך להיות קשה והפעם זה גם רשמי.

צפו בתיעוד הלכלוך בחוף ביום האוקיינוסים הבינלאומי:


לפני כעשרה ימים צוין יום האוקיינוסים הבינלאומי, מתנדבים שיצאו לנקות החוף ניסו אבל הרימו ידיים באמצע בשל כמויות הלכלוך הענקיות. "חוף החשמל באשדוד הוא באופן רשמי החוף הכי מלוכלך שאי פעם ניקינו", מסרה שני טובול מקהילת הדרום, "חגגנו את יום האוקיינוסים הבינלאומי עם 30 מתנדבים מדהימים, וניקינו יחד כמעט 400 ק"ג אשפה – בעיקר בקבוקי פלסטיק חד פעמיים, כוסות, אריזות וסכו"ם. זה לא החוף היחיד בישראל שנופל בין הכיסאות, נזנח ומזדהם. אנחנו יכולים להראות לרשויות איך להיות טובים יותר ועד כמה חשוב לשמור על ניקיון הסביבה. ניקיון משותף של קהילת הדרום ופלסטיק פרי ישראל".

וזה כך כבר זמן רב, הנה תמונות שצולמו לפני שנה:

חוף החשמל. צילום: דור גפני

לכלוך שתועד בחוף החשמל בחודש יולי 2020. צילום: דור גפני

לכלוך שתועד בחוף החשמל. צילום: דור גפני

לכלוך שתועד בחוף החשמל בחודש יולי 2020. צילום: דור גפני

פנינו לחברת נמלי ישראל שהחוף נמצא באחריותה וכך נמסר בתגובה: "חוף הים בצפון אשדוד הינו חוף בלתי מוכרז הנמצא בתחום שטח חברת נמלי ישראל בו מתבצעות פעולות ניקיון תדירות. רצועת החוף המדוברת איננה מותאמת לרחצה והכניסה אליה אסורה ומסכנת חיים. עם זאת, רצועת החוף משמשת באופן תדיר מסיגי גבול ומסיבות פירטיות שבסופן נשארות ערמות של לכלוך ואשפה. חברת נמלי ישראל אף פנתה בנושא למשטרת ישראל כדי שיסייעו במניעת מסיבות אלו. חברת נמלי ישראל מגבירה את פעולות הניקיון ברצועת החוף במידת הצורך וקוראת לציבור להימנע מלהגיע אל החוף".



מה היא תוכנית "חוף נקי"?

תוכנית חוף נקי היא תוכנית פעולה לאומית לטיפול בבעיית הפסולת הימית בישראל, ונגזרת מדרישות אמנת ברצלונה. התכנית פועלת מזה 15 שנה, ומטרתה למזער את כמות הפסולת החופית בישראל ולפעול לניקיונם של החופים והים, ביחס למדד תוצאה סביבתית ברור – הכול בהתאם למחויבות הבין-לאומית, לטובת הסביבה והציבור בישראל.



במסגרת זו, מפקחי היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית מבצעים מדידה של רמת הניקיון בחופים הפתוחים תוך יידוע שוטף של רשויות החוף לטובת מעקב ופעולות מתקנות לשיפור מתמיד של ניקיון החופים. שיתוף תוצאות מדד חוף נקי לציבור הרחב מתבצע פעמיים בחודש לאורך כל השנה (ב-2021 הייתה הפסקה של כמה שבועות לאור אירוע הזפת בחופים), כצעד משלים להעלאת המודעות של הציבור הרחב לתופעת הפסולת הימית ושקיפות ציבורית.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר