יופיעו יחד באמפי: משינה ותיסלם. צילום: אורית פניני

הכי גדול, הכי צבעוני, הכי מגוון: פסטיבל מדיטרנה חוזר

הפסטיבל הבינלאומי לתרבויות הים התיכון ”מדיטרנה” חוזר לאשדוד עם שלל מופעים ואמנים מארצות אחרות וגם מתוצרת מקומית. לקראת המאורע שוחחנו עם כמה מהדמויות הבולטות

פורסם בתאריך: 6.6.19 15:59

     

ביום שישי 14 בחודש הוא חוזר זו השנה השביעית: "מדיטרנה" (Méditerranée) אשדוד — הפסטיבל הבינלאומי למוזיקה, קולנוע, אמנות וטעמים מארצות הים התיכון.

יותר מ-350 אמנים, מוזיקאים, אנשי קולנוע ושפים מובילים ישתתפו השנה בפסטיבל שיימשך מ-14 עד 21 ביוני: במשכן לאמנויות הבמה, באמפי פארק, במונארט, בקולנוע ובקריית התרבות וכן בפאבים ברחבי העיר. מנכ”ל הפסטיבל: מוטי מלכא, מנהל אמנותי: דודו ז’רז’בסקי, יועץ מוזיקלי: שמעון פרנס.

שמעון פרנס. צילום: גיל לוי (פוטו דויד אסייג)

בין מופעי הפסטיבל השנה: נגן הפלמנקו הספרדי הנודע טומטיט עם הזמר ג’וסה מרסה, משינה ותיסלם במופע אמפי ענק משותף, גדולת הזמר היווני — אלפטריה ארווניטקי במופע משותף עם בן ארצה יאניס קוציראס, זמרת הפאדו מפורטוגל כריסטינה ברנקו, Les Femmes de Tétouan — הפקה מיוחדת לפסטיבל אשר תפגיש זמרות ממרוקו עם הזמרת נטע אלקיים ועם הקונטרבסיסטית מן האנדלוסית אשדוד גל מאסטרו.

merce tomatito צילום: Javier Salas

מה עוד? הזמרת נרקיס, הזמרת היהודייה-מרוקאית-צרפתייה סאפו, המוזיקאית הצרפתייה פאולין דופואי בליווי מייקל ווקי מארחים את קורין אלאל בערב שירי ברסאנס, שחקני תיאטרון יפו חוגגים 20 שנה למפעל התרבותי החשוב במופע “הערב רוקדים”, “כשארגוב פוגש את נינו רוטה” — מופע המחבר בין שני מלחיני הענק, ארגוב, גדול מלחיני ישראל, ונינו רוטה, מהמלחינים המוערכים והמשפיעים באיטליה, גרנדה — הפקה מיוחדת לפסטיבל המפגישה רקדנים ונגנים מישראל ומספרד למופע המחבר בין פלמנקו למוזיקה האנדלוסית-ערבית-יהודית, מאיה בלזיצמן ומתן אפרת במופע המשותף קוצר השבחים, “הסלון של אלייב” — משפחת אלייב במופע מפתיע שכולו ביצועים מיוחדים לקלאסיקות ישראליות על זמניות.

כך זה נראה לפני שנה:

בערב סיום הפסטיבל תוכלו לראות את ההרכב הישראלי-בין לאומי המצליח “לולה מארש”, את הזמרת-יוצרת הטורקיה גאיה- ול אקיול ואת קותימן והאורקסטרה שייארחו את שי צברי.

נוסף למוזיקה, הפסטיבל יציע לכם 13 סרטי קולנוע עלילתיים ודוקומנטריים, הקרנות בכורה ומפגשים עם יוצרים מהארץ ומחו”ל. הסרטים יוקרנו במתחם גלובוס MAX אשדוד. השנה בפסטיבל סרטים מטורקיה, יוון, אלג’יר, צרפת, מרוקו, איטליה, ישראל וגיאורגיה.

חומוס כהן. צילום: קורין ברקוביץ

מתחם קולינרי גדול ברחבת המשכן יארח חמש מסעדות, עם מנת הדגל של כל אחת מהן: טברנה אקספרס עם השף גיא פרץ — דוכן אוכל מפואר על גבי משאית, סינטה, וינו דל מאר, פיצה בלה, בני הדייג וגן סיפור. לצד המסעדות ייהנו המבקרים מטברנת הדייגים — סירת דייגים כמטבח פתוח של מנות דגים שונות, ומשוק ססגוני, ובו דוכני אווירה וקונספט, בר של פאב שלומפר, מתחם יווני, פינות יצירה לילדים ויריד ספרים.

ברחבת הפסטיבל, לצד המתחם הקולינרי, תפעל בימת ה-Showcase עם מופעים פתוחים לציבור הרחב ללא תשלום.

MEDI NIGHT: הפאבים זרם, פיגל וזה יארחו החל מהשעה 23:00 הרכבים ואמנים, בהם צליל דנין, סוטראיה ו"טרנטה גרוב משין" בהופעות פתוחות לקהל הרחב.

כמה מהאירועים בפסטיבל:

מופע אמפי ענק: משינה ותיסלם על במה אחת, יום רביעי 19.6 בשעה 20:30

משינה ותיסלם. צילום אורית פניני

אלפטריה וקוציראס (Eleftheria Arvanitaki & Yannis Kotsiras) המופע המשותף: דואט יווני, יום ראשון 16.6, בשעה 21:00, המשכן לאמנויות הבמה

אלפטריה וקוציראס. צילום Yorgos Kaplanidis

The Verdad Tomatito and Jose Merce — חיבור שלוקח את הפלמנקו לשיא חדש, יום שני 17.6, בשעה 21:00, המשכן לאמנויות הבמה

Cristina BRANCO — “התקווה הגדולה של הפאדו מפורטוגל”, יום שלישי 18.6, בשעה 21:00, המשכן לאמנויות הבמה

ג’ודו ערב 2019 (Judeo – Arab 2019 Les Femmes de Tétouan) — שירת נשים מטטואן, הבירה של מרוקו הספרדית, אורחות: נטע אלקיים וגל מאסטרו, יום רביעי, 19.6, 21:00, המשכן לאמנויות הבמה

קונטרברסנס (Contrebrassens) — קסם השאנסון במגע נשי, אורחת: קורין אלאל, יום שלישי 18.6, בשעה 20:30, בית יד לבנים

כשארגוב פוגש את נינו רוטה: מפגש של שני מלחיני ענק, יום רביעי 19.6, בשעה 20:30, בית יד לבנים.

סשה ארגוב ז"ל ומתי כספי. חנניה הרמן / לע"מ

סשה ארגוב ונינו רוטה (Nino Rota), שני מלחיני ענק שעיצבו את התרבות שבה פעלו, היו מומחים של חיבורים. ארגוב הביא איתו לישראל את הקלאסיקה של המלחינים הרוסים, ורוטה הציג למוזיקה האיטלקית השפעות של אופרות ומוזיקה צוענית. השנה בפסטיבל לערב אחד היופי והקסם של היצירות שלהם נפגשים על הבמה עם הרכב איטלקי-ישראלי.

משתתפים: מריה מזוטה (איטליה) — שירה, ברונו ליאון (איטליה) — אקורדיאון, טולה בן ארי — שירה וגיטרה, יהונתן כהן — חליל וסקסופון, קטיה טובול — פסנתר (עיבודים), גיא לוי — קונטרבס, שי זלמן — תופים וניהול מוזיקלי.

הסלון של אלייב: חגיגה של מוזיקה ישראלית בטעם בוכרי, יום ראשון 16.6, בשעה 20:00, אודיטוריום מונארט.

הסלון של אלייב צילום – חיים קמחי

הסלון של אלייב מזמין אתכם לערב יוצא דופן של הפתעות וחיבורים מוזיקליים. הפרויקט נולד כמתנה מרגשת שהעניק סיבי אלייב לאימו אדה. לאחר שלקחה הפוגה של 10 שנים מהבמות, רצתה אדה לחזור להופיע ולנגן על הקאנון במסגרת להקה ובפני קהל. המתנה של סיבי הולידה את ההרכב הזה והחזירה את אימו אל הכלי המיוחד ואל אהבת הקהל.

המופע כולל עיבודים ייחודיים לקלאסיקות על זמניות של חיים נחמן ביאליק, יענקל'ה רוטבליט, רחל שפירא, אהוד מנור, ארקדי דוכין, מיכה שטרית ואחרים, לצד ניגונים ומקצבים מהמזרח התיכון, וארצות דרך המשי. כל אלו ארוזים בעטיפה של גרוב בוכרי מסורתי וביטים אלקטרוניים מרעננים.
משתתפים: אדה אלייב — קאנון, סיבי אלייב — סקסופון סופרן, שירה ודרבוקה, אמין שלום אלייב — כלי הקשה, יאיר סתווי — פסנתר, מושיקו גיבן — כינור, גילי לב ארי — מחול אוריינטלי.

הלהקה מושתתת על שני דורות במשפחת אלייב: אדה היא אימו של סיבי, ואמין — הדוד. “יש התרגשות ותחושות טובות, המופע כולל חומרים מאוד מגוונים, הרבה קהל מחכה לנו, כיף גדול”, אמר סיבי ל”כאן דרום”.

הקהל שלכם הוא ברובו מהעדה הבוכרית?

“ממש לא. אמנם אנחנו בני העדה, עלינו מדושנבה, בירת טג’יקיסטן בשנות ה-90, אבל מה שעשינו בעצם זה שלקחנו את המוזיקה שעליה גדלנו ואת ההשפעות מהמקומות שהגענו מהם ויצקנו את זה לתוך מעטפת ישראלית”.

הזמרת נרקיס, יום שני 17.6, בשעה 20:00, אודיטוריום מונארט

מאיה בלזיצמן ומתן אפרת: “שני יסודות”, יום שלישי 18.6, בשעה 20:00, אודיטוריום מונארט

מאיה בלזיצמן ומתן אפרת צילום תמר עידו

הצ’לנית והזמרת, מאיה בלזיצמן ומתן אפרת, מתופף ופרקשניסט, זוג על הבמה ובחיים, אשר שיתפו פעולה וניגנו עם האמנים הגדולים בארץ, בהופעה המשלבת פופ, רוק, מוזיקת עולם וקלאסית ברפרטואר מעורב של קאברים בעברית ובאנגלית.

שני יסודות מתחברים על הבמה לשלם חדש ומפתיע, כזה שגדול מסך חלקיו ויוצר עולם חדש שמכיל את כל ההשפעות והאהבות שאספו מאיה ומתן במהלך השנים. בלזיצמן מפרקת את השירים כדי לבנותם מחדש בעיבודים לקול-צ’לו-תופים.

אחרי שני אלבומים מוערכים, ובעקבות סיבוב הופעות עולמי שנמתח על פני חצי גלובוס, הם מגיעים אל "מדיטרנה" עם המופע המשותף שלהם.

סאפו שרה ברברה: הצדעה לגדולת השאנסון הצרפתי, ימים רביעי וחמישי 19-20.6, בשעה 20:00, אודיטוריום מונארט.

גבר גבר

מוזיאון אשדוד לאמנות יפתח במסגרת הפסטיבל תערוכת אמנות חדשה בשם “גוף ראשון, יחיד” — גבריות באמנות הישראלית. אירוע הפתיחה: 15.6.19.

התערוכה תעסוק בפניה של הגבריות הישראלית ה”מסורתית” והמשתנה במערכת הציפיות הסובבת אותה ובאופני הניסוח שלה ביחס לסדר החברתי הקיים. היא תעסוק במודל הגבריות הישראלי ובאופן שבו הוא התנסח לאורך השנים ומשתקף בתרבות, בחברה, במשפחה וביחסים בין המינים.

באמצעות עבודותיהם של אמנים ישראלים עכשוויים התערוכה תנכיח את העיסוק הגברי בסבך היחסים, ההגדרות והתפקידים החברתיים המיועדים לו, כמו גם את ההתמודדות עם שיח הזהויות העכשווי והמציאות המגדרית המשנה את פניה. התערוכה תבקש לעורר שיח מעמיק על החוויה הגברית לגווניה, באופן שעדיין לא נשמע. אוצרים: יובל ביטון, רוני כהן-בנימיני.

בעקבות הפתיחה ייערך אירוע הפואטיכאן בהנחיית רוני קובן שיכלול ארבעה מפגשים: עם הפסיכולוג ד”ר גבריאל בוקובזה, ליאור דיין, הבמאי דני רוזנברג והמפגש הרביעי יהיה עם אמני הפרפורמנס המגדרי: שירלי צ’ארלי קליינמן, קול קולטון ואריקה היסטאריקה ג’נדאריקה.

האוצר יובל ביטון מבטיח שיהיה מעניין ושייווצר שיח מורכב.

אתה חושב שלתערוכה יבואו יותר גברים או נשים?

“אני מקווה שיבואו זוגות-זוגות, כמו לתיבה של נח”.

מתוך תערוכת גבריות. צילום עדי נס

ג'יין באה הבייתה

אחד הסרטים המסקרנים שיוקרנו בפסטיבל הוא סרטה התיעודי-האישי של הבמאית ג’יין ביבי שגדלה באשדוד.

הסרט “אישה של בית” יוקרן ביום שלישי 18.6 בשעה 19:00. האירוע יכלול מפגש ושיחה בין היוצרת לקהל.

“זה מאוד מרגש ומסקרן אותי להקרין את הסרט באשדוד, העיר שבה גדלתי ושחלק גדול מעלילת הסרט צולם בה, זה קצת כמו לחזור הביתה עם הסרט”, אמרה ביבי השבוע. “מסקרן אותי גם איך התושבים בעיר יגיבו, ויהיה נחמד לראות פרצופים מוכרים מהעבר, אפילו מבית הספר, היסודי והתיכון. יש חברות ומורות שכבר אמרו לי שיגיעו”.

ג'יין ביבי בפסטיבל דוקאביב. צילום נועם פריסמן

ג'יין ביבי בפסטיבל דוקאביב. צילום נועם פריסמןהמשפחה שלך באשדוד תגיע?

“אני בספק. בגדול הם כבר ראו את הסרט, ואשמח שכולם יגיעו”.

ג'יין וסבתה באחת הסצינות בסרט "אשה של בית". צילומים: ג'יין ביבי

ג'יין וסבתה באחת הסצינות בסרט "אשה של בית". צילומים: ג'יין ביביבסרטה מובא סיפור משפחתה הגרוזינית והחברה המסורתית שבה גדלה, ובעיקר ההתנגשות בין אותם קודים לבין ג’יין שמתמרדת נגדם. על רקע זה נוצר קונפליקט לא פשוט בינה לבין אימה. ביבי עצמה סירבה להתחתן בשידוך, התגייסה לצה”ל, למדה קולנוע, התאהבה ונכנסה להיריון. אחרי שנים של בריחה ורגע לפני שהיא הופכת לאימא, חזרה עם מצלמה, המאפשרת לה לראשונה לעמוד בביטחון מול משפחתה ומול עברה. באמצעות המצלמה היא מבקשת לשבור את קשר השתיקה ולנסות להבין את אימה ואת עצמה בצל מערכות היחסים המורכבות עם הגברים במשפחה — להבין ואולי גם לסלוח.

 

 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר