סטלה ויינשטיין ובנה, עידו. המקרה שאירע לו הוביל אותה לעסוק בנושא החינוך בגיל הרך והפיקוח על הגנים הפרטיים. צילום: דנה תאודרו
סטלה ויינשטיין ובנה, עידו. המקרה שאירע לו עורר אותה לפעול בתחום החינוך בגיל הרך. צילום: דנה תאודרו

עיריית אשדוד תעניק "תו איכות" לגנים פרטיים שיעמדו בתנאים מחמירים

על רקע המחאה ההולדת וגוברת בעקבות מטפלות שנקטו באלימות כלפי פעוטות, מגלה חברת מועצת העיר באשדוד סטלה ויינשטיין, שחברה בוועדה עירונית שבוחנת את העמקת הפיקוח על גנים פרטיים, כיצד המקרה שאירע לבנה גרם לה לצאת ל"מלחמת חורמה". הצוות העירוני תומך במתן סיוע תקציבי בהתקנת מצלמות ולחצן מצוקה בגנים פרטיים שיעמדו בדרישות

פורסם בתאריך: 7.7.19 17:04

     

הערב ב-19:00 תיערך באשדוד הפגנה של הורים תחת הכותרת "ילדינו לא הפקר" כחלק ממחאת ההורים ברחבי הארץ על רקע האירועים האחרונים בגנים פרטיים ובמיוחד האחרון שבהם – בראש העין. לגבי הפרשה שם הוגש היום כתב אישום נגד המטפלת שמואשמת בסדרה של התעללויות בפעוטות. ההורים דורשים מהפכה בתחום החינוך בגיל הרך, יותר פיקוח והסדרה של הנושא הפרוץ.

הנושא שחברת המועצה רו"ח סטלה ויינשטיין מתמקדת בו מאז כניסתה לחיים הציבוריים בעיר הוא החינוך בגיל הרך. היא אמנם ממונה על תיק הקליטה אבל זה הדבר שבוער בה הכי הרבה.

היא חברה בצוות עירוני שבוחן את דרכי הטיפול בפעוטונים ובגנים הפרטיים המיועדים לגילי 0 עד 3 והערב היא צפויה למסור הצהרה יחד עם ד"ר יחיאל לסרי, אולי במהלך ההפגנה שתהיה ברחבת העירייה בשעה 19:00, אחת מתוך סדרה של הפגנות ברחבי הארץ בעקבות אירועי האלימות מצד צוותים בגנים פרטים כלפי ילדים. האחרון שבהם הוא הסיפור הקשה בראש העין.

"אנחנו עובדים כדי שעד ה-1 בספטמבר יוקם אתר יעודי בשם 'טף אשדוד' שבו תתפרסם רשימת הגנים והפעוטונים הפרטיים שמפוקחים על ידי העירייה, ושמותקנים בהם מצלמות ולחצני מצוקה", אומרת ויינשטיין.

מה עם גנים עירוניים?

"גני עירייה נמצאים תחת פיקוח מחמיר של משרד החינוך. ההתעללויות קיימות במגזר הפרטי. החוק אינו מאפשר הצבת מצלמות בגני עירייה אלא רק בגנים פרטיים".

מה החידוש באשדוד?

"בשנה שעברה עברו שני חוקים ארציים ולא תוקננו להם תקנות. אנחנו בעיריית אשדוד באים ולוקחים עליהם אחריות: חוק הפיקוח על המעונות 2018 וחוק מצלמות בגנים פרטיים 2018. שני חוקים משוללי שיניים שאשדוד לוקחת עליהם אחריות".

יש לך חוויה אישית שקשורה לנושא?

"מה שגרם לי להצטרף לפני שלוש שנים וחצי לעשייה הציבורית הוא הילד שלי, עידו. הוא היה אז בן שנה וחצי, בגן פרטי. הובטח לי שיהיו שלוש מטפלות כי היו שם 18 ילדים אבל היו פחות. כנראה שהוא לקח אתו מהבית מטבעות ושם, בגן, הכניס אותם לפה ובלע אותם. זה קרה בשעת השינה, כשנשארה רק מטפלת אחת להשגיח על הילדים. הוא התחיל להיחנק, נהיה כחול, והמטפלת, במקום להתחיל לפעול ולהזעיק עזרה, התקשרה אלי וצעקה לי 'הילד שלך הולך למות!'. הזעקתי את מד"א, זה נגמר בזה שהוא פלט את כל ארבעת המטבעות וניצל. כשהגעתי הילד כבר נשם. זה היה עלול להסתיים באסון. אנשי הצוות הרפואי אמרו לי את זה במפורש".

 

אפשר לחייב גן פרטי להציב מצלמות?

"כן. כל הגנים והפעוטונים הפריים לילדים בגיל 0-3 מחויבים במצלמות וברישיון ממשרד הרווחה. העניין הוא שחלקם פיראטיים, הנושא פרוץ. כיום הגנים עצמם צריכים להיות אחראיים לעמוד בחוקים, אבל מה שאנחנו באשדוד באים ואומרים זה לא, אנחנו בעירייה ממפים את כל הגנים הללו ובונים מערך פיקוחי כדי לוודא שיש להם רישיונות והם מתקינים מצלמות".

את יכולה להבטיח שתגיעי לכולם?

"לא, כי יש כאלה שפועלים בבתים מתחת לרדאר וקשה למצוא אותם. אני גם פונה לציבור שיסייע בהשגת מידע וגם נוקטת בפעילות יזומה".

היית אומרת שתחום החינוך בגיל הרך, 0 עד 3, הוא פרוץ?

"חד משמעית כן. זה מה שהביא אותי לעשייה הציבורית. בסיום התהליך נעביר את זה במסגרת חוק עזר עירוני. כבר כיום יש תקציב מאושר של שני מליון שקלים למצלמות וגן שירצה ועמוד בתנאים, יוכל לקבל סיוע במימומן. אנחנו כעירייה גם נתקצב כפתורי מצוקה".

נחשפת לאירועים קשים?

"כן. הורים פונים אליי והמקרה הכי מזעזע ששמעתי עליו הוא פגיעה מינית בילדה, בלי להיכנס לפרטים. היה מקרה אחר של תינוק שנפטר בפעוטון והתיק נסגר בטענה שמדובר במוות בעריסה אבל האימא עומדת על כך שהבן שלה היה בריא לחלוטין".

לא יינתנו רישיונות למשפחתונים בבתים פרטיים?

"מתחת לשבעה ילדים לא".

נחזור רגע למצלמות: מה תגידי למי שאומר שהדבר פוגע בצנעת הפרט ומביע חוסר אמון של ההורים במי שמטפלים בילדים שלהם?

"זה לא שאנחנו לא סומכים על הצוות, אבל זה לא יתכן שדווקא עם הילדים שלנו, דווקא כשזה מגיע למי שהם חסרי ישע, ניזכר בצנעת הפרט. היום אין סופר שאין בו מצלמות, אין קיוסק או קופת חולים שאין בהם מצלמות. אז למה לילדים שלנו לא מגיע? רק פה צריכים לרחם על העובדות ולסמוך עליהן בעיניים עצומות?".

לדעתך החינוך בגיל הרך צריך להיות מוסדר במסגרת משרד החינוך?

"חד משמעית, חד משמעית. לא יתכן שמדינת ישראל נזכרת בילדים שלנו רק מגיל 3. יש פה עיוות מטורף. נשים חוזרות לעבודה אחרי חופשת לידה ואין פתרון בטוח, מוסדר ומפוקח לילד. אגב, בדקתי ומצאתי שבגרמניה למשל מערכת החינוך פרטית אבל יש פיקוח מאוד חזק והדרישות מחמירות, אחרת הגן לא מקבל ואוצ'ר ולא יכול לפעול".

 

 

 

 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר