אתניקס צילום: שי חיון
אתניקס צילום: שי חיון

פסטיבל תור הזהב ה-7 יוצא לדרך

פסטיבל תור הזהב חוגג את שנתו השביעית, בארבעה ימים של חגיגה רב תרבותית סוחפת: אתניקס, בועז שרעבי, דיקלה, עידן עמדי, שמעון בוסקילה ועוד להקות והפתעות רבות. כל זה יקרה בחול המועד פסח במספר מתחמי תרבות באשדוד

פורסם בתאריך: 4.2.19 11:08

     

"תור הזהב" ממשיך גם השנה בקו האמנותי של הפקת מופעי מקור ויצירת שיתופי פעולה חד פעמיים המשקפים את הפתיחות בתרבות היהודית בפרט והישראלית ככלל. הפסטיבל בא להאיר את הקשר בין הקהילות הרבות והמגוונות ואת המאפיינים של כל אחת ואחת מהן. החיבור ביניהן, הוא היוצר פסיפס מוזיקלי ותרבותי מרתק הקושר את קצות הקשת המרכיבה את החברה הישראלית. הפסטיבל השנה מתהדר במופעים במגוון שפות: מלאדינו, יידיש, חכתיה, ערבית, הודית, אתיופית, מגרבית ועד רומנית. כמו כן, יתארחו בפסטיבל אורחים מחו"ל: הזמרת הידועה, סאנא מראחטי (מרוקו), להקת dBlackLion (צרפת) ווירטואוז הכינור הבינלאומי מריו קורניק (קרואטיה).

מוטי מלכא, מייסד הפסטיבל: "יפה בית של שיר מבית של זהב" כתב המשורר ר' משה אבן עזרא. המונח אנדלוסיה מקפל בתוכו עולם עשיר ומרתק של יצירה גדולה באמנות, ספרות, הגות, מדע, מוסיקה, ציור ועוד. ולצד אלה היא גם תפיסת עולם של פתיחות ומתינות, של חיבור בין עמים ותרבויות. גם בשנה זו אנו נותנים ביטוי אמנותי לתרבויות ולקהילות ישראל השונות, המביאות אל הבמה את אוצרות ושורשי התרבות העשירים עליהם גדלו. אני מזמין את הקהל הרחב להגיע להתענג ולהיות שותף בפסטיבל.

ד"ר יחיאל לסרי, ראש העיר אשדוד: "פסטיבל "תור הזהב" הייחודי מעניק במה מחודשת לאוצרות המורשת והתרבות, שהיו מנת חלקם של העם היהודי. הפסטיבל בא לקדם פתיחות ורב תרבותיות, כפי שהייתה קיימת בתקופת תור הזהב בספרד על ידי שיתופי פעולה ייחודיים בין אמנים מוכשרים. העיר אשדוד, כעיר המתאפיינת ברב תרבותיות ומאחדת אנשים מ-99 קהילות, מחוברת למגוון ולעושר התרבותי של אזרחי מדינת ישראל ומעודדת דיאלוג בין-תרבותי. אני מזמין אתכם להגיע וליהנות ממגוון מופעים אותנטיים ומיוחדים שיתקיימו בפסטיבל."

מופעים באמפי אשדוד:

י-ה חביבי – מופע שירה ומוסיקה של יצירות הפאר מהקלאסיקה הירושלמית- שארקית עם מיטב הפייטנים-
הפקת מקור חד פעמית לפסטיבל. שלישי, 23.04.19, 20:00, אמפי אשדוד

אתניקס – המסיבה של אתניX- אורחים מיוחדים: דיקלה | עידן עמדי | שמעון בוסקילה- הפקת מקור לפסטיבל. רביעי,  24.04.19, 20:30, אמפי אשדוד.

 

מופעים במשכן לאמנויות הבמה אשדוד:

בעז שרעבי במופע חגיגי- גדול זמרי הנשמה במופע מרגש עם שיריו האהובים. ראשון,  21.04.19, 21:00, המשכן לאמנויות הבמה.

הבוריקיטס של אמא Burikitas de Las Mama- מופע מיוחד בשפת הלדינו ורומנסות מתורגמות- הפקת מקור לפסטיבל. תור הזהב של יהדות ספרד מאופיין בין היתר בתקופה של פריחה רוחנית ותרבותית בה נוצרה שפת הלדינו שעברה מפה לאוזן בין הדורות והפכה להיות שפת אהבתם של הורינו ושלנו. שפת הלדינו כוללת בתוכה פיוטים ושירי קודש וכמובן רומנסות מרגשות, סיפורים ופתגמים חכמים מלאי הומור, רוך ואהבה. במופע שלנו, יסופרו אותם הסיפורים ומיטב הזמרים יבצעו משירים אלו וישירו עם הקהל באמצעות מצגת עם מילות השירים. שני, 22.04.19, 21:00, המשכן לאמנויות הבמה.

"סיפור אחר" סרט והרצאה (במסגרת סדרת "החיים בסרט"): הבמה כמו בסרטי המופת הקודמים של אבי נשר, "סוף העולם שמאלה", "הלהקה", "דיזנגוף 99", "פעם הייתי" ו"החטאים", יוצא שוב הבמאי למסע קולנועי מרתק, מקורי, משעשע ומפתיע אל תוככי מרחבי הזהות הישראלית. ברגישות ובהומור המאפיינים את יצירתו, פורש נשר, בהשראת סיפור אמתי, עלילה מעוררת מחשבה, התרגשות והזדהות.

הרצאת בזק: שהרה בלאו, סופרת ופובליציסטית, זוכת פרס ראש הממשלה לשנת תשע"ה ומחברת מספר רבי מכר, בהרצאה על מורכבות החיים בישראל, בין עולם הדתי לזה החילוני.

שלישי, 23.04.19, 10:00, המשכן לאמנויות הבמה.

 

הצגת תיאטרון יידישפיל- "העיקר שנפגשים" – אבי מען זעט זיך- Главное, что встречаемся. הצגת בידור מוזיקלית צבעונית ומרשימה בשילוב של מוזיקה והומור – מופע חדש ומרגש שאסור להחמיץ.
המופע בליווי תרגום לעברית ולרוסית. שלישי, 23.04.19, 21:00, המשכן לאמנויות הבמה.

 

התזמורת האנדלוסית הישראלית אשדוד עם בנימין בוזגלו וסאנא מראחטי ממרוקו.
מופע אנדלוסי קלאסי המביא אל הבמה את היצירות האנדלוסיות הקלאסיות בעברית ובמג'רבית, לצד יצירות שאעבי קלות, בשתי השפות. בקונצרט המחווה לניסים גאון הקהל יתחבר אל עולם הפיוט עם שירים בשפה המג'רבית.רביעי,  24.04.19, 21:00, המשכן לאמנויות הבמה

מופעים ביד לבנים אשדוד:

סאנגם – תיאטרון הודי ישראלי- סיפור אהבה במחוזות הודו הצבעוניים. סיפור אהבה טראגי ושובה לבבות, על משולש אהבים. הצגה הלוקחת את הצופים/ות למחוזות הודו הצבעוניים ולשירים מלאי נוסטלגיה. מבוסס על הסרט ההודי שובר הקופות “סאנגם". *ההצגה בהינדית עם תרגום לעברית על גבי המסך. ראשון,  21.04.19, 20:30, בית יד לבנים.

מחרוזות פיוטים לפסח: יום ליבשה, מלכי מקדם, אל עליון ופיוטים העוסקים בנושאים: גאולת ישראל, יציאת מצרים ושירת הים. את הפיוטים כתבו משוררי תור הזהב: רבי יהודה הלוי, רבי שלמה אבן גבירול וגם משוררי המגרב של הדורות האחרונים: רבי דוד חסין ורבי דוד בוזגלו. בביצוע  תלמידי המרכז  הצעירים בהדרכתו של הפייטן מימון מני כהן בליווי אנסמבל נגנים. ראשון,  21.04.19, 18:00, קפה תיאטרון יד לבנים.

 

מופע כלייזמר בינלאומי המפגיש את עולם הניגונים וחצרות העיירה היהודית עם מגוון תרבויות וסגנונות מוסיקליים  מרחבי הגלובוס. בהשתתפות – וירטואוז הכינור הבינלאומי מריו קורניק (קרואטיה), וירטואוז האקורדיון הבינלאומי אמיל אייבינדר, אמן הקלרינט הבינלאומי חנן בר סלע. התזמורת הסימפונית אשדוד – מנצח: אוריין שוקרון, מנהל אמנותי: חנן בר סלע. שני,  22.04.19, 20:30, בית יד לבנים.

 

טזטה בנד עם הזמרת קנוביש אבבה מלס בליווי כלים אותנטיים ורקדנים במופע של ריקוד ושירה מתרבות יהודי אתיופיה.שלישי, 23.04.19, 19:30, לובי בית יד לבנים.

dBlackLion- הארי השחור- מופע אורח מחו"ל שלישי.
עמנואל ירדאי סולן להקת שורשי אפריקה, שב הביתה לאשדוד מצרפת עם נגניו מרחבי העולם, במופע מדהים מאלבומו הכפול "הארי השחור" dBlackLion.  בין רגאי שורשי משובח, למוזיקת נשמה וג'אז מקורי, ארבע שפות של מופע מלודי וסוחף. שלישי, 23.04.19, 20:30, בית יד לבנים.

"סַפָּרִי"- אנסמבל ענבל – מופע שירת יהודי תימן העתיקה. במהלך קריירה מפוארת ורבת שנים נגע גדי סרי במוזיקה הישראלית על כל גווניה וצדדיה בהופעות ואלבומים של מאות מוזיקאים מעמודי התווך בארץ. עתה מביא סרי אל קדמת הבמה את השירה והניגון של שורשיו, ומעניק להם מגע עכשווי בעיבודים עדכניים. המופע משלב את השירה המקורית העתיקה וטכנולוגיה חדשנית המשתמשת בטלפונים הסלולריים של הקהל. רביעי,  24.04.19, 20:30, בית יד לבנים.

 

יה חביבי צילום: שי חיון

מופעים במונארט אשדוד:

אני לדודי ודודי לי – פרוייקט אלו"ל – שיר השירים. ארבע זמרות יוצרות, חברו יחד למופע שבמרכזו השירה המופלאה של "שיר השירים", באמצעות עיבודים מוזיקליים חדשניים לשירים שהולחנו בעבר ובלחנים מקוריים פרי עיטן של בנות ההרכב. הסגנון המוזיקלי של ההרכב עשיר ונובע מהשורשים האתניים של האמניות: לוב, תימן ומרוקו, בשילוב ההשפעות של המוזיקה הישראלית בה גדלו, מוזיקת עולם בכלל. ראשון, 21.04.19, 20:00, אודיטוריום מונארט.

מופע המשלב סיפורים קצרים, תוך גילוי לב וחשיפה אישית, מילדות עד בגרות, התמודדויות עם חוויות אוניברסליות של ניצחון ומוסיקה. כולל שירים ופיוטים בשפת החכתייה, הספרדית- היהודית של צפון מרוקו. במופע מועלים מסיפורי הספר "סיפורים אינטימיים", מאת נינה פינטו-אבקסיס, כלת פרס רה"מ, לסופרים עבריים לשנת 2018. "קול עוצמתי, מובהק וצלול הנאבק וחוגג, כואב ומתרגש ההופך את האוטוביוגרפי-האינטימי לחלק מפסיפס קהילתי-תרבותי רחב המסרב להיעלם ומתעקש להמשיך ולהישמע." (הארץ). שני, 22.04.19, 20:00, אודיטוריום מונארט.

 

שלישי, 23.04.19, 20:00, אודיטוריום מונארט: מסע מוסיקלי תוסס מוגש בהומור וגעגוע לזיכרונות שליוו את ילדותנו והמוסיקה על בירכיה גדלנו: שירים רומניים, צועניים, יווניים, שירי עם בולגרים ויגוסלביים.
משתתפים: אקורדיאון: עוזי רוזנבלט, כלי נשיפה: אייל סלע, כינור: ליאוניד רוטשטיין, בס: יוראי אורון, תופים:  אורן בלבן. פסנתר וניהול מוזיקלי: גילה חסיד.

רביעי, 24.04.19, 20:00, אודיטוריום מונארט: גרוב בוכרי- שירה ונגינה מסורתית בשילוב נגיעות עכשוויות.

הדר מעוז, יוצרת בינלאומית, מקורית וייחודית, בילדותה למדה מסבתה ומדודותיה  שהיו זמרות את מסורת המוזיקה והשירה הבוכרית המסורתית. כיוצרת וזמרת משלבת הדר מעוז את השירה והמוזיקה המסורתית העתיקה בגרוב עדכני, בלוז ונגיעות אלקטרוניות. כך הפכה המסורת הבוכרית והאקזוטית למוזיקה ססגונית, קצבית, עכשווית ונגישה לכל אוזן. לאחרונה הוציאה את אלבומה השלישי "נשמה אסיאתית" שסובב כולו סביב שורשיה הבוכרים. בימים אלו היא מופיעה ברחבי העולם.

מופעים בכניסה חופשית:

כיכר תור הזהב: להקת צ'וקרליה – חגיגה צוענית

ראשון ושני, 21-22.4.19, בשעות 19:00-19:45, 20:15-21:00, כיכר המשכן לאמנויות הבמה

חמישיית צ'וקרליה בהופעה וירטואוזית, צבעונית, קצבית, פולקלוריסטית ומהנה. מוזיקה מארצות הבלקן, רומניה, הונגריה, בולגריה, סרביה וישראל.

כיכר תור הזהב: רביעיית אמיל אייבינדר. שלישי ורביעי, 23-24.4.19, בשעות 19:00-19:45, 20:15-21:00, כיכר המשכן לאמנויות הבמה. בערב סוחף של מוסיקה בלקנית, צוענית, צרפתית ודרום אמריקאית – צלילים חובקי עולם ומלואו, ובהם יופי ועומק נדירים, שמחה ועצב, עוצמה ורוך, געגועים צובטי לב ונוסטלגיה. מופע ייחודי ומלהיב שאסור להחמיץ בשום פנים.

בר בכיכר – שלומפר. בכל ימי הפסטיבל החל מהשעה 18:30 יפעל בר כשר לפסח בכיכר המשכן לאמנויות.

הקונסרבטוריון העירוני "אקדמא"- מיטב הרכבי אקדמא יקבלו את באי הפסטיבל לפני המופעים
ראשון ושני, 21-22.4, 19:45, לובי בית יד לבנים
גולד בראס – הרכב קלרינטים וסקסופונים ע"ש יעקב פיסטל ז"ל בהדרכתו של מיכאל דוליצקי.

שלישי, 23.04.19, 09:15, לובי המשכן לאמנויות הבמה
קלרינט הזהב – הרכב קלרינטים בהדרכתו של יעקב זילברמן.

שלישי, 23.04.19, 18:30, אמפי אשדוד
צלילי הזהב – רביעיית סקסופונים בהדרכתו של לאוניד זובקו.
רביעי, 24.04.19, 19:30, אמפי אשדוד
סקסופוני אקדמא – רביעיית סקסופונים בהדרכתו של לאוניד זובקו.

רביעי, 24.04.19, 19:45, לובי בית יד לבנים
נושפים זהב – הרכב קלרינטים בהדרכתו של יעקב זילברמן.

מופעים נוספים:

שירת הבקשות- הדרן עלך- אורח מיוחד: משה גיאת

ראשון, 21.04.19, 21:30, בית הכנסת שאר ישוב

הפייטן רבי דוד אדרי ואנסמבל הפייטנים הישראלי של המרכז לתרבות האנדלוסית בישראל מציגים מחרוזת של פיוטים נבחרים. מתוך שירת הבקשות: "דודי ירד לגנו", "ידיד נפש", "שחר אבקשך", "אדיר לא ינום" ועוד.
שפע פיוטים אותם כתבו משוררי תור הזהב– מרבי יהודה הלוי ורבי שלמה אבן גבירול ועד למשוררי הדורות האחרונים ביניהם: רבי אלעזר אזכרי, רבי דוד אלקיים ורבי דוד בוזגלו. במפגש יתארח הזמר משה גיאת שיבצע מחרוזת פיוטים ממסורת יהודי תימן.

בורא מאורי האש- תערוכה חדשה בגלריה לתערוכות מתחלפות

פתיחה חגיגית: ראשון, 21.04.19, 19:00, המוזאון לתרבות הפלשתים ע"ש קורין ממן
בתערוכה תבחנה סוגיות הקשורות באור ובכלים המכילים אותו. במה ואיך מדליקים את האור ומה מהותו בתצורות השונות בהן הוא מתגלם? בין פריטים מן העבר וטכנולוגיות מסורתיות לאמצעי תאורה מבוססי טכנולוגיה עכשווית נצא למסע הכרות סימבולי עם חפצים המשמשים את האדם בהארת הסביבה באופן פיזי ורוחני, ונבחן סוגיות של תרבות ומקום הנוכחות באמצעי תאורה שונים.

אוצרת: יעל ויזל, יעוץ אוצרותי: מירב רהט. , הכניסה בחוה"מ פסח לתערוכות ללא עלות באדיבות בנק הפועלים. סיור מודרך לקהל הרחב בכל יום בשעה 11:00.

שמחה רבה במעבדה – ד"ר מולקולה במופע פסח חגיגי לילדים

שלישי, 23.04.19, 12:00, המוזאון לתרבות הפלשתים ע"ש קורין ממן

האם יכול להיות שמשה רבנו היה גם מנהיג וגם מדען דגול? האם אפשר לשחזר בעזרת המדע ניסים גדולים מההגדה? ד"ר מולקולה יוצא למשימה חדשה: לחזור בזמן לימי מצרים העתיקה ולערוך ניסויים שמזכירים את הניסים העתיקים – מים יהפכו לדם, סנה בוער יידלק ולא יישרף,  אבקה תהפוך לנחש פרעה מסתורי ומשה הקטן יינצל מטביעה ביאור.
עלות כניסה: 35 ₪ לילד, הורה מלווה חינם. להרשמה: 08-6224799

סיורי בתי כנסת בבתי כנסת שונים ברחבי העיר אשדוד

שלישי, 23.04.19, 17:00, המוזאון לתרבות הפלשתים ע"ש קורין ממן

בתי כנסת במהותם הם בתי כינוס לתפילה משותפת, אולם שונים ונבדלים הם מקהילה אחת ואחרת. אנו מזמינים אתכם לסיור היכרות עם בתי כנסת מגוונים בעיר. מפגש מרתק עם הקהילה, בליווי מוזיקלי הפורש גשר ויוצר חיבור בין השונות.

משך הסיור כשלוש שעות בליווי מדריך מהמוזאון. איסוף ופיזור במוזאון לתרבות הפלשתים. מתאים לכל המשפחה!

עלות השתתפות 10 ש"ח בלבד. כרוך בהרשמה בטלפון: 08-6224799  או 08-9568111.

 

מחירי כרטיסים: 10-190 ₪

לרכישת כרטיסים ופרטים נוספים בטלפון 08-9568111
או באתר הפסטיבל: www.torhazahav.co.il

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר