החלטה קשה ומקוממת. בית ספר מפתן חרמון באשדוד, יום רביעי השבוע. צילום: דור גפני

"עיריית אשדוד הרסה את מפתן חרמון"

בית הספר מפתן באשדוד, שהצליח במשך שנים ארוכות להוות בית חם לתלמידים שנפלטו ממסגרות, ייסגר בסוף שנת הלימודים הנוכחית. כך החליטו בעיריית אשדוד. ההורים יוצאים למאבק: ההחלטה התקבלה באופן חד צדדי

פורסם בתאריך: 15.5.20 16:51

     

עיריית אשדוד החליטה לסגור את בית הספר הוותיק מפתן ולפזר את תלמידיו בין בתי ספר אחרים. בשנים האחרונות, מאז פרישתו של המנהל המיתולוגי של מפתן, אפרים משה, בית הספר הלך ודעך. ארבעה מנהלים התחלפו ובעירייה לא רק שלא הצליחו לייצב את המקום מחדש, אלא, כך טוענים אישים המכירים את הנושא מקרוב, אף תרמו למצב ו”עזרו” לו להגיע עד הלום.

המפתן היה בית חם שסיפק לתלמידיו לא רק שיעורים בכיתות ובסדנאות, אלא גם נתן להם ארוחה חמה, יחס ואוזן קשבת. זה המקום שבו לא ויתרו על אף נער ונערה, גם כאלה שהרגישו שבמקומות אחרים בהחלט ויתרו עליהם.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




לאחר שעות הלימודים הרגילות חלק מהחניכים השתתפו גם במית”ר (מרכז יום תומך רב-תחומי) – מסגרת שסיפקה פעילויות מגוונות עד שעות הערב.

בשנים האחרונות ידע המפתן טלטלות רבות וחילופי מנהלים. במידה רבה הוא נפל בין הכיסאות –המנהל לשירותים חברתיים (הרווחה) בעירייה, מנהל החינוך בעירייה, משרדי הרווחה והחינוך.

“לא שאלו אותנו”

לאורך השנים למדו בבית הספר מפתן בין השאר נערות ונערים שנפלטו ממסגרות אחרות, או כאלה שמוגדרים לפעמים “נוער בסיכון”. מי שהוביל את בית הספר ועיצב את דמותו עד לפרישתו למלאות היה המנהל המיתולוגי שלו, אפרים משה.

“לא שאלו אותנו, אלא הנחיתו עלינו שסוגרים, הציבו בפנינו עובדה”, אומר יו”ר ועד ההורים של בית הספר, גבריאל דהאן. “ראש מנהל החינוך בעירייה, אריה מימון, אמר לי שיש מעט תלמידים ואין הצדקה להחזיק את בית הספר. אז איך זה מתיישב עם ההבטחה של ראש העיר משנה שעברה שאפילו אם יש כאן תלמיד אחד, לא יסגרו?

“אנחנו מתנגדים לסגירה. אחרי תקופה קשה וטלטלות שעברו על המפתן, השנה הגיע מנהל חדש, יהודה חן, והדברים התחילו להתייצב”, הוא מוסיף. “רק שלא הייתה קליטה של תלמידים חדשים, לא דירבנו רישום, לא פתחו מגמות חדשות. העירייה ייבשה את בית הספר הזה, ועכשיו אומרים שרוצים להעביר את התלמידים לעמל 1.

רונית צור. צילום פבל

“אנחנו מתכוונים להיאבק נגד ההחלטה", הוסיף דהאן, "על מה אתם סוגרים בית ספר? למי הבטחתם את השטח? לבקשתנו נקבעה לנו פגישה עם מימון וראש מנהל השירותים החברתיים, רונית צור. היא צריכה להתקיים ב-24 בחודש. נראה מה ייצא ממנה”.

לדברי גורמים המקורבים לנושא גם מינויים שנעשו בשנים האחרונות בבית הספר מעוררים הרבה תמיהות. “לא רק שעיריית אשדוד נכשלה בטיפול שלה בבית הספר, יותר מזה”, אומר אדם שמכיר את הדברים מקרוב, “עיריית אשדוד הרסה את בית הספר מפתן חרמון”.

“מעניין מאוד מה יקרה עם שטח בית הספר ולמי העירייה רוצה לתת אותו, אולי למוסד חינוך חרדי כזה או אחר, בדומה למה שקרה בבית הספר שקמים ברובע ו’, למשל”, אמר חבר ועד הורים באשדוד. שאלנו בעיריה מה מתכוונים לעשות בשטח בית הספר ולא קיבלנו תשובה.

ועד הורים עירוני באשדוד: משה מואלם במרכז עם ממלא מקומו מאיר פור משמאל והסגן, קובי לוי

גם בוועד ההורים העירוני מביעים התנגדות לסגירה ואומרים שלא שותפו במהלך, ואף לא עודכנו. “לפי מה שאנחנו שומעים מהורים לתלמידים שם, יש חשש שהם ייזרקו לרחוב ויגיעו חלילה לעבריינות”, אומר ממלא מקום יו”ר ועד ההורים העירוני, מאיר פור. “כל ההתנהלות לקויה, גם של הרווחה”, מוסיף פור, “בגלל ההתנהלות הזאת בית הספר בירידה כבר שלוש-ארבע שנים”.

יו”ר הוועד, משה מואלם: “ננקוט בכל הצעדים כדי לשמור על בית הספר מפתן, נעשה כל מה שדרוש כדי שלילדים האלה תהיה מסגרת ראויה לשמה”.

מפעל חיים

אפרים משה, שניהל את בית הספר במשך כ-40 שנה ופרש ב-2015, אמר השבוע ל”כאן דרום”: “מפעל החיים שלי התמוטט וזה כואב לי מאוד. מעבר לזה אני לא רוצה להגיד כרגע שום דבר”.

מאז פרישתו המקום הידרדר והלך. אפרים משה. צילום: אורי קריספין

את השם “מפתן חרמון” טבע משה, ולא במקרה. “חרמון הוא ההר הכי גבוה שלנו כמו הפסגה שאליה אני מאמין ורוצה שתלמידינו יגיעו”, סיפר בראיון הפרישה שלו בעיתוננו לפני חמש שנים. “בהתחלה”, נזכר, “היו בבית הספר חניכים בודדים בלבד. “הייתי מתחיל את היום שלי בשיטוט ברחובות, אוסף נערים ונערות שהיו בחוץ בלי מסגרת ומביא אותם ל’מפתן’. ככה, בהדרגה, מספר החניכים הלך ועלה. לאורך השנים מפתן הפך לשם נרדף להתנדבות של החניכים, במתנ”סים, בבתי קשישים, בכל מקום. הפכנו את הדימוי שלהם מנוער שנתפס כמזיק לחברה לנוער שמועיל ותורם לקהילה”.

 

מעיריית אשדוד נמסר בתגובה: “משרד החינוך, משרד הרווחה ועיריית אשדוד, מפעילים בשנים האחרונות תוכנית שילוב חדשה במסגרות החינוך המקצועיות, מתוך הבנה כי השתלבות חברתית של תלמידים אלה במסגרות משולבות, תורמות טוב יותר לפיתוח הכישורים והיכולות המקצועיות של התלמידים.

“לאחר דיונים רבים שקיימו ראשי המינהל לשירותים חברתיים והחינוך עם משרד החינוך ולאחר שיו”ר ועד ההורים עודכן, הוחלט לסגור את בית ספר מפתן ולשלב את כל התלמידים במתכונת הנ”ל, והכל מתוך הבנה כי שילובם בבתי ספר מקצועיים כאמור, יסייע בקידומם ויקנה להם ביטחון אישי, הכנה לגיוס וכישורי חיים טובים יותר.

“באופן טבעי, מעבר למסגרת חדשה אינו קל, ולכן תלמידי מפתן יקבלו ליווי צמוד שיסייע להם להשתלב. הליווי יתחיל כבר עתה ועד תחילת שנת הלימודים וכן במהלך שנת הלימודים. הצוות החינוכי של מפתן ישתלב אף הוא במסגרות החינוך באשדוד. חלקם ילוו את תלמידי המפתן ואחרים ישולבו במסגרות חדשות והכל תוך שמירה על זכויותיהם המלאות”.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר