השר בנט עם ילדי עולים. באדיבות החברה למתנ"סים הארצית
השר בנט עם ילדי עולים. באדיבות החברה למתנ"סים הארצית

תכנית ראשונה מסוגה לילדים ונוער עולי צרפת באשדוד

שר החינוך נפתלי בנט: "הצרפתים הם אחינו, הבנו שיש צורך בסיוע - וטיפלנו". התוכנית היא בשיתוף ארגון הגג של עולי צרפת - 'קעליטה' והחברה למתנ"סים הארצית ומטרתה להגביר את השילוב בחברה הישראלית ותיתן מענה ממוקד לצרכיהם של כ-700 ילדים ונוער עולים מצרפת הגרים באשדוד

פורסם בתאריך: 11.12.18 21:14

     

משרד החינוך בשיתוף החברה למתנ"סים הארצית וארגון הגג של עולי צרפת בישראל – 'קעליטה' משיק באשדוד תוכנית חדשה, "מרגישים בבית". מטרת התוכנית, כפי שאמר שר החינוך נפתלי בנט בסוף השבוע האחרון, היא להגביר את השילוב בחברה הישראלית ולתת מענה ייעודי וממוקד לצרכיהם הייחודיים של כ-700 ילדים ונוער עולים מצרפת הגרים באשדוד, ומספרים דומים גם בנתניה ובירושלים. זאת, בצל נתונים שליליים על היעדר השתלבות בני נוער מקרב עולי צרפת, בין היתר על רקע הפערים בשעות הלימוד בין צרפת לישראל, נשירה סמויה גבוהה יחסית מביה"ס של נוער עולה מצרפת, מורכבות הנוגעת לנושאים משפחתיים וקרייריסטים, כשבחלק משמעותי מתוך המשפחות לפחות אחד ההורים עדיין עובד בצרפת.

במסגרת התוכנית יינתן דגש על פעילות אינטגרטיבית עם נוער "צברי", הכוללת השתתפות בחוגים, מסגרות לקידום מנהיגות, פעילויות ילדים ונוער והעשרה בתחומי לימודים במרכזים הקהילתיים של החברה העירונית באשדוד, בפיקוח החברה למתנ"סים הארצית.

התוכנית כולה צפויה להקיף כ-2,000 בני נוער וילדים באשדוד, ירושלים ונתניה, המהווים כ-80% מאוכלוסיית היעד בקרב עולי צרפת הנתקלים בקשיי קליטה. הצלחה בהשתלבות עולי צרפת בישראל היא חיונית במיוחד על רקע הצהרות בקרב כ-200 אלף יהודי צרפת, המהווים כ-43% מהקהילה היהודית הצרפתית, על רצונם לעלות לישראל.

שר החינוך, נפתלי בנט: "הצרפתים הם אחינו, המהווים חלק חשוב בפסיפס החברה הישראלית. עלינו לסייע להם להשתלב ולהתמודד עם האתגרים הכרוכים במעבר מצרפת לישראל, ואת זה בדיוק אנחנו עושים כעת. העלייה לישראל היא תמצית הציונות, מדובר באנשים שבחרו לעלות מביתם ולהתחיל מחדש בביתו של כל יהודי ברחבי העולם – מדינת ישראל. התכנית החדשה תהפוך את ההתאקלמות והשגרה למשפחה צרפתית בישראל לנוחות יותר. כשר החינוך והתפוצות, אני רואה בחיזוק הקשרים עם יהודים בכל רחבי העולם כמשימה לאומית, במסגרתה מתן חיבוק ומעטפת לאחינו הבוחרים להצטרף לחברה הישראלית היא חשובה מאין כמוה. אני מודה לעמותת 'קעליטה' על שהציפה בפניי את הבעיה וביחד עם שותפינו בחברה למתנ"סים הארצית גיבשה את התכנית המיטבית עבור כל עולי צרפת. כל הסיפור היה לזהות את הצורך ובמקום להתחמק ממנו, פשוט לטפל. זה חשוב לציבור הצרפתי והישראלי גם יחד, כולנו משפחה אחת".

 באדיבות החברה למתנ"סים הארצית

 

יו"ר החברה למתנ"סים הארצית, אביעד פרידמן: "משפחות עולי צרפת הם חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית ועלינו להקל ככל שאפשר על השתלבותם בקהילותיהם באשדוד ובערים האחרות. פנייתה של עמותת עולי צרפת 'קעליטה' בנושא לשר החינוך נפתלי בנט, והקצאת משאבים למענה על הצרכים על ידי משרד החינוך לשים דגש על מענה לצרכיי אוכלוסייה ייחודית זו באמצעות שילובם בתנועות נוער, פעילויות חברתיות, חוגים ייעודיים ומרכזי למידה ביחד עם נוער יליד ישראל, ויצירת רשת ביטחון חברתית-קהילתית לילדים והוריהם".

 

מנכ"ל ארגון 'קעליטה' (ארגון הגג של עולי צרפת בישראל), אריאל קנדל: "עם עלייתם לישראל, מעבר לקשיי ואתגרי ההסתגלות ברמת השפה והתרבות, התלמידים העולים מצרפת ובני משפחותיהם מתמודדים עם לא מעט אתגרים חינוכיים ולימודיים. בגיל ההתבגרות המצב כמובן רגיש יותר; בגיל זה בני הנוער מתמודדים עם בעיות זהות, בעיות של מעמד חברתי ומה שמכונה בסלנג הבית ספרי 'מקובלות'. אני מקווה ומאמין שהפרויקט החדש שיצרנו יחד עם משרד החינוך והחברה למתנ"סים הארצית ייצור שינוי אמיתי וישפר מהותית את קליטתם של בני הנוער העולים מצרפת בישראל בעזרת חוגים המשלבים צברים ועולים, חוגים של מוכנות לצבא, חוגים בתחום הלימודי, הרגשי והעשרתי – כך שיהפכו לחלק אינטגרלי מהחברה הישראלית".

התכנית כוללת את הצעדים הבאים:

  • חדש! השתתפות בחוג לכל ילד לילדי עולים בגילאי ד' – ח'
  • מינוי רכז ייעודי בכל רשות לנושא העולים מצרפת
  • עידוד והקצאת משאבים להשתלבות נוער צרפתי בתנועת נוער מקומית לגילאי ז' – י'
  • השתתפות במרכזי למידה המחזקים את תחומי הלימוד באמצעות העשרה והעמקה
  • פעילות אתגרית וקידום מנהיגות חברתית לבני נוער במסגרת תכנית ש.א.ק.ל המיועדת לגילאי ט' – י"ב'

העלייה מצרפת לישראל:

 

יהדות צרפת הינה השנייה בגודלה בעולם, ולפי ההערכות מונה בין 470 אלף ל- 500 אלף יהודים.

על פי מחקר של מכון ה – IFOP הצרפתי בנושא הקהילה היהודית בצרפת, כ- 43% מיהודי צרפת, שהם כ-200 אלף איש, מצהירים כי בכוונתם לעלות לישראל.

אחרי מספר שנים בהן צרפת הייתה המדינה ממנה עולים הכי הרבה יהודים, חלה בשנים האחרונות ירידה דרסטית: מ-8,000 עולים ב-2015 (שנת שיא) לכ-5,000 עולים ב-2016, 3,356 עולים ב-2017, ובשנת 2018 מסתמנת ירידה של כ-30%, וההערכה היא שעד סוף השנה יעלו כ-2,300 עולים בלבד.

כ 10% מהעולים מצרפת לישראל רשומים בשירותי הרווחה ונזקקים לסיוע, 11% ירדו חזרה לצרפת ורבים נוספים עונים להגדרה של "ירידה סמויה".

בתחום החינוך, קיים הבדל משמעותי במסגרת שעות הלימוד בין צרפת לישראל כאשר הילדים בצרפת לומדים בבית הספר עד שעה 16:30 לכל הפחות. לעומת זאת בישראל הילדים מסיימים בשעה 14:00.

למרות מגמה זו, ועל אף בעיית האנטישמיות הגואה במדינה (בשנים האחרונות נרצחו בצרפת 11 יהודים, עקב היותם יהודים בלבד) כמו גם בעיית האלימות כלפי היהודים (לפי נתונים רשמיים של הממשל הצרפתי, ישנה עלייה של 26% במעשים אלימים נגד הקהילה היהודית), מדינת ישראל לא מצליחה לגרום לעלייה משמעותית מצרפת לישראל.

מאות אלפי משפחות היהודיות בצרפת, שהביעו רצון לעלות ארצה, מבינות כי בניגוד למדינות אחרות, מדינת ישראל כיום לא ערוכה לקליטת העולים מצרפת ולא הגדירה תכנית אסטרטגית ייעודית שתאפשר לה לקלוט וליישב עשרות אלפי משפחות עולים בצורה מיטבית, ולכן אינן עולות לישראל.

הבעיה המרכזית עמה מתמודדים העולים מצרפת היא בעיית התעסוקה – עולים רבים מצרפת מתמודדים עם קשיים במציאת עבודה; למשל, מאות אחיות עולות מוסמכות, שכיום לא יכולות לעבוד בארץ במקצוע שרכשו בגלל שמדינת ישראל לא מכירה בהסמכה שלהן, פסיכולוגים ומהנדסים שהוכשרו בצרפת ולא יכולים לעבוד במקצוע שלהם. חלקם מנסים להתמודד ומסתפקים בעבודות זמניות במטרה לשרוד (טלמרקטינג, מוכרים, זבנים), חלקם מבינים שיוכלו לחיות בישראל רק במידה ויעבדו/יתפרנסו בצרפת ויחיו על קו ישראל-צרפת (תופעה שזכתה לכינוי "עליית בואינג"), וחלקם מתייאשים סופית וחוזרים לצרפת (כ-10% מהעולים לישראל מצרפת חוזרים לארץ מוצאם במהלך שלוש השנים הראשונות בארץ).

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר