מימין: מרילי, סער ואלמוזלינו-רייז. צילום: אורי קריספין
מימין: מרילי, סער ואלמוזלינו-רייז. צילום: אורי קריספין

קולות של מחאה: מהרחובות אל הקלפיות

לאחר שהוציאו אלפים למחות נגד הכפייה הדתית, גיא סער, סיון מרילי ועו”ד אורית אלמוזלינו—רייז, שלושה ממובילי מחאת השבת באשדוד, מסתערים על הבחירות הקרובות לעירייה עם רשימה חדשה "מחזירים את אשדוד" שמה, ומצהירים: “אנחנו שומרי הסף של הדמוקרטיה בעיר” 

פורסם בתאריך: 8.6.18 16:45

     

הקשחת מדיניות האכיפה של עיריית אשדוד נגד עסקים שפתוחים בשבת הוציאה בחורף האחרון רבים להפגנות ברחבת העירייה ולשיירות מחאה.

זה החל כמחאה עממית שצברה תאוצה וקיבלה תהודה מעל כל עץ רענן, עד כדי כך שאף הפכה בשלב מסוים לפנים של המאבק החילוני בארץ עם כתבות פותחות במהדורות החדשות. ואיך זה הסתיים? בקול תרועה כאשר ראש העירייה לסרי הקפיא את האכיפה והצהיר שלא יינתנו דוחות לבעלי העסקים במעטפת של אשדוד.

מרילי מדברת באחת ההפגנות ברחבת העירייה במסגרת מחאת השבת

מרילי מדברת באחת ההפגנות ברחבת העירייה במסגרת מחאת השבת

הצהרת ראש העיריה הביאה לכעס בקרב הסיעות החרדיות, שדרשו לאכוף את חוק העזר העירוני בצורה גורפת ולסגור את כל בתי העסק שפתוחים בשבת.

לאחרונה הנושא עלה שוב לכותרות. יו”ר ש”ס השר אריה דרעי הודיע על תמיכתו בד”ר יחיאל לסרי לקדנציה נוספת, ואילו באגודת ישראל — או על כל פנים חלקים בתוכה — מנסים לשדר כלפי לסרי קו לוחמני יותר, סביב סוגיית השבת כמובן.

מי שמוגדר "מזכיר ועדת הרבנים למען השבת" יצחק גולדקנופף הודיע לתקשורת כי השבת מעל הכול, וב"אגודה" מצפים לראות שינוי בהתנהלות ראש העיר כבר כעת, כמובן בכיוון של מדיניות תקיפה בנוגע לכל חילול שבת.

מהרחובות אל הקלפיות

מי שהיטיבו להבין יותר מכול כי כל פשרה בנושא השבת עלולה להיות זמנית, הם שלושה ממובילי מחאת השבת בעיר: גיא סער, סיון מרילי וכן עו”ד אורית אלמוזלינו-רייז, שהחליטו להקים תנועה חדשה שתתמודד בבחירות למועצת העיר ב-30 באוקטובר.

“ביום שישי חזרתי לבית בשעת ערב לאחר בילוי חברתי”, מסבירה סיון מרילי (35) בכירה בענף התיירות, שהייתה אחת הדוברות הבולטות בהפגנות המחאה בעיר. “בדרכי הביתה, בעודי פוסעת ברובע ג’, שנחשב כרובע הטרוגני ומעורב, אני שומעת זעקות ‘שאבס’ שליוו אותי כל הדרך, עד שהגעתי לבניין וחשבתי לעצמי, ‘מה הצעד הבא?’ זה חידד אצלי את ההבנה שדרוש שינוי, שחייב להיעשות צעד בנושא”.

וכך כבר בתחילת הריאיון עמם הם עונים לשאלת השאלות: “נכון, הבהרנו במשך כל תקופת המחאה כי פנינו לא לפוליטיקה וכי זו מחאה עממית, והאמת? שזו האמת. לא חשבנו לרגע להפוך לפוליטיקאים וגם היום אנחנו לא כאלו”, מסבירה עו”ד אלמוזלינו-רייז (37) שנוסף להיותה אם לשלוש, יוצאת יחידת 8200 בדרגת סגן ואשת קריירה במשרד עורכי הדין רם כספי, היא גם אחת ממובילות מאבק התושבים ברובע ט”ו, שבו היא מתגוררת, נגד תכנית הבנייה של מגדלי הדירות במרכז השכונה.

מימין: מרילי, סער ואלמוזלינו-רייז. צילום: אורי קריספין

מימין: מרילי, סער ואלמוזלינו-רייז. צילום: אורי קריספין

“המציאות הכתה בנו”, היא מוסיפה, “ולאחר חודשים שבהם קיבלנו אינספור פניות מתושבי העיר ותיקים וצעירים כאחד שדרשו, פשוט דרשו, מאיתנו לעשות את הצעד הזה כדי לא להשאיר את המחאה כאפיזודה חולפת אלא כשינוי אמיתי, החלטנו ללכת על זה. זה דורש מאיתנו המון. בסוף היום מדובר במשרה בהתנדבות מלאה ותחושת השליחות — היא לבדה זו שהנחתה אותנו לנקוט בצעד הזה, ואנחנו נחושים להיות הקול הברור והלא מתפשר בנושא השבת, כמו גם בנושאים נוספים שנמצאים על סדר היום שלנו”.

עו"ד אורית אלמוזלינו-רייז. צילום: אורי קריספין

עו"ד אורית אלמוזלינו-רייז. צילום: אורי קריספין

השלושה שמדברים באותה השפה ומתואמים בעמדותיהם כלל לא הכירו טרם ימי המחאה. “ב-13.1.18, עם היוודע עניין חלוקת ההתראות לעסקים בביג ובסטאר סנטר, החל הסיקור התקשורתי”, נזכר גיא סער (30), מנכ”ל חברה יזמית העוסקת בתחום הנדל”ן ומתמחה בתחום התחדשות עירונית ותמ”א 38. “פשוט שיתפתי בדף הפייסבוק האישי שלי את התחושות והתסכול מהמצב, ובבוקר התעוררתי למבול של טוקבקים והודעות, ביניהם גם של סיון שאמרה לי שהנושא בוער בה והיא רוצה שנתאחד ונרים את הכפפה. נושא התחרדות העיר פגש כל אחד מאיתנו והבנו שזו לא בעיה של יחידים, אלא של כולנו, הקול הדומם, ואם לא נעשה משהו בנושא, פשוט נאבד את העיר כי זה לא מתחיל ונגמר בעסקים בשבת, זה המרחב הציבורי”.

ההפגנה במוצ"ש 20.1.18:

מהמאבק נגד הסכם הגג למאבק על השבת

אלמוזלינו–רייז לא חשבה להצטרף להרפתקה ולפנות את מוצאי השבת שלה לטובת מחאות חברתיות, אבל באוגוסט שנה שעברה המצב השתנה. נחתם הסכם הגג באשדוד שכולל בין היתר בניית מאות יחידות דיור בלב רובע ט”ו (בעירייה קוראים לתכנית “מתחם הצעירים”, ש"ש).

“לישיבת המועצה הראשונה”, היא אומרת, “הגעתי כאזרחית שרוצה לקרוא את הסכם הגג ולרדת לפרטי פרטיו, כך נחשפתי לסעיף המשריין למגזר החרדי 25 אחוז מסך הדירות הכולל, דבר שנוגד את החלטת הממשלה. בעיקרון, על פי חוק יסוד כבוד האדם וחירותו אסור להפלות מגזר אחד לטובת מגזר אחר.

סיון מרילי. צילום: אורי קריספין

סיון מרילי. צילום: אורי קריספין

לפי החלטת הממשלה ועקב מצוקת הדיור של המגזר החרדי, נקבע שאם ביישוב הטרוגני כמו אשדוד יש פחות מ-15 אחוז תושבים מהמגזר חרדי כן ניתן להקצות להם יחידות דיור, אך זה לא המצב באשדוד, שכן יש יותר מ-20 אחוז. ולראיה, אכן, בית המשפט קיבל את הטענות והורה לערוך שינוי בסעיף זה. מתוך ההיכרות עם הסכם הגג ופרטיו, בין היתר בנייה על שטחים נרחבים בעיר וצמצום השצ”פים ושטחי הטבע, הבנתי שצריך לפעול לשינוי למען העיר שאני כל כך אוהבת”.

המחאה הצליחה להוציא אלפים לרחובות העיר, האם תצליחו לשחזר את התעוררות האזרחית ולתרגם אותה להצבעה ביום הבוחר?

אלמוזלינו-רייז: “תיקון מס’ 44 התשע”ד-2014 לחוק הרשויות המקומיות (הבחירות) קובע כי יום הבחירות הכלליות לרשויות המקומיות ייחשב יום שבתון בתחומן של הרשויות שהבחירות נערכות בהן, לכן אלו הבחירות הראשונות בהן תהיה האפשרות והפנאי לממש את הזכות הדמוקרטית שלנו. מעבר לזה, סקרים שבוחנים את שיעור ההצבעה בעיר מראים כבר עכשיו על עלייה של 12-10 אחוזים. השאיפה שלנו היא להגיע להשתתפות והצבעה של כ-75 אחוז, אבל נשמח גם לנתונים של 60 אחוז.

גיא סער. צילום: אורי קריספין

גיא סער. צילום: אורי קריספין

הציבור החרדי יוצא להצביע באחוז השתתפות של כ-90 אחוז כאשר הסך הכולל היה של כ-51 אחוז. באשדוד יש כ-195 אלף בעלי זכות הצבעה, ואנחנו מאמינים שבעקבות המחאה יותר ויותר אנשים יצאו להצביע, הבחירות הללו יקבעו את האופי של העיר לחמש השנים הקרובות, זה קריטי”.

יש לא מעט רשימות, מה אתם מציעים?

מרילי: “השם הנבחר הוא 'מחזירים את אשדוד' ולא בכדי. נכון להיום הקול של הציבור החילוני והמסורתי בעיר לא נשמע. נבחרי הציבור החרדים עושים עבודה מצוינת ומראים תוצאות, אז למה זה לא קורה אצל אוכלוסייה גדולה בהרבה? אנחנו באים ומציעים דרך ברורה, בעיקר לא מגמגמת וחד משמעית שמבקשת לשמור על הצביון של העיר, אנחנו? שומרי הסף של הדמוקרטיה באשדוד”.

מי יוביל?

בואו נדבר תכלס, מה הדברים שנמצאים בראש סדר העדיפות שלכם כרשימה?

אורית: “הדבר הראשוני, הפשוט אבל מאוד משמעותי הוא קיום חוק העזר העירוני. המשמעות שלו בפועל היא פתיחת מוסדות הציבור העירוניים בשבת, כמו מתנ”סים לפי הצורך, ואת זה אפשר לשנות כבר עכשיו, ועל זה אנחנו נעמוד. בנוסף, חשוב לנו לשמור על העסקים במתחמים כמו הביג והסטאר פתוחים בשבת לרווחת הציבור וגם לקדם את בניית הסינמה סיטי והקאנטרי.

מימין: מרילי, אלמוזלינו-רייז וסער . צילום: אורי קריספין

מימין: מרילי, אלמוזלינו-רייז וסער . צילום: אורי קריספין

נושא נוסף שעל הפרק הוא כמובן תעסוקה. שלושתנו לא עובדים בעיר, מדוע? אחת הסיבות לבריחת המוחות היא אי—הקמת פארק ההיי-טק שפעם אחר פעם לא עובר במועצה, למה? זה היעד הבא שסימנו לעצמנו, כמו גם שיקום השכונות הוותיקות והרחבת ההתחדשות העירונית כפתרון למצוקת הדיור לצעירים, כך אנחנו משיגים שתי ציפורים במכה — מצד אחד מחזירים לרבעים הוותיקים את הצבע עם הצערת האוכלוסייה וההון האנושי ומצד שני מספקים מענה לציבור במחירים שפויים שלא על חשבון שטחים ציבוריים או מרחבי טבע. דבר נוסף הוא כמובן חיי הלילה ותרבות הבילוי”.

מה עמדתכם באמת לגבי חיי הלילה באשדוד?

גיא: “עוד לפני זה שאין מספיק מקומות בילוי, הבעיה מתחילה בכך שחוק העזר העירוני אוסר על ילדים, תלמידי תיכון מהשורה הראשונה, להיפגש בפארקים או במקומות ציבוריים אחרי השעה 23:00 גם אם הם רק יושבים ומדברים. כשאין פתרון או חלופה לבילוי כמו מועדוני נוער, מה מצפים שיקרה? כל כך פשוט להקים מרכזים עם כמה פופים, משחקי טלוויזיה ושולחן סנוקר, והופ יש לכם פתרון אפקטיבי לנוער שרוצה לצאת מהבית ולהיפגש לפעילות חברתית”.

לסרי חותם. צילום: שמואל דוד

לסרי חותם בטקס הנחת אבן הפינה לקמפוס האקדמי אתמול (ה'). צילום: שמואל דוד

ומה בעניין תחבורה ציבורית בשבת?

גיא: “אנחנו צריכים ללמוד את הנושא, לראות מה הדרישה לכך בשטח, כרגע אין לנו עמדה חד משמעית לכאן או לכאן. אולי הבעיה תיפתר באמצעות מוניות שירות לים או למרכזי הבילוי המרכזים? במקומות נוספים בארץ זה עובד, בלי ליצור מהומות”.

במי אתם תומכים לראשות העיר?

סיון: “מתוך כוונה תחילה אנחנו לא בוחרים מועמד, אנחנו לא רוצים להגביל את עצמנו למועמד כזה או אחר, מה גם שרוב המועמדים לא הציגו עד היום משנה סדורה וברורה שמציגה לציבור מה עמדתם בנושאים החשובים”.

מימין: אלמוזלינו-רייז,סער ומרילי. צילום: אורי קריספין

מימין: אלמוזלינו-רייז,סער ומרילי. צילום: אורי קריספין

בהפגנות שהייתם ממארגניהן הייתה קריאה קבועה “לסרי, הביתה”. האם זו עמדתכם גם כעת? כי מצד אחד אתם אומרים שאתם לא מביעים עמדה ספציפית לגבי מועמד כזה או אחר, אבל האמירה ההיא די סותרת את זה.

“אם ראש העיר היה מחליט שלא להיכנע ללחצי הציבור החרדי ולא מחכה מספר חודשים עד לביטול הדוחות, הוא היה גורף אחריו את כל הציבור, אך הוא לא פעל כך, והציבור הגיב בהתאם. לכן לפני ששואלים אותנו אם אנחנו עדיין חושבים כך, עדיף לשאול את ראש העיר במה הוא שינה את עמדתו”.

ההפגנה ב-10 בפברואר. צילום: דור גפני

ההפגנה ב-10 בפברואר. צילום: דור גפני

_________________________________________________________________________________________________________________________________________

רוצים להתעדכן ראשונים? להורדת היישומון (אפליקציה) של כאן דרום אשדוד:

להורדה באנדרואיד

להורדה באייפון


 

אז מה דעתכם על ד”ר לסרי?

גיא: “מאכזב לדעת שהרבה מההבטחות שנאמרו טרם נבחר לא עמדו במבחן התוצאה, אבל יותר מהכול הניתוק מהציבור מפריע. מדיניות הדלת הסגורה כלפי התושבים סותרת את הגדרתו כנבחר ציבור שנועד לשרת אותנו. יותר מכול ראינו את זה במחאת השבת, מה יותר הגיוני מלדבר עם תושבים שזועקים שינוי? מה יותר פשוט מלשבת איתנו לשיחה ולהגיע לעמק השווה? אבל עובדה שהוא בחר שלא לעשות את זה, וזה מראה על ניתוק, חד משמעית”.

מי יעמוד בראש הרשימה שלכם?

אורית: “יש לנו שיטה שתמקסם את האפקטיביות, שילוב של רוטציה עם משהו חדשני שטרם קרה, מה שאנחנו יכולים להגיד כרגע שזו שיטה שמעודדת חשיבה משותפת ובעיקר נותנת תמורה טובה עבור כל מנדט שמנוצל באופן המיטבי. מה גם שאנחנו עובדים על איחוד רשימות מתוך שאיפה ברורה למנוע בזבוז קולות. ב—2013 כ-17 אלף קולות הלכו לפח, ואת זה אנחנו מנסים למנוע”.

חברכם להובלת המחאה עופר צחר חבר לרשימה של הלן גלבר, אחרים תומכים בתנועה של שמעון כצנלסון. לא התאכזבתם?

“ממש לא. עופר הוא בחור איכותי, והוא נכס. עצם זה שמועמדת לראשות העיר בוחרת להכניס לרשימה מישהו משלנו מראה עד כמה זה משמעותי. להפך, אנחנו ממליצים לכל מועמד לקחת לו נציג ממחאת השבת”.

ההפגנה במוצ"ש, 10 במרץ:

בתקופת המחאה טענו שרוב המפגינים הם יוצאי ברית המועצות.

סיון: “קודם כול בואו נשים את הדברים על השולחן, אנשי העלייה הגדולה הם חלק משמעותי בעיר, הם תושבים חד וחלק, וקולם צריך להישמע. לומר שזה רק הם? זה בדיוק לפספס את הדבר אולי הכי גדול שקרה במחאה הזו, שיכולת לראות בה מרוקאי ותיק לצד תלמיד תיכון דתי או חייל שיצא לשבת. היה בה הכול מהכול, הגיוון הזה תפס. היו מי שרצו להיכנס למגזריות או לשייכות ומוצא, אנחנו ב-2018, תתקדמו. כמו שלא רלוונטי מפלגות סקטוריאליות. ודווקא באשדוד, שחרטה על דגלה רב תרבותיות, אמירות כאלו לא צריכות להישמע. התמיכה הייתה ועודנה רחבה, והציבור דורש חד משמעית — מספיק עם הכפייה הדתית”.

 

האם המחאה הצליחה?

מימין: מרילי, סער ואלמוזלינו-רייז. צילום: אורי קריספין

מימין: מרילי, סער ואלמוזלינו-רייז. צילום: אורי קריספין

היכן מתבטאת הכפייה הדתית שעליה אתם מלינים?

גיא: “זה מתחיל בסגירת עסקים בשבת ממשיך לפעילויות במרחב הציבורי, וזו אחת מההצלחות הגדולות של המחאה, שהיא פקחה לאנשים את העיניים להבין מה קורה פה. וכשנשים עורכות פעילות ספורטיבית בפארק אשדוד-ים, ופעילים חרדים קיצוניים מנסים לשבש את זה כי זה לא מתאים להם, זו השתלטות על המרחב הציבורי! זה ממשיך לחסימות כבישים.

רק לאחרונה החלו לחסום כבישים ברובע ו’, רובע ו’! כבר לא מדובר על רבעים כמו ז’ שהם מובהק חרדי, זה כבר בגבול, איפה נשמע על הגבלה של חופש תנועה בערים נוספות מעורבות? הגיע הזמן להרמוניה בריאה, כזו שמכבדת מצד אחד את התושבים החילונים ומצד שני נותנת כבוד לחרדים, ואת זה אנחנו נדע לעשות. את המצע, כמו יתר העדכונים, ניתן למצוא בדף הפייסבוק שלנו: “מחזירים את אשדוד לאשדודים”.

ההפגנה ב-10.1.18:

לפי מה שאתם אומרים הכפייה הדתית נמשכת וגם ההתחרדות של העיר. לכן מתבקשת השאלה: מדוע מחאת השבת נעלמה?

“מחאת השבת לא נעלמה. היא רק שינתה פנים לאור העובדה שהדוחות פסקו כליל בכל העיר. אנחנו בקשר עם בעלי העסקים ואנו דרוכים לכל שינוי בסטטוס קוו. שלא יהיה כל ספק, ככל והדוחות יחזרו, אנו מאמינים שהציבור לא יירגע ויחזור לרחובות. יחד עם זאת, בגלל שהציבור לא יכול כל שבת לצאת לרחובות, אנו מאמינים שהשינוי מבפנים, מתוך המועצה, הוא זה שיהווה כלב השמירה על צביונה של העיר אשדוד, ואנו סומכים על תושבי העיר שייתנו ל'מחזירים את אשדוד' את המנדט להיות שומרי הסף”. 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר