המופע שנעל את הפסטיבל, אמש. צילום: חן בוקר

סיכום פסטיבל "אשדודשירה 2017"

רוצים לדעת מה היה במשך שבוע שלם במסגרת הפסטיבל בעיר?, כל הפרטים בכתבה שלפניכם

פורסם בתאריך: 26.11.17 14:21

     

שבוע שלם של פסטיבל "אשדודשירה 2017-שירים ומשוררים מאז ועד כאן", המהווה מעין בית פתוח, מזמין ומכיל ליוצרים ויוצרות, ותיקים וצעירים מכל קצוות הארץ, ההולכים ותופסים מקום קרדינלי ומהותי בתרבות הישראלית-הגיע לסיומו. הפסטיבל התקיים זאת השנה השנייה מטעם המשכן לאמנויות הבמה-אשדוד, בייסודו של יו"ר הפסטיבל, מוטי מלכא ובניהולו האמנותי של פרופסור סמי שלום שטרית.

במשך שבוע ימים הופיעו מעל 100 יוצרים ברחבי העיר: משוררים, אמני היפ-הופ, חזנים ופייטנים, מוזיקאים וזמרים, אשר קירבו את אמנות השירה והמילה הפואטית אל מקומן הטבעי בקהילות, ברחובות, בכיכרות, בפארקים בשווקים ובפאבים. בכך בעצם, נתנו הם מקום של כבוד לשירה ולמילים כאחד.

יומו הראשון של הפסטיבל נפתח עם הפקת-המקור: "זמר בודד הוא הלב", הנושאת את שמה של התערוכה המצליחה במוזאון אשדוד לאמנות, שמציגה את תולדות הזמר המזרחי והים-תיכוני בישראל. כשלוש שעות קודם-לכן, נערך טקס סמלי ברחוב לאה גולדברג, אשר ברובע ט"ו וקרוי על שמה של המשוררת הדגולה. מופע הפתיחה הועבר בשידור חי בגלי צה"ל, באתר המשכן לאמנויות הבמה ואף בעמוד הפייסבוק של המשכן. הייתה זאת חגיגה ים-תיכונית של ממש בניחוח נוסטלגי, בה לקחו חלק פעיל מיטב אמני המוזיקה המזרחית והים-תיכונית בישראל. ביניהם נמנו: זהבה בן, זאב רווח, דקלון, ועוד רבים וטובים.

צילום ועריכה: מייק אדרי

ביומו השני של הפסטיבל, המופע "יגל יעקב" (פיוט ושירה מבית רבי יעקב אבוחצירא), לבנת בן חמו אירחה בכיתת אמן את אביתר בנאי, המשוררים פרופסור סמי שלום שטרית (הלא הוא, אף המנהל האמנותי של הפסטיבל), יאיר דלאל ורוני סומק עשו "שירה בשלושה", ובמסגרת "שירה בפאבים": "ערב שירה ובירה, עם מיקרופון פתוח", התקיים בפאב ה"זרם" בעיר.

צילום ועריכה: מייק אדרי

ביומו השלישי של הפסטיבל המופע "יגל יעקב" (פיוט ושירה מבית רבי יעקב אבוחצירא) בערב שני, 7 משוררים אשדודים שחלקו עם הקהל את שירתם מתוך ההוויה והחוויה האישית, הפרטית והאינדיווידואלית שלהם בעיר אשדוד בליוויי קטעי שירה של חנה גור, אסף אמדורסקי ורועי חסן עשו "שירה בשניים" ובמסגרת "שירה בפאבים": הספוקנוער-גרעין שנת שירות, הגיעו אל מסעדת ה"חוף" ועשו שירה מדוברת חדשה.

צילום ועריכה: מייק אדרי

ביומו הרביעי של הפסטיבל, המופע "בין בבל לירושלים" בניצוחם של המשוררים התאומים בלפור והרצל חקק, שאירח משוררים אשר הקריאו משירתם ושוחחו על המעברים בין שפות ובין הזהויות השונות. "טוסובקה"-שירת הגירה, המושתתת על תרבות עולי ברית המועצות ובמסגרת "שירה בפאבים": ערב "שירה מחוץ למגירה", התקיים בפאב ה"זה" בעיר.

צילום ועריכה: מייק אדרי

ביומו החמישי של הפסטיבל, המופע "שירה בין הקורות", הפגיש בין שירה על כדורגל, תשוקות ואהבות, במקביל, המופע רומנסה שפיל נע בין יידיש ללאדינו, ואירח יוצרות ויוצרים בתחומי השירה הספרות והמוזיקה הערבית במופע "שירה בין שפה לשפה" ובמסגרת "שירה בפאבים": מסיבת אפטר-פארטי חגיגית התקיימה לכבוד סיום הפסטיבל, במסעדת "עלמא" בעיר.

צילום ועריכה: מייק אדרי

ואילו, אמש, (מוצ"ש), התקיים מופע הנעילה של הפסטיבל, אשר זכה לשם: "רק על עצמי לספר ידעתי", בו הקריאו משירי המשוררות הדגולות: לאה גולדברג, רחל, תרצה אתר, דליה רביקוביץ', פניה ברגשטיין, רחל שפירא ומרים ילן-שטקליס. אם כך, ניתן לומר כי, הפסטיבל נבנה בצורה מעגלית-נפתח ונחתם עם המשוררות הדגולות.

צילום ועריכה: מייק אדרי

במשך כל השבוע הגיעו צעירים, בוגרים, מבוגרים, נשים וגברים-מכל קצוות הארץ ליהנות, לשמוח, להקשיב ואף להשתתף בפסטיבל הכה מעניין הזה.

מייסד ויו"ר הפסטיבל, מוטי מלכא סיכם באומרו: "פסטיבל "אשדודשירה" השנה היה פסטיבל השירה הגדול ביותר בארץ, עם הישגים אמנותיים וקהלים גדולים מאוד שהגיעו מכל רחבי הארץ להפקות-מקור והפקות בכורה שהביאו את עולם השירה העברית, הערבית, הרוסית, הלאדינו, היידיש ואת השפה ה"אשדודית" המאוד מיוחדת לעיר אשדוד. מעשה המרכבה של מנעד אירועי הספרות והשירה שהיו בפסטיבל, היו מלאכת מעשה אמן שאין לה אח ורע וזה נעשה על-ידי המנהל האמנותי של הפסטיבל, פרופסור סמי שלום שטרית-משורר, אשדודי, מחבר שהוא עצמו חיבר 5 ספרי שירה ואחד מהם הוא ספר השירה: "שירים באשדודית".

בפסטיבל נמכרו 2,700 כרטיסים ועוד כ-500 איש הגיעו ל-4 אירועי השירה שהתקיימו בפאבים. במשרד התרבות אמרו לי שכל פסטיבלי השירה בארץ יחד, לא מגיעים לחצי ממה שפסטיבל "אשדודשירה" מכר, במיוחד שמדובר באירועי שירה ומשוררים. לצערינו, מופע אחד בוטל עקב פטירתה של אמו של שלמה ארצי, שהיה אמור להופיע במסגרת כיתת אמן, ומפה, אני שולח לו ולבני-משפחתו תנחומים. בפסטיבל השנה באו לידיי ביטויי משוררים אשדודים רבים ומוכשרים מאוד שבוודאי עוד נראה אותם ביחד ולחוד בפסטיבלים הבאים בעיר. אני באופן אישי, נמלא גאווה גדולה לראות כמה כישרונות גדולים ישנם בעיר: שצמחו בעיר, שאוהבים את העיר, שגאים בעיר שהביאו את יצירותיהם לידיי ביטויי וחשפו אותם לקהל בפסטיבל "אשדודשירה" באשדוד. ואין הרבה ערים בארץ שיכולות להתגאות ביוצרים ומשוררים רבים, איכותיים וייחודיים כל-כך.

לדבריו של מלכא, הוא חווה הנאה צרופה מ-4 אירועים מיוחדים:

"האחד, הכישרונות הצעירים של חבורת דור 1.5 שהגישו את "טוסובקה"-שירת ההגירה על-ידי צעירים, ילדים והורים מחבר העמים. זה היה ברמה איכותית גבוהה מאוד.

השני, שהצלחנו להעלאות את התערוכה "זמר בודד הוא הלב" שעימה פתחנו את פסטיבל "מדיטרנה 2017", העלנו את התערוכה כמופע עם אותו השם בפסטיבל "אשדודשירה 2017" ואני יותר מממליץ לכל תושבי המדינה לבוא ולראות את התערוכה "זמר בודד הוא הלב" במוזאון אשדוד לאמנות.

המופע השלישי שריגש אותי, היה "יגל יעקב" שאותו הגישו החזן-פייטן אבי אפנג'ר ועורך-הדין דוד גולן תוך מתן הסברים מלומדים על מקורות השירה והמשוררים שחיברו את קובץ הפיוטים "יגל יעקב".

והאחרון חביב, אי-אפשר שלא להתרגש ממה שהצעירים שלנו שהשמות שלהם לא היו כתובים בתכניית הפסטיבל ואני מעריך שאפילו חלקם, אף בני-ביתם לא יודעים שיש להם בבית משוררים מוכשרים וצעירים-שאותם אני נהניתי לראות ב-4 הפאבים במסגרת פסטיבל "אשדודשירה" בעיר, בעוד צעירים שרים, מגישים "ספוקן וורד", מגישים היפ-הופ, קוראים שירה, מחברים שירה ומדקלמים שירה בהגשה אישית, חכמה, אינטליגנטית, צעירה, עכשווית.

ומי שעוד  היה לו ספק או היה לו חשש שעולם השירה, שירת המשוררים (השירה הקאנונית) היא תלך חלילה ותיעלם  בפסטיבל "אשדודשירה" היה אפשר להיווכח שלא רק שהיא לא נעלמת, אלא, שהיא מתפתחת, מתקדמת, משתדרגת ומתעצמת וזה כמובן כבוד גדול לנו-שבעיר אשדוד קורות התרחשויות בסדר גודל לאומי וזאת ההזדמנות להגיד תודה לציבור בישראל, תושבי אשדוד בוודאי ולמטה הפסטיבל על כל חבריו, שעבדו בעבודת-צוות נפלאה שבה כל אחד וכל אחת נתנו במקצועיות תוך שימת דגש על מצויינות את המיטב".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר