ראש עיריית אשדוד, ד"ר יחיאל לסרי. צלם: פבל
ראש עיריית אשדוד, ד"ר יחיאל לסרי. צלם: פבל

ניתוח סקר מינה צמח: לסרי מוביל אבל*

סקר שבוצע עבור מטהו של ראש העירייה לסרי מראה שהוא מוביל בהפרש גדול על פני המתמודדים האחרים, אבל מגיע רק ל-38%. הגורם הראשי לחוסר שביעות הרצון ממנו הוא תחושת ה"הדתה". לסרי: "אין בלבי ספק שאנצח בסיבוב הראשון, ובלבד שהתומכים שלנו יגיעו ויצביעו"

פורסם בתאריך: 19.10.18 12:34

     

ד”ר יחיאל לסרי מוביל בהפרש גדול על פני המועמדים האחרים, אך הוא יצטרך להניע את תומכיו להגיע לקלפיות ביום הבחירות כדי להבטיח ניצחון. זה אולי הנתון הבולט ביותר שעולה מהסקר שביצעה עבורו מינה צמח לפני כשבועיים ונחשף בעיתון ”כאן דרום” שיצא אתמול לדוכנים ובידיעה ראשונית שהעלנו אתמול באתר שלנו.

ד"ר מינה צמח. צילום: יונתן בלום

הבחירות יתקיימו ב-30 אוקטובר, דהיינו נותר עוד שבוע וחצי. בינתיים במהלך השבוע החולף נרשמו שלושה דברים מרכזיים: א. הנהגת גור מסרבת להודיע על תמיכה בלסרי ונראה שבהורדת הידיים הנוכחית ביניהם לסרי מסרב למצמץ. זה עוד יכול להשתנות, אבל ישנה גם אפשרות שהם לא ייצאו בהודעה על העדפת מועמד מסוים כזה או אחר.

ב. התפוצץ המשא ומתן בין ד”ר אלי לחמני להלן גלבר, ונראה שהסיכוי למועמד מוסכם שירוץ מטעמם ומטעם שמעון כצנלסון מול לסרי שואפת לאפס. הצדדים בעיקר עוסקים בהתקוטטויות הדדיות ביניהם וב”ירי בתוך הנגמ”ש” מבחינתם.

ג. ביום שלישי הודיע אפרים מיכאלי שהוא מסיר את מועמדותו וקורא לתומכיו להצביע ללסרי. לפי ההערכה מיכאלי יכול היה לגרוף עד 2,000 קולות, ומרבית תומכיו הם אנשים שבחרו בעבר בלסרי. כך שנראה שהמהלך מעביר עוד כ—2% פלוס מינוס ללסרי. הסקר שנחשף כאן בוצע כמובן לפני ההתפתחות הזאת.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תוצאות הסקר

לסרי מוביל בהפרש גדול על פני המועמדים האחרים, אבל הוא עומד על גבול 40% הנדרשים כדי לנצח בסיבוב ראשון. כך עולה מסקר שערכה החברה של מינה צמח בהזמנת מטהו של לסרי.
הסקר נערך לפני כשבועיים, והוא כלל מדגם של 515 תושבים בני 17 ומעלה. איסוף הנתונים נערך בשילוב של ראיונות טלפוניים ואינטרנטיים בתאריכים 8-4 באוקטובר, 2018. טעות הדגימה המרבית: 4.4%. נתוניו נחשפים ב”כאן דרום”.

תוצאות הסקר של מינה צמח במקרה של 5 מועמדים. בשורה העליונה מידת הביטחון של המשתתפים במדגם באשר להגעתם להצביע ביום הבחירות עצמו

על השאלה אם הבחירות לראשות עיריית אשדוד היו מתקיימות היום, במי מהמתמודדים הבאים היית בוחר, הרי שמקרב אלה שאמרו שיבואו להצביע בבחירות 38% ציינו שהיו מצביעים עבור לסרי, 19% עבור כצנלסון, 15% ללחמני ו-13% לגלבר. 3% השיבו שהיו בוחרים בגיטרמן. במצב שכזה לסרי זקוק לעוד 2% מקרב אלה שמתלבטים אם להצביע כדי לעבור את רף 40% הנדרשים כדי לנצח כבר בסיבוב הראשון.

גורם במטה לסרי אמר שלהערכתו החרדים לא יוצגו במדגם בהתאם לכוחם האמיתי אלא בצורה חסרה, ולכן כשלפחות חלק משמעותי מתוכם, אם לא כולם, כגוש אחד יצביעו עבורו — הדרך לניצחון סלולה.

כצנלסון. צילום: אורי קריספין

11% ענו שלא החליטו או שאינם יודעים, 1% אמרו שלא יצביעו ו—1% נוסף סירבו לומר.

בתרחיש של “ראש בראש” של לסרי מול כצנלסון ההתפלגות היא כזאת: לסרי מקבל 46% וכצנלסון 33%.

ניתוח ההצבעה במדגם כאשר יש שני מתמודדים: לסרי וכצנלסון. בשורה העליונה - מידת הביטחון של הנשאל האם יגיע להצביע

ניתוח ההצבעה במדגם כאשר יש שני מתמודדים: לסרי וכצנלסון. בשורה העליונה – מידת הביטחון של הנשאל האם יגיע להצביע

כשהוצגה בפני הנשאלים האפשרות שגלבר מסירה מועמדות, ההתפלגות הייתה שונה ותרמה ללסרי. במצב שכזה לסרי קיבל 44%, לחמני 21%, כצנלסון 20% וגיטרמן 3%.

תוצאות הסקר של מינה צמח במקרה של 4 מועמדים. בשורה העליונה מידת הביטחון של המשתתפים במדגם באשר להגעתם להצביע ביום הבחירות עצמו

במצב שבו גם גלבר וגם לחמני לא מתמודדים, התוצאות הן כאלה: לסרי נותר עם 44%, כצנלסון עולה ל-29% וגיטרמן עולה ל-5%.

אלי לחמני צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

אלי לחמני צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

בסקר נבדקה גם אפשרות תאורטית שבה מתמודדים רק גלבר וכצנלסון: כצנלסון זכה ב-29% וגלבר ב-28%.

תחושה של הדתה גוברת

לפי ניתוח של חברת הסקרים עולות כמה תובנות: לסרי הוא המועמד המוביל (38%), בפער ניכר מול המתחרים (בקרב בעלי העדפה למועמד כלשהו לסרי זוכה לתמיכה של 43%). כ-11% מהווים קולות צפים.

בתרחישים שבהם ארבעה או שלושה מועמדים, לסרי זוכה לתמיכה מ-44% מהמרואיינים בפער ניכר מול המתחרים. בתרחיש “ראש בראש” של לסרי מול כצנלסון, לסרי ממשיך להוביל, אולם הפער בין השניים מצטמצם (46% לעומת 33%).

גלבר. צילום: אורי קריספין

גלבר. צילום: אורי קריספין

לסרי זוכה לנאמנות מצד 56% ממצביעיו ב-2013. מנגד, הוא זוכה לשיעורי תמיכה של 38% בקרב מצביעים חדשים — הרבה יותר ממתחריו. כצנלסון זוכה לשיעור נאמנות גבוה יותר מאשר לסרי — של 73% ממצביעיו ב-2013.

צילום: פבל

גיטרמן. צילום: פבל

רבע ממצביעיו של צילקר ב-2013 מתכוונים להצביע לשמעון כצנלסון, שיעור דומה מתכוונים להצביע ללחמני ולגלבר. לסרי זוכה ל-17% מתומכיו של צילקר.

 

התשובות של המשתתפים במדגם מלמדות: א. כמחציתם מרוצים מתפקודו של לסרי. עם זאת, קרוב למחצית לא מרוצים. ב. הסיבה הבולטת לחוסר שביעות הרצון ממנו היא תחושה של הדתה גוברת בעיר.

זה הגורם העיקרי בהפרש אדיר מהאחרים – סוגיית השבת וה"התחרדות". מי שסבר שפרויקט התחבורה, הדיור והסכם הגג הם הגורמים לחוסר שביעות הרצון מלסרי, הרי שלפי הסקר של מינה צמח, חלקם הרבה יותר מינורי.

לסרי הוא גם המועמד שהכי מוכר לתושבים. לפי הסקר רק 1% השיב שאיננו מכיר אותו. לעומתו, את לחמני לא הכירו 26% ממשתתפי המדגם, את גיטרמן 34%, את גלבר 25% ואת כצנלסון 16%.

"צאו להצביע”

“אני מבקש מתושבי אשדוד צאו להצביע, בואו להשפיע, זה המשחק הדמוקרטי בהתגלמותו”, אמר לסרי ל”כאן דרום” ביום רביעי.

“בשולי הדברים”, הוסיף לסרי, “אומר לך שהגדלת אחוז ההצבעה דווקא משפרת את התוצאות שלי ושל הרשימה שלי. אוסיף ואומר שככל שאני נשאר עם פחות מועמדים מולי, אני נותר עם אחוזים גבוהים יותר. כך שבטח שאינני חושש שיהיו מועמדים שיפרשו ויתלכדו סביב מועמד אחד מולי, משום שחלק מהתומכים של אותם מועמדים יעברו אליי. לכן, להפך, ככה אנצח במספרים גבוהים יותר. אפשר להיות רגועים.

לסרי ואפרים מיכאלי ביום שלישי השבוע, כשמיכאלי הודיע על הסרת מועמדותו ותמיכתו בלסרי. צילום: פבל

“אני רוצה שיהיה ברור לכולנו”, מבהיר לסרי, “אנחנו נמצאים במאבק על דמותה ועל אופייה וצביונה של העיר בעתיד. במקרה של הסרת מועמדויות ובחירות 'ראש בראש', אנחנו עוברים את ה-50%, אבל כדי שנהיה בטוחים שם חייבים לבוא ולהצביע, לא לוותר. אני אומר את זה לפעילים שלנו, כל קול חשוב”.

היום יום רביעי, נותרו עוד שבועיים פחות יום עד הבחירות. אתה הולך לנצח?

“אין בלבי ספק, ובהתבסס על נתוני סקרים שביצענו, שאני מנצח כבר בסיבוב הראשון, ובלבד שהפעילים והתומכים שלנו יגיעו ויצביעו. אם אחוז ההצבעה שלנו יהיה גבוה, לא יהיה סיבוב שני.
"אני רוצה לומר גם שלמרות האווירה הקשה והמתח במערכת הבחירות, אני אקרא לכל מי שייבחר למועצת העיר לבוא ולהיות שותף בקואליציה. זה כולל את כולם. אקרא לכל מי שיקבל את קווי היסוד המושתתים על הסטטוס קוו בעיר לבוא להיות שותף בעשייה”. 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר