"מוקדם להספיד אותי", גיטרמן. צילום: פבל
"מוקדם להספיד אותי", גיטרמן. צילום: פבל

גיטרמן: "מאוכזב מלסרי, אוי ואבוי אם המצב יימשך"

מודאג מהכיוון שאשדוד הולכת אליו, חושש מהתעצמות החרדים ולא מוותר. לאחר שלוש קדנציות כחבר מועצה, ממלא מקום וסגן, בוריס גיטרמן נערך לבחירות, הפעם גם על ראשות העירייה. הוא משוכנע שמוקדם להספיד אותו. עובדה, כבר עשו זאת בעבר, והוא הוכיח את יכולתו להתרומם בכל פעם מחדש

פורסם בתאריך: 20.9.18 13:26

     

 

בוריס גיטרמן הוא שועל פוליטי ותיק. אף על פי שה”בייס” הטבעי שלו היה “הרחוב הרוסי”, בפעמים קודמות הוא הרכיב רשימות ששילבו עולים מחבר העמים ובני קהילות אחרות. בבחירות הקודמות לדוגמה במקום השלישי בתנועה שלו קהילת אשדוד הוצבו אלון חסן ואחריו חיים שייב. כשהם קיבלו שני מושבים, מאיה סלוצקי, שותפתו הנאמנה, זזה הצדה ופינתה את מקומה לחסן. למרות זאת, האחרון החליט להתפצל והיווה סיעה נפרדת, ופעמים רבות חסן הצביע עם האופוזיציה.

האכזבה מהתוצאות בבחירות ההן הובילה את גיטרמן, שעלה לארץ בשנות ה-70 והיה אזרח עובד צה”ל (כמו שמעון כצנלסון, שניהם עבדו בבסיס תל נוף), לעשות “אחורה פנה” לתוך ה"בייס". בבחירות הנוכחיות הוא אומר במפורש שהוא פונה קודם כןל לקהל יוצאי חבר העמים. גם הרכב הרשימה שלו מלמד על כך.

תמרור אזהרה

לא ניתן להתעלם מהנוכחות הפוליטית שלו בעיר. גיטרמן התייצב כבר בתחילתה של מערכת הבחירות ב-2008 לצדו של ד”ר יחיאל לסרי. על נאמנותו ובזכות האמון ההדדי ביניהם הוא תוגמל בתפקידי מפתח בקואליציה.

בוריס, בבחירות הקרובות אתה מתמודד גם על ראשות העירייה. מי לפי ההערכה שלך ינצח?

“הערכה שלי שאני אנצח. אני לא נביא. מתחילים מ-0:0, נראה מה יהיה”.

צילום: פבל

צילום: פבל

היו דיבורים שההתמודדות שלך לראשות מתואמת עם לסרי ומטרתה בעיקר לקחת קולות משמעון כצנלסון.

“חס וחלילה, זה לא נכון. היה לנו ריב, איך מתואם? הרי אנשיי הצביעו בעד לסרי לראשות העיר בשתי מערכות הבחירות הקודמות, והוא אכזב אותי עם השבת ועם עוד כמה נושאים. אישית אין לנו מחלוקת גדולה, אבל פוליטית יש. כבר אמרתי ואני חוזר גם עכשיו: אם כל המתמודדים היו מחליטים להסיר את מועמדותם כדי לחזק את הקול החילוני, הייתי יורד גם אני. הלן גלבר נמצאת על אותם אחוזים כמוני, למה היא ממשיכה ושאני לא אמשיך?”

בתור יו”ר הוועדה לתכנון ובנייה, מה קורה עם הקמת מתחם הקולנוע סינמה סיטי?

“כבר קראתי בעבר למנכ”ל של רשת ביג להגיש תכנית, והם לא עשו את זה. הכדור במגרש שלהם. כשהם יגישו את התכנית — נאשר אותה. אנחנו בעד שהמקום יפעל גם בסופי שבוע. זה גם הדבר שהוציא אותי משיווי משקל השנה, הנושא של השבת, ועובדה שראש העיר חזר מזה והביג פתוח בשבת”.

אתה חושב שלסרי עשה טעות בסוגיית השבת?

“אמרתי מההתחלה, ועל זה היה לנו ריב. הגעתי אליו למשרד וביקשתי ממנו לחדול מחלוקת הדוחות לחנויות שפתוחות בשבת. אמרתי לו, ‘יחיאל, אתה לא יכול לעשות את זה, הדבר מנוגד להסכמים, אבל יש משמעת קואליציונית. הנושא של השבת היה זה שגרם לי לרוץ לראשות העיר”.

אתה אחראי על החברה העירונית ועל תחום תרבות עולים. למה אין הרבה פעילויות תרבות בשבת?

“יש. במתנ”ס דיונה, באולם מקיף ז’, במונארט. אני רוצה שיהיו עוד מקומות פתוחים בשבת, אבל בשביל זה צריך רוב חילוני במועצה. אני דיברתי על הדברים האלה עוד לפני כצנלסון ולפני האחרים. היום אנחנו 12 חילונים במועצה, אם היינו מאוחדים המצב היה שונה. אם היום עם מנדט אחד אני מצליח לטרפד להם כוללים בשכונות חילוניות ומטרפד להם בנייה נמוכה ברחוב הכלנית, אז מה היינו יכולים לעשות אם היינו מאוחדים יחד? החרדים הם 17 אחוז מתושבי העיר, אבל במועצה המצב שונה. ואם עוד פעם החילונים יהיו במיעוט, החרדים יחגגו בעיר מפה עד להודעה חדשה, כמו שהם חגגו בחמש השנים האחרונות”.

ידעו ימים יפים יותר. גיטרמן ולסרי. צילום: שמואל דוד

ידעו ימים יפים יותר. גיטרמן ולסרי. צילום: שמואל דוד

אם שני המועמדים המרכזיים יהיו בסופו של דבר לסרי וכצנלסון, למי אתה מרגיש יותר קרוב מבחינה פוליטית?

“היום אני לא יכול להגיד לך בוודאות מי ואיך. בכל אופן, להערכתי הבחירות יסתיימו בסיבוב הראשון”.

ומי ינצח?

“לא יודע”.

קיבלת הבטחות מלסרי אם הוא מנצח?

“לא, יחיאל אף פעם לא מבטיח, ואני גם אף פעם לא ביקשתי. איך אומרים? את הכסף סופרים במדרגות, קודם צריך לראות כמה קולות כל אחד מקבל”.

“הכול פוליטיקה, אין רומן”

הוא נשוי פעם שנייה, למרינה. יש לו בן, אריה, מנישואיו הראשונים. בנו הנוסף, ניר (שי), נפטר בשנת 2010 ממחלת הסרטן בגיל 32. יש לו שני נכדים ונכדה. שתי בנותיה של מרינה הן כבנותיו שלו, לדבריו, ללא שום הבדל.

בוריס, היית הראשון שהתייצב בפומבי לצד לסרי לפני 10 שנים כשהוא רק התחיל את המסע שלו לראשות העירייה. אז מה, הרומן ביניכם נגמר?

“הכול פוליטיקה, אין רומן”.

הוא פעל באופן שהביא להתחרדות העיר?

“הוא פעל בהתאם לתוצאות הבחירות, לא היו לו הרבה ברירות, אבל הוא היה יכול לתת לחרדים קצת פחות ממה שנתן”.

צילום: פבל

צילום: פבל

כמה מנדטים תקבל בבחירות?

“אני חושב שהריבים בין המועמדים של האופוזיציה טובים לי, אני לא במשחק הזה. אצלי העשייה מדברת. אני גאה בזה שאני מריץ את תמ”א 38 בעיר כבר הרבה מאוד שנים, התחדשות הרבעים הישנים מאוד חשובה לי. אני מסתובב בשטח, אני נפגש עם תושבים, הלשכה שלי פתוחה, אני מקבל קהל. כל יום אני מקבל אנשים. הם לא צריכים לחכות שבועות וחודשים. להבדיל מהרבה מפלגות, אנחנו ממשיכים לעבוד כרגיל גם בתקופת הבחירות. תראו את העשייה בתחום התרבות ותרבות העולים, פסטיבלים, אירועים, פעילות פנאי. מישהו מהמועמדים שישבו באופוזיציה יכולים להתגאות בדבר אחד שהם עשו? אין כלום. וזה ההבדל ביני לבינם. 15 שנה אני רק עוזר לאנשים ואני מקבל הרבה אהבה ברחוב. לעזור לאנשים זה הכיף שלי”.

יש קצת הבדלים בין הקמפיין שלך ברוסית לקמפיין שלך בעברית.

“ברוסית אני קורא לתושבים ‘הצביעו לאחד משלנו’ ובעברית הלכנו על ‘הכי טוב לתושבים’. תראו, הפעם, בשונה מפעמים קודמות שניסינו לשלב ברשימה ותיקים מכל מיני קבוצות, אני פונה רק ל’רחוב הרוסי’. התאכזבתי מהתוצאות של הניסיונות לשבור את הסקטוריאליות. בעבודה אני מטפל בכולם ללא הבדלים, אבל בבחירות אני מתמקד ביוצאי חבר העמים”.

יש הרבה טוקבקיסטים ברשתות שתוקפים אותך ושטוענים שאתה "סוס מת" מבחינה פוליטית.

“עשיתי שיעורי בית. מדובר בכמה עשרות אנשים ובבוטים. כבר הספידו אותי ועובדה שאני כאן. אם היום אני לא אעשה כלום, אם אני הולך לישון ומתעורר ב-31 באוקטובר, יש לנו שני מנדטים. אנחנו תנועה עם שורשים”.

והכי הרבה?

“אני חושב שאנחנו יכולים להגיע לארבעה לפחות. הרבה ארגונים הולכים איתי, אנשים יודעים מה עשיתי עבורם”.

וולודיה גרשוב עשה לדעתך טעות כשהסיר את מועמדותו והצטרף לכצנלסון?

“לא הייתה לו ברירה. ליברמן הכריח אותו”.

ליברמן השפיל אותו?

“כן. לפי מה ששמעתי ממנו, הוא קיבל את דין התנועה”.

היו דיבורים על איחוד אפשרי ביניכם?

“נכון, אבל ליברמן לא אפשר לו”.

צילום: פבל

היו דיבורים בינך לבין יש עתיד.

“היו, אבל לא יכולנו לקבל את הדרישות שלהם”.

מה עם אלי נכט?

“היו לנו דיבורים על איחוד, אבל הוא רוצה לרוץ לבד כדי לראות מה הוא שווה. הוא בחור טוב ואני מאחל לו בהצלחה”.

הגוורדיה הוותיקה: אתה, גרשוב, כצנלסון – מה עם דור המשך?

 

“אני בן 71, גרשוב 70 וכצנלסון 73. התשובה שלי היא הרכב הרשימה שלנו קהילת אשדוד. הדור הבא נמצא אצלנו: אחריי ואחרי מאיה סלוצקי, במקום השלישי נמצאת דנה כצנלסון וברביעי ממוקם גיא ויסמן, אחריהם יורי יונתנוב, אנטולי לייקמן, מרינה ברקוביץ’ קנייבסקי ונסטיה פבלוצקי. הרבה צעירים”.

אחת הביקורות כלפיך היא שסידרת כביכול עבודה למקורבים. למשל, סמנכ”ל החברה העירונית ויטלי סלוצקי הוא הבן של מאיה סלוצקי. אשתו של ויטלי, ג’ניה, היא העוזרת שלך.

“כשקיבלתי את ג’ניה שגלמן לעבודה היא לא הייתה נשואה לוויטלי. כשהייתי ממלא מקום מיניתי אותה כמשרת אמון שלי. לגבי ויטלי, הוא היה מנהל מתנ”ס מצטיין, יש לו תואר ראשון ושני, אדם מבריק, וכשהיה מכרז לתפקיד סמנכ”ל, לא השתתפתי ולא התערבתי. זה לא פסול שאנשים שתומכים בי יתמודדו על תפקידים. בזמנו מישהו כבר ניסה לטעון כל מיני טענות בבית המשפט ויצאתי בסדר גמור. תראו, העיקר שקולטים לעבודה אנשים טובים, מוכשרים ומתאימים, זה מה שחשוב, הלוואי שיהיו עוד כאלה”.

גרשוב וכצנלסון לוחצים ידיים במטה לפני זמן קצר

גרשוב וכצנלסון

“העירייה יצאה קצת מאיזון”

“הדאגה שלי היחידה היא כמה חילונים נהיה במועצה אחרי הבחירות, כי אם לא נהיה יחד מול החרדים, זה יהיה אסון, הם יגמרו את העיר”, קובע גיטרמן נחרצות.

מאיזו בחינה?

“תראה את כצנלסון. חמש שנים הוא ישב באופוזיציה, העדיף להגיע פעם בחודש לישיבות מועצה. אבל רק מהקואליציה אפשר לעצור את החרדיזציה. זה שבחודשים האחרונים הוא התעורר, יופי, אבל איפה היית חמש שנים?”

איזה תיקים תרצה בקדנציה הבאה?

“אם אני אזכה, אז ניקח את הכול. העיקר מבחינתי זה להמשיך לעמוד בראש החברה העירונית בלי שום ספק. בנוסף, ארצה להיות ממונה על ועדת כוח אדם. קיבלו לעבודה המון חרדים וחרדיות, צריך לאזן את הדברים. בכלל, העירייה יצאה קצת מאיזון, צריך לתקן את זה. אוי ואבוי אם המצב שהיה יימשך הלאה, חייבים בלנס. דבר נוסף, נרצה להיות אחראים גם על הקליטה ועל המועדונים”.

מה דעתך על מהנדס העיר דורון חזן?

“יש לו המון ידע, תפיסה מהירה, אדם נפלא, מוכשר מאוד, לדעתי הוא גאון בתחום והוא אוהב את התושבים”.

היו לך חילוקי דעות קשים עם מנכ”ל החברה העירונית אורן טואיל.

“נכון, אבל היום אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא מלא מלא. למדנו לעבוד יחד”.

צילום: פבל

צילום: פבלאתה מעריך שהקנסות בשבת יחזרו אחרי הבחירות?

“בשום אופן לא. מה שכן, צריך להבין, אם הכוח של החילונים במועצה לא יגדל, אי אפשר לדעת לאן נגיע. מה עם החנויות והמועדניות שפתוחות בשבת במרכז העיר? אחרי הבחירות צריך לשים את האגו בצד ולעבוד יחד, כל החילונים”.

מי הם החילונים? הסיעה של לסרי הם חילונים?

“לא. אני מדבר עלינו – קהילת אשדוד, על כצנלסון, לחמני, גלבר, אשדודים, לביאות ואולי עוד. חשוב שכולנו נשב יחד בקואליציה”. 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר