כוח אודליה. צילום: אורי קריספין

אודליה לא ויתרה והעוול תוקן: הביטוח יכסה את כל התלמידים ללא יוצא מהכלל

אודליה אלבו, אם לילד אלרגי למזון מגן יבנה, גילתה שכל הילדים עם מחלות כרוניות ואלרגיות אינם מבוטחים במסגרת ביטוח תאונות אישיות לתלמידים, הגם שהוריהם שילמו עבורו כל השנים. היא הצליחה לרתום חברי כנסת ואחרים ובימים אלה התבשרה: המאבק נשא פרי, העוול תוקן

פורסם בתאריך: 16.8.19 11:43

     

אודליה אלבו, פעילה חברתית מגן יבנה, אימא לילד שסובל מאלרגיה למזון, הצליחה להביא לשינוי חשוב מאוד בביטוח תאונות אישיות לתלמידים עם רקע של מחלות כרוניות ואלרגיות.

למעשה, מדובר במהפכה, שכן עד עתה ובאופן תמוה ביותר הוחרגו אותם תלמידים ולא היו מכוסים מבחינה ביטוחית. מדובר באפליה קשה ובוטה.

עכשיו ובזכות הגילוי שלה והמאבק שניהלה כל התלמידים, ללא יוצא מהכלל, יהיו מבוטחים. הסכום שווה לכולם: 49 שקל לתלמיד בשנה, סכום שמכסה אותו לאורך כל שעות היממה ולא רק בזמן הלימודים.

“במסגרת פעילותי החברתית וכאימא לילד אלרגי, נדהמתי לגלות לפני כשלוש שנים כי בני ואחרים לא יזכו לכיסוי ביטוחי במסגרת ביטוח תאונות אישיות לתלמידים מפאת הספק שאולי הפציעה, אם קרתה כזאת, נגרמה כתוצאה מהאלרגיה”, מספרת אלבו.

"בזמנו פתחנו במאבק, העלינו את זה בתקשורת והבאנו את הנושא לוועדה לזכויות הילד בכנסת. עירבנו את משרד האוצר, שם הסכימו לבטל את ההחרגה. יחד עם פורום ההורים היישוביים, המרכז לשלטון מקומי וחבר הכנסת יעקב מרגי, שעומד בראש ועדת החינוך, הצלחנו ליצור את השינוי.

זריקת אפיפן. צילום JIM BOURG_רויטרס

“סעיף 6 (ד1) לחוק לימוד חובה קובע כי כל תלמיד הזכאי לחינוך חינם חייב להיות מבוטח בביטוח תאונות אישיות באמצעות הרשות המקומית שבתחום שיפוטה נמצא מוסד החינוך בו הוא לומד. ביטוח תאונות אישיות לתלמיד מקנה זכאות לפיצויים במקרים של נכות זמנית, נכות קבועה או מוות הנגרמים כתוצאה מתאונה. תאונה מוגדרת כאירוע פיזי, חיצוני, גלוי לעין, בלתי צפוי הגורם להיזק גופני.
“לאחר פנייה שיזמתי למבקר המדינה התנהל ב-6 בדצמבר 2016 דיון מהיר בוועדה לזכויות הילד, שבו משרד החינוך ומרכז השלטון המקומי העבירו את האחריות מאחד לשני בגין המחדל.

“אני שמחה לבשר כי העוול תוקן, והחל משנת הלימודים תש”פ הורחב הכיסוי הביטוחי לכלל התלמידים במדינת ישראל, לפיו גם תלמידים הסובלים מאלרגיות למזון, סוכרת, אפילפסיה ומחלות נוספות יבוטחו כשאר ילדי ישראל. 49 שקלים לכל תלמיד כחלק מתשלומי הורים, מרכיב שהוא חובה”.

אלבו, נשואה ואם לשניים, היא גם חובשת ומדריכה בהתנדבות במד”א לכיש. בחודש יולי אשתקד אישרה הכנסת פה אחד את חוק האפיפן. החוק אומר שמוסדות חינוך, בתי ספר, גנים ומעונות יום יחויבו להחזיק מזרק אפיפן המיועד לטיפול ראשוני בהתקף אלרגיה.

אודליה אלבו היא אחד המנועים הרציניים שמאחורי המאבק שהוליד את החוק החדש. כמו כן, אלבו הקימה את העמותה הישראלית לאלרגיות למזון.

אחת התופעות שהמודעות אליהן הולכת וגוברת היא אלרגיה למזונות שונים, אלרגיה שעלולה להיות קטלנית במקרה שמי שלוקה בה איננו מקבל טיפול מתאים במהירות.

מוכרים מקרים שאפילו חשיפה מזערית למזון גרמה לאדם האלרגי אליו לתגובות חריפות ביותר עד כדי סכנת חיים.

אלרגיה למזון היא תגובת יתר של מערכת החיסון, והיא מוגדרת כתסמונת כשל במערכת החיסונית של הגוף, המזהה סוגי מזון “רגילים” כרעלנים ומגיבה אליהם בהתאם. עם האלרגנים העיקריים נמנים: חלב, ביצים, סויה, בוטנים, חיטה, אגוזים ושומשום. יש כמובן גם אלרגיות לעקיצת דבורים, לתרופות ולגורמים נוספים.

התגובה האלרגית ניתנת לטיפול באמצעות תכשיר הנקרא אפיפן, מזרק המכיל אדרנלין. הזרקת האדרנלין לירך גורמת להרפיית שרירי הנשימה וכיווץ כלי הדם ומאפשרת מרווח זמן עד לקבלת טיפול בבית החולים.

מי שסובל מאלרגיה נושא עמו מזרק, אבל במקרה שהאלרגיה שלו עדיין לא מוכרת, לא יהיה לו תכשיר שכזה איתו.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר