יותם בן חמו
יותם בן חמו. צילום: סיון בן חמו

ממשיך את דרכו של סבא

יותם בן חמו מאשדוד סוגר מעגל: סבו המנוח הרב אליהו בן חמו הקים את המרכז לפיוט ושירה בעיר, וכיום הוא עצמו לומד שירת הבקשות וכבר משמש פייטן מתחיל בבית הכנסת

פורסם בתאריך: 16.11.18 15:48

     

מדי שבת לפנות בוקר במהלך החודשים הללו, כמסורת שרצה עוד ממרוקו ומשתמרת באשדוד, המרכז לתרבות אנדלוסית ולפיוט שפועל בעיר מזמין את הציבור להצטרף לתפילת בקשות. מפרשת בראשית ועד פרשת זכור מתכנסים רבנים ופייטנים עם הקהל בבתי כנסת ברחבי העיר בתפילות ושירים שכוללים גם בקשת פרנסה, רפואה ותקווה לגשמים.

בשבת האחרונה 10.11, טרם ההסלמה שהתרחשה השבוע, המרכז לתרבות האנדלוסית ולפיוט הזמין את הציבור הרחב להצטרף לאנסמבל הפייטנים הישראלי של הרב דוד אדרי בבית הכנסת משכנות שמואל ברובע י”ב. תפילת הבקשות בשבת זו התרחשה בנוכחות חזן בית הכנסת הפייטן אבי אפנג’ר.

במשתתפים היו גם ראש העירייה ד”ר יחיאל לסרי, שנמנה עם מתפללי בית הכנסת, ויותם בן חמו, נכדו של מייסד המרכז לפיוט ושירה באשדוד הרב אליהו בן חמו ז”ל (ובנו של דובר העירייה אדי בן חמו) שהיה ממניחי היסודות לתזמורת האנדלוסית הישראלית אשדוד.

בן חמו הצעיר, בן 33, סוגר מעגל. הוא לומד שירת הבקשות במרכז לתרבות אנדלוסית כבר שלוש שנים.

מייסד המרכז לפיוט ושירה, הרב אליהו בן חמו ז"ל

מייסד המרכז לפיוט ושירה, הרב אליהו בן חמו ז"ל

“בגלל שזה בית כנסת שאני רגיל להתפלל בו באופן קבוע”, אמר, “הייתה אווירה מיוחדת בשבילי, מה גם שזה בית הכנסת שראש העיר מתפלל בו, אז גם הוא היה והגיע אלינו במהלך אותה השבת, אבל אני חושב שכל שבת יש לה את הפנינה שלה”.

מה זכור לך מסבא כאיש ציבור ופייטן?

“בית הכנסת שלו היה בית כנסת אליהו הנביא באזור ו’, כל שבת הייתה הופעה של חזנות ושל פייטנים, הציבור היה מתכנס, היו מגיעים מכל קצוות העיר כדי לשמוע את סבא שהיה שליח ציבור ותמיד היו מתווספים אליו עוד פייטנים, בעלי שמות מוכרים בעיר. הוא היה ידוע כאיש של גמילות חסדים. לפני כל שבת הייתה שם אווירה מאוד מיוחדת. אפשר להגיד שזה בית הכנסת שהמשפחה מאוד מזוהה איתו, למרות שאנחנו כבר לא גרים באזור”.

בית כנסת משכנות שמואל. צילום: פוטו דוד אסייג

בית כנסת משכנות שמואל. צילום: פוטו דוד אסייג

 

מה הן בעצם הבקשות?

“הן בסך הכול קובץ של פיוטים שנכתבו על ידי רבנים במהלך הדורות, קיבצו אותם לאיזשהו נוסח ואוסף מסוים, ולכל שבת יש קובץ שמתאים לאותה השבת. יש בקשות פרטיות או כלליות, אם זה לעם ישראל, אם זה לפרנסה, כלכלה, ובתקופה הזו של החורף זה מתבטא בגלל שהלילות יותר ארוכים, אז יש יותר זמן וגם מבקשים גשמים, זו המשמעות של בקשות”.

אז מה, בקרוב פייטן?

“כבר התחלתי, אבל יש לי עוד הרבה מה ללמוד”.

מסיבת עיתונאים לקראת פתיחת שנת הלימודים תשע"טמימין לשמאל: אדי בן חמו (דובר עיריית אשדוד), אריה מימון (ראש מינהל החינוך), ד"ר יחיאל לסרי (ראש עיריית אשדוד), יהודה פרנקל (ממונה על החינוך).צילום: פבל

אדי בן חמו. צילום: פבל

אפשר להגיד שאתה ממשיך את דרכו של אבא וסבא כאנשי ציבור?

“כאיש ציבור פחות. כרגע אני פחות בכיוון הזה, אבל אני מעורב באופן טבעי, גם אם לא אקטיבי, כי המשפחה שלי נמצאת בפרונט, מאבא שלי ועד דוד שלי איציק בן חמו, השליחות הציבורית מושרשת אצלנו. היום אני עובד בתחום הפיקוח על איכות הסביבה בנמל אשדוד, כבר ארבע שנים. אני מאמין שיבוא יום שאכנס לזה באופן קצת יותר פעיל כי יש דברים לפעמים שיותר חזקים מאיתנו, אבל כרגע אני עדיין לא שם”.

בן חמו מוסיף: “השנה יזם מוטי מלכא, יו”ר המרכז לפיוט ושירה, מיזם חדש עבור צעירים וחובבי הז’אנר מאשדוד ומחוצה לה, ובימי חמישי בערב מתקבצים במרכז מונארט לאירוע מיוחד של בקשות. זו יוזמה חדשה ובלעדית לאשדוד וכבר במפגש הראשון רשם הצלחה רבה”.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר