סמדר שרת. מנחת האירוע: "משוררים ואשדודית". צילום: marco zavagno

חוויות באשדודית: ערב משוררים מיוחד

פסטיבל אשדודשירה 2017 מזמין אתכם להינות מפרי יצירותיהם של משוררים ומשוררות מקומיים, במסגרת האירוע ״משוררים ואשדודית״

פורסם בתאריך: 11.11.17 21:02

     

בין התאריכים ה-19 בנובמבר ועד ה-25 בנובמבר, יתקיים פסטיבל "אשדודשירה שירים ומשוררים מאז ועד כאן" זו השנה השנייה ברציפות בניהול המשכן לאמנויות הבמה בעיר. גם השנה, תוצענה במסגרתו שלל הפקות-מקור איכותיות, מיוחדות וייחודיות, הפונות לבוגרים ומבוגרים כאחד.

אחד האירועים המסקרנים שייערכו במסגרת הפסטיבל נקרא "משוררים ואשדודית" – סמדר שרת מארחת את יותם ראובני, כוכבה כהן, יורם ניסינוביץ, יניב קקון, ליאור שדה, ניסים ברכה, דלית בת אדם והמוזיקאית חנה גור. המשוררים והמשוררות יחלקו עם הקהל את החוויה האשדודית שלהם המוצאת את ביטויה בשירתם.

הערב יתקיים ב-21 בנובמבר, (יום ג'), בשעה: 20:30, בפירמידה-מוזיאון אשדוד לאמנות בהנחייתה של המשוררת סמדר שרת. עלות כרטיס כניסה: 20 שקלים.

שרת הינה משוררת אשדודית, העוסקת בהנחיית תהליכי כתיבה ובאמתחתה, תואר ראשון בתולדות התיאטרון וחינוך מטעם האוניברסיטה העברית ותואר שני בספרות עברית במסלול כתיבה מטעם אוניברסיטת בן גוריון.

"באירוע יתארחו שבעה משוררים המתגוררים באשדוד או קשורים אל העיר", מסבירה שרת. "המשוררים והמשוררות יקראו מיצירותיהם ויחלקו עם הקהל את החוויה האשדודית שלהם. ננסה לקפוץ בין העולמות השונים והייחודיים ולהיכנס לראש של היוצרים. בראש וראשונה, לכבוד הוא לנו לארח את המשורר יותם ראובני, בן העיר ששב אליה לאחרונה אחרי כמה עשורים בתל-אביב. יותם עומד לפני פרסום ספרו ה-14:"עיר ההגירה" שייצא ב"עם עובד". מתוכו יקרא יותם מחזור שירי צוענים, שהוא תוצאה של מחקר מעמיק של ילדותו ברומניה, ארץ הולדתו. יותם ראובני הוא מבכירי המשוררים הישראלים הפועלים היום בארץ.

יותם ראובני. צילום: מתוך דף הפייסבוק

עוד יתארח יניב קקון, משורר ופעיל חברתי שזכה בפרס רמת גן על ספרו "שכונה" המשלב יצירות של אמנים אשדודיים. יניב הפעיל בתחום החינוך הלא פורמאלי, כותב על "החברה להגנת הטבע האנושי" ומשלב את ראיית הטבע עם תובנות נפשיות-חברתיות. יהיה מעניין איתו.

יניב קקון. צילום: אבי רוקח

באירוע תיקח חלק השחקנית והמשוררת דלית בת אדם המצטיינת בהגשת טקסטים בכלל ושירים שלה בפרט. זוהי הזדמנות חד פעמית להתוודע אל כשרונה של דלית ששיחקה בקאמרי ובקולנוע הישראלי של שנות השבעים וקצרה שבחים רבים. דלית תקרא מתוך ספרה האחרון :"ימים של חסד".

דלית בת אדם. צילום: בלפור חקק

זווית אחרת נקבל מד"ר כוכבה כהן העוסקת בחינוך, מומחית לגיל הרך, גננת ויועצת זוגית ומשפחתית. היא פרסמה שני ספרי ילדים העוסקים בחוסן רגשי. בשיריה מעלה כוכבה זיכרונות מבית אבא ואימא: "אישה מרוקנית, אימא שלי" ומפליאה לתאר את ידיה של האם ש"לחשו נדיבות וחסד והעבירו רטט של אהבה".

ד"ר כוכבה כהן. צילום: מתוך דף הפייסבוק

עוד ישתתפו בערב המיוחד: יורם ניסינוביץ, יליד אשדוד המתגורר כיום בגוש עציון, הוא מייסד כתב העת לשירה: "משיב הרוח", משורר ועורך. שיריו בעלי זיקה חזקה למקורות. יורם מביא את זיכרונות ילדותו מאשדוד: "ישנה עיר חוף ומצודה עתיקה" הוא כותב וצולל אל "ממלכת דממת הילדות". שווה לצלול איתו.

יורם ניסינוביץ. צילום: מוטי קקיון

ליאור שדה, בוגר "משבר גיל הארבעים" התחיל לכתוב מאוחר יחסית אבל מאז שהתחיל המעיין נובע אצלו. כמשורר אשדודי הוא כותב דווקא על תל-אביב שמייצגת עבורו קוסמופוליטיות וחופש. עם זאת יש בשיריו  זיכרונות ילדות  באשדוד כולל הקינוח במסעדת "בלזאק" המיתולוגית שנקרא :"ילדות רובע אלף".

ליאור שדה. צילום: ימית שדה

גם המוזיקאית והזמרת חנה גור שהוציאה אלבום בכורה ועובדת על אלבומה השני תשתתף באירוע. לכבוד האירוע הלחינה חנה גור שניים משיריה של המשוררת סמדר שרת: "וודקה תאנים" ו"כמו לצייר על חול" מתוך ספר שיריה של סמדר ה-6 במספר שיצא לאחרונה: "אם לא היה פה מעקה הייתי עפה".

חנה גור. צילום: אבי גמליאל

עוד משתתף הוא ניסים ברכה הוא משורר ירושלמי שנולד כמשורר בסלון ביתה של סמדר שרת באשדוד, בסופו של יום עבודה בהייטק. שיריו הראשונים נשלחו למוסף ספרות ותרבות של "הארץ" ופורסמו מיד. מאז הוא מפרסם בקביעות במוסף זה. ספר שיריו הראשון "אני ניסים ברכה כותב שירה" בעריכת סמדר שרת קצר הצלחה עצומה וכרגע הוא שוקד על ספרו השני. שיריו של ניסים יחתמו את הערב".

ניסים ברכה. צילום: רינה ספיר-ברכה

מי יזם?

"האירוע הוא ביוזמת המנהל האמנותי של הפסטיבל לשירה סמי שלום שטרית, ששם לו למטרה לעודד את הקולות האשדודים היוצרים, שלא שומעים מספיק ביומיום. הוא פנה אליי וביקש ממני לערוך ולהנחות את הערב. בשבילי זה הגשמת חלום. שנים אני מעודדת יוצרים צעירים אשדודיים וזאת הזדמנות נפלאה לחשוף אותם לקהל הרחב באווירה חגיגית ומכובדת".

האם זהו אירוע שלא נעשה עד היום?

"הפסטיבל לא ערך אירוע כזה בשנה שעברה וזהו בהחלט הישג של שנתו השנייה של הפסטיבל".

כדי לקיים אירוע שכזה, מה זה דרש ממך? 

"לא ניתן היה לקיים את האירוע ללא גיבוי כספי ומנטאלי של הפסטיבל. תודה לראש העיר שמוצא לנכון לתקצב אירועים מסוג זה. עבדתי על האירוע מספר חודשים, זה דרש תיאומים והעמקה של קשר עם כל אחד מהמשתתפים. הקהל שיבוא וימלא את חלל הפירמידה שבמוזיאון יוכיח את חשיבות טיפוח היצירה המקורית באשדוד ויכול להוות מודל לחיקוי לערים אחרות בארץ".

מהי בעצם "החוויה האשדודית"?

"החוויה האשדודית" היא החוויה האישית של כל אחד מהמשוררים הקשורה באשדוד. זהו פסיפס אינסופי של טעמים, ריחות, צבעים-זיכרונות ילדות הבונים את החוויה האישית, הייחודית. תחושת המשמעות של הקהל האשדודי הנוכח באירוע היא המתנה הפרטית שלי, המצדיקה את המאמצים הרבים שהושקעו בערב איכותי שכזה".

 

מחירי הכרטיסים בפסטיבל השנה נעים בין 20 שקלים ל-100 שקלים. ניתן להזמין מראש בטלפון: 08-9568111, או לחילופין באתר האינטרנט הרשמי של הפסטיבל: http://ashdodashira.co.il.

זהבה בן. צילום: רון קדמי

פסטיבל "אשדודשירה שירים ומשוררים מאז ועד כאן" מהווה מעין בית פתוח, מזמין ומכיל ליוצרים ויוצרות, ותיקים וצעירים מכל קצוות הארץ, ההולכים ותופסים מקום קרדינלי ומהותי בתרבות הישראלית. במשך שבוע ימים יופיעו ברחבי העיר משוררים, אמני היפ-הופ, חזנים ופייטנים, מוזיקאים וזמרים, אשר יקרבו את אמנות השירה והמילה הפואטית אל מקומן הטבעי בקהילות, ברחובות, בכיכרות, בפארקים ובשווקים.

אסף אמדורסקי. צילום: אוהד רומנו

בין משתתפי הפסטיבל נמנים: שלמה ארצי, אביתר בנאי, מיכה שיטרית, אסף אמדורסקי, זהבה בן, דקלון, טריפונס, יהלי סובול, ואחרים.

טריפונס. צילום: רמי זרגרי

הפסטיבל ייפתח עם הפקת-המקור: "זמר בודד הוא הלב". בתאריך ה-19 בנובמבר, (יום א'), בשעה: 21:00, במשכן לאמנויות הבמה-אשדוד.   
הפקת-המקור נושאת את שמה של התערוכה המצליחה במוזיאון אשדוד לאמנות המציגה את תולדות הזמר המזרחי-הים תיכוני בישראל. ההפקה תגולל את הנרטיב המוזיקלי והטקסטואלי של הזמר המזרחי-הים תיכוני, תוך שימת דגש על הטקסט ועל יחסיו עם העברית. משתתפים: זהבה בן, דקלון, טריפונס, זאב רווח, בנימין בוזגלו, מיכה שטרית וצפי שלמה. בהנחיית השחקן זמר מתי סרי.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר