תמונתה של הדס על קיר התערוכה
תמונתה של הדס על קיר התערוכה

אחד-עשר חודשים לנפילתה של הדס מלכא

בשעה 17:30 תתקיים אזכרה בבית העלמין הצבאי באשדוד והערב תיפתח תערוכה מיוחדת לזכרה בשם “לוחמת” בבית העם בישוב עזר

פורסם בתאריך: 7.5.18 16:59

     

11 חודשים חלפו מאז נפילתה של לוחמת מג"ב הדס מלכא מהישוב עזר והיום תתקיים אזכרה בבית העלמין הצבאי באשדוד. מאוחר יותר הערב תיפתח תערוכה לזכרה בשם "לוחמת" בבית העם בישוב בנוכחות מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך.

התערוכה תנדוד משם לאחר ימים אחדים לכמה מקומות בארץ. הדס, שהייתה לוחמת מג”ב בשירות קבע, נרצחה בפיגוע בשער שכם ב-16.6 אשתקד, והיא רק בת 23.

סיפורה נגע בהרבה מאוד אנשים, ותמונתה הפכה לסמל. מאז מותה רבים כתבו עליה ולזכרה, גם כאלה שכלל לא הכירוה.

התערוכה מציגה שני צירי זמן: ציר הזמן הראשון הוא הדרך שעברה החל מגיוסה לצבא ועד ליום נפילתה, ומבוסס על טקסטים שהדס כתבה ושיתפה בדף הפייסבוק שלה. הציר השני מציג את הזמן מאותו המאורע ועד היום, והוא מבוסס על טקסטים וזיכרונות של חיילים ששירתו עמה ותחת פיקודה ושל חברים ואנשים שנגעה בהם. אסופות ההספדים מחולקות לפי חודשים מיום נפילתה ועד היום.

שרון ישראל וענבל מרילי הן האוצרות של התערוכה. “אני קרובת משפחה של הדס”, אומרת מרילי. “לאחר נפילתה הכנתי מחווה למשפחה, ובהמשך לאחר כמה חודשים הם פנו אליי בהצעה לעשות תערוכה. דיברתי עם שרון, שאותה אני מכירה מהלימודים במסלול לתקשורת חזותית בשנקר, והתחלנו לעבוד עליה”.

שרון ישראל אוצרת התערוכה "לוחמת" לזכר הדס מלכא

שרון ישראל אוצרת התערוכה

מרילי: “התערוכה מתבססת על חומר תיעודי. בשיתוף המשפחה בחרנו מה להציג מתוכו”. ישראל: “השתמשנו הרבה בחומרים מדף הפייסבוק של הדס, היא הרבתה לכתוב על חוויותיה ומחשבותיה. בנוסף, גם דברים שנכתבו עליה, ואני לא זוכרת שראיתי מישהו שכתבו עליו כל כך הרבה הספדים, דברי קינה ואהבה, גם כאלה שלא הכירו אותה. הדברים האלה מקבלים מקום נרחב בתערוכה, כך שיש בה שני קולות: דברים שהיא אמרה וכתבה ודברים שנאמרו ונכתבו עליה. אני חושבת שאין בית ישראלי שלא שמע על האסון. התמונה שלה הפכה לסמל, האהבה שהרעיפו על המשפחה, כך שזה הפך מסיפור אישי ללאומי, זה מקרה יוצא דופן”.

ענבל מרילי אוצרת התערוכה "לוחמת" לזכר הדס מלכא

ענבל מרילי אוצרת התערוכה

מרילי: “זכינו להכיר את הדס תוך כדי התהליך האינטנסיבי המרגש, והשאיפה שגם כל מי שיגיע לתערוכה ישמע את הקול שלה. אני מקווה שכל מי שיגיע לתערוכה ירגיש שהוא הכיר אותה ויתחבר אליה”.

ישראל: “התערוכה משקפת את התהליך שעברנו בהיכרות שלנו עם הדס, היום אני מרגישה שההיכרות שלי איתה היא מאוד קרובה, אני מרגישה מאוד קרובה אליה, ולא הכרתי אותה אישית. היא הייתה שונה ומיוחדת בנוף”.

מתוך התערוכה

מתוך התערוכה

הדס, בתם של דוד וגאולה מלכא, אחותם של תמיר, גיא, שקד, נטע וגפן, בוגרת תיכון באר טוביה, התגייסה תחילה לחיל הים לתפקיד מנהלי, וזאת למרות רצונה העז לשרת כלוחמת במשמר הגבול. לאחר כשבעה חודשי מאבק והתעקשות הצליחה להחליף את המדים הלבנים במדים הירוקים-אפורים.

היא שירתה כלוחמת בפלוגת חליף שבירושלים ולאחר מכן יצאה לקורס מפקדים ופיקדה על טירונים בנים בפלוגת איתן שבעוטף ירושלים. לא עברה שנה משהשתחררה ממג”ב כאשר החליטה לחתום קבע ולחזור לתפקידה, והוא שהוביל אותה שוב לאדמת ירושלים.

“לוחמת” היא תערוכה לזכרה של הדס שקמה ביוזמת הוריה במטרה להאיר קווים לדמותה ולהפיץ את מורשתה שממשיכה לחיות גם אחריה. הדס התאפיינה בחריצות ובעשייה והיוותה מודל לחיקוי והשראה בקרב הסובבים אותה. העוצמה, הפעלתנות, הרגישות, הנחישות והתעוזה היו חלק בלתי נפרד ממנה, וכך גם החיוך הרחב שלא ניתן היה לפספס והמבט הטוב ושובה הלב, העיניים החכמות והחיוך המאיר.

האור שהדס הפיצה האיר במהלך חייה וממשיך להאיר גם לאחר לכתה, דרך האנשים הרבים שבהם הספיקה לגעת.

 

התערוכה תיפתח במעמד מפכ”ל המשטרה רב ניצב רוני אלשייך. כאמור, היא מתחילה את דרכה בעזר, היישוב שבו מתגוררת משפחת מלכא, ולאחר מכן היא צפויה לעבור ברחבי הארץ ובקהילות יהודיות בעולם.

שעות פעילות התערוכה: יום ב’ 23:00-20:30, ימים ג’-ה’ 10:00-21:00, יום ו’ 14:00-10:00, שבת 20:30-23:00.
לתיאום ביקורי קבוצות: ג’קלין 052-4734442; דוד 050-3133220. ניתן לרשום בווייז “תערוכת לוחמת — הדס מלכא”.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר