בלט גיור. צילום Photo Sándor Orosz

האשדודי מאחורי שנת התרבות ההונגרית

האמרגן יוני כרמי נבחר להפיק את אירועי שנת תרבות הונגריה בישראל, שתימשך עד חודש אוקטובר

פורסם בתאריך: 15.3.19 11:03

     

במלאות 30 שנה לחידוש היחסים הדיפלומטיים עם הונגריה נפתחו השבוע אירועי שנת תרבות הונגריה בישראל, שיימשכו עד סוף אוקטובר. הם יכללו 20 הפקות, ובהן יופיעו יותר מ-1,000 אורחים מהונגריה ויתפרשו על פני כ-100 ימים.

יוני כרמי. צילום רונן אקרמן

את סדרת האירועים מפיק בשיתוף עם שגרירות הונגריה בישראל האמרגן הבינלאומי יוני כרמי (52), שנולד וגדל באשדוד.

כרמי, שהוא אוטודידקט והיה נער מרדן שסיים את לימודיו במקיף ג’ בטרם עת, הוא בנם של חנה ז”ל (הברזלנית המיתולוגית והיחידה שבנתה את נמל אשדוד, ר”י) ויוסף, מוותיקי אשדוד ומראשוני התושבים ברובע י”א.

למרות היותו איש העולם הגדול שמחלק ב—30 השנים האחרונות את חייו בין תל אביב למינכן שבגרמניה ובין לבין גם נוסע בעניינים מקצועיים ברחבי העולם, כרמי נותר אשדודי במהותו וקשור לאשדוד בכל נימי נפשו. הוא מגיע לאשדוד בתדירות גבוהה למדי כדי להתראות עם בני משפחתו ועם חבריו הרבים.

לאמרגנות התוודע כרמי באמצעות חבר והחל לעסוק בתחום לאחר השירות הצבאי כשנסע לטייל ולעבוד בעולם ושהה בין השאר בארצות הברית, ושם הפיק מופעים על אניות נוסעים. הוא לא מפסיק לחפש את הדבר המיוחד הבא וזה שנים שהוא מביא לישראל מופעים ייחודיים מחוץ לארץ. כך, בין היתר, הביא לפני כשנה את להקת הריקוד הבכירה של קובה “ליזט אלפונסו דאנס קובה”, בת טיפוחיו של פידל קסטרו, שהופיעה גם במשכן באשדוד.

לתרבות ההונגרית הוא הציץ במקרה לפני עשר שנים ונפגע כשהמפיק של תיאטרון האופרטה, שפתחה השבוע את האירועים במופע “גאלה אופרטה”, חלה וביקש ממנו להציל את ההפקה של התיאטרון באירופה. “לקחתי את זה על עצמי כטובה אנושית וגרמתי לרווח שבאמצעותו יכלה אשתו של החולה גם לממן גם את טיפוליו הרפואיים”, הוא מספר.

כשהתברר לו לכרמי שתיאטרון האופרטה הממלכתי לא הופיע מעולם בישראל, הוא הציע את המופע לאופרה הישראלית והביא אותו לפני תשע שנים לארץ ומאז הוא מגיע מדי שנה בשנה.

“ישראלים אוהבים את הונגריה וטסים לשם לנוח ולבלות, אבל לא ממש מכירים את תרבותה, אז חשבתי למה לא להביא את תרבותה אליהם”, אומר כרמי שהצעתו אושרה בממשלת הונגריה שהקציבה לכך כמיליון וחצי יורו מתוך העלות הכוללת של כשני מיליון יורו.

לדבריו, לאור ריבוי הפניות אליו של להקות וקבוצות כדי להשתתף באירועים, הבחירות היו לא קלות. התכנית שהורכבה תכלול בין היתר את מחזמר הכליזמרים הראשון בעולם, מופעי מוזיקה עם די—ג’אים והרכבי פופ, תערוכות אמנות עכשווית ומתחם אקלקטי ישרא-הונגרי ב”בר חורבות הונגרי” ביפו.

כמה מהאירועים: באפריל יתקיים שבוע של קולינריה הונגרית במסעדות מובילות ברחבי הארץ וייערכו סדנאות בישול ואפייה. במאי יתקיים שבוע פסטיבל סרטי קולנוע הונגריים. ביוני תופיע להקת הבלט גיור, שהיא כיום ההרכב החשוב ביותר בעולם המחול ההונגרי. ביוני יתארח התיאטרון הלאומי ההונגרי בפסטיבל התיאטרון הבינלאומי ביפו. באוגוסט יפתח אנסמבל המחול הלאומי ההונגרי את פסטיבל המחול הבינלאומי בכרמיאל. בספטמבר יעלה בתל אביב בית האופרה הממלכתי ההונגרי את האופרה “מלכת שבא”. המשלחת ההונגרית לאירוויזיון תקיים מסיבה בביתן הונגרי שיוקם ב”כפר האירוויזיון”. שנת התרבות תינעל בירושלים בקונצרט הצדעה לקהל הישראלי ולתרבות ההונגרית.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר