המזבלה שמחוץ למזבלה צילום דור גפני
המזבלה שמחוץ למזבלה צילום דור גפני

תחנת מעבר "זמנית" בת כמעט 20 שנה: מפגע תברואתי מתמשך

סביב תחנת המעבר באשדוד שבה מטופלת האשפה הביתית הנאספת מכל רחבי העיר יש הרבה לכלוך ופסולת מסוגים שונים שחלקה מתעופף ברוח למרחקים, וגם סירחון כבד וכלבים משוטטים. ניהול המתקן הועבר מידי חפ”א לקבלן בשירות העירייה. אז מתי יהיה כאן פתרון קבוע וראוי?

פורסם בתאריך: 19.10.20 14:03

     

בקצהו של אזור התעשייה הצפוני של אשדוד נמצא מתקן פינוי האשפה העירוני “איילות”. לכאן מגיעות בכל יום משאיות רבות שמובילות בממוצע כ-400 טון של אשפה ביתית, בעיקר, וגם גזם מכל רחבי אשדוד. הפסולת עוברת דחיסה ולאחר מכן מועברת דרומה למטמנה שנמצאת בשטח המועצה האזורית בני שמעון בנגב.

גם היום שנים רבות מאז שהחלה לפעול ב-2003, מדובר בתחנת מעבר שמוגדרת זמנית. סביב האתר יש צחנה חזקה והרבה מאוד לכלוך, שחלק ממנו מתגלגל ועף ברוח למרחקים: פלסטיקים, ניילונים, אבל גם פסולת כבדה שלא יכולה להגיע מעצמה אל מחוץ לתחנה.

סביב המזבלה מסתובבים כלבים משוטטים שנראים מסכנים ורעבים. כנראה ששאריות מזון מושכות אותם למקום.

המזבלה שמחוץ למזבלה צילום דור גפני

המזבלה שמחוץ למזבלה צילום דור גפני

שטח התחנה ממוקם קרוב לשמורת חולות פלמחים מצפון ושמורת מבוא אשדוד מדרום וכשני קילומטרים מהים. כך שחלק מהלכלוך בהחלט עשוי להגיע למרחקים, גם לאזורים רגישים במיוחד מבחינה אקולוגית.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




מתברר שבאחרונה העירייה העבירה את ניהול התחנה מידי החברה לפיתוח אשדוד, חפ”א, ונטלה אותה לידיה באמצעות קבלן. הבקשה לחידוש רישיון העסק נמצאת בטיפול, מה שעשוי להצביע על בעייתיות.

 

 

הפנינו לעיריית אשדוד כמה שאלות בנושא ואלה התשובות שקיבלנו: “עיריית אשדוד מחייבת את כל משאיות הפינוי בכיסוי למניעת פיזור הפסולת. מדיניות זו נכונה גם ללקוחות פרטיים המבצעים שימוש בתחנת המעבר. כמו כן, בין כל הפעולות המבוצעות על ידי הרשות לשיפור והייעול התפעולי בסביבת התחנה, נבנתה גדר היקפית חדשה בגובה של כ-3 מטרים למניעת התעופפות פסולת.
יחד עם זאת, יש לזכור כי כביש הגישה לתחנת המעבר הינו ציבורי ומשמש את כולם, לרבות משאיות וכלי רכב כבדים הבאים ויוצאים מהמפעלים בסביבה. לאור האמור ניתן להבין כי לכלוך בסביבת התחנה לא נוצר בהכרח ממשאיות המגיעות לתחנה ו/או מזבל המתעופף מתחנת המעבר. כמו כן, סביר שמקורה של פסולת כבדה המתוארת בשאלתך, הוא מחוץ לתחום שיפוט העיר.

מדובר בכמות פסולת זניחה שמטופלת מעת לעת ע ידי קבלן התחנה ועובדיו, ובוודאי לא ב”עשרות טונות בשנה” כפי המתואר בשאלתך, אלא אם כן מדובר כאמור בפסולת הבנייה הנמצאת מחוץ לתחום השיפוט של העיר.

תחנת המעבר הינה בבעלות העירייה (עד לפני כ-3 חודשים הייתה בבעלות חפ”א), ומתופעלת על ידי קבלן חיצוני. מזה כ-3 חודשים שלתחנת המעבר יש קבלן חדש הפועל לשדרוג התחנה, הוספת מבנים ותשתיות וכו’, כך שחידוש הרישיון נמצא בטיפול שוטף.

נושא תחנות המעבר, תחנות מיון והקמת מפעלים למחזור פסולת נמצא בעבודת מטה בדרג המדיני, לרבות השרה להגנת הסביבה, ובהתאם לדיונים והחלטות אלו תתגבש העמדה בדבר תחנות המעבר לפסולת בכל הארץ ובעיר אשדוד.

טיפול בפסולת הוא מהנושאים השוטפים המורכבים והיקרים ביותר בכל רשות מקומית. באשדוד, תחום פינוי האשפה הוא מהמתקדמים בישראל ומבוסס חיישנים ותגים אלקטרוניים הנמצאים בכל כלי האצירה בעיר, המספקים אינדיקציית פינוי ופרמטרים שונים על הפסולת בכלי האצירה. בסקר שביעות רצון התושבים ממערך תפעול האשפה באשדוד בשנים האחרונות, מוענקים ציונים גבוהים על ידי התושבים וכן נרשמת ירידה מתמדת בהיקף פניות המוקד בתחום האשפה”.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר