כנס פעילים מרכזי סיעת אשדוד תנצח בראשות ד"ר אלי לחמני. מילאן וייסבלום
לחמני בכנס הפעילים המרכזי שלו לפני שבוע. צילום: מילאן וייסבלום

לחמני: "אני אהיה הפתעת הבחירות"

עם קמפיין בעלות של מיליונים, ד”ר אלי לחמני, שעד לפני חודשים מעטים בכלל לא היה בטוח שייכנס למרוץ, מאמין, לדבריו, שביום האמת הוא יזכה בכל הקופה. האם מי שהיה אנדרדוג ומגדיר את עצמו “נטע זר” יעשה את הבלתי ייאמן?

פורסם בתאריך: 28.10.18 18:04

     

עד לבחירות שיקבעו מי יהיה ראש עיריית אשדוד בחמש השנים הקרובות וכיצד תיראה המועצה, בחירות שישפיעו על עתיד העיר ועל החיים שלנו, תושביה, נותרו עוד ימים ספורים. שעון החול הולך ואוזל עד לפתיחת הקלפיות ביום שלישי הקרוב 30.10.10.

בשבוע שעבר נפגשה כתבת “כאן דרום” עם אחד המועמדים לראשות העירייה, ד”ר אלי לחמני, במשרד ראיית החשבון שלו באזור הסיטי. כידוע, יש חמישה מתמודדים על הכתר. מלבד לחמני, אלה ראש העירייה ד”ר יחיאל לסרי, שרץ לכהונה שלישית ברציפות, שמעון כצנלסון, הלן גלבר וסגן ראש העירייה בוריס גיטרמן.

ד”ר לחמני, אתה חושב שתהיה ההפתעה של הבחירות האלו?

“אני בטוח שאני אהיה. אנחנו מרגישים את האהבה בציבור, זה מדהים. אז נכון, סקרים זה סקרים, וגם בתוך הסקרים האלו אומרים ויודעים שרק אני יכול לנצח את לסרי. אני מאמין שתהיה הפתעה בסיבוב הראשון, הפתעה גדולה.

הציבור לא אומר את האמת, הרבה אנשים פוחדים, יש אווירה של שלטון שאנשים מפחדים להגיד, גם כשעושים סקר. אנשים שהזדהו, שתמכו, ששמים שלט, שתמכו בפייס התקשרו אליי ואמרו לי, ‘אנחנו לא שם. אנחנו יודעים שבבחירות האלה יש לנו ניצחון בידיים’.

“שמעון כצנלסון מדבר רק למגזר מסוים, הוא עושה כנס של יוצאי ברית המועצות. אני מדבר לכלל הציבור, לחילונים, לצעירים, לחובשי כיפות, מסורתיים, אתיופים, הודים, ואת יודעת מה? אחד הדברים שאני רוצה להוציא מהעיר הזו זה הנושא של העדתיות. הגיע הזמן שאנחנו כבר לא עדות, אנחנו ערב רב של תושבים שרוצים להיות בעיר הזו”.

גם לסרי מפציר בכולם להיות מאוחדים, וזה מוביל אותי לשאלה הבאה. במידה שתיבחר…

“אני אומר 'כשאבחר'…”

אלי לחמני צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

לחמני. צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

תשב עם לסרי בקואליציה?

“בחיים לא פסלתי אף אחד ואני לא פוסל אף אחד, גם אם תשאלי אותי אם החרדים ישבו איתי. אנחנו נהיה פלורליסטים, אם אנשים יקבלו את העמדה שלי של ‘חיה ותן לחיות’, מי שיקבל את תפישת העולם הזו והעמדה הזו יוכל לשבת איתי בקואליציה.

“אני לא הולך בשביל לשבת על הכיסא, אומרים לי, ‘אתה עכשיו רץ, אחרי זה אתה תשנה את העמדות שלך’, אז לא. אם אני לא אצליח, אני אחזיר את המפתחות. אני רוצה לשנות את התפישה בעיר הזו, נמאס כבר מהנקודה הזו שיש מנהיגים שבשביל לשמור את הכיסא הם מאבדים את הדרך. אם איבדת את הדרך, המטרה כבר לא חשובה.

אני חי בשביל זה, אני לא נלחם בשביל הכסף, אני כאן בשביל לשנות את העיר הזו וזה מה שחשוב. באו ואמרו לי, ‘שמע, אולי תיצור קשרים, תיבחר בפעם הבאה’, אני לא שם! מי שבוחר בלסרי בוחר בבן זקן, מי שבוחר בשמעון שיבדוק מי הקבלנים, מי שבוחר בהלן שיבדוק מי הקבלנים. אני לא הולך לשלטון של קבלנים, נקודה. לא לקחתי שום כסף מאף אחד, זה מימון שלי הכול. בתפישת עולם שלי, כשאתה בא נקי, אתה גם יכול לעשות את הדברים שאתה רוצה, אתה לא מחויב לאף אחד”.

“יש בי צד של אקסטרים”

לחמני הוא בן הזקונים מבין עשרה אחים. אימו התחתנה בשנית כאשר היו לה שמונה ילדים עם אביו. “תחשבי”, הוא אומר, “בן יחיד ורווק שמתחתן עם אישה עם שמונה ילדים, היום זה לא נתפס”.
לאחר שנישאו נולדה אחותו ואז הוא. הם עברו עם משפחתו לאשדוד בשנת 1966 לבית של 55 מ”ר ברובע ב’. כיום, פרט לאח אחד בירושלים, יתר האחים עדיין גרים בעיר עם משפחותיהם.

מה התגובה של האחים למועמדות שלך?

“הם מדהימים, אם יש קצת קשיים הם עוזרים, אבל יש אח אחד, יעקב לוי, מנהל מקיף ה’ לשעבר, שתומך דווקא בכצנלסון. אולי מפאת שכבת הגיל, התפיסה היא שונה”.

יעקב לוי מודיע על תמיכתו בכצנלסון. צילום: מטה כצנלסון

יעקב לוי מודיע על תמיכתו בכצנלסון. צילום: מטה כצנלסון

זה כואב לך?

“ברור. ברור, זה מפריע, מציק, אבל אנחנו לא מדברים על זה, אני בעיקר רוצה שנעבור את הגל הזה”.

הרבה אנשים רואים אותך כאדם הגון וישר ואיש מקצוע, אבל טוענים שאתה חסר כריזמה. אתה מסכים?

“הכריזמה היא דעה סובייקטיבית אצל האדם. אני אדם רציני מטבעי, מבחינת הנקודה הזו, אבל אני יודע להיות פתוח ואני יודע לחבק ואני יודע לצחוק. אנחנו צריכים לבחור ראש עיר שינהל עיר וינהיג עיר, אני חושב שמהבחינה הזו אתה לא צריך את הרושם של הסחבק, אתה צריך אדם שינהל.

“יש הרבה חברים שאומרים לי, ‘שמע, אתה מאוד פתוח לציבור’ ויש כאלה שרואים את זה אחרת. מותר לכל אחד לראות את זה בצורה אחרת, יש בי הרבה תכונות, ונכון, השלב הראשון של להיפתח למישהו לוקח זמן, ויש בי גם את הצד של האקסטרים. אני עושה דברים בתחום של ספורט אקסטרים, גם בים וגם בגלישה ומקפיצה מצוקים.

“אני חושב שבסופו של תהליך, כשאני מדבר אחד על אחד עם אדם אני מצליח לשכנע, אני יושב עם בן אדם שמצביע לסרי ובשלוש דקות הוא אומר שבוחר בי – אז אדם חסר כריזמה היה יכול לעשות את זה? אני בסיפור מחודש יולי. התחלתי מאפס”.

לקפיצה שלך יש קשר לפרשת ההקלטות של גלבר? התחזקת כי היא נחלשה?

“ממש לא קשור. לא נכון, ממש לא נכון. אני נכנסתי לתמונה כשהיה ואקום. תראי, אני כל מה שהציבור רוצה, ניקיון כפיים, זן אחר של פוליטיקה. אני לא פוליטיקאי”.

צבי צילקר ולחמני
צילום: אורי קריספין

 למה ההתלכדות ביניכם – אתה, כצנלסון וגלבר – לא התממשה?

“כבר לפני חצי שנה אמרתי, ‘בואו נעשה סקר, שהסקר יקבע מי המועמד שהכי ראוי להיות ראש עיר’. שמעון כצנלסון ככל הנראה לא רצה שיהיה סקר, לא יודע למה. אם היו סיבות אמיתיות, הוא היה בא. הלן הייתה שם, ושמעון רצה שאלה אחת שלכאורה מדמה בחירות. אם שמעון כצנלסון מול לסרי, לסרי לוקח את הבחירות האלו בגדול. שמעון כצנלסון לא עובר את ה-16 אחוזים, הסקטוריאליות שלו נשארה אותו הדבר, אין שום דבר שהוא התקדם מהבחירות הקודמות”.

חושב שאתה משתווה לו?

“אני עובר אותו. אני נכנס לקהלים שהוא לא נוגע, הוא לא נכנס לקהלים שהם לא יוצאי ברית המועצות, אני מבחינתי נוגע בכולם. עכשיו, הלן גלבר, אמרתי לה ישירות: ‘את לא יכולה לצאת כנגד לסרי שתפוס על ידי בן זקן ואת פונה לקבלן זר שאת מכירה אותו פעם ראשונה, באילו ערבויות? באילו ביטחונות?’ דבר שני היא החליטה למלא את פיה מים בכל מה שקשור לחרדים. כשאתה מנהיג אתה צריך לכוון, אי אפשר להיות אמורפי. אני בטוח שאם הלן הייתה מורידה את המועמדות שלה, כבר בסיבוב הראשון הייתי מנצח”.

מה עם הסיבוב הראשון כרגע?

“אני בטוח שאהיה עם האחוזים הכי גבוהים בסיבוב השני. בסיבוב השני אני אקח, כולם יודעים את זה, אפילו בסקרים המוזמנים”.

הלן גלבר ואוהדות בכנס הפעילים אמש. מימין דובר המטה: סער גינזבורסקי. צילום: שני מלכה

אתה חושב שבעקבות פרשת ההקלטות הלן הייתה צריכה להסיר מועמדות?

“אני חושב שהלן הייתה צריכה להסיר מועמדותה, לא קשור לפרשה, למרות שהיא מעיבה ולא טובה. המשטרה תגיד את הממצאים שלה, ואני מקווה מאוד שלא תמצא משהו. אני הצעתי ואמרתי שהיא יכולה לקבל תפקידים מאוד בכירים בהנהגה שהיא יכולה לקבל ולהשתתף איתי בה, אבל אנחנו צריכים מועמד שינצח את לסרי”.

 

איזה ציון אתה נותן לד”ר לסרי?

“נכשל. אין פעולה אחת שהוא עשה בעיר שהיא פעולה מוצלחת”.

אז איך אתה מסביר את זה שהוא כבר 10 שנים בשלטון?

“קודם כול בבחירות הקודמות העמדנו יחסית סוס מת, צילקר, אדם מבוגר, ולסרי נבחר לא בגלל שהוא יכל, הוא נבחר בחולשה”.

לסרי וגבי כנפו. צילום: פבל

באותם רגעים צלצל ללחמני הטלפון עם הרינגטון “לחמני, אני מאמין” בפעם ה-20 בראיון.

תגיד, יש בסלוגן שלך קריצה לחרדים?

“ממש לא. אני מאמין ביכולת השינוי, מאמין בתפישת העולם, אני לא קורץ לאף אחד ספציפי, אני קורץ לכולם. אני אומר: אני – מאמין – שאני – יכול – לנהל – את – העיר – הזו ולהביא אותה למקומות חרים. אני אהיה ראש עיר גם של החרדים וגם של החילונים. אני אומר לחרדים, ‘אני לא אפגע בכם בזכויות שלכם וממה שמגיע לכם בשקל, וגם לא תקבלו שקל יותר, תקבלו בדיוק כמו שמגיע לכם’. תדעי לך שיש המון תושבים ברובע ז’ שסובלים מהמערב הפרוע שיש שם, מחוסר השליטה העירונית שם. כל אחד עושה מה שהוא רוצה שם. גם הם רוצים איכות חיים, לכן אני אומר שאני יכול לעשות את זה”.

לפני חצי שנה חשבת שתהיה מועמד לראשות העיר?

“היום אני מועמד מוביל, בעל הסיכוי הכי טוב לקחת, ואתם תראו את זה. יש סקר אמיתי בעוד שבוע, כולם יאכלו את הכובעים שלהם, בכל מה שהם עשו והם יגידו: הציבור שינה את דעתו בשבוע האחרון”.

אפשר לשאול מה עלות הקמפיין שלכם?

“כמה מיליונים. מימון שלי, כספים שאני לקחתי והם שלי”.

חושב שזה ישתלם לך? 

“באתי לייצג את הציבור. אבל אני כל כך מאמין שזה ישתלם לציבור, לא לי. זו תפישת העולם שלי, אנשים לא מאמינים לי, אני נטע זר, אני בא עם אג’נדות. אני מרגיש שזה יהיה, אני מרגיש את הציבור, זה יהיה”.

 

תגובות

במטה “אשדוד בתנופה” בראשות ד”ר יחיאל לסרי בחרו שלא להגיב.

ממטה “קומנדו אשדוד” בראשות הלן גלבר נמסר בתגובה: “אנחנו מבינים ש’כאן דרום’ החליטו לנסות ולסייע ללסרי המתרסק בכל צורה. גם על ידי סקרים פיקטיביים של סוקר הבית של לסרי וגם על ידי סכסוך בין המועמדים האחרים. גלבר היא המועמדת היחידה שעבדה ב-10 השנים האחרונות עבור כלל התושבים באשדוד, היחידה. אין ספק שהציבור יודע זאת, ואת התשובה נראה בקלפי ביום שלישי. שיהיה בהצלחה ל’כאן דרום’ ולשאר המועמדים”.

ממטה “אשדוד ביחד” בראשות שמעון (סניה) כצנלסון נמסר בתגובה: “צר לנו לשמוע שלחמני במקום להתעסק בעצמו או בלסרי, מוצא זמן להכפיש שותף למטרה. לא נשפוט אדם בצערו, 15 שנה הוא מנסה ונכשל. אנחנו בטוחים שהוא יתמוך בנו בקרב האמיתי: כצנלסון מול לסרי בסיבוב השני”.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר