צעדת סוסים עם פרשים שנשאו דגלים של בריטניה, אוסטרליה וישראל. צילום: גל תקשורת

מה מחבר בין המושבה באר טוביה, יער עזריקם, המלחמה הראשונה, בריטים ואוסטרלים?

טקס לציון מלאת מאה שנים למלחמת העולם הראשונה ולהצהרת בלפור נערך הבוקר ביער עזריקם, שבשטחו היה אחד מאתרי הקרבות בין צבאות הוד מלכותו לכוחות טורקיה. היו שעטות סוסים והיה גם חמת חלילים וזכר הד התותחים

פורסם בתאריך: 10.11.17 16:26

     

הבוקר ביער באר טוביה, חורשת עזריקם, נערך טקס לציון מלאת מאה שנים למלחמת העולם הראשונה ולהצהרת בלפור, בהשתתפות ראש המועצה האזורית באר טוביה דרור שור, הנספחת הצבאית של שגרירות בריטניה, קולונל רוני ווסטרמן ונכבדים נוספים.

ודאי תשאלו, מה הקשר בין שמיטה להר סיני. ובכן, הסיבה לקיום הטקס במקום זה טמונה בכך, שבשנת 1917, במלחמת העולם הראשונה, הציבו כאן הבריטים תותחים שהרעישו את עמדות הטורקים המתבצרים בכפר בורקה (כיום, המועצה המקומית גן-יבנה). עמדות הטורקים נכבשו על ידי כוחות הפרשים האוסטרלים והניו-זילנדים והצבא הבריטי המשיך בדרכו לירושלים, כל זאת, כדי להספיק ולכבוש את העיר לפני חג המולד.

כך נראתה ההזמנה לאירוע וכך נראתה מפת האזור לפני 100 שנה. צילום: באדיבות המועצה האזורית באר טוביה

1917 היא כמובן גם השנה שבה נתנה הצהרת בלפור, שלאחרונה ממש, ב-2 בנובמבר, ציינו 100 שנה לחתימתו של שר החוץ הבריטי הלורד בלפור על אותו מסמך מכונן שדיבר על בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל.

וכך זה נראה, לאחר הסרת הלוט. צילום: גל תקשורת

 דפנה קלומק, אחת ממארגנות האירוע שהיה בשיתוף הקרן הקיימת לישראל, שגרירות בריטניה, העמותה למורשת מלחמת העולם הראשונה בישראל והמועצה האזורית באר טוביה סיפרה בטקס: "קהל יקר, מכובדים, Dear Guests, בדיוק לפני 100 שנים כתבה מלכה, ילדה בת 9 מהמושבה באר טוביה: 'זה היה מחזה מדהים ובלתי נשכח לראות צבא עצום ורב קרב ובא כשהוא מתפרס על כל השטח מסביב. 3 ימים ו-3 לילות לא פסקה שעטת הסוסים בזרום אנשי הצבא דרך מושבתנו'.

ראש המועצה האזורית באר טוביה, דרור שור, מצולם עם נגן חמת החלילים ונגן החצוצרה. צילום: גל תקשורת

"קצת יותר מיובל שנים אחרי-מידיי יום יצאתי אני נערה צעירה, פרשית בודדה, רכובה על סוסתי בדיוק במקום הזה, לומדת להכיר כל פינה, פרח ואבן ביער. לא היה לי מושג שכאן בחצר האחורית של מושבינו שהיה מגרש המשחקים של ילדותינו, התחוללו קרבות שבזכותם אנו כאן. לפני כמה חודשים באחת הישיבות עם קק"ל, ערן תירוש, (חבר הנהלת "העמותה למורשת מלחמת העולם הראשונה בארץ-ישראל") סיפר בהתלהבות והחייה את האירועים שהתחוללו כאן. ממש הרגשנו שרק לפני רגע שעטו הסוסים והאבק עוד נישא באוויר.. אכן התלהבנו והחלטנו בו ברגע לערוך טקס ולשתף אתכם התושבים בסיפור המרתק של אזורינו". אגב, במקום המושבה באר טוביה, קם מושב העובדים באר טוביה ב-1930.

באירוע נישאו נאומים, הועלו סיפורי קרבות, ניטעו עצי זית וציינו בדקת דומיה את זכרם של הלוחמים שנפלו על שחרור חבל ארץ זה. כמו-כן, הייתה צעדת סוסים עם פרשים שנשאו דגלים של בריטניה, אוסטרליה וישראל. הוקרנו קטעי ארכיון מימי המלחמה והוסר הלוט על ידי דרור שור והנספחת ווטסון מעל השלט הראשון מתוך שלושה להנצחת האירועים, הראשון בהם להצהרת בלפור. בשעה: 11:00, התקיימו סיורים באתרי הקרבות, אשר חתמו את האירוע.

ראש המועצה שור נאם באירוע ואמר: "יש לי נכד בן שנה ואני מקווה שעוד 20 או 30 שנה יציינו כאן שלום במקום מלחמה. בינתיים, מטוסי חיל האוויר כאן ליד ימשיכו להגן עלינו ולהפגין עוצמה".

באירוע נכחו כ-250 איש, תושבי האזור, בעוד נגני חמת חלילים וחצוצרה הנעימו את אוזניהם של באי הטקס.

צילום: גל תקשורת

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר