הלן גלבר. צילום: אלעד מלכה
הלן גלבר. צילום: אלעד מלכה

גלבר לשרי הממשלה: "עצרו העברת 900 אלף חביות עם חומר מסוכן לאשדוד"

פורסם בתאריך: 11.7.23 18:07

     

המועמדת לראשות עיריית אשדוד, עו"ד הלן גלבר פנתה במכתב לשר הבריאות משה ארבל ולשרה להגנת הסביבה עידית סילמן בבקשה כי ימנעו את העברתם של 900 אלף חביות עם חומר מסוכן ממפרץ חיפה לאשדוד.

בפנייה שנעשתה לפני מספר ימים כתבה גלבר במכתב רשמי לשרים כי יתערבו וימנעו את העברתו של החומר "סופר קונדסט" חומר מסוכן ממפרץ חיפה לאשדוד. "לאחרונה נודע לציבור הרחב כי חומר מסוכן לבריאות הציבור בשם 'סופר קונדנסט' יוזרם לעיר אשדוד, במקום למפרץ חיפה, וזאת בלי דיון ציבורי, בלי בחינה מקצועית ובלי כל גורם מוסמך שנותן את דעתו על האירוע", כתבה גלבר לשרים.

גלבר אף פירטה את הרקע ולפיו, לפני כשלוש שנים וחצי בסוף שנת 2019 החל מאגר הגז לוויתן לפעול ולהזרים את הסופר קונדנסט לבית הזיקוק במפרץ חיפה.

לפני הפעלת מאגר הגז הנושא עמד במרכז דיון רגולטורי וציבורי נרחב במשך מספר שנים. שלוש שנים קודם לכן הוציא משרד הבריאות חוות דעת מפורטת אודות הסיכונים הבריאותיים של הסופר קונדנסט. "הפקת הסופר קונדנסט, בדגש על תהליך הזיקוק ואחסונו, עשויים לחשוף את הציבור למגוון רחב של סכנות בריאותיות", כך נכתב באותה חוות דעת, "קיים פוטנציאל להשפעה בריאותית על האוכלוסייה גם כתוצאה ממזהמים שניוניים". עוד נכתב בחוות הדעת, כי "הובלה באמצעות צנרת מעלה את הסיכון לדליפות נוזלים לקרקע".

בית הזיקוק באשדוד. צילום: אילן אסייג

החומר יוזרם לכאן? בית הזיקוק באשדוד. צילום: אילן אסייג

בנוסף לכל אלו נתנו אנשי משרד הבריאות המלצות למניעת פגיעה באזרחים, כמו להגדיר מרחקי הפרדה של אחסון החומר מריכוזי אוכלוסייה, והגבלת חומרים על הרכב החומר.

עו"ד גלבר אף מציינת במכתב כי "המשרד להגנת הסביבה התנה את האחסון של הסופר קונדנסט במפרץ חיפה בעמידה ובכל המגבלות והתנאים שנקבעו".

בניגוד גמור לכל ההגבלות החלות בנושא נדמה כי כשמדובר בתושבי אשדוד הדברים שונים. "עיניכם הרואות, בעוד שהזרמה ואחסון החומר המסוכן למפרץ חיפה חווה בשורה של מגבלות נוקשות, עיסוק רגולטורי נרחב ודיון ציבורי ער – התכנית להעברת החומרים המסוכנים לאשדוד עוברת בקול ענות חלושה ומבלי שאף גורם מוסמך נותן על כך את דעתו" כתבה המועמדת לראשות העיר לשרים ארבל וסילמן. "אני קוראת לכם להתערב באופן מידי ולעצור את התוכנית המסוכנת שתפגע בבריאותם של רבע מיליון תושבי אשדוד והסביבה. לא יעלה על הדעת שמגלגלים את תפוח האדמה הלוהט הזה ממפרץ חיפה לאשדוד על גבם של התושבים ומבלי להביא את הנושא לדיון ציבורי".

הלן גלבר: "תושבי אשדוד אינם אזרחים סוג ב' שמדינת ישראל תזרוק עליהם את כל החומרים המסוכנים. ראש העיר לסרי לא פועל לעצור את העברת החומרים המסוכנים ולכן אני מתכוונת לגייס את תושבי אשדוד למחאה הגדולה ביותר בתולדות העיר עד שהאירוע יבוטל, כי אין לנו עוד אשדוד".


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר