מעבדת מקיף ג'. צילום מייק אדרי

מגמת החפרנים: קדימה תלמידים, למצוא משהו חדש-ישן

מסלול לימודים חדש וראשון מסוגו בארץ ייפתח באשדוד לתלמידי כיתות י’-י”ב מכל בתי הספר בעיר: 5 יחידות בגרות בארכיאולוגיה ומדעים. הלימודים ייערכו במוזיאון לתרבות הפלשתים ובמקיף ג’. התלמידים יתנסו גם בחפירות מעשיות באתרים קדומים בעיר ובבדיקה של ממצאים בעזרת כלים מתקדמים

פורסם בתאריך: 5.7.19 09:19

     

בשנת הלימודים הקרובה תיפתח לראשונה בארץ מגמת 5 יחידות לימוד בארכיאולוגיה ומדעים במוזיאון לתרבות הפלשתים ובבית הספר מקיף ג’ באשדוד. המגמה תיפתח במסגרת תכנית לימודים חדשה לבגרות שיזם המוזיאון בשם “צופן תרבות”, והיא אושרה, כך מדגישים בחברה העירונית לתרבות, על ידי משרד החינוך.

הלימודים יתקיימו במוזיאון לתרבות הפלשתים ע”ש קורין ממן, שבו תעמוד לרשות התלמידים ספרייה, במעבדות של מקיף ג’ הסמוך וגם בשטח. התלמידים יבקרו באתר החפירות אשדוד ים ברצועת החוף הדרומית בראשותו של ד”ר אלכסנדר פאנטאלקין מאוניברסיטת תל אביב ויתנסו בעבודה מעשית.

בתכנית הלימודים ישתלבו מרצים מהחוג לארכיאולוגיה באוניברסיטאות בן גוריון, בר אילן ותל אביב.

“מאוד רצינו לעניין יותר בני נוער כדי שיבואו למוזיאון, וחשבנו מה יכול למשוך אותם, מכאן צמח הרעיון”, אומרת מי שתרכז את המגמה החדשה חוה קלדרון, שגם אחראית על תחום החינוך במוזיאון.

“חיפשנו”, היא מוסיפה, “משהו חדש ומצאנו מסלול שעוד אין כמותו בארץ ללימודי ארכיאולוגיה ומדעים ברמה של 5 יחידות לבגרות. חברנו למקיף ג’ הסמוך אלינו, שבו יש מעבדות לביולוגיה וכימיה, כדי להרחיב את מגוון הלימודים ולאפשר גם הצצה למחקר מדויק ושימוש בכלים טכנולוגיים מתקדמים. באופן הזה נוכל ללמד במסגרת המסלול הזה גם מיקרוארכיאולוגיה, ארכיאולוגיה ניסויית, שיטות תיארוך ולהראות כיצד ניתן להפיק מתוך ממצא קטן סיפור שלם — למשל איזה מזון אכלו פעם. ניתן להבין שהמגמה תהיה מאוד רב תחומית”.

עד עתה נרשמו כמה ממסיימי כיתות ט’ ברחבי העיר, וההרשמה ממשיכה להתקיים והיא פתוחה בפני התלמידים שעולים לכיתה י’ מכל בתי הספר באשדוד. את המחזור הראשון יילמדו קלדרון ויערה אילן יחד עם מרצים אורחים מהאקדמיה.

 

יהיה איזשהו חיבור בין הלימודים לארכיאולוגיה של אשדוד?

“כן. תל אשדוד ים יהיה אתר הבית של המגמה החדשה, והתלמידים ישתלבו בחפירות, שמנוהלות בידי ד”ר פאנטאלקין. באתר הזה אנחנו משלבים כבר מספר שנים ילדי קייטנה לארכיאולוגיה שאנחנו עורכים בקיץ. כדאי להזכיר עוד אתר חשוב באשדוד מצודת אשדוד ים. שם יש לנו שיתוף פעולה עם רשות העתיקות, מקיף ג’ ובית הספר גוונים שמאמצים את המקום”.

קלדרון מציינת שהמגמה אושרה על ידי משרד החינוך ושהיא ייחודית מסוגה בארץ: “גם במקצוע ובשילוב של ארכיאולוגיה ומדעים וגם מההיבט שהלימודים ייעשו בתוך מוזיאון, וכדי שזה יצליח אנחנו גם מקימים מרכז מחקר עם ספרייה ומחשבים”.

מתוך גיליון "כאן דרום", יולי 2017

במוזיאון ציינו השבוע שקיומם של אתרים ארכיאולוגיים חשובים בתחום השיפוט של אשדוד הופך אותה לסביבה טבעית למסלול הזה: העיר הקדומה אשדוד ים, שהתקיימה לפני כ-2,800 שנה ונקראה בפי יושביה “אשדודימו” (אשדוד שעל הים), המצודה הערבית והביזנטית שבחודשים האחרונים עוברת פעולות שימור ושיקום לקראת פתיחתה למבקרים, גבעת יונה, תל מור, הפסיפס שהתגלה ברובע י”א, האתר הקדום, שנמצא על גבול מע”ר דרום והסיטי ועוד שורה של ממצאים ואתרים שחלקם נחפרו רק באופן שטחי ומשויכים למגוון של תקופות.

תל אשדוד, אגב, שמתוכנן להפוך לגן לאומי מוכרז, נמצא דרומית מזרחית לעיר, בתחום השיפוט של מועצה אזורית באר טוביה, והוא משמש כיום שטח מרעה לעדר בקר.

באתר אשדוד ים, שנמצא על גבעה מעל חוף הריביירה בדרום אשדוד, בוצעו בשנים האחרונות שלוש עונות חפירה. במקום נמצאו שרידיה של עיר קדומה מהמאות השביעית-השמינית לפני הספירה. במרכזה, לפי ההערכה ולפי הגילויים באתר, פעל נמל, שסביבו הוצבה מערכת ביצורים אדירה כדי להגן עליו. ההשערה היא שכיום חלק מלשון הים, או המפרץ המלאכותי מכוסה בחולות.

עד עתה התגלו באתר החשוב ממצאים מתקופות רבות — הפלישתית, האשורית, הפרסית, ההלניסטית-חשמונאית ואחרות — כמו מבנים עתיקים, חומה, מטבעות רבים, ראשי חץ, אבני בליסטרה וסמלים פולחניים ואפילו קמע להגנה מעין הרע.

כמה המטבעות שנמצאו הם מטבעות כסף מהתקופה הפרסית, בהם מטבע עם דמות סוס וראש של מלך. בנוסף, נמצאו מאות מטבעות הלניסטיים מסוף המאה הרביעית ועד המאה השנייה לפני הספירה, כולל מטבעות של המלך אנטיוכוס הרביעי אפיפנס, הידוע ממרד המכבים. גם מטבעות רומיים וביזנטיים אותרו באתר.

“מתחת לחול עדיין מסתתרת מערכת ביצורים שהגנה על אותו מעגן או נמל מלאכותי, שנבנתה בימי הפלישתים ולאחר מכן האשורים השתלטו עליה והרחיבו וביצרו מחדש את המקום”, תיאר ד”ר פאנטאלקין במהלך החפירות בחודש יולי 2017. “הרכס שעליו אנחנו חופרים איננו טבעי, או לפחות בחלקו, אלא מלאכותי ומורכב משכבות של מערכת ביצורים, מבנים וחומה שמוקפת בחלקלקות וסוללות”. החפירות באתר העתיקות צפויות להתחדש בקיץ הנוכחי. בעבר כבר דובר על האפשרות שהאתר וסביבתו יהפכו לסוג של גן ארכיאולוגי עירוני או לאומי כזה או אחר.

כמה מהממצאים בחפירות באתר אשדוד ים נכללו בתערוכה יוצאת הדופן “חולות הזמן”, שהוצגה במוזיאון לתרבות הפלשתים באשדוד לרגל חגיגות ה-60 לעיר.

תלמידי מקיף ג' משתתפים בחפירות במצודת אשדוד ים. צילום חוה קלדרון

בקיץ לפני שנתיים גם נחשפה מחדש רצפת הפסיפס שהייתה קבורה תחת חול במגרש פתוח ברחוב הר גלבוע. החוקרים מצאו שמדובר ברצפה של כנסייה או מנזר גיאורגיים מלפני כ-1,500 שנה.

המגמה החדשה היא בתמיכת חברת אדמה אגן, ושותפים לה מינהל החינוך בעיריית אשדוד ובית הספר מקיף ג’. תלמידים שעולים לכיתה י’ ומעוניינים להירשם למסלול החדש, יכולים לפנות בטלפון: 08-6224799. בהצלחה.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר