חנוך ושבת באמפי אשדוד, תור הזהב השנה. צילום: סמדר מלכה
חנוך ושבת באמפי אשדוד, תור הזהב השנה. צילום: סמדר מלכה

נקודת האור החילונית של פסטיבל תור הזהב: שלום חנוך

בערב הנעילה של הפסטיבל הוענקו פרסי תור הזהב. בטקס התחשבן לסרי עם בן גוריון תוך דילוג קליל מעל עשרות שנות שלטון של הימין ואמר: "באשדוד אין כור היתוך אלא רב תרבותיות בין אנשים מ-99 קהילות" 

פורסם בתאריך: 5.4.18 12:36

     

לאחר ארבעה ימים של חגיגה תרבותית, אמש הסתיים פסטיבל תור הזהב השישי באשדוד.

חתמו את הפסטיבל: בבית יד לבנים ההצגה של תיאטרון השחר "הבנות של אבא", באמפי תחת כיפת השמיים שני ענקי המוזיקה שלום חנוך שאירח את שלומי שבת ומופע הנעילה הרשמי "יהודה הלוי פינת אבן גבירול" – במשכן לאמנויות הבמה – בהשתתפות משה לוק, שלומי שבן, שי צברי ונטע אלקיים יחד עם אנסמבל הפייטנים והתזמורת האנדלוסית הישראלית אשדוד.

בפסטיבל שמעלה על נס את שימור המסורות הישנות שהובאו מהגלויות השונות, מופע של חנוך, שהוא סוג של סמל לחילוניות הישראלית ושהבין כבר מזמן שמשיח לא בא, הוא חידוש מרענן.

וידאו לסיכום היום האחרון בפסטיבל – צילום ועריכה: מייק אדרי

בהפקה מציינים שההפתעה הגדולה של פסטיבל תור הזהב 2018 היא הרכב עיסאווה ממקנס מרוקו שהגיעו מידי יום לשמח ולקבל את באי הפסטיבל, ללא עלות בלובי המשכן.

זוכי הפרס. צילום: גיל לוי לפוטו דויד אסייג

בתוך כך חולקו אמש גם פרסי תור הזהב 2018 לשלושה זוכים: השחקנית והבמאית חנה אזולאי הספרי בקטגוריית קולנוע וטלוויזיה, הסופר עו"ד עוזיאל חזן בקטגוריית פרוזה עברית ומייסד-מנהל ביה"ס מוסררה אבי סבג בקטגוריית מפעל חיים. כל אחד מהם קיבל 75 אלף שקלים. את הטקס הנחתה העיתונאית גל גבאי.

פרס לחנה אזולאי הספרי – צילום ועריכה: נולי הפקות אבי שדה
"אני יודעת", בירכה בשם הזוכים אזולאי הספרי, "שעצם הבחירה באישה אחת מתוך שלושה, בניגוד לפרס חשוב אחר שרוב מוחלט של הזוכים בו הוא של גברים, היא אמירה שמחזקת נשים. היא בחירה שמרמזת על כך שאנחנו בפתחו של "תור זהב" חדש משלנו בעברית ישראלית של 2018. תור שמצהיר כי עלינו לכבד ולהוקיר את כל האחרים והאחרות בחברה.

ראש העירייה אשדוד ד"ר יחיאל לסרי אמר לזוכים: "הטבעתם חותם, סללתם דרך עבור אחרים והחברה הישראלית מוקירה אתכם על כך. זהו אינו הפרס הראשון בו אתם זוכים… ברוח החג, האם עלינו לומר "דיינו?" ולמה דווקא באשדוד? שאלנו עצמנו את השאלות הללו בבניית החזון של הפרס לפני ארבע שנים, חזון שתומך בקידום הרב תרבותיות במסגרת פסטיבל שכל כולו רצון לקדם את אותה הפתיחות בימי תור הזהב. בשנים שחלפו מאז יש להודות שהחברה הישראלית השתנתה קצת. שיח חדש של זהויות נוצר בחברה הישראלית, שהפך להיות חריף ורדיקאלי כך שהפרס הפך להיות משמעותי יותר ובעל חשיבות לאומית ולא רק מקומית.

לסרי. צילום: גיל לוי לפוטו דויד אסייג

מדובר במאבק צודק שדורש תיקון של עוול שנעשה. המטען הרגשי שנלווה אליו מרחיב את הקרע בחברה הישראלית. לא נוח להרגיש את המתח בין מזרח ומערב ובין ספרדים לאשכנזים. צריך להודות שמאז המהפך ב-77'  התרבות המזרחית נשמעת יותר ויותר אבל האידיאולוגיה של כור ההיתוך של בן גוריון עדיין נותנת את הטון בקרב האליטות, גם אם מתחת לפני השטח.

אנו שואפים לתיקון אמיתי לא מתוך נקמה אלא מתוך דאגה אמיתית לעתידה של החברה הישראלית המבוססים על שיוויון אמיתי, שותפות גורל החיונית לחוסן הלאומי ולאתגרים העומדים בפני המדינה. הבנה והטמעה של זה יהוו את התיקון לתקומה של הישראליות.

באשדוד אנו מגשימים את זה הלכה למעשה, לפחות בעשור האחרון. אין כור היתוך אלא רב תרבותיות בין אנשים מ-99 קהילות. פרס תור בזהב מהווה את תפיסת העולם הזו לאמנים ויוצרים שהצטיינו בתרומתם לחברה הישראלית". 

יו"ר ועדת הפרס פרופ' חביבה פדיה: "פרס תור הזהב עושה דרכו לפרס מאופיין משמעותית, היוצא מהעיר אשדוד. הים הוא אולי השראה לאחת הקהילות המיוחדות בישראל, חלוצה בהרחבת הגבולות של הפניית הזרקורים. המפתח המשמעותי – התרבות היהודית בספרד באנדלוסיה. המאפיין המשמעותי הוא הפתיחות שבעצם הטביעה את חותמה ביכולת לאפשר דו קיום ומתוכם לבנות תודעה שהיא משולש מראות. היה לעונג וכבוד לעבוד עם ועדת הפרס ובסופם האירוע המכובד שגורם לעונג ואושר". 

בתמונה: עוזיאל חזן יושבת ראש ועדת הפרס פרופ' חביבה פדיה, חנה אזולאי הספרי, ד"ר יחיאל לסרי, אבי סבג ומוטי מלכא. צילום: גיל לוי לפוטו דויד אסייג

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר