השוטר אזולאי. צילום: יח"צ

מסעות רגשיים של גיבורי תרבות

דמותם הקולנועית של השוטר אזולאי, צ'ארלי צ'פלין וזורבה היווני תוביל סדרת מפגשים במרכז תרבות-מונארט, שעיקרם צפייה בקטעי סרטים והרצאות מרתקות. מדובר בשלושה מפגשים אחת לחודש, בין החודשים: ינואר עד מרץ   

פורסם בתאריך: 9.1.18 14:30

     

הביטוי החמצה מנחמת מאפשר לשומע / צופה זווית ראייה המתכתבת עם דבריו של הפסיכולוג האמריקאי אריק אריקסון "הדבר המשמעותי לאדם לעת זקנה היא היכולת להביט לאחור בראי חייו ולומר היה כדאי". ההחמצה היא חלק בלתי-נפרד מחיי אנוש. היא שברונו של חלום לחיים מאושרים. במקביל ההחמצה היא גם שלב התבגרות במסע ארוך לעבר חיים משמעותיים. חיים, שכדאי לחיות אותם.

עמי רוניס, יגיש סדרת הרצאות על גיבורי תרבות קולנועיים, אשר חוו החמצה ביחסים עם זולת משמעותי. סיפור חייהם של אנשים, שהלכו לאור הערכים שלהם ועשו את המיטב ובכוונת אמת, אבל השעה, המקום והשותפים לדרך גרמו להם להחמצה. אנשים, שלמרות ההחמצה יכולים להביט בראי חייהם ולומר בפה מלא את האמירה של פול אנקה: "I did it my way"-ובעברית יותר מרחיבה "אני בדרכי שלי הלכתי וחיי היו מלאי תרומה, משמעות ועניין".

המנחה עמי רוניס, איש של אנשים בעבר מחנך, מזכיר קיבוץ ומנהל תכנית חינוכית לצעירים יוצאי אתיופיה. כיום, מעביר הרצאות המתמקדות במסעות רגשיים של גיבורי תרבות. תפיסת-עולמו כמרצה נועדה להפגיש את המשתתפים עם יצירות מוכרות ואהובות, לדלות מתוך היצירות רעיונות ומסרים חברתיים חשובים, להתמקד בדילמות ובמסעות הרגשיים, שעוברים גיבורי היצירה, לבחון עם המשתתפים מה ביצירות הללו רלוונטי ואקטואלי לחייהם בהווה, כל ההרצאות מלוות בקטעי סרטים במטרה לגוון ולהעשיר את חווית המפגש.

 

המפגש הראשון: "שייקה אופיר הוא השוטר אזולאי"-במוקד ההרצאה סיפור חייו של השוטר אברהם אזולאי הנשען על סרטם הנפלא של אפרים קישון (תסריט ובימוי) ושייקה אופיר, ז"ל, (משחק). אברהם אזולאי נכשל בתפקידו כשוטר, אך מתגלה כאדם משכיל (יודע שפות רבות), בקיא בתורה, גומל חסדים ובעל אינטליגנציה רגשית גבוהה במיוחד. אדם, שבמקום וזמן אחר יכול היה להיות עובד סוציאלי או אח רחמן. דגש מיוחד בהרצאה ניתן לקשר המרגש בין השוטר אזולאי למימי הזונה המקסימה (ניצה שאול). ברקע מבט על ישראל של 1970.

המפגש הראשון, יתקיים בתאריך ה-23 בינואר, (יום ג'), בשעה: 11:00, מונארט-מרכז תרבות, רחוב דרך ארץ 8, אשדוד. עלות כרטיס 30 שקלים. למידע:08-8545130/1. 

"שייקה אופיר הוא השוטר אזולאי". צילום: יח"צ

המפגש השני: "זורבה היווני הוא אמן החיים"-גיבור העלילה הוא אלכסיס זורבה. הנקלע עם בזיל, הסופר האנגלי שאיבד את תשוקת הכתיבה, לכפר נידח בכרתים. כפר בו כולם (הגברים, הנשים והכומר) איבדו צלם אנוש וחמלה לחלש. זורבה אינו צדיק ואינו קדוש, אך הוא שומר על התנהגות אנושית ומגן על האלמנות, המייצגות את החוליה החלשה בחברה. במהלך ההרצאה נתמקד ב"תימהוני", אדם החי בשולי החברה והיחיד מבין אנשי הכפר השומר על אנושיות. בשל מגבלות חייו ובעיקר בשל אכזריות החברה מחמיץ "התימהוני" את האפשרות לממש חיים משמעותיים של יצירה ומשפחה. בשולי הסרט שאלה קשה על הרוע המתקיים בחברות סגורות ונידחות.

המפגש השני, יתקיים בתאריך ה-20 בפברואר, (יום ג'), בשעה: 11:00, מונארט-מרכז תרבות, רחוב דרך ארץ 8, אשדוד. עלות כרטיס 30 שקלים. למידע:08-8545130/1. 

"זורבה היווני הוא אמן החיים". צילום: יח"צ

המפגש השלישי: "צ'ארלי צ'פלין-דמות הנווד ככלי לביקורת חברתית"-בשנת 1927 הופיע "זמר הג'ז", הסרט המדבר הראשון. צ'פלין המשיך, מתוך בחירה , לשתוק בסרטיו במשך שנים רבות. לדבריו בעוד המילים משקרות הגוף, הפנים והעניים לעולם ידברו אמת. בכל אותן שנים הקפיד גם לשחק את דמות הנווד. האדם הנרדף, המצוי בשולי החברה, הוא הגיבור דרכו מעביר צ'פלין אמירה נוקבת על מהות החיים בעולם המודרני. דרך צפייה בקטעים מ"אורות הכרך", "זמנים מודרניים" ו"הדיקטטור הגדול" נצא למסע עם הנווד- אדם משולל הזכויות, ללא כסף ומעמד, אך בעל אישיות כובשת ולב ענק הנחלץ תמיד לעזרתן של נשים במצוקה.

המפגש השלישי, יתקיים בתאריך ה-20 במרץ, (יום ג'), בשעה: 11:00, מונארט-מרכז תרבות, רחוב דרך ארץ 8, אשדוד. עלות כרטיס 30 שקלים. למידע:08-8545130/1. 

"צ'ארלי צ'פלין-דמות הנווד ככלי לביקורת חברתית". צילום: יח"צ

 

 

 

 

 

 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר